Zeeland Gemeente legt verkoop kavels in Middelburgse wijk Mortiere stil School Oranjeplein nog breder Een particulier Hekwerk op talud langs tunnelweg Gewonden bij kettingbotsing in Middelburg Hoogspanningskabels liggen in de weg bij woningbouw. Naast openbaar ook christelijk onderwijs in kern van Souburg. Onderzoek naar stort van vervuild slib op oude stortplaats. Afrastering moet oplossing bieden voor omzeilen tolpoortjes. 26 I Dinsdag 21 augustus 2007 PZC W door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De uitgifte van ka vels in de Middelburgse wijk Mor tiere heeft vertraging opgelopen. De gemeente heeft de verkoop stopgezet omdat er hoogspannings kabels in de weg liggen. Het minis terie van Vrom heeft onlangs een nieuw advies opgesteld over de af stand die er minimaal moet zijn tussen woningen en hoogspan ningskabels. „Het college worstelt met een di lemma", zei wethouder A. de Vries. „Als we aan het advies wil len voldoen, heeft dat financiële gevolgen." De grond die nu nog niet kan worden verkocht, heeft een waarde van 1,7 miljoen euro. Het geld dat verdiend wordt met de grondverkoop in de Mortiere, steekt de gemeente in een potje waar grote projecten mee worden betaald. De leiding verleggen, zo dat er toch zonder problemen ge bouwd kan worden, is ook duur, zei De Vries. Dat komt omdat er meer dan één hoogspanningsmas ten moet worden verplaatst; de kortste route loopt dwars over het toekomstige golfterrein. Verplaatsing van de leiding kost vermoedelijk één miljoen euro. Het gaat om ongeveer vijftien ka vels in de buurt van het nieuwe golfterrein. Het college twijfelt of er tóch gebouwd moet worden. Dat is niet verboden omdat het plan voor de Mortiere al klaar was voordat het advies van Vrom be kend was. „De kavels kunnen worden uitge geven, maar wij hebben de ver ijl De gemeente Middelburg heeft de verkoop van kavels in de Mor tiere stopgezet. Woningen zou den te dicht bij hoogspanningska bels komen te liggen. koop stilgezet. Formeel is er niets tegen voortzetting van de ontwik keling van de Mortiere." Of het schadelijk is om dichter bij hoog spanningskabels te wonen, is vol gens De Vries niet bekend. „Het lastige is dat de twijfels over stra ling toenemen, maar dat onder zoek geen uitsluitsel geeft. De dis cussie over hoogspanningskabels is vergelijkbaar met die over umts-masten." Over plaatsing van die masten voor mobiele telefonie op gebouwen is veel ophef ont staan omdat mensen bang zijn dat ze er gezondheidsklachten van kunnen krijgen. Als het plan voor de Mortiere nu gemaakt zou worden, bouwde de gemeente geen huizen in die hoek, zei De Vries. „Dan zouden we ons aan het advies van Vrom houden." De hoogspanningskabels komen van bedrijventerrein Arnestein en lopen via een puntje van de Mor tiere over de snelweg. door Wendy van den Hurk OOST-SOUBURG - Behalve de Twee master en de Kameleon, beide openbare scholen, neemt ook het christelijke Burcht-Rietheim plaats in de nieuw te bouwen brede school op het Oranjeplein in Oost-Souburg. Maar eerst is de beurt aan het Kompas, dat samen met het Mozaïek in Sou burg-Noord komt. De bouw van die brede school begint, als alles meezit, in de loop van 2008. Tijdens de commissievergadering gisteravond vertelde wethouder Ti neke Verhage over wat zij heeft ge daan voor onderwijshuisvesting in Souburg, sinds ze die portefeuille heeft overgenomen van Maaike Walraven, die vorig jaar aftrad als wethouder. Daar was om gevraagd door raadsleden. „Ik heb eerst ge keken wat er lag van Sou burg-Noord: een definitief ont werp, maar geen duidelijkheid over de financiering van een spor taccommodatie en geen raadsvoor stellen voor de realisering van de school." Dat moest anders. Verhage ging praten met schooldirecties en het bestuur van Perspectief, de vereni ging die vijf protestant-christelijke en rooms-katholieke scholen in Vlissingen heeft. „We hebben ge concludeerd dat het aantal groe pen