I Geld en wiric Busje weer vaker bij ongeluk betrokken PZC Woensdag 22 augustus 2007 1 9 'Hij bewaker van de gang. Maar misschien is voor jou geluk. Hij dronken. Ik zag hij dronken.' 'Mooi zo. Luister goed, ik kom jullie helpen. Ik Kom Hei-Pen. Begrijp je? Jou en Todorka Hij sluipt de gang door, langs een kamer waar Stanislav met open deur ligt te snurken. Hij tikt op de laatste deur, maar hoort niets. Voorzichtig duwt hij hem open. Op een bed ligt een meisje. Ze heeft een blauw oog en een wond bij haar mond. Ze kijkt hem bang en koortsig aan. 'Niet bang zijn, ik kom van Nikifor,' zegt Job. Ze veert een beetje overeind. 'Niki?' Ze begint te praten, fluisterend. Ze praat en praat. Job verstaat er niks van. Todorka's ogen zijn vol angst. Ze heeft het alsmaar over penka. Van lieverlee wordt duidelijk dat Penka een overleden vriendin is. 'Ruhig,' zegt hij, 'vertel het nog eens.' Ze is op de rand van het bed gaan zitten, frêle, bibberend, met knokige knieën. Haar wangen gloeien van de koorts. Een kind is ze. Ze vertelt, met hier en daar een woordje Duits. Dit is wat Job eruit begrijpt. Todorka had een oudere vriendin, Penka. Er heeft een orgie plaatsgevonden of zo. Een of andere belangrijke of nette man, een man met een stropdas, gebaart Todorka, kwam met wat vrienden naar De Wikkel. Vijf meisjes werden erbij gehaald. De mannen gingen zich te buiten. Ze verkrachtten de meisjes keer op keer en haalden allerlei wreedheden met ze uit. En uiteindelijk was Penka door de stropdasman gewurgd. Todorka vertelt nog iets. Iets over een andere man, een jonge man. 'Wibo,' zegt ze steeds, en ze maakt een gebaar van foto's maken. 'Wat een verschrikkelijk verhaal,' zegt Job. 'Ich habe gehort,' zegt Todorka, en nu spreekt ze heel langzaam en gearticuleerd en ze steekt zelfs haar vinger in de lucht alsof ze diep in haar geheugen graaft en iets belangrijks zegt: 'AU-TO-SLOOP. Ik niet wissen was is.' Job pakt haar hand. 'Ik haal jou hier weg.' Ze knikt, ze heeft het begrepen. Als ze weer gaat liggen, met rode konen van de koorts, kan hij het niet laten haar in te stoppen. Daarna, tuurt hij door het sleutelgat. Helaas staat Stanislav in de gang. Job pakt zijn telefoon en belt Jacco. Die neemt direct op. 'Jacco, ga eens wat stennis maken buiten,' fluistert Job. 'Ik kan er niet uit. Er staat hier een baviaan op de gang. Hij heet Stanislav.' Jacco springt het café uit en rent het stoepje van De Wikkel op. 'Pardon heren,' zegt hij tegen de twee uitsmijters die daar staan - gelukkig niet Duik Bekkers en zijn maat - ik mot effe een collega van jullie spreken. Laat me er eens een momentje door. En dan hard: 'Stanislav, waar zit je! Je oude gabber wil met je praten. Stanislav!' De uitsmijters zijn even in verwarring. Dan zegt er een: 'oké, ik roep hem wel even.' Jacco wacht op straat. Even later komt Stanislav naar buiten. 'Ik heb een bericht voor je,' zegt Jacco, 'kom effe mee, er is daar een meisje dat op je wacht.' Hij loodst de grote, plompe man de hoek om. Intussen knipoogt Job naar Todorka, loopt de gang door, de trap af, en gaat naar buiten alsof er niks aan de hand is. De uitsmijters knikken hem nog vriendelijk toe ook. Jacco parkeert Stanislav in een cafeetje, zegt: 'ik haal d'r. Ze is bang, je kent dat,' en verdwijnt. Hij verwacht niet dat Stanislav lang zal blijven wachten, maar hopelijk net lang genoeg. Morgen aflevering 43. Lukt het om Todorka te bevrijden? Bestelwagens waren in 2006 voor het eerst in jaren weer vaker betrokken bij ongevallen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat houdt een proef met snelheidsbegrenzers die chauffeurs in toom houden. door Dylan de Gruijl o! Hij knalt vol door rood', roept agent Theo 1 van Bommel. Opwinding golft door de onherkenbare surveil lancewagen, als de bestelauto wéér een overtreding maakt. Op de snelweg had de chauffeur al te hard gereden, een auto afgesne den en geen richting aangegeven. „En hij droeg geen gordel", vult Van Bommel aan. Het staat gelukkig allemaal op ca mera. De jonge bestuurder grijnst verontschuldigend. „Ik dacht nog, ik hoop dat er geen politie achter me zit." Na het terug zien van de beelden en een waar schuwing neemt hij de 260 euro aan bekeuringen gelaten in ont vangst. Van Bommel stapt weer in de sur veillancewagen, op jacht naar de volgende bestelwagen die te hard rijdt, bumper kleeft, rechts in haalt, over een verdrijvingsvlak scheurt, etcetera, etcetera. De ver keerspolitie Rotterdam-Rijnmond heeft een apart project gemaakt van het volgen van bestelwagens. „Ik heb het aantal overtredingen zien toenemen", zegt de agent. „Een bestelwagen van 3500 kilo met losliggende lading, kan zo een ongeleid projectiel worden. Levens gevaarlijk." De constatering past in het beeld, dat in 2006 meer bedrijfswagens bij ongevallen betrokken waren. Vorig jaar veroorzaakten 767 be- nister Karla Peijs een snelheidsbe grenzer invoeren, maar protesten vanuit de branche hielden dit te gen. Als compromis kwam er wel een proef met de snelheidsbegren zer, die onlangs van start is ge gaan. Ruim honderd bestelwagens heb ben nu een apparaat aan boord dat voorkomt dat chauffeurs har der dan 120 kilometer per uur kun nen rijden. Werkgevers kunnen achteraf con troleren of hun personeel te hard heeft gereden. In het najaar worden de eerste re sultaten van de proef verwacht. „Als de proef slaagt, hebben we iets in handen waarmee we de ver keersveiligheid verbeteren én kos ten besparen", zegt Loes Spaander, beleidsadviseur van verladersorga nisatie EVO. „Als bestuurders zich houden aan de maximum snel heid, scheelt dat brandstof en boe tes." In Rotterdam wacht de verkeerspo litie daar niet op. Gerichte surveil lances moeten het aantal overtre dingen terugdringen. De score over de eerste twintig da gen is: 47 bestelbusjes langs de kant gezet, 52 bekeuringen van in totaal 5260 euro en veertien over tredingen waar het Openbaar Mi nisterie over beslist. „En dat in va- kantietijd", zegt agent Van Bom mel. Bovendien, benadrukt hij, wordt lang niet voor elke overtreding een boete uitgeschreven. Zo komt de bestuurder van het be stelbusje 'Alles voor de schoon maak' er genadig vanaf met alleen bekeuringen voor bumperlcleven en het niet dragen van een gordel. De kleine snelheidsovertreding en het niet kunnen tonen van een kentekenbewijs, komen hem op een waarschuwing te staan. „We hoeven hem natuurlijk niet het vel over de oren te halen. Hij weet drommels goed wat-ie fout heeft gedaan." Ze maken een plan. Manon levert een enorme bijdrage. Ze heeft namelijk ooit een grime-opleiding gedaan in Parijs. Job zit met gesloten ogen te genieten van haar aanraking, en als hij na een half uur in de spiegel kijkt, ziet hij een louche figuur, met het haar bovenop zijn hoofd kortgeknipt en lang in zijn nek. Hij belt aan bij De Wikkel. Een stevige kerel kijkt hem keurend aan en laat hem dan doorlopen, 't Is donker binnen. Op een schaars verlicht podium zijn twee meisjes bezig met een striptease. Aan een tafeltje in de buurt ziet hij Duik Bekkers. Geen sprake van dat die hem herkent. Job zit nog maar net, of er komt een meisje bij hem staan. Ze is mooi en waarschijnlijk jonger dan Leonie. Haar lippen zijn natglimmend geverfd, donkerrood. Job laat zich verleiden om met haar mee naar boven te gaan en gaat op haar bed zitten. 'Ken je een meisje dat Todorka Yovkov heet?' 'Vijfentachtig euro,' zegt ze stug. Job trekt een beetje geërgerd zijn portemonnee. Ze gaat naast hem zitten. 'Todorka, ja,' zegt ze. 'Zij ziek vandaag. Blijven op haar kamer. Eind van de gang. Letste deur.' 'Ik ga naar haar toe,' zegt Job. 'Nee nee, niet doen. Mag niet. Als Stanislav ziet!' 'Waar is die Stanislav?' ül Aflevering 42 Waarin Job Todorka ontmoet drijfwagens een ongeval waarbij gewonden vielen, vijftien meer dan het jaar ervoor. Verder vielen er 88 verkeersdoden bij ongelukken waarbij bestelau to's waren betrokken. Dat is welis waar één minder dan vorig jaar, maar toch ook een trendbreuk. Voorgaande jaren was de daling veel scherper. De Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid kan er geen verklaring voor geven. „Maar je ziet dat de dalende trend toch weer is omgebogen", merkt onder zoeker Chris Schoon op. „De cij fers over 2006 liggen hoger. Ik zie zelf ook vaak bestelbusjes met ho ge snelheid over de snelweg rij den." Nieuw zijn de bumperklevende bouwvakkers of koeriers echter niet. Hun rijgedrag zorgt al jaren voor irritatie, erkent ook Mark Dijk van Transport en Logistiek Nederland. „Elk ongeluk bezorgt de branche een slecht imago", weet hij. „En dat beeld is niet één, twee, drie ver dwenen. Maar wij zouden graag willen weten uit welke hoek de problemen precies komen. Zijn het koeriersdiensten, schilderbe- drijven? Dat weten we niet." Het wordt lastig deze gegevens bo ven tafel te krijgen. Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie regis treert bijvoorbeeld het aantal over tredingen door bestelwagens niet. Toch merkt het ministerie van Ver keer en Waterstaat die auto's al lan ger aan als risicogroep. Toen er in 2003 een piek was in het aantal verkeersdoden waar bedrijfswa gens bij waren betrokken, werd in gegrepen. Aanvankelijk wilde toenmalig mi Agenten Theo van Bommel en Henri van de Poel luisteren naar de uitleg waarom de bestuurder van een bestelbus door rood licht reed; de politie in Rotterdam controleert sinds kort extra op het rijgedrag van chauffeurs van be stelbusjes. foto David van Dam/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19