I Geld en wiric
Busje weer vaker bij ongeluk betrokken
PZC Woensdag 22 augustus 2007 1 9
'Hij bewaker van de gang. Maar misschien is voor
jou geluk. Hij dronken. Ik zag hij dronken.'
'Mooi zo. Luister goed, ik kom jullie helpen. Ik Kom
Hei-Pen. Begrijp je? Jou en Todorka
Hij sluipt de gang door, langs een kamer waar
Stanislav met open deur ligt te snurken.
Hij tikt op de laatste deur, maar hoort niets.
Voorzichtig duwt hij hem open. Op een bed ligt
een meisje. Ze heeft een blauw oog en een wond
bij haar mond. Ze kijkt hem bang en koortsig aan.
'Niet bang zijn, ik kom van Nikifor,' zegt Job.
Ze veert een beetje overeind. 'Niki?' Ze begint te
praten, fluisterend. Ze praat en praat. Job verstaat er
niks van. Todorka's ogen zijn vol angst. Ze heeft het
alsmaar over penka. Van lieverlee wordt duidelijk
dat Penka een overleden vriendin is.
'Ruhig,' zegt hij, 'vertel het nog eens.'
Ze is op de rand van het bed gaan zitten, frêle,
bibberend, met knokige knieën. Haar wangen
gloeien van de koorts. Een kind is ze.
Ze vertelt, met hier en daar een woordje Duits. Dit
is wat Job eruit begrijpt. Todorka had een oudere
vriendin, Penka. Er heeft een orgie plaatsgevonden
of zo. Een of andere belangrijke of nette man, een
man met een stropdas, gebaart Todorka, kwam met
wat vrienden naar De Wikkel. Vijf meisjes werden
erbij gehaald. De mannen gingen zich te buiten. Ze
verkrachtten de meisjes keer op keer en haalden
allerlei wreedheden met ze uit. En uiteindelijk was
Penka door de stropdasman gewurgd. Todorka
vertelt nog iets. Iets over een andere man, een jonge
man. 'Wibo,' zegt ze steeds, en ze maakt een gebaar
van foto's maken.
'Wat een verschrikkelijk verhaal,' zegt Job.
'Ich habe gehort,' zegt Todorka, en nu spreekt ze
heel langzaam en gearticuleerd en ze steekt zelfs
haar vinger in de lucht alsof ze diep in haar
geheugen graaft en iets belangrijks zegt:
'AU-TO-SLOOP. Ik niet wissen was is.'
Job pakt haar hand. 'Ik haal jou hier weg.'
Ze knikt, ze heeft het begrepen. Als ze weer gaat
liggen, met rode konen van de koorts, kan hij het
niet laten haar in te stoppen.
Daarna, tuurt hij door het sleutelgat. Helaas staat
Stanislav in de gang. Job pakt zijn telefoon en belt
Jacco. Die neemt direct op.
'Jacco, ga eens wat stennis maken buiten,' fluistert
Job. 'Ik kan er niet uit. Er staat hier een baviaan op
de gang. Hij heet Stanislav.'
Jacco springt het café uit en rent het stoepje van De
Wikkel op. 'Pardon heren,' zegt hij tegen de twee
uitsmijters die daar staan - gelukkig niet Duik
Bekkers en zijn maat - ik mot effe een collega van
jullie spreken. Laat me er eens een momentje door.
En dan hard: 'Stanislav, waar zit je! Je oude gabber
wil met je praten. Stanislav!'
De uitsmijters zijn even in verwarring. Dan zegt er
een: 'oké, ik roep hem wel even.' Jacco wacht op
straat.
Even later komt Stanislav naar buiten.
'Ik heb een bericht voor je,' zegt Jacco, 'kom effe
mee, er is daar een meisje dat op je wacht.' Hij
loodst de grote, plompe man de hoek om.
