Zeeland
Gemeente legt verkoop kavels in
Middelburgse wijk Mortiere stil
School Oranjeplein nog breder
Een particulier
Hekwerk op talud
langs tunnelweg
Gewonden bij
kettingbotsing
in Middelburg
Hoogspanningskabels
liggen in de weg bij
woningbouw.
Naast openbaar ook
christelijk onderwijs
in kern van Souburg.
Onderzoek naar stort
van vervuild slib op
oude stortplaats.
Afrastering moet
oplossing bieden voor
omzeilen tolpoortjes.
26 I Dinsdag 21 augustus 2007 PZC
W
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De uitgifte van ka
vels in de Middelburgse wijk Mor
tiere heeft vertraging opgelopen.
De gemeente heeft de verkoop
stopgezet omdat er hoogspannings
kabels in de weg liggen. Het minis
terie van Vrom heeft onlangs een
nieuw advies opgesteld over de af
stand die er minimaal moet zijn
tussen woningen en hoogspan
ningskabels.
„Het college worstelt met een di
lemma", zei wethouder A. de
Vries. „Als we aan het advies wil
len voldoen, heeft dat financiële
gevolgen." De grond die nu nog
niet kan worden verkocht, heeft
een waarde van 1,7 miljoen euro.
Het geld dat verdiend wordt met
de grondverkoop in de Mortiere,
steekt de gemeente in een potje
waar grote projecten mee worden
betaald. De leiding verleggen, zo
dat er toch zonder problemen ge
bouwd kan worden, is ook duur,
zei De Vries. Dat komt omdat er
meer dan één hoogspanningsmas
ten moet worden verplaatst; de
kortste route loopt dwars over het
toekomstige golfterrein.
Verplaatsing van de leiding kost
vermoedelijk één miljoen euro.
Het gaat om ongeveer vijftien ka
vels in de buurt van het nieuwe
golfterrein. Het college twijfelt of
er tóch gebouwd moet worden.
Dat is niet verboden omdat het
plan voor de Mortiere al klaar was
voordat het advies van Vrom be
kend was.
„De kavels kunnen worden uitge
geven, maar wij hebben de ver
ijl De gemeente Middelburg heeft
de verkoop van kavels in de Mor
tiere stopgezet. Woningen zou
den te dicht bij hoogspanningska
bels komen te liggen.
koop stilgezet. Formeel is er niets
tegen voortzetting van de ontwik
keling van de Mortiere." Of het
schadelijk is om dichter bij hoog
spanningskabels te wonen, is vol
gens De Vries niet bekend. „Het
lastige is dat de twijfels over stra
ling toenemen, maar dat onder
zoek geen uitsluitsel geeft. De dis
cussie over hoogspanningskabels
is vergelijkbaar met die over
umts-masten." Over plaatsing van
die masten voor mobiele telefonie
op gebouwen is veel ophef ont
staan omdat mensen bang zijn dat
ze er gezondheidsklachten van
kunnen krijgen.
Als het plan voor de Mortiere nu
gemaakt zou worden, bouwde de
gemeente geen huizen in die
hoek, zei De Vries. „Dan zouden
we ons aan het advies van Vrom
houden."
De hoogspanningskabels komen
van bedrijventerrein Arnestein en
lopen via een puntje van de Mor
tiere over de snelweg.
door Wendy van den Hurk
OOST-SOUBURG - Behalve de Twee
master en de Kameleon, beide
openbare scholen, neemt ook het
christelijke Burcht-Rietheim plaats
in de nieuw te bouwen brede
school op het Oranjeplein in
Oost-Souburg. Maar eerst is de
beurt aan het Kompas, dat samen
met het Mozaïek in Sou
burg-Noord komt. De bouw van
die brede school begint, als alles
meezit, in de loop van 2008.
Tijdens de commissievergadering
gisteravond vertelde wethouder Ti
neke Verhage over wat zij heeft ge
daan voor onderwijshuisvesting in
Souburg, sinds ze die portefeuille
heeft overgenomen van Maaike
Walraven, die vorig jaar aftrad als
wethouder. Daar was om gevraagd
door raadsleden. „Ik heb eerst ge
keken wat er lag van Sou
burg-Noord: een definitief ont
werp, maar geen duidelijkheid
over de financiering van een spor
taccommodatie en geen raadsvoor
stellen voor de realisering van de
school."
