Cliënten herstellen hun leven zelf Congres moet studiesucces verhogen Patiënten Emergis helpen elkaar in cursus. Roosevelt Academy ontvangt top van het hoger onderwijs. (Lcciaiiy PZC Woensdag 22 augustus 2007 33 Marijke Schoone (links) en Caroline van Breda hervonden hun zelfrespect en ambities mede dankzij een cursus van psychiatrische patiënten onder elkaar. foto foto Dirk-Jan Gjeltema door Claudia Sondervan KLOETINGE - Zelfverzekerd legt Ma rijke Schoone een grote collage op tafel. Veel 'vriend' en 'vrien- din'-woorden, een plaatje aard beien met slagroom, een theezakje en een foto van een knus huis met de naam Emergis eronder. Want daar woont ze nu, bij ouderenpsy- chiatrie, sinds haar ernstige ziekte vorig jaar. „Zulke collages hebben we gemaakt aan het einde van de cursus 'Herstellen doe je zelf. Om te laten zien hoe je nu in het leven staat", vertelt ze met zachte stem. Haar vreugde om de ommekeer in haar gemoed is Marijke aan te zien. Ze besloot mee te doen aan de cursus van de instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Kloetinge die door cliënten aan cliënten werd gegeven. De profes sionele hulpverlener behandelt je ziekte, herstellen als mens moet je zelf doen, was de gedachte. En nie mand helpt daar beter bij dan een bondgenoot die inmiddels weet hoe dat werkt. Dat idee maakte vorig jaar groot enthousiasme los bij de clienten van Emergis; de aanmeldingen stroomden binnen en de wacht lijst groeide. Inmiddels zijn er niet twee maar zes cliënten opgeleid tot cursusleider en hebben vier groepen, twee in Goes en in Ter- neuzen en Middelburg elk één, de cyclus van twaalf wekelijkse bijeen komsten voltooid. Caroline van Breda is één van de cursisten die nu zelf cursusleider is. En lid van de locatieraad verslavingszorg en 'Het werkt als een AA voor psychiatrische cliënten' secretaris van de centrale cliënten raad van Emergis. Dat had ze eind vorig jaar niet voor mogelijk ge houden, „Ik ben al 23 jaar aan hard drugs verslaafd. Ik zocht een zin volle dagbesteding, maar ik dacht dat ik clean moest zijn om aan de cursus mee te doen. Maar je kunt komen zoals je bent." „En nu ben je te druk om te gebruiken," grapt coördinator Silvia Lipman. „De me- thadonverstrekking past zich bij Caroline aan." De sleutel van het succes is respect voor elkaar, zeggen ze. Caroline: „De groepen tellen mensen met al le denkbare achtergronden en ziek ten. Onze gemeenschappelijke grond is herstel en het leven van al ledag. We zijn zoveel méér dan ziek: mensen met levens." De cur sus is onderwerp van een driejari ge wetenschappelijke studie naar de bruikbaarheid van ervaringsdes kundigen bij hulpverlening van het Tilburgse Kenniscentrum Zelf hulp en Ervaringsdeskudigheid. Dat meewerken aan wetenschap is Marijke vertrouwd. „Ik heb aan de universiteit pedagogiek en onder wijskunde gestudeerd met Frans als bijvak. Ik gebruik mijn titel niet zo veel," vertelt ze terloops. De cursus met gelijkwaardigen zag ze als een manier om nieuwe contac ten met anderen te leggen, nu haar ver weg wonende familie niet naar Kloetinge komt. Ze vond na de cursus aansluiting bij de groep van Caroline uit Middelburg, die op eigen inititatief nog geregeld bij elkaar komt. Marijke: „Als een AA voor psychiatriecliënten." Binnen kort starten twee nieuwe cursus sen in Terneuzen en Goes. Infor matie: 0113-267295 of 06-23849215 door Cornelleke Blok MIDDELBURG - Studenten aan de Nederlandse universiteiten preste ren te weinig in de eerste drie jaar van hun studie. Slechts achttien procent haalt binnen de vastgestel de drie jaar een bachelordiploma. De Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en de Roosevelt Academy houden daarom morgen en overmorgen een conferentie. Het doel is de prestaties van studenten in de eer ste drie jaar van hun universitaire studie te verhogen. „Voor het eerst in de geschiedenis verzamelt het hoger onderwijs zich in Zeeland", zegt decaan H. Adriaansens van de Roosevelt Academy trots. Dat is niet voor niks, want de prestaties van de stu denten van de Roosevelt Academy zijn een positieve uitzondering op de landelijke cijfers. „Bij ons haalt 85 tot negentig procent binnen drie jaar een bachelordiploma. We willen met de conferentie laten zien dat het studierendement ho ger kan. Op de middelbare scholen slaagt ook 85 tot negentig procent. Waarom kunnen de universiteiten dat niet?" Een kleinschalige studieomgeving is volgens Adriaansens belangrijk voor goede studieprestaties. „De context maakt het verschil. Je moet zorgen voor. een organisatie structuur waarin studenten blij vend gestimuleerd worden. Bij veel studies zitten studenten ano niem in de colleges. Als je in klei ne groepen werkt, geeft dat positie ve sociale controle." Daarnaast voorkomt een brede ba cheloropleiding, zoals aan de Roosevelt Academy bestaat, uitval van studenten. „Mensen worden gedwongen om op een jonge leef tijd keuzes te maken, waardoor ze in het eerste jaar afhaken. Met een brede basisopleiding is het bijna De top van het hoger onderwijs in Nederland komt deze week bij elkaar in Middelburg. Doel is de prestaties van studenten in de bachelorfase te verhogen. niet mogelijk verkeerd te kiezen. De studenten zoomen geleidelijk in op wat hun hoofdrichting gaat worden." Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden, benadrukt Adriaan sens. Studenten, docenten en be stuursleden van de Nederlandse universiteiten buigen zich tijdens de conferentie in discussiegroe pen, workshops en toespraken over het vraagstuk. „Er zijn eerder vier regionale con gressen geweest in het hele land. Daar zijn heel veel ideeën uitgeko men. Met die voorbeelden willen we nu verder gaan. Het is de eerste dag van de toekomst. De Neder landse universiteiten hebben een heel belangrijke opdracht voor de komende jaren." Bachelor Een student krijgt de bachelor graad als hij of zij met succes de bachelorfase van een hbo- of universitaire opleiding heeft afgerond. Op de universiteiten gaat het om een driejarige academische basisopleiding. Op het hbo gaat het om de volledige vierja rige beroepsgerichte opleiding. Er zijn twee university colleges in Nederland: de Roosevelt Aca demy in Middelburg en Univer sity College Utrecht. Studenten kunnen er in een kleinschalige omgeving een driejarige acade mische bachelorstudie volgen. Na de bachelorfase kan een stu dent nog een één- of tweejari ge masterstudie volgen. Dat kan ook aan een andere (bui tenlandse) universiteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 53