Voorrang aanpak alcohol op Tholen leefbaarheidsfonds Veerboot doet dienst als varend podium Kunststof remblok doet de oren goed Korfbalclub Yerseke krijgt nieuw gebouw Christenunie geeft aanzet tot discussie over drankgebruik jeugd. Fiets-voetveer helpt dweilbandfestival Hansweert uit de brand. Zelfs actiegroep is enthousiast over stillere goederenwagons. B PZC Woensdag 22 augustus 2007 27 door Rob Paardekam SINT-MAARTENSDIJK - Het pleidooi van de Thoolse Christenunie om het ontmoedigingsbeleid voor alco hol eens onder de loep te nemen kan rekenen op de steun van andere fracties. „Het onderwerp moet op de prioriteitenlijst", vindt J. Boulog ne van het ABT. De Christenunie maakt zich zorgen over overmatig alcoholgebruik door jongeren in de gemeente en vindt dat Tholen op dit moment geen sa menhangend beleid heeft om er iets aan te doen. De partij zegt het pri ma te vinden dat er wat losse activi teiten zijn, zoals homeparty's door Emergis en lesprogramma's op scho len, maar ziet liever een wat steviger beleid. Daarin moet aandacht ko men voor onder meer het tijdig sig naleren van bovenmatig alcoholge bruik. J. Boulogne (ABT) zegt de CU te zul len steunen in haar wens voor een samenhangend beleid. „Want het ge bruik van alcohol door jongeren be gint extreme vormen aan te ne men", vindt hij. „Van mij mag het onderwerp op de prioriteitenlijst." Ook het CDA spreekt van een ern stig probleem, maar raadslid J. Bout is er nog niet van overtuigd dat het huidige beleid te mager is. „Mis schien moeten we er een aantal za ken aan toevoegen." Bout ziet ook een taak voor de landelijke over heid. „Die moet zijn verantwoorde lijkheid nemen door er bijvoor beeld voor te zorgen dat sterke drank uit de supers verdwijnt." Ook PvdA en WD willen de discussie best aangaan, maar die laatste partij ziet niets in het opzetten van nieuw beleid, omdat daar te weinig ambte naren voor zijn. „Maar ik wil wel weten of de dingen die we nu doen, ook echt werken", zegt F. Hommel. YERSEKE - Korfbalvereniging Vol harding uit Yerseke krijgt een nieuw clubgebouw aan de oost kant van de Hogeweg in Yerseke. Het college van burgemeester en wethouders van Reimerswaal wil len daar 130.000 euro voor uittrek ken. Volharding maakt nu- nog tijdelijk gebruik van de oude accomodatie van W Yerseke. Die heeft inmid dels het nieuwe complex aan de andere kant van de Hogeweg in ge bruik genomen. Wat wethouder J. de Kunder betreft wordt zo snel mogelijk met de nieuwbouw be gonnen. De sportclubs moeten wijken voor de plannen in Yerseke-West. Die voorzien onder meer in de bouw van een groot multifmctioneel cen trum (mfc). Aanvankelijk zou Vol harding in het mfc worden onder gebracht, nu komt het nieuwe clubgebouw ernaast te staan. de Capellerie in Yerseke, zijn zo aangepast, dat de oudere bewo ners er minder onderhoud aan hebben. Marlou Boerbooms en twee mede werksters van de gemeenten Borse- le en Reimerswaal beoordelen elke aanvraag. Ze zitten soms te dub ben. Een bijdrage voor nieuwe zon wering van het dorpshuis Rilland kwam er niet. Boerbooms: „Dat is gewoon onderhoud." Steun voor aankoop van de molen in Hoede- kenskerke door een stichting haal de het wel. „Het is toeristisch, maar ook goed voor het dorp." Een mooie vindt Boerbooms zelf de aanschaf van een duiktoren bij Borssele. „Ik wist niet eens dat daar in de Westerschelde werd ge zwommen." Leefbaarheidsfonds Woningcorporatie R&B Wonen wil met het leefbaarheidsfonds helpen de woonomgeving te verbeteren. Jaarlijks is 175.000 euro be schikbaar voor activiteiten die de leefbaarheid bevorderen, zo als veiligheid in en om de wo ning, speelplaatsen, bewoners activiteiten en bouw of aan schaf van panden (voor bijvoor beeld dorpswinkel). Het leefbaarheidsfonds heeft dit jaar nog ruim 40.000 euro te verdelen. Een aanvraag voor het oorlogsmuseum in Nieuw- dorp is nog in behandeling. door Luc Oggel HANSWEERT - Muziekvereniging Scheldegalm uit Hansweert heeft een even doeltreffende als origine le oplossing gevonden om tijdens het dweilbandfestival op 30 sep tember toch alle bandjes te kun nen laten spelen. Het flets-voet- veer tussen Hansweert en