Dat moest anders. Verhage ging
praten met schooldirecties en het
bestuur van Perspectief, de vereni
ging die vijf protestant-christelijke
en rooms-katholieke scholen in
Vlissingen heeft. „We hebben ge
concludeerd dat het aantal groe
pen voor de brede school in Sou
burg-Noord omlaag kan, dat de di
recties van de Tweemaster en de
Kameleon op het Oranjeplein (op
de hoek met de Burgemeester Ste-
1^ Als alles meezit heeft Souburg
straks twee brede scholen. Eerst
Souburg-Noord, dan het Oranje
plein. Het probleem van ruimte
gebrek moet dan zijn opgelost.
merdinglaan, red.) ook een brede
school willen en dat daar ook
christelijk onderwijs wenselijk is.
En dat dat geen vertraging mag op
lopen."
Daarom hebben de partijen sa
men een visie opgesteld voor het
Oranjeplein. „Het was nog even
de vraag of al die groepen wel op
het Oranjeplein passen, maar dat
blijkt mogelijk. De enige vraag
luidt of dat fraai is. Het is de be
doeling om snel alle eisen op een
rijtje te hebben en dan tot een ont
werp te komen. Zo ver zijn we in
Souburg-Noord al wel.. Daar ho
pen we het ontwerp nog voor het
kalenderjaar definitief te hebben.
Dan kunnen we in de loop van
2008 gaan bouwen."
CDA'er Rijnco-Jan Suurmond
trachtte het enthousiasme van de
wethouder te sussen. „Laten we
één school tegelijk doen. Eerst Sou
burg-Noord en als dat lukt het
Oranjeplein."
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De gemeente Mid
delburg zet juridische stappen te
gen zichzelf en het waterschap
Zeeuwse Eilanden. De twee organi
saties zijn verantwoordelijk voor
het storten van vervuild slib op
een terrein aan de Weg van Mid
delburg naar Kleverskerke. In het
slib zaten fietsen, oud ijzer en
puin, zegt een medewerker van de
gemeente. „Het slib is niet vol
doende gezeefd." Het onderzoek
door de politie en de gemeente
loopt al sinds juni. Inmiddels is
proces-verbaal opgemaakt. De ge
meente dwingt desnoods via de
bestuursrechter af dat het terrein
wordt schoongemaakt.
Het terrein is een oude stortplaats,
zoals er honderden zijn in de pro
vincie. Er is onder meer huisvuil
gestort. Die stortplaatsen moeten
worden gesaneerd en dat is duur.
Als de vervuiling niet te ernstig is,
volstaat afdekken met een laag slib
van een meter dik. Het slib dat op
het terrein bij Kleverskerke is ge
stort, komt van een slibdepot in
de Mortiere. Het afval lag daar om
te 'rijpen' of uit te drogen. Het is
slib dat onder meer uit de Middel
burgse vesten is gebaggerd.
„Afdekken met slib is in principe
een goed middel om zo'n stort
plaats te saneren", zegt de gemeen
teambtenaar. „In dit geval vinden
wij het echter onacceptabel wat er
is gestort. De eigenaar van het ter
rein, een boer, zit nu met een per
ceel opgescheept waar troep in zit.
Het waterschap en de gemeente
hadden met hem afgesproken dat
de bovenste laag schoon zou zijn."
De berg met slib vormt een grote
bult in het landschap, naar schat
ting vier of vijf meter hoog. Iedere
voorbijganger kan zien dat er nog
troep in de grond zit: overal steekt
plastic uit, er zijn stenen zichtbaar
en aan de oppervlakte ligt een
fietsband.
Voordat het slib naar het terrein
werd gebracht, zijn er monsters
van genomen. Die zijn goedge
keurd. Er was niets aan te zien,
zegt de ambtenaar. „Op het mo
ment dat het slib ging inklinken
kwam de troep naar boven. Of we
dat bij het transport niet hadden
kunnen zien? Ik heb er niet naast
gestaan." De bovenste laag van de
stortplaats moet nu worden
schoongemaakt. Dat de gemeente
juridische stappen tegen zichzelf
zet, klinkt vreemd, maar de ge
meente heeft als taak om toezicht
te houden op naleving van milieu
wetgeving bij de eigen werkzaam
heden.
Volgens een woordvoerster van
het waterschap is het slib door een
aannemer naar de stortplaats ge
bracht. Die aannemer was volgens
haar intussen ook al begonnen
met het verwijderen van de vervui
ling. „Maar doordat het te nat was,
is hij daar weer mee opgehouden."
'De eigenaar van het terrein
zit nu opgescheept met een
perceel waar troep in zit'
Het waterschap is op de hoogte
van het onderzoek dat is ingesteld
door de gemeente. „Dat wachten
we af. En dan zullen we wel zien
of er iets is fout gegaan."
