Zeeman ben je voor het leven De wind door de haren. Touwen tikken het ritme van de zee tegen de drie masten. Colven worden scherp aangesneden en laten hun schuim over de boeg spatten. „Wanneer je dat gevoel eenmaal hebt ondergaan, en het pakt je, dan laat het je nooit meer los." Poul Sanderse (62) is verliefd - geworden op de Eendracht. Sinds hij anderhalfjaar geleden f één van de acht schippers werd, JJ 5 ffl ook een beetje 'zijn' schip. d/j rjl Vraag hem naar een karakte- t ristiek van de in 1989 gebouwde schoener en de Vlissinger vervalt r vanzelf in superlatieven. „Het is een prachtig mooi zeilschip. Met een fan tastisch zeegedrag. Wanneer je met halve wind vaart, haalt ze 16,5 mijl, ongeveer 28 kilometer per uur. Dan hoor je gewoon de golven sissen, sssssGeweldig! Windkracht 12 kan ze hebben, geen probleem." In races zal de Eendracht het echter meestal afleggen tegen scherper gebouwde concurrenten als de Stad Amsterdam en de Russische Mir, erkent de schipper ruiterlijk. „We worden altijd tweede of derde. De Eendracht is iets breder gebouwd, dat dient vooral de vei ligheid." Sanderse heeft zijn sporen verdiend in het Rotterdamse loodswezen. Zeven jaar geleden raakte hij betrokken bij de Stichting Het Zeilend Zeeschip en kreeg hij een interne opleiding tot stuurman, opper en schipper voor de passagiers vaart. Voert Sanderse het bevel, dan gaat standaard het Zeeuwse dundoek in de top. „Die gaat altijd mee." Inmiddels heeft hij al veertien weken met de Eendracht in het logboek geschreven, waarvan drie weken in de Cariben. Maar hoe romantisch het ook lijkt om deel uit te maken van de bemanning, voor de meesten blijft het vrijwilligerswerk, benadrukt Sanderse. „Ik verdien er geen cent mee. Sterker nog, het kost me reis geld, maar dat heb ik er graag voor over." De Eendracht vaart zowel met groepen als met individuele passagiers. De prijs van een kooi aan boord hangt af van de bestemming en het aantal dagen. Voor jongeren (15-26 jaar) gelden speciale tarieven, passend binnen de doelstelling van de stichting 'iedereen, in het bijzon der de jongeren, in de gelegenheid stel len kennis te maken met de zee en het avontuur van zeezeilen'. Zeilervaring is geen vereiste. Sanderse: „Zodra iemand bij ons aan boord stapt, maakt hij of zij deel uit van de beman ning. Van individuele opstappers maken we binnen een dag een team. Dat is het sterke punt van de Eendracht. Wij zet ten mét de passagiers de zeilen." Onder de groepen die een reis boeken zijn veel vaste gezelschappen. „Sommigen (onder wie oud-politici en Poul Sanders binnenvaartschippers) varen al meer dan 25 jaar een weekje mee en nemen het schip vrijwel helemaal over." Het Scheepvaart en Transportcollege (STC) in Rotterdam gebruikt de windjammer vijf weken per jaar voor praktijklessen. De leerlingen steken met de Eendracht over naar Engeland en maken zo kennis met de zee. „Wie kwartiermeester of bootsman wil worden, leert zeilen zet ten, aankomende officieren krijgen de fijne kneepjes van de navigatie mee. Ze leren een drenkeling op te pikken, krij gen brandrollen, lessen ankeren, sturen; eigenlijk alles om met een schip van dit formaat te kunnen omgaan." Wie hoogtevrees heeft, hoeft aan boord van de Eendracht niet bang te zijn. „Ze moeten hooguit een meter het want in, maar wij gaan de zeilen niet in. Ook dat heeft te maken met de strenge veilig heidsnormen die wij hanteren. Iedereen aan dek draagt een zwemvest en een gordel. Verder is het altijd een kwestie van vasthouden: één hand voor je zelf en één voor het schip." Vanuit zijn strandhuisje in Dishoek houdt Sanderse de scheepvaart in het oog. Geen vrachtvaarder gaat voorbij zonder dat hij het schip heeft gefotogra feerd. Duizenden exemplaren zitten in zijn computer. Met enige regelmaat staat hij nog zelf op de brug voor een verre reis. „Net wanneer ze me nodig hebben. Er is een schrijnend tekort aan stuurlie den. Ik ben dan wel gepensioneerd, zee man ben je voor het leven." Marcel Modde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 82