Perkpol- der zal die dag eenmalig dienst doen als podium, varend en wel. Het schip 'De Onderneming' van de familie De Brouwer vaart eigen lijk alleen in juli en augustus, maar voor deze gelegenheid wordt een uitzondering gemaakt. Het veer vertrekt rond het middaguur vanuit Perkpolder en verlaat Hans weert rond de klok van half zes. In de tussentijd worden rondvaarten over de Westerschelde gemaakt. Tijdens die tochtjes vaart er steeds een dweilband mee. Het mes snijdt aan twee kanten: niet alleen is er nu een extra po dium gecreëerd (er waren dit jaar dusdanig veel aanmeldingen dat drie podia eigenlijk ontoereikend waren), ook denkt de organisatie nu meer bezoekers vanuit Zeeuws-Vlaanderen en de grens streek te trekken. Tevens is de rondvaart een extra attractie. foto Dirk-Jan Gjeltema ling in het leven roepen. Wie met stil materieel rijdt, krijgt korting. Wie dat niet doet, moet juist meer betalen voor het spoor. Op zo'n re geling wordt gestudeerd." Voorzitter Peter Gruijters van de Belangenvereniging Aanwonen- den Spoorlijn (BAS) juicht alle in spanningen van Prorail van harte toe. Hij heeft de resultaten dinsdag gezien. Tijd om BAS als actiegroep tegen het spoorlawaai op de Zeeuwse lijn op te heffen? Gruij ters moet er niet aan denken. Hij geeft Prorail een compliment, jaze ker. „Met die kunststof remblok- ken is een schitterende prestatie ge leverd, maar we zijn er nog lang niet. Want wanneer zijn die rem- blokken overal ingevoerd? Subsi die op vervanging mag niet, want dat zou staatssteun zijn volgens Eu ropa." Komt nog bij dat sommige locomo tieven enorm veel lawaai maken. De Waard heeft het zelf over 'Rus sische locomotieven met duikboot motoren'. „En die zijn niet ge luidsarm." Om die te weren, kan een beloningssysteem voor stille locomotieven wellicht uitkomst bieden. BAS-voorzitter Gruijters laat zich door dit soort ideeën niet verleiden. „Wij blijven Prorail ach ter de vodden zitten." Een geluidsmeting van de trein met stillere goederenwagons bij Kapelle; op het scherm rechts de score in decibellen. door Harmen van der Werf KAPELLE - En daar komt-ie weer langs Kapelle, de testgoederentrein van spoorwegbeheerder Prorail. „Hoor je het verschil?", vraagt woordvoerder André de Waard be langstellend. Het dringt nog niet helemaal door, maar hij heeft ge lijk. Het voorste deel van de test- trein is inderdaad veel stiller dan het achterste. „Weet je wat het ver schil is?", stelt De Waard zichzelf een vraag. „De remblokken. Bij de voorste goederenwagons zijn die van kunststof, bij de achterste zijn ze nog van gietijzer. Dat is het ver schil." Het enthousiasme spat er dinsdag middag vanaf bij De Waard. Ook Chiel Roovers, projectleider ken niscentrum spoorgeluid, is in ver voering. Hij legt de werking van de verschillende remblokken uit. „Bij gietijzeren remblokken ruwen de wielen op. Die glijden dan min der soepel over de spoorstaven. Dat geeft meer geluid. Met kunst stof remblokken heb je dat niet. De wielen blijven glad, rollen soe peler over de spoorstaven." Stille treinen In combinatie met raildempers en betonnen dwarsliggers behoort het baanvak bij Kapelle inmiddels tot de stilste van Nederland. In theorie, althans. De praktijk is weerbarstig. Want hoe verplicht je als Prorail alle railvervoerders tot het gebruik van kunststof in plaats van gietijzeren remblokken. De Waard en Roovers winden er geen doekjes om. Dat is niet zo'n ge makkelijk verhaal. Prorail moet el- PZC Rolant Quist bron ProRail ke railvervoerder toelaten op het spoor, welk materieel hij ook ge bruikt. Nieuwe goederenwagons worden in principe van kunststof remblok ken voorzien. Maar er zijn in heel Europa nog 600.000 oude goede renwagons. Het duurt veertig tot vijftig jaar voordat die allemaal zijn vervangen. „We kunnen wel wat doen", geeft De Waard aan, „namelijk een bonus-malus-rege- De wielen en de rails worden aangepast om treinen stiller te krijgen. Raildempers worden tegen de rails geplakt om trillingen te absorberen. Speciale remblokken van kunststof (LL-blokken) vervangen de oude gietijzeren die meer lawaai maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 31