Pallets van
;oedkoop
Het gebeurt wel eens dat vier man gestrekt moeten worden afgevoerd na het openen
Van een container bestuurder Patrick Meeuwisse van de FNV-sectorraad Havens
Onwetend
PZC Woensdag 22 augustus 2007 1 3
Nederlandse bedrijven zijn zich niet bewust van de risi
co's van gegaste containers voor hun personeel. De Ar
beidsinspectie onderzocht van juni 2005 tot april 2006
64 ondernemingen die containers ontvangen van over
zee.
Slechts twee bedrijven onderzochten containers op het
gevaar voor verstikking, vergiftiging of explosie. Meestal
wisten de bedrijven niet eens dat ze gegaste containers
binnenkregen. Na controle bleek toch dat in meer dan
een derde van de containers de gasconcentratie boven
de norm was.
De Arbeidsinspectie is maar gestopt met het controleren
of bedrijven zich wel aan de regels houden. Eerst moet
de onwetendheid in de bedrijven verdwijnen. Dus ver
schijnt er volgende maand een folder en wordt er samen
met verladersorganisatie EVO aan voorlichting gedaan.
Bij ontluchting van containers in de buitenlucht advi
seert het RIVM om een veiligheidszone van twintig me
ter aan te houden rondom de container.
Werkgevers zijn verplicht om een container pas te laten
openen nadat de risico's zijn onderzocht. Dit kan met be
hulp van een apparaat dat door de deurrubbers van de
container wordt gestoken. Het kost zo'n 1500 euro.
Werkgevers moeten dit volgens de inspectie doen bij al
le containers waarvan ze kunnen vermoeden dat die ge
gast is: bijvoorbeeld containers met houten pallets, meu
bels en alle lading uit Zuidoost-Azië.
foto Phil Nijhuis/GPD
In 2005 heeft de Europese Unie
nieuwe regels gesteld voor de im
port van alle goederen van buiten
de lidstaten. Of het nou Canada, de
VS, Zuid-Amerika, Australië, China of
Noord-Afrika is: alle containers moe
ten ongeacht de inhoud met chemi
sche middelen worden behandeld als
er ook maar één blokje verpakkings
hout is gebruikt. Buitenlands ongedier
te moet worden geweerd.
De containers die de enorme hoeveel
heid van goederen voor Europa bevat
ten worden gevuld met houten pallets
waarop voorwerpen, dozen en kisten
zijn verpakt. Pallets zijn houten plat
forms van ongeveer één bij één meter,
die op blokjes staan, volgens een inter
nationale standaardmaat. Ook de hoog
te ervan is standaard. Ze zijn makkelijk
met de hand vol te stapelen. Vorkhef
trucks in de hele wereld pakken ze een
voudig op.
Maar pallets zijn ook een wegwerparti
kel: er is geen bedrijf dat er brood in
ziet lege pallets van Europa terug te ver
schepen naar India, China of Amerika.
Dus wordt er het goedkoopste hout
voor gebruikt. En dat is een broed
plaats voor torretjes en andere beestjes.
Een dure oplossing zou zijn pallets te
maken van rubber of andere kunststof
of van metaal. Goedkoper is dus hout,
dat dan wel moet worden ingespoten
met gasvormige verdelgingsmiddelen
als buteen of tolueen.
Het goedkoopste is dat te doen als een
container vol is, bijna altijd in de ha
ven van verzending. Gedurende de
vier tot zes weken dat een verzegelde
en 'vergaste' container onderweg is
naar Europa, neemt de lading een gro
ter of kleiner deel van de giftige gassen
op. Zelfs elektronica kan zo vergiftigd
worden.
De producten staan de gassen soms
snel weer af bij goede ventilatie, maar
sommige producten laten die pas lang
zaam los in de maanden en jaren van
gebruik.
lossr
ÈSÖPS)
Inspectie van containers uit China. Weinig bedrijven voeren controles op gifgas uit.
foto Hans van den Bogaard/GPD