Voorrang
aanpak
alcohol op
Tholen
leefbaarheidsfonds
Veerboot doet dienst
als varend podium
Kunststof remblok doet de oren goed
Korfbalclub
Yerseke krijgt
nieuw gebouw
Christenunie geeft
aanzet tot discussie over
drankgebruik jeugd.
Fiets-voetveer helpt
dweilbandfestival
Hansweert uit de brand.
Zelfs actiegroep is
enthousiast over stillere
goederenwagons.
B PZC Woensdag 22 augustus 2007 27
door Rob Paardekam
SINT-MAARTENSDIJK - Het pleidooi
van de Thoolse Christenunie om
het ontmoedigingsbeleid voor alco
hol eens onder de loep te nemen
kan rekenen op de steun van andere
fracties. „Het onderwerp moet op
de prioriteitenlijst", vindt J. Boulog
ne van het ABT.
De Christenunie maakt zich zorgen
over overmatig alcoholgebruik door
jongeren in de gemeente en vindt
dat Tholen op dit moment geen sa
menhangend beleid heeft om er iets
aan te doen. De partij zegt het pri
ma te vinden dat er wat losse activi
teiten zijn, zoals homeparty's door
Emergis en lesprogramma's op scho
len, maar ziet liever een wat steviger
beleid. Daarin moet aandacht ko
men voor onder meer het tijdig sig
naleren van bovenmatig alcoholge
bruik.
J. Boulogne (ABT) zegt de CU te zul
len steunen in haar wens voor een
samenhangend beleid. „Want het ge
bruik van alcohol door jongeren be
gint extreme vormen aan te ne
men", vindt hij. „Van mij mag het
onderwerp op de prioriteitenlijst."
Ook het CDA spreekt van een ern
stig probleem, maar raadslid J. Bout
is er nog niet van overtuigd dat het
huidige beleid te mager is. „Mis
schien moeten we er een aantal za
ken aan toevoegen." Bout ziet ook
een taak voor de landelijke over
heid. „Die moet zijn verantwoorde
lijkheid nemen door er bijvoor
beeld voor te zorgen dat sterke
drank uit de supers verdwijnt." Ook
PvdA en WD willen de discussie
best aangaan, maar die laatste partij
ziet niets in het opzetten van nieuw
beleid, omdat daar te weinig ambte
naren voor zijn. „Maar ik wil wel
weten of de dingen die we nu doen,
ook echt werken", zegt F. Hommel.
YERSEKE - Korfbalvereniging Vol
harding uit Yerseke krijgt een
nieuw clubgebouw aan de oost
kant van de Hogeweg in Yerseke.
Het college van burgemeester en
wethouders van Reimerswaal wil
len daar 130.000 euro voor uittrek
ken.
Volharding maakt nu- nog tijdelijk
gebruik van de oude accomodatie
van W Yerseke. Die heeft inmid
dels het nieuwe complex aan de
andere kant van de Hogeweg in ge
bruik genomen. Wat wethouder J.
de Kunder betreft wordt zo snel
mogelijk met de nieuwbouw be
gonnen.
De sportclubs moeten wijken voor
de plannen in Yerseke-West. Die
voorzien onder meer in de bouw
van een groot multifmctioneel cen
trum (mfc). Aanvankelijk zou Vol
harding in het mfc worden onder
gebracht, nu komt het nieuwe
clubgebouw ernaast te staan.
de Capellerie in Yerseke, zijn zo
aangepast, dat de oudere bewo
ners er minder onderhoud aan
hebben.
Marlou Boerbooms en twee mede
werksters van de gemeenten Borse-
le en Reimerswaal beoordelen elke
aanvraag. Ze zitten soms te dub
ben. Een bijdrage voor nieuwe zon
wering van het dorpshuis Rilland
kwam er niet. Boerbooms: „Dat is
gewoon onderhoud." Steun voor
aankoop van de molen in Hoede-
kenskerke door een stichting haal
de het wel. „Het is toeristisch,
maar ook goed voor het dorp."
Een mooie vindt Boerbooms zelf
de aanschaf van een duiktoren bij
Borssele. „Ik wist niet eens dat
daar in de Westerschelde werd ge
zwommen."
Leefbaarheidsfonds
Woningcorporatie R&B Wonen
wil met het leefbaarheidsfonds
helpen de woonomgeving te
verbeteren.
Jaarlijks is 175.000 euro be
schikbaar voor activiteiten die
de leefbaarheid bevorderen, zo
als veiligheid in en om de wo
ning, speelplaatsen, bewoners
activiteiten en bouw of aan
schaf van panden (voor bijvoor
beeld dorpswinkel).
Het leefbaarheidsfonds heeft
dit jaar nog ruim 40.000 euro
te verdelen. Een aanvraag voor
het oorlogsmuseum in Nieuw-
dorp is nog in behandeling.
door Luc Oggel
HANSWEERT - Muziekvereniging
Scheldegalm uit Hansweert heeft
een even doeltreffende als origine
le oplossing gevonden om tijdens
het dweilbandfestival op 30 sep
tember toch alle bandjes te kun
nen laten spelen. Het flets-voet-
veer tussen Hansweert en Perkpol-
der zal die dag eenmalig dienst
doen als podium, varend en wel.
