Cliënten herstellen hun leven zelf
Congres moet studiesucces verhogen
Patiënten Emergis
helpen elkaar
in cursus.
Roosevelt Academy
ontvangt top van het
hoger onderwijs.
(Lcciaiiy
PZC Woensdag 22 augustus 2007 33
Marijke Schoone (links) en Caroline van Breda hervonden hun zelfrespect en ambities mede dankzij een cursus van psychiatrische patiënten onder elkaar.
foto foto Dirk-Jan Gjeltema
door Claudia Sondervan
KLOETINGE - Zelfverzekerd legt Ma
rijke Schoone een grote collage op
tafel. Veel 'vriend' en 'vrien-
din'-woorden, een plaatje aard
beien met slagroom, een theezakje
en een foto van een knus huis met
de naam Emergis eronder. Want
daar woont ze nu, bij ouderenpsy-
chiatrie, sinds haar ernstige ziekte
vorig jaar. „Zulke collages hebben
we gemaakt aan het einde van de
cursus 'Herstellen doe je zelf. Om
te laten zien hoe je nu in het leven
staat", vertelt ze met zachte stem.
Haar vreugde om de ommekeer in
haar gemoed is Marijke aan te
zien. Ze besloot mee te doen aan
de cursus van de instelling voor
geestelijke gezondheidszorg in
Kloetinge die door cliënten aan
cliënten werd gegeven. De profes
sionele hulpverlener behandelt je
ziekte, herstellen als mens moet je
zelf doen, was de gedachte. En nie
mand helpt daar beter bij dan een
bondgenoot die inmiddels weet
hoe dat werkt.
Dat idee maakte vorig jaar groot
enthousiasme los bij de clienten
van Emergis; de aanmeldingen
stroomden binnen en de wacht
lijst groeide. Inmiddels zijn er niet
twee maar zes cliënten opgeleid
tot cursusleider en hebben vier
groepen, twee in Goes en in Ter-
neuzen en Middelburg elk één, de
cyclus van twaalf wekelijkse bijeen
komsten voltooid. Caroline van
Breda is één van de cursisten die
nu zelf cursusleider is. En lid van
de locatieraad verslavingszorg en
'Het werkt als een
AA voor
psychiatrische cliënten'
secretaris van de centrale cliënten
raad van Emergis. Dat had ze eind
vorig jaar niet voor mogelijk ge
houden, „Ik ben al 23 jaar aan hard
drugs verslaafd. Ik zocht een zin
volle dagbesteding, maar ik dacht
dat ik clean moest zijn om aan de
cursus mee te doen. Maar je kunt
komen zoals je bent." „En nu ben
je te druk om te gebruiken," grapt
coördinator Silvia Lipman. „De me-
thadonverstrekking past zich bij
Caroline aan."
De sleutel van het succes is respect
voor elkaar, zeggen ze. Caroline:
„De groepen tellen mensen met al
le denkbare achtergronden en ziek
ten. Onze gemeenschappelijke
grond is herstel en het leven van al
ledag. We zijn zoveel méér dan
ziek: mensen met levens." De cur
sus is onderwerp van een driejari
ge wetenschappelijke studie naar
de bruikbaarheid van ervaringsdes
kundigen bij hulpverlening van
het Tilburgse Kenniscentrum Zelf
hulp en Ervaringsdeskudigheid.
Dat meewerken aan wetenschap is
Marijke vertrouwd. „Ik heb aan de
universiteit pedagogiek en onder
wijskunde gestudeerd met Frans
als bijvak. Ik gebruik mijn titel niet
zo veel," vertelt ze terloops. De
cursus met gelijkwaardigen zag ze
als een manier om nieuwe contac
ten met anderen te leggen, nu
haar ver weg wonende familie niet
naar Kloetinge komt. Ze vond na
de cursus aansluiting bij de groep
van Caroline uit Middelburg, die
op eigen inititatief nog geregeld bij
elkaar komt. Marijke: „Als een AA
voor psychiatriecliënten." Binnen
kort starten twee nieuwe cursus
sen in Terneuzen en Goes. Infor
matie: 0113-267295 of 06-23849215
door Cornelleke Blok
MIDDELBURG - Studenten aan de
Nederlandse universiteiten preste
ren te weinig in de eerste drie jaar
van hun studie. Slechts achttien
procent haalt binnen de vastgestel
de drie jaar een bachelordiploma.
De Vereniging van Universiteiten
(VSNU), de Nederlands-Vlaamse
Accreditatieorganisatie (NVAO) en
de Roosevelt Academy houden
daarom morgen en overmorgen
een conferentie. Het doel is de
prestaties van studenten in de eer
ste drie jaar van hun universitaire
studie te verhogen.
„Voor het eerst in de geschiedenis
verzamelt het hoger onderwijs
zich in Zeeland", zegt decaan
H. Adriaansens van de Roosevelt
Academy trots. Dat is niet voor
niks, want de prestaties van de stu
denten van de Roosevelt Academy
zijn een positieve uitzondering op
de landelijke cijfers. „Bij ons haalt
85 tot negentig procent binnen
drie jaar een bachelordiploma. We
willen met de conferentie laten
zien dat het studierendement ho
ger kan. Op de middelbare scholen
slaagt ook 85 tot negentig procent.
Waarom kunnen de universiteiten
dat niet?"
Een kleinschalige studieomgeving
is volgens Adriaansens belangrijk
voor goede studieprestaties. „De
context maakt het verschil. Je
moet zorgen voor. een organisatie
structuur waarin studenten blij
vend gestimuleerd worden. Bij
veel studies zitten studenten ano
niem in de colleges. Als je in klei
ne groepen werkt, geeft dat positie
ve sociale controle."
Daarnaast voorkomt een brede ba
cheloropleiding, zoals aan de
Roosevelt Academy bestaat, uitval
van studenten. „Mensen worden
gedwongen om op een jonge leef
tijd keuzes te maken, waardoor ze
in het eerste jaar afhaken. Met een
brede basisopleiding is het bijna
De top van het hoger onderwijs
in Nederland komt deze week bij
elkaar in Middelburg. Doel is de
prestaties van studenten in de
bachelorfase te verhogen.
niet mogelijk verkeerd te kiezen.
De studenten zoomen geleidelijk
in op wat hun hoofdrichting gaat
worden."
Maar er zijn vele wegen die naar
Rome leiden, benadrukt Adriaan
sens. Studenten, docenten en be
stuursleden van de Nederlandse
universiteiten buigen zich tijdens
de conferentie in discussiegroe
pen, workshops en toespraken
over het vraagstuk.
„Er zijn eerder vier regionale con
gressen geweest in het hele land.
Daar zijn heel veel ideeën uitgeko
men. Met die voorbeelden willen
we nu verder gaan. Het is de eerste
dag van de toekomst. De Neder
landse universiteiten hebben een
heel belangrijke opdracht voor de
komende jaren."
Bachelor
Een student krijgt de bachelor
graad als hij of zij met succes
de bachelorfase van een hbo-
of universitaire opleiding heeft
afgerond.
Op de universiteiten gaat het
om een driejarige academische
basisopleiding. Op het hbo
gaat het om de volledige vierja
rige beroepsgerichte opleiding.
Er zijn twee university colleges
in Nederland: de Roosevelt Aca
demy in Middelburg en Univer
sity College Utrecht. Studenten
kunnen er in een kleinschalige
omgeving een driejarige acade
mische bachelorstudie volgen.
Na de bachelorfase kan een stu
dent nog een één- of tweejari
ge masterstudie volgen. Dat
kan ook aan een andere (bui
tenlandse) universiteit.