voor de brede school in Sou burg-Noord omlaag kan, dat de di recties van de Tweemaster en de Kameleon op het Oranjeplein (op de hoek met de Burgemeester Ste- 1^ Als alles meezit heeft Souburg straks twee brede scholen. Eerst Souburg-Noord, dan het Oranje plein. Het probleem van ruimte gebrek moet dan zijn opgelost. merdinglaan, red.) ook een brede school willen en dat daar ook christelijk onderwijs wenselijk is. En dat dat geen vertraging mag op lopen." Daarom hebben de partijen sa men een visie opgesteld voor het Oranjeplein. „Het was nog even de vraag of al die groepen wel op het Oranjeplein passen, maar dat blijkt mogelijk. De enige vraag luidt of dat fraai is. Het is de be doeling om snel alle eisen op een rijtje te hebben en dan tot een ont werp te komen. Zo ver zijn we in Souburg-Noord al wel.. Daar ho pen we het ontwerp nog voor het kalenderjaar definitief te hebben. Dan kunnen we in de loop van 2008 gaan bouwen." CDA'er Rijnco-Jan Suurmond trachtte het enthousiasme van de wethouder te sussen. „Laten we één school tegelijk doen. Eerst Sou burg-Noord en als dat lukt het Oranjeplein." door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De gemeente Mid delburg zet juridische stappen te gen zichzelf en het waterschap Zeeuwse Eilanden. De twee organi saties zijn verantwoordelijk voor het storten van vervuild slib op een terrein aan de Weg van Mid delburg naar Kleverskerke. In het slib zaten fietsen, oud ijzer en puin, zegt een medewerker van de gemeente. „Het slib is niet vol doende gezeefd." Het onderzoek door de politie en de gemeente loopt al sinds juni. Inmiddels is proces-verbaal opgemaakt. De ge meente dwingt desnoods via de bestuursrechter af dat het terrein wordt schoongemaakt. Het terrein is een oude stortplaats, zoals er honderden zijn in de pro vincie. Er is onder meer huisvuil gestort. Die stortplaatsen moeten worden gesaneerd en dat is duur. Als de vervuiling niet te ernstig is, volstaat afdekken met een laag slib van een meter dik. Het slib dat op het terrein bij Kleverskerke is ge stort, komt van een slibdepot in de Mortiere. Het afval lag daar om te 'rijpen' of uit te drogen. Het is slib dat onder meer uit de Middel burgse vesten is gebaggerd. „Afdekken met slib is in principe een goed middel om zo'n stort plaats te saneren", zegt de gemeen teambtenaar. „In dit geval vinden wij het echter onacceptabel wat er is gestort. De eigenaar van het ter rein, een boer, zit nu met een per ceel opgescheept waar troep in zit. Het waterschap en de gemeente hadden met hem afgesproken dat de bovenste laag schoon zou zijn." De berg met slib vormt een grote bult in het landschap, naar schat ting vier of vijf meter hoog. Iedere voorbijganger kan zien dat er nog troep in de grond zit: overal steekt plastic uit, er zijn stenen zichtbaar en aan de oppervlakte ligt een fietsband. Voordat het slib naar het terrein werd gebracht, zijn er monsters van genomen. Die zijn goedge keurd. Er was niets aan te zien, zegt de ambtenaar. „Op het mo ment dat het slib ging inklinken kwam de troep naar boven. Of we dat bij het transport niet hadden kunnen zien? Ik heb er niet naast gestaan." De bovenste laag van de stortplaats moet nu worden schoongemaakt. Dat de gemeente juridische stappen tegen zichzelf zet, klinkt vreemd, maar de ge meente heeft als taak om toezicht te houden op naleving van milieu wetgeving bij de eigen werkzaam heden. Volgens een woordvoerster van het waterschap is het slib door een aannemer naar de stortplaats ge bracht. Die aannemer was volgens haar intussen ook al begonnen met het verwijderen van de vervui ling. „Maar doordat het te nat was, is hij daar weer mee opgehouden." 