Het schip 'De Onderneming' van
de familie De Brouwer vaart eigen
lijk alleen in juli en augustus,
maar voor deze gelegenheid wordt
een uitzondering gemaakt. Het
veer vertrekt rond het middaguur
vanuit Perkpolder en verlaat Hans
weert rond de klok van half zes. In
de tussentijd worden rondvaarten
over de Westerschelde gemaakt.
Tijdens die tochtjes vaart er steeds
een dweilband mee.
Het mes snijdt aan twee kanten:
niet alleen is er nu een extra po
dium gecreëerd (er waren dit jaar
dusdanig veel aanmeldingen dat
drie podia eigenlijk ontoereikend
waren), ook denkt de organisatie
nu meer bezoekers vanuit
Zeeuws-Vlaanderen en de grens
streek te trekken. Tevens is de
rondvaart een extra attractie.
foto Dirk-Jan Gjeltema
ling in het leven roepen. Wie met
stil materieel rijdt, krijgt korting.
Wie dat niet doet, moet juist meer
betalen voor het spoor. Op zo'n re
geling wordt gestudeerd."
Voorzitter Peter Gruijters van de
Belangenvereniging Aanwonen-
den Spoorlijn (BAS) juicht alle in
spanningen van Prorail van harte
toe. Hij heeft de resultaten dinsdag
gezien. Tijd om BAS als actiegroep
tegen het spoorlawaai op de
Zeeuwse lijn op te heffen? Gruij
ters moet er niet aan denken. Hij
geeft Prorail een compliment, jaze
ker. „Met die kunststof remblok-
ken is een schitterende prestatie ge
leverd, maar we zijn er nog lang
niet. Want wanneer zijn die rem-
blokken overal ingevoerd? Subsi
die op vervanging mag niet, want
dat zou staatssteun zijn volgens Eu
ropa."
Komt nog bij dat sommige locomo
tieven enorm veel lawaai maken.
De Waard heeft het zelf over 'Rus
sische locomotieven met duikboot
motoren'. „En die zijn niet ge
luidsarm." Om die te weren, kan
een beloningssysteem voor stille
locomotieven wellicht uitkomst
bieden. BAS-voorzitter Gruijters
laat zich door dit soort ideeën niet
verleiden. „Wij blijven Prorail ach
ter de vodden zitten."
Een geluidsmeting van de trein met stillere goederenwagons bij Kapelle; op het scherm rechts de score in decibellen.
door Harmen van der Werf
KAPELLE - En daar komt-ie weer
langs Kapelle, de testgoederentrein
van spoorwegbeheerder Prorail.
„Hoor je het verschil?", vraagt
woordvoerder André de Waard be
langstellend. Het dringt nog niet
helemaal door, maar hij heeft ge
lijk. Het voorste deel van de test-
trein is inderdaad veel stiller dan
het achterste. „Weet je wat het ver
schil is?", stelt De Waard zichzelf
een vraag. „De remblokken. Bij de
voorste goederenwagons zijn die
van kunststof, bij de achterste zijn
ze nog van gietijzer. Dat is het ver
schil."
Het enthousiasme spat er dinsdag
middag vanaf bij De Waard. Ook
Chiel Roovers, projectleider ken
niscentrum spoorgeluid, is in ver
voering. Hij legt de werking van
de verschillende remblokken uit.
„Bij gietijzeren remblokken ruwen
de wielen op. Die glijden dan min
der soepel over de spoorstaven.
Dat geeft meer geluid. Met kunst
stof remblokken heb je dat niet.
De wielen blijven glad, rollen soe
peler over de spoorstaven."
Stille treinen
In combinatie met raildempers en
betonnen dwarsliggers behoort
het baanvak bij Kapelle inmiddels
tot de stilste van Nederland. In
theorie, althans. De praktijk is
weerbarstig. Want hoe verplicht je
als Prorail alle railvervoerders tot
het gebruik van kunststof in plaats
van gietijzeren remblokken. De
Waard en Roovers winden er geen
doekjes om. Dat is niet zo'n ge
makkelijk verhaal. Prorail moet el-
PZC Rolant Quist bron ProRail
ke railvervoerder toelaten op het
spoor, welk materieel hij ook ge
bruikt.
Nieuwe goederenwagons worden
in principe van kunststof remblok
ken voorzien. Maar er zijn in heel
Europa nog 600.000 oude goede
renwagons. Het duurt veertig tot
vijftig jaar voordat die allemaal
zijn vervangen. „We kunnen wel
wat doen", geeft De Waard aan,
„namelijk een bonus-malus-rege-
De wielen en
de rails worden
aangepast om
treinen stiller
te krijgen.
Raildempers worden
tegen de rails
geplakt om trillingen
te absorberen.
Speciale remblokken van kunststof
(LL-blokken) vervangen de oude
gietijzeren die meer lawaai maken.