Intussen knipoogt Job naar Todorka, loopt de gang
door, de trap af, en gaat naar buiten alsof er niks
aan de hand is. De uitsmijters knikken hem nog
vriendelijk toe ook.
Jacco parkeert Stanislav in een cafeetje, zegt: 'ik haal
d'r. Ze is bang, je kent dat,' en verdwijnt. Hij
verwacht niet dat Stanislav lang zal blijven
wachten, maar hopelijk net lang genoeg.
Morgen aflevering 43.
Lukt het om Todorka te bevrijden?
Bestelwagens waren in 2006
voor het eerst in jaren weer
vaker betrokken bij
ongevallen. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat
houdt een proef met
snelheidsbegrenzers die
chauffeurs in toom houden.
door Dylan de Gruijl
o! Hij knalt vol door
rood', roept agent Theo
1 van Bommel. Opwinding
golft door de onherkenbare surveil
lancewagen, als de bestelauto wéér
een overtreding maakt.
Op de snelweg had de chauffeur al
te hard gereden, een auto afgesne
den en geen richting aangegeven.
„En hij droeg geen gordel", vult
Van Bommel aan.
Het staat gelukkig allemaal op ca
mera. De jonge bestuurder grijnst
verontschuldigend.
„Ik dacht nog, ik hoop dat er geen
politie achter me zit." Na het terug
zien van de beelden en een waar
schuwing neemt hij de 260 euro
aan bekeuringen gelaten in ont
vangst.
Van Bommel stapt weer in de sur
veillancewagen, op jacht naar de
volgende bestelwagen die te hard
rijdt, bumper kleeft, rechts in
haalt, over een verdrijvingsvlak
scheurt, etcetera, etcetera. De ver
keerspolitie Rotterdam-Rijnmond
heeft een apart project gemaakt
van het volgen van bestelwagens.
„Ik heb het aantal overtredingen
zien toenemen", zegt de agent.
„Een bestelwagen van 3500 kilo
met losliggende lading, kan zo een
ongeleid projectiel worden. Levens
gevaarlijk."
De constatering past in het beeld,
dat in 2006 meer bedrijfswagens
bij ongevallen betrokken waren.
Vorig jaar veroorzaakten 767 be-
nister Karla Peijs een snelheidsbe
grenzer invoeren, maar protesten
vanuit de branche hielden dit te
gen. Als compromis kwam er wel
een proef met de snelheidsbegren
zer, die onlangs van start is ge
gaan.
Ruim honderd bestelwagens heb
ben nu een apparaat aan boord
dat voorkomt dat chauffeurs har
der dan 120 kilometer per uur kun
nen rijden.
Werkgevers kunnen achteraf con
troleren of hun personeel te hard
heeft gereden.
In het najaar worden de eerste re
sultaten van de proef verwacht.
„Als de proef slaagt, hebben we
iets in handen waarmee we de ver
keersveiligheid verbeteren én kos
ten besparen", zegt Loes Spaander,
beleidsadviseur van verladersorga
nisatie EVO. „Als bestuurders zich
houden aan de maximum snel
heid, scheelt dat brandstof en boe
tes."
In Rotterdam wacht de verkeerspo
litie daar niet op. Gerichte surveil
lances moeten het aantal overtre
dingen terugdringen.
De score over de eerste twintig da
gen is: 47 bestelbusjes langs de
kant gezet, 52 bekeuringen van in
totaal 5260 euro en veertien over
tredingen waar het Openbaar Mi
nisterie over beslist. „En dat in va-
kantietijd", zegt agent Van Bom
mel.
Bovendien, benadrukt hij, wordt
lang niet voor elke overtreding een
boete uitgeschreven.
Zo komt de bestuurder van het be
stelbusje 'Alles voor de schoon
maak' er genadig vanaf met alleen
bekeuringen voor bumperlcleven
en het niet dragen van een gordel.