'De eigenaar van het terrein zit nu opgescheept met een perceel waar troep in zit' Het waterschap is op de hoogte van het onderzoek dat is ingesteld door de gemeente. „Dat wachten we af. En dan zullen we wel zien of er iets is fout gegaan." „Het is uiterst bedenkelijk dat een overheidsorganisatie zo optreedt", zegt Leen Harpe. Hij is lid van Pro vinciale Staten voor GroenLinks en heeft de zaak politiek onder de aandacht gebracht. De berg afval was hem opgevallen doordat hij er regelmatig langsrijdt. Harpe heeft vragen aan het college van Gedepu teerde Staten gesteld over de stort plaats. „Het waterschap heeft in strijd met alle regels gehandeld", vindt hij. „Vervolgens hebben ze ook nog geprobeerd om-het te ver doezelen. Dat reken ik een over heidsorganisatie twee keer zo zwaar aan als een gewone burger. Als een particulier zoiets doet, be landt hij achter de tralies of zoiets. Dit is buiten proporties." Harpe vermoedt dat er op meer plaatsen iets mis is. „Ik denk dat de provincie maar eens moet kij ken wat het waterschap eigenlijk doet met al dat slib." door Luc Oggel ELLEWOUTSDIJK - De directie van de Westerscheldetunnel laat op korte termijn een hekwerk plaat sen op het talud tussen de oost buis van de tunnel en het viaduct, ter hoogte van Ellewoutsdijk. Daar mee moet worden voorkomen dat automobilisten de weg voortijdig verlaten om zo de tolpoortjes te omzeilen. Volgens woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel zijn er aanwijzingen dat mensen op die manier de tolpoortjes om zeilen. Het gaat volgens hem om ten minste één automobilist en een enkele motorrijder. Bij het uit rijden van de tunnel aan de Beve- landse kant rijden die na zo'n hon derd meter het talud op naar de bovengelegen Staartseweg. „Dat is een behoorlijk steile helling. Aan de sporen te zien gaat het om een auto met vierwielaandrijving", zegt De Moor. Die genoemde locatie is zo'n beet je de enige overgebleven sluipmo- gelijkheid, aldus de woordvoerder. Het omzeilen van de tolpoortjes gebeurt volgens hem al sinds de opening van de tunnel in 2003. Toen waren het vooral motorrij ders die op die manier 'gratis' door de tunnel onder de Wester- schelde reden. Dat was ook de tijd dat er in de tunnel niet op snel heid werd gecontroleerd. Sommi ge motorrijders maakten er zelfs een sport van om zo snel mogelijk door de tunnel te rijden, illegaal te keren en vervolgens weer zo snel als mogelijk terug te rijden. „We hebben de afgelopen jaren be hoorlijk geïnvesteerd in het ontoe MIDDELBURG - Bij een kettingbot sing op de Schroeweg in Middel burg zijn gistermiddag twee perso nen gewond geraakt. Bij de aanrij ding, die rond kwart voor drie plaatsvond, waren een vrachtwa gen, een bestelbusje en twee perso nenauto's betrokken. Een 38-jarige vrachtwagenbestuur der uit Laarbeek reed achter het busje en de personenauto's. Toen het bestelbusje en dé auto's afrem den voor het overige verkeer kon de vrachtwagenchauffeur niet op tijd remmen en botste op het be stelbusje waardoor een kettingbot sing ontstond. De bestuurder van het busje, een 26-jarige man uit Woerden, raakte lichtgewond aan het hoofd en werd per ambulance naar het zie kenhuis vervoerd. Een 12-jarige jongen uit de gemeente Beverwijk die in een van de auto's zat, liep bij de aanrijding nekletsel op. gankelijk maken van het gebied, met hekken en paaltjes. Het ge beurt dus al veel minder dan eerst", aldus De Moor. Alles her metisch afsluiten is volgens hem echter niet mogelijk, omdat hulp en onderhoudsdiensten hun werk ook moeten kunnen blijven doen. Afgezien van het feit dat er door de sluipers niet wordt betaald voor het gebruik van de tunnel, is het volgens De Moor ook gevaarlijk om het talud op te rijden. „Als je geen geschikte auto hebt, kun je zo van de dijk rollen." Er is vol gens hem daar al eens iemand vast komen te zitten. Bovendien brengt het schade toe aan de dijk, die een waterkeringsfunctie heeft, vervolgt hij. Het is nog niet bekend wanneer het hekwerk wordt geplaatst. Links de bandensporen van een automobilist die de tolpoortjes van de Wes terscheldetunnel omzeilt door het talud op te rijden, foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56