v12 Zaterdag 18 augustus 2007 PZC Dick Bruna: van Zwart Beertje naar Nijntje Hendrik Magdalenus werd hij genoemd, toen hij op 23 augustus 1927 in Utrecht was geboren - naar zijn grootvader. Al snel werd het Dick. Het joodse gezin Bruna dook de laatste ja ren van de Tweede Wereldoorlog onder in Loosdrecht. In 1946 hield Dick Bruna zijn gymnasium opleiding voor gezien en ook de teken- en schilderlessen aan de Rijksacademie in Am sterdam in 1948 waren maar van korte duur. Hij was voorbestemd om in het voetspoor van zijn grootvader en vader uitgeverij A.W. Bruna te runnen, maar daar voelde hij helemaal niets voor, al liep hij nog wel stages bij uitgeverijen in Londen en Parijs. Toch zou hij als tekenaar juist doorbreken met werk voor het familiebedrijf, dat begin jaren vijftig met de Zwarte Beer tjes-pocketreeks begon. Daarin versche nen onder meer de boeken van Havank, Ge orges Simenon en Leslie ('de Saint') Charte- ris. Toen de grote Gerrit Rietveld een keer bij de uitgeverij langs kwam, zei hij bij het zien van het ontwerp voor 'de Saint' (een rond hoofd met een aureooltje): „Jochie, dat is een mooi vormpje." Al vanaf het begin was duidelijk dat Dick Bruna, die ook talloze affiches ontwierp, een heel eigen tekenstijl had, sober en te rughoudend, maar altijd kraakhelder. Naar eigen zeggen was hij, tijdens zijn ver blijf in Parijs, geïnspireerd geraakt door de schilderijen van Georges Braque, Fernand Léger en Henri Matisse. „Vooral Matisse was een openbaring voor me", zei hij eens, „maar toch ook Léger, de manier waarop die kleurvlakken aanbrengt buiten de voor stelling zelf." In 1953 trouwde Dick Bruna met Irene. Ze kregen twee zoons en een dochter. 1977: Dick Bruna leest kinderen voor uit Nijntje. foto ANP Het was tijdens een vakantie in 1955 met hun eerste zoontje Sierk dat Nijntje het le venslicht zag. In het duin bij hun huisje in Egmond aan Zee huppelde - tot intens ge noegen van Sierk - een konijn rond. 's Avonds vertelde Dick Bruna er verhaal tjes over aan zijn kind; het begin van de prentenboekenlegende, waarvan het eind nog lang niet in zicht is. Zoals Bruna een paar jaar geleden zei, zit er in Nijntje een hoop van hemzelf. „Nijn tje probeert altijd aardig te zijn. Je voelt van haar dat ze iets doet om aardig te zijn. Dat voel ik in mezelf ook zo. Ik vind het heel moeilijk om assertief te zijn. Ruzie is vreselijk." Tekenen is voor Dick Bruna, ondanks het vele werk dat uit zijn handen is gekomen, nooit routine geworden. „Ik heb nooit een zekere ervaring of handigheid gekregen", biechtte hij eens op. „Steeds opnieuw is het alsof ik van mijn leven nog nooit heb getekend. Als ik dan begin, krijg ik er op een gegeven moment weer grip op. Ik moet het steeds opnieuw uitvinden. Dat is lastig, maar ook ontzettend spannend." In 2006 werd in Utrecht het Dick Bruna- huis geopend, waar het werk van de teke naar permanent te zien is. Het Dick Bruna- huis is onderdeel van het Centraal Museum in de Domstad. De grote wereld Jong en oud, iedereen kent Nijntje, het snoezige konijntje van tekenaar Dick Bruna. Volgende week, op 23 augustus, wordt de geestelijk vader van Nijntje 80. In 1955 tekende hij zijn eerste Nijntje. Inmiddels verovert Bruna's schepping wereldwijd miljoenen kinderharten. door Fran^oise Ledeboer foto's GPD/ANP Toen Nijntje Pluis in 1955 werd geboren in de duinen van Eg- mond van Zee, lag in de schoot der goden verborgen dat ze wereldwijd fans zou krij gen. Haar schepper Dick Bruna wordt op 23 augustus 80 jaar. Nijntje blijft eeuwig jong, en gaat steeds verder weg. Na haar verovering van Japan en China zette ze in juni haar eerste stappen in Zuid-Afrika. „De wereld is voor Nijntje nog héél groot, ze is nog lang niet uitgereisd", zegt Marja Kerkhof, directeur van Mercis BV, het be drijf dat wereldwijd de marketing van Bru na exploiteert. „Maar het konijntje wordt nooit zomaar ergens losgelaten." 116 Bruna-titels zijn inmiddels in veertig talen vertaald. Nijntje is de wereldwijde fa voriet. De Japanse uitgeverij Fukuinkan van Dick Bruna's vriend Matsui was een jaar of dertig geleden de eerste vertaling. Daarna volgden grote talen als Engels, Frans en Duits. Recente vertalingen zijn in het Chinees, Surinaams, Arabisch en Turks. „Er is ook een Latijnse, een aardig heidje voor gymnasiasten", vertelt Kerk hof „We gaan altijd voorzichtig te werk, we willen zoveel mogelijk zekerheid dat we in een nieuw land ook écht vaste grond onder de voeten krijgen." Toen Kerkhof in 1995 werd gevraagd als di recteur, maakte Mercis nog. deel uit van een grotere uitgeverij. Om meer commer ciële armslag te krijgen, gaf ze er de voor keur aan zelfstandig te opereren. De los koppeling van Mercis bleek een gouden greep. The Daily Telegraph schatte de merkwaar de van Nijntje een paar jaar geleden op 300 miljoen dollar. Tot zijn ergernis be landde tekenaar Bruna - hij is altijd in zijn Utrechtse eengezinshuis blijven wonen - in de Quote 500-lijst van rijke Nederlan ders. Dat de bijna dertig titels van Nijntje we reldwijd het best scoren, is ook weten schappelijk onderzocht. De ontwikkelings psycholoog Dolf Kohnstamm onderzocht in de jaren zeventig en begin jaren negen tig van de vorige eeuw waarom juist Nijn tje zo'n enorme aantrekkingskracht uitoe fent. Onmisbaar voor haar charisma zijn volgens Kohnstamm haar ogen: Nijntje kijkt de lezers recht aan en dat geeft een ge voel van écht contact. Ze maakt bovendien warme gevoelens los