De kleine snelheidsovertreding en
het niet kunnen tonen van een
kentekenbewijs, komen hem op
een waarschuwing te staan. „We
hoeven hem natuurlijk niet het vel
over de oren te halen. Hij weet
drommels goed wat-ie fout heeft
gedaan."
Ze maken een plan. Manon levert een
enorme bijdrage. Ze heeft namelijk ooit een
grime-opleiding gedaan in Parijs. Job zit
met gesloten ogen te genieten van haar aanraking,
en als hij na een half uur in de spiegel kijkt, ziet hij
een louche figuur, met het haar bovenop zijn hoofd
kortgeknipt en lang in zijn nek.
Hij belt aan bij De Wikkel. Een stevige kerel kijkt
hem keurend aan en laat hem dan doorlopen, 't Is
donker binnen. Op een schaars verlicht podium
zijn twee meisjes bezig met een striptease. Aan een
tafeltje in de buurt ziet hij Duik Bekkers. Geen
sprake van dat die hem herkent. Job zit nog maar
net, of er komt een meisje bij hem staan. Ze is
mooi en waarschijnlijk jonger dan Leonie. Haar
lippen zijn natglimmend geverfd, donkerrood. Job
laat zich verleiden om met haar mee naar boven te
gaan en gaat op haar bed zitten.
'Ken je een meisje dat Todorka Yovkov heet?'
'Vijfentachtig euro,' zegt ze stug.
Job trekt een beetje geërgerd zijn portemonnee.
Ze gaat naast hem zitten.
'Todorka, ja,' zegt ze. 'Zij ziek vandaag. Blijven op
haar kamer. Eind van de gang. Letste deur.'
'Ik ga naar haar toe,' zegt Job.
'Nee nee, niet doen. Mag niet. Als Stanislav ziet!'
'Waar is die Stanislav?'
ül Aflevering 42
Waarin Job Todorka ontmoet
drijfwagens een ongeval waarbij
gewonden vielen, vijftien meer
dan het jaar ervoor.
Verder vielen er 88 verkeersdoden
bij ongelukken waarbij bestelau
to's waren betrokken. Dat is welis
waar één minder dan vorig jaar,
maar toch ook een trendbreuk.
Voorgaande jaren was de daling
veel scherper.
De Stichting Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid kan er
geen verklaring voor geven. „Maar
je ziet dat de dalende trend toch
weer is omgebogen", merkt onder
zoeker Chris Schoon op. „De cij
fers over 2006 liggen hoger. Ik zie
zelf ook vaak bestelbusjes met ho
ge snelheid over de snelweg rij
den."
Nieuw zijn de bumperklevende
bouwvakkers of koeriers echter
niet. Hun rijgedrag zorgt al jaren
voor irritatie, erkent ook Mark
Dijk van Transport en Logistiek
Nederland.
„Elk ongeluk bezorgt de branche
een slecht imago", weet hij. „En
dat beeld is niet één, twee, drie ver
dwenen. Maar wij zouden graag
willen weten uit welke hoek de
problemen precies komen. Zijn
het koeriersdiensten, schilderbe-
drijven? Dat weten we niet."
Het wordt lastig deze gegevens bo
ven tafel te krijgen.
Het Bureau Verkeershandhaving
van het Openbaar Ministerie regis
treert bijvoorbeeld het aantal over
tredingen door bestelwagens niet.
Toch merkt het ministerie van Ver
keer en Waterstaat die auto's al lan
ger aan als risicogroep. Toen er in
2003 een piek was in het aantal
verkeersdoden waar bedrijfswa
gens bij waren betrokken, werd in
gegrepen.
Aanvankelijk wilde toenmalig mi
Agenten Theo van Bommel en Henri van de Poel luisteren naar de uitleg waarom de bestuurder van een bestelbus
door rood licht reed; de politie in Rotterdam controleert sinds kort extra op het rijgedrag van chauffeurs van be
stelbusjes. foto David van Dam/GPD