'Al die auto's zo snel Zeeland Ondernemers willen snel rondweg Dokter Oostburg bezorgd om leerlingen Meeste iepen verdwijnen op termijn uit Zeeuws-Vlaanderen Ringbaan Aardenburg bedreigt volgens milieuclub boomkikker. Wakker Scholieren van Reynaertcollege Hulst zijn overlast beu. Waterschap heeft strijd tegen de iepziekte grotendeels opgegeven. 26 1 Dinsdag 21 augustus 2007 PZC Z door Conny van Cremberghe AARDENBURC - Ondernemers uit Aardenburg en Eede vragen de raad van de gemeente Sluis om de ze week toch in te stemmen met een wijziging van het bestem mingsplan Rondweg Aardenburg. Met die simpele planologische in greep maakt politiek Sluis de aan leg van een verbinding mogelijk waarop door ondernemers, maar ook veel inwoners van Aarden burg al jaren wordt aangedrongen. Natuurbeschermers van 't Duum- pje maken al net zo lang bezwaren repen de aanlep van He rnnHwoa omdat de verwezenlijking van de weg een bedreiging vormt voor het leefgebied van de beschermde boomkikker. De ondernemersverenigingen Ve- zal Eede en Ondernemend Aarden burg vinden dat de natuurbescher mers wat meer begrip moeten heb ben voor de inwoners van Aarden burg. Die klagen over geluidsover last, luchtvervuiling en stankover last. Ze vinden het ontoelaatbaar dat steeds meer tankwagens door I** Ondernemersclubs vrezen dat de verkeersoverlast in Aardenburg alleen maar erger wordt als niet snel een rondweg om Aarden burg wordt aangelegd. door Frank van Cooten OOSTBURC - Niet alleen leerlingen van het Hulster Reynaertcollege hebben last van gevaarlijke situa ties op de schoolroutes. Huisarts P. de Bruijckere uit Oostburg maakt zich zorgen over de ver keersveiligheid van leerlingen van het Zwin College. Door de komst van het apparte mentencomplex Hoogendamme aan de Nieuwstraat is de situatie voor met name de leerlingen van de scholengemeenschap die vaak in groepen rijden, onveiliger ge worden, stelt de huisarts in een brief aan de gemeente Sluis. „Een wekker?", vroeg die vrouw op dat Middelburgse kantoor tijdens een discussie met haar collega's over de vele methodes die er voor handen zijn om 's ochtends aange naam wakker te worden. „Een wekker, die gebruik ik niet hoor", zei ze. „Ik weet eerlijk ge zegd niet eens hoe zo'n apparaat werkt. Veel te ingewikkeld." Al die de kern, over de Traverse, scheu ren. In verband met de ombouw van de Expressweg (Knokke-Ant- werpen) net over de grens tot snel weg vrezen de ondernemers dat de verkeersstroom door Aarden burg alleen maar zal toenemen. Volgens de ondernemersverenigin gen kan de raad van de nieuwe ge meente Sluis eigenlijk alleen maar het besluit van de raad van de toenmalige gemeente Aardenburg respecteren. Die besloot in 1999 goedkeuring te verlenen aan de rondwegplannen. De twee ondernemersclubs zijn van mening dat het uitblijven van de rondweg het 'opkrikken' van de kern Aardenburg tot een toeris tische trekker van niveau frus- l-roorf T->«. iljll 111 ue slag geweest met ambtenaren van Sluis om die zogenaamde valorisa tie te bewerkstelligen, maar tot op heden zonder veel resultaat. De kans dat de gemeente Europese subsidiegelden voor de herinrich ting van de Markt in Aardenburg - die slechts ten dele is uitgevoerd - moet terugbetalen, is groot. Ondernemend Aardenburg en Ee de zou het bovendien betreuren als door het uitblijven van de rond weg ook de opknapbeurt van de vestingwallen in het geding zou ra ken. Wethouder Henk Luijendijk legde dit voorjaar de link tussen die twee projecten. De grondwer ken voor de rondweg zouden zand en klei opleveren voor de wallen. Fietsers uit de richting Draaibrug moeten even voorbij het complex het fietspad verlaten. Zij rijden dan vaak in 'waaiervorm' de weg op. Verder is de weg niet breed ge noeg voor twee elkaar kruisende auto's wanneer er één hiervan een groep fietsers voorbij steekt. Voor al bij de bocht hebben deze auto mobilisten geen overzicht op de weg. Dit probleem ontstaat ook als de fietsers Oostburg uit rijden richting Draaibrug en voor de bocht door auto's worden inge haald. „Fietsers zullen dan in het nauw komen", stelt de verontruste arts. Tip? redactie@pzc.nl knopjes ook... Hoe ze het dan pres teerde om toch elke ochtend ruim op tijd op kantoor te verschijnen, vroegen haar collega's nieuwsgie rig. „Nou gewoon", zei ze nuchter, „door mijn mobiele telefoon." „Ja, maar hoe dan?" „Nou. Er zit toch gewoon een wek ker op dat ding?" door Frank van Cooten HULST - Een automobilist op de Truffinoweg in Hulst duikt in de remmen. Hij balt zijn vuist rich ting scholieren die naar de hoofd ingang van het Reynaertcollege aan de Zoutestraat in Hulst fiet sen. Gevaarlijke toestanden op de Truf finoweg en de Zoutestraat zijn sinds gisteren, de eerste schooldag van het middelbaar onderwijs, weer aan de orde van de dag. De Truffinoweg is een drukke schoolroute voor scholieren uit het noord-oostelijk deel van Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Leerlin gen uit bijvoorbeeld Vogelwaarde, Terhole en Kloosterzande fietsen via de Hontenissestraat, Zand straat en Truffinoweg naar de hoofdingang van de scholenge meenschap aan de Zoutestraat. Andere mogelijkheden voor deze scholieren zjin er nier np gang aan de Zandstraat zit met een groot hek hermetisch op slot. Die is alleen toegankelijk voor scholieren die met de bus komen. Fietsers kunnen en mogen er niet door. De enige ingang is die aan de drukke en zeer onoverzichtelij ke Zoutestraat. Sinds de verbouwing van verzor gingshuis De Blaauwe Hoeve, die nog steeds in volle gang is, staat de Truffinoweg als gevaarlijk te boek. „De verkeersonveiligheid baart me grote zorgen. Fietsen op de Truffi noweg is risicovol. Het is een zoot je", beaamt Lex Janse, directeur van De Blaauwe Hoeve. Bezoekers en personeel van De Blaauwe Hoeve parkeren hun au to's aan weerskanten van de weg waardoor er maar bitter weinig ruimte overblijft voor de school gaande jeugd. Volgens Janse zijn de problemen nog dit jaar opge lost. „Met een beetje medewer king van de gemeente is er nog dit jaar voldoende parkeergelegenheid op ons terrein. Dan kan de ge meente met uitzondering van de achttien parkeervakken een par- door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De meeste iepen ver dwijnen de komende jaren uit het Zeeuws-Vlaamse landschap. Het waterschap gaat proberen op een aantal geïsoleerde locaties nog een kleine 500 bomen te redden door ze jaarlijks preventief te injecteren tégen iepziekte. De iep is een boom die van oudsher thuishoort in het Zeeuws-Vlaamse landschap. Tot 1991 werd de bestrijding van de iepziekte gesubsidieerd door het Rijk, waarbij zieke bomen actief werden opgespoord en verwij derd. Daarna is het aantal iepen echter snel teruggelopen. Vanaf 2001 heeft het waterschap deze in tensieve manier van bestrijden keerverbod invoeren voor de Truf finoweg. Dit aangepaste plan dien den wij in mei in bij de gemeente. We hebben nog geen reactie gekre gen." Wethouder Clen de Kraker be sprak de 'kwestie Truffinoweg' eis- 1.1 uc vciKcerscommissie. „Ik 'Fietsen op de Truffinoweg houdt zeer veel risico's in. Het is een zootje' kan pas een parkeerverbod instel len als het parkeren op het terrein van De Blaauwe Hoeve is geregeld. Ik wil het probleem niet verplaat sen." Scholieren van het Reynaertcolle ge hebben geen boodschap aan dit sterke staaltje van bureaucratie. Re gelmatig schuift een groep fietsers als een harmonica in elkaar als de voorsten in de rij moeten remmen voor een tegemoet komende auto. Dit leidt regelmatig tot valpartijen. Voor de 15-jarige Havo-4 scholiere Lindsey de Silva uit Vogelwaarde is er maar één oplossing. „Die ge parkeerde auto's moeten de Truffi noweg af Wij vinden die weg veel te gevaarlijk maar er is voor ons geen andere mogelijkheid. Inder daad, de achteringang aan de Zand straat zou voor ons veel veiliger zijn. Ik weet niet waarom die op weer opgepakt en het iepenbe stand jaarlijks in drie controles geïnspecteerd op iepziekte. Hierbij werden zieke bomen na twee we ken gerooid en afgevoerd. Na vijf jaar komt het waterschap tot de slotsom dat er geen houden aan is. Op locaties waar in de na bije omgeving ook iepen voorko pen blijft het aantal ziektegevallen gelijk en sneuvelen enkele tiental len bomen per locatie. Op groe pen iepen op geïsoleerde plaatsen heeft de ziekte minder vat en is er een uitval van slechts enkele exem plaren per jaar. Het waterschap heeft er nu voor gekozen om de geïsoleerde iepen beter te beschermen tegen iepziek- 1*5 De iepziekte is niet tegen te hou- den. Daarom richt het water schap zich voortaan op bescher ming van vijf groepen geïsoleer de iepen. slot zit." Een mede-scholier veij zucht dat hij al die toeterende aft to's meer dan beu is. Een tweede ingang van het school terrein aan de Zandstraat was we de bedoeling, herinnert oud-wetj hnn^Q»* x dv "v-vuiüe ZIO nog. „Ik weet niet waarom daa van is afgezien. Ik weet wel dat c hoofdingang aan de Zoutestra een duidelijke keuze was van li toenmalige schoolbestuur. Ik he inner me geen protesten van bew ners van de Zandstraat en Carme weg." Volgens Jan Reijnders, sinds api rector van het Reynaertcollege, 1 gen bezwaren van bewoners v; de Zandstraat wel degelijk t grondslag aan het besluit de hoof ingang aan de Zoutestraat te situ ren. „De fietsenstallingen war zelfs al gepland bij de Zandstra Door de bezwaren is de keuze j maakt voor de Zoutestraat en daar dus ook de fietsenstalling j komen." Reijnders zegt er alles aan te de; om samen met gemeente en pi tie de veiligheid voor de fietsend scholier te waarborgen. „Maar ee! ingang aan de Zandstraat is last* te realiseren." Naast logistieke problemen wil c school immers niet dat ee stroom scholieren dan over het ft le schoolterrein fietst naar de fie senstalling. te en de overige iepen de korH de jaren te vervangen door ar^| boomsoorten. In 2000 werden er nog 2690 geteld in Zeeuws-Vlaandere^B 2005 waren er nog maar 1925 over, verspreid over zestien sf ties. De bomen zijn gemiddelqj jaar oud. Inmiddels zijn de afgel pen vijfjaar op drie plaatsen nie] we iepen geplant die minder g] voelig zijn voor de ziekte. De geïs<i leerde locaties die beschermd woj den, zijn de Waterhoekseweg Sluis, de Westdijk en Mauritsw bij IJzendijke en de Parallelweg Noord en Zuid bij Kloosterzanj Het gaat om ongeveer 485 bom Op de overige plaatsen wordt ziekte niet meer bestreden en v. den mettertijd andere soorten' plant. In dat kader worden dit jaar alle iepen langs de Hulstei weg bij Axel gerooid. Er komt 1 rijbeplanting met essen of linde ZEfTT'Tfi ALMANAK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 28