Astrid DSaiL Ruyter de oversteken te maken. In 1999 en 2000 is de Astrid ingrijpend verbouwd onder Nederlandse vlag. De dwarsgetuigde brik kwam dit jaar in handen van het Zeeuwse echtpaar Pieter en Ineke uit Kamperland en biedt ruimte aan maximaal 45 passagiers voor luxe dagtochten op het water. Voor lan gere tochten beschikt het tall ship over accommodatie voor 24 gastbeman- ningsleden. Eigenaar Pieter de Kam hoopt dat het schip binnenkort perma nent naar Vlissingen kan verkassen. „Daar willen we het liefst naar toe, niet meer terug naar Harlingen, waar we nu liggen." Annemarie Zevenbergen Bouwjaar: Thuishaven: Lengte: Breedte: Diepgang: Zeilopp.: Aantal zeilen: 1918 Harlingen 42,10 mtr. 6,70 mtr. 2,65 mtr. 488 m2 15 De brik is in Scheveningen gebouwd als haringlogger onder de naam Wuta (Wacht Uw Tijd Af). Daarna kwam ze in 1937 in Zweedse handen en werd de naam in Astrid veranderd. Het schip vervoerde vracht over de Baltisch wate ren. Het einde van Astrid leek nabij toen ze in 1975 onder Libanese vlag ging varen en voor allerlei dubieuze actvitei- ten werd gebruikt. Het absolute dieptepunt in de geschie denis van het schip werd bereikt toen het uitgebrand werd teruggevonden in Engelse wateren. In 1984 kwam het geblakerde wrak in Engelse handen en werd daar gerestaureerd. Astrid kreeg de huidige imposante tuigvorm om ver volgens als trainingsschip Atlantische

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 109