Astrid
DSaiL
Ruyter
de
oversteken te maken. In 1999 en 2000 is
de Astrid ingrijpend verbouwd onder
Nederlandse vlag.
De dwarsgetuigde brik kwam dit jaar in
handen van het Zeeuwse echtpaar
Pieter en Ineke uit Kamperland en biedt
ruimte aan maximaal 45 passagiers voor
luxe dagtochten op het water. Voor lan
gere tochten beschikt het tall ship over
accommodatie voor 24 gastbeman-
ningsleden. Eigenaar Pieter de Kam
hoopt dat het schip binnenkort perma
nent naar Vlissingen kan verkassen.
„Daar willen we het liefst naar toe, niet
meer terug naar Harlingen, waar we nu
liggen."
Annemarie Zevenbergen
Bouwjaar:
Thuishaven:
Lengte:
Breedte:
Diepgang:
Zeilopp.:
Aantal zeilen:
1918
Harlingen
42,10 mtr.
6,70 mtr.
2,65 mtr.
488 m2
15
De brik is in Scheveningen gebouwd als
haringlogger onder de naam Wuta
(Wacht Uw Tijd Af). Daarna kwam ze in
1937 in Zweedse handen en werd de
naam in Astrid veranderd. Het schip
vervoerde vracht over de Baltisch wate
ren. Het einde van Astrid leek nabij toen
ze in 1975 onder Libanese vlag ging
varen en voor allerlei dubieuze actvitei-
ten werd gebruikt.
Het absolute dieptepunt in de geschie
denis van het schip werd bereikt toen
het uitgebrand werd teruggevonden in
Engelse wateren. In 1984 kwam het
geblakerde wrak in Engelse handen en
werd daar gerestaureerd. Astrid kreeg
de huidige imposante tuigvorm om ver
volgens als trainingsschip Atlantische