Stad Amsterdam Driemastvolschip DSaiL Ruyter de Met de komst van de Stad Amsterdam werd de klipperhistorie weer nieuw leven ingeblazen. Inspiratiebron voor het ontwerp van de Stad Amsterdam is de ijzeren klipper 'De Amsterdam'. Snelheid bezorgde de klippers begin 19e eeuw een enorm concurrentievoordeel. Scheepsontwerpers in Amerika moes ten destijds, gedwongen door harde concurrentie, experimenteren met de snelheid van hun schepen. Tot dan had den vrachtschepen een volle voorsteven en een rond onderwaterschip. De klip per echter heeft een scherp gesneden, holle vorm. Hierdoor snijdt het schip door het water in plaats van dat de romp omhooggeduwd wordt. Tevens werd het onderwaterschip meer weggesne den, waardoor het schip minder in vaart afremde. Ook hogere en langere masten verbeterden de snelheid van de klipper sterk, omdat het schip veel meer zeil kon voeren. Dit concept bleek briljant en werd na enige aarzeling ook in Nederland ontdekt rond 1850. Toch was de populariteit van de klipper van korte duur. Doorslaggevend was de opening van het Suezkanaal in 1869. Door dit kanaal werd de route van en naar Nederlands-Indië aanzienlijk korter. Voor stoomschepen ideaal, maar voor klippers of andere zeezeilschepen onbruikbaar. Zij moesten de langere route via de Kaap blijven varen. Die extra vaartijd bleek te kostbaar. Nergens ter wereld varen nog originele klippers. Een andere bekende clipper is de "Cutty Sark", die als museumstuk in een dok in het Engelse Greenwich ligt. Thuishaven: Amsterdam Bouwjaar: 2000 Lengte: 78 m.. Breedte: 10.50 m. Diepgang: 4.20 m.. Masthoogte: 46.25 m. Zeiloppervlak: 2200 m2 Aantal zeilen: 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 93