„Het is uiterst bedenkelijk dat een
overheidsorganisatie zo optreedt",
zegt Leen Harpe. Hij is lid van Pro
vinciale Staten voor GroenLinks
en heeft de zaak politiek onder de
aandacht gebracht. De berg afval
was hem opgevallen doordat hij er
regelmatig langsrijdt. Harpe heeft
vragen aan het college van Gedepu
teerde Staten gesteld over de stort
plaats. „Het waterschap heeft in
strijd met alle regels gehandeld",
vindt hij. „Vervolgens hebben ze
ook nog geprobeerd om-het te ver
doezelen. Dat reken ik een over
heidsorganisatie twee keer zo
zwaar aan als een gewone burger.
Als een particulier zoiets doet, be
landt hij achter de tralies of zoiets.
Dit is buiten proporties."
Harpe vermoedt dat er op meer
plaatsen iets mis is. „Ik denk dat
de provincie maar eens moet kij
ken wat het waterschap eigenlijk
doet met al dat slib."
door Luc Oggel
ELLEWOUTSDIJK - De directie van
de Westerscheldetunnel laat op
korte termijn een hekwerk plaat
sen op het talud tussen de oost
buis van de tunnel en het viaduct,
ter hoogte van Ellewoutsdijk. Daar
mee moet worden voorkomen dat
automobilisten de weg voortijdig
verlaten om zo de tolpoortjes te
omzeilen.
Volgens woordvoerder I. de Moor
van de NV Westerscheldetunnel
zijn er aanwijzingen dat mensen
op die manier de tolpoortjes om
zeilen. Het gaat volgens hem om
ten minste één automobilist en
een enkele motorrijder. Bij het uit
rijden van de tunnel aan de Beve-
landse kant rijden die na zo'n hon
derd meter het talud op naar de
bovengelegen Staartseweg. „Dat is
een behoorlijk steile helling. Aan
de sporen te zien gaat het om een
auto met vierwielaandrijving",
zegt De Moor.
Die genoemde locatie is zo'n beet
je de enige overgebleven sluipmo-
gelijkheid, aldus de woordvoerder.
Het omzeilen van de tolpoortjes
gebeurt volgens hem al sinds de
opening van de tunnel in 2003.
Toen waren het vooral motorrij
ders die op die manier 'gratis'
door de tunnel onder de Wester-
schelde reden. Dat was ook de tijd
dat er in de tunnel niet op snel
heid werd gecontroleerd. Sommi
ge motorrijders maakten er zelfs
een sport van om zo snel mogelijk
door de tunnel te rijden, illegaal te
keren en vervolgens weer zo snel
als mogelijk terug te rijden.
„We hebben de afgelopen jaren be
hoorlijk geïnvesteerd in het ontoe
MIDDELBURG - Bij een kettingbot
sing op de Schroeweg in Middel
burg zijn gistermiddag twee perso
nen gewond geraakt. Bij de aanrij
ding, die rond kwart voor drie
plaatsvond, waren een vrachtwa
gen, een bestelbusje en twee perso
nenauto's betrokken.
Een 38-jarige vrachtwagenbestuur
der uit Laarbeek reed achter het
busje en de personenauto's. Toen
het bestelbusje en dé auto's afrem
den voor het overige verkeer kon
de vrachtwagenchauffeur niet op
tijd remmen en botste op het be
stelbusje waardoor een kettingbot
sing ontstond.
De bestuurder van het busje, een
26-jarige man uit Woerden, raakte
lichtgewond aan het hoofd en
werd per ambulance naar het zie
kenhuis vervoerd. Een 12-jarige
jongen uit de gemeente Beverwijk
die in een van de auto's zat, liep
bij de aanrijding nekletsel op.
gankelijk maken van het gebied,
met hekken en paaltjes. Het ge
beurt dus al veel minder dan
eerst", aldus De Moor. Alles her
metisch afsluiten is volgens hem
echter niet mogelijk, omdat hulp
en onderhoudsdiensten hun werk
ook moeten kunnen blijven doen.
Afgezien van het feit dat er door
de sluipers niet wordt betaald voor
het gebruik van de tunnel, is het
volgens De Moor ook gevaarlijk
om het talud op te rijden. „Als je
geen geschikte auto hebt, kun je
zo van de dijk rollen." Er is vol
gens hem daar al eens iemand vast
komen te zitten. Bovendien
brengt het schade toe aan de dijk,
die een waterkeringsfunctie heeft,
vervolgt hij.
Het is nog niet bekend wanneer
het hekwerk wordt geplaatst.
Links de bandensporen van een automobilist die de tolpoortjes van de Wes
terscheldetunnel omzeilt door het talud op te rijden, foto Dirk-Jan Gjeltema