Pallets van ;oedkoop Het gebeurt wel eens dat vier man gestrekt moeten worden afgevoerd na het openen Van een container bestuurder Patrick Meeuwisse van de FNV-sectorraad Havens Onwetend PZC Woensdag 22 augustus 2007 1 3 Nederlandse bedrijven zijn zich niet bewust van de risi co's van gegaste containers voor hun personeel. De Ar beidsinspectie onderzocht van juni 2005 tot april 2006 64 ondernemingen die containers ontvangen van over zee. Slechts twee bedrijven onderzochten containers op het gevaar voor verstikking, vergiftiging of explosie. Meestal wisten de bedrijven niet eens dat ze gegaste containers binnenkregen. Na controle bleek toch dat in meer dan een derde van de containers de gasconcentratie boven de norm was. De Arbeidsinspectie is maar gestopt met het controleren of bedrijven zich wel aan de regels houden. Eerst moet de onwetendheid in de bedrijven verdwijnen. Dus ver schijnt er volgende maand een folder en wordt er samen met verladersorganisatie EVO aan voorlichting gedaan. Bij ontluchting van containers in de buitenlucht advi seert het RIVM om een veiligheidszone van twintig me ter aan te houden rondom de container. Werkgevers zijn verplicht om een container pas te laten openen nadat de risico's zijn onderzocht. Dit kan met be hulp van een apparaat dat door de deurrubbers van de container wordt gestoken. Het kost zo'n 1500 euro. Werkgevers moeten dit volgens de inspectie doen bij al le containers waarvan ze kunnen vermoeden dat die ge gast is: bijvoorbeeld containers met houten pallets, meu bels en alle lading uit Zuidoost-Azië. foto Phil Nijhuis/GPD In 2005 heeft de Europese Unie nieuwe regels gesteld voor de im port van alle goederen van buiten de lidstaten. Of het nou Canada, de VS, Zuid-Amerika, Australië, China of Noord-Afrika is: alle containers moe ten ongeacht de inhoud met chemi sche middelen worden behandeld als er ook maar één blokje verpakkings hout is gebruikt. Buitenlands ongedier te moet worden geweerd. De containers die de enorme hoeveel heid van goederen voor Europa bevat ten worden gevuld met houten pallets waarop voorwerpen, dozen en kisten zijn verpakt. Pallets zijn houten plat forms van ongeveer één bij één meter, die op blokjes staan, volgens een inter nationale standaardmaat. Ook de hoog te ervan is standaard. Ze zijn makkelijk met de hand vol te stapelen. Vorkhef trucks in de hele wereld pakken ze een voudig op. Maar pallets zijn ook een wegwerparti kel: er is geen bedrijf dat er brood in ziet lege pallets van Europa terug te ver schepen naar India, China of Amerika. Dus wordt er het goedkoopste hout voor gebruikt. En dat is een broed plaats voor torretjes en andere beestjes. Een dure oplossing zou zijn pallets te maken van rubber of andere kunststof of van metaal. Goedkoper is dus hout, dat dan wel moet worden ingespoten met gasvormige verdelgingsmiddelen als buteen of tolueen. Het goedkoopste is dat te doen als een container vol is, bijna altijd in de ha ven van verzending. Gedurende de vier tot zes weken dat een verzegelde en 'vergaste' container onderweg is naar Europa, neemt de lading een gro ter of kleiner deel van de giftige gassen op. Zelfs elektronica kan zo vergiftigd worden. De producten staan de gassen soms snel weer af bij goede ventilatie, maar sommige producten laten die pas lang zaam los in de maanden en jaren van gebruik. lossr ÈSÖPS) Inspectie van containers uit China. Weinig bedrijven voeren controles op gifgas uit. foto Hans van den Bogaard/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13