Stad Amsterdam
Driemastvolschip
DSaiL
Ruyter
de
Met de komst van de Stad Amsterdam
werd de klipperhistorie weer nieuw
leven ingeblazen. Inspiratiebron voor
het ontwerp van de Stad Amsterdam is
de ijzeren klipper 'De Amsterdam'.
Snelheid bezorgde de klippers begin 19e
eeuw een enorm concurrentievoordeel.
Scheepsontwerpers in Amerika moes
ten destijds, gedwongen door harde
concurrentie, experimenteren met de
snelheid van hun schepen. Tot dan had
den vrachtschepen een volle voorsteven
en een rond onderwaterschip. De klip
per echter heeft een scherp gesneden,
holle vorm. Hierdoor snijdt het schip
door het water in plaats van dat de romp
omhooggeduwd wordt. Tevens werd
het onderwaterschip meer weggesne
den, waardoor het schip minder in vaart
afremde. Ook hogere en langere masten
verbeterden de snelheid van de klipper
sterk, omdat het schip veel meer zeil kon
voeren. Dit concept bleek briljant en
werd na enige aarzeling ook in
Nederland ontdekt rond 1850. Toch was
de populariteit van de klipper van korte
duur. Doorslaggevend was de opening
van het Suezkanaal in 1869. Door dit
kanaal werd de route van en naar
Nederlands-Indië aanzienlijk korter.
Voor stoomschepen ideaal, maar voor
klippers of andere zeezeilschepen
onbruikbaar. Zij moesten de langere
route via de Kaap blijven varen. Die
extra vaartijd bleek te kostbaar. Nergens
ter wereld varen nog originele klippers.
Een andere bekende clipper is de "Cutty
Sark", die als museumstuk in een dok in
het Engelse Greenwich ligt.
Thuishaven:
Amsterdam
Bouwjaar:
2000
Lengte:
78 m..
Breedte:
10.50 m.
Diepgang:
4.20 m..
Masthoogte:
46.25 m.
Zeiloppervlak:
2200 m2
Aantal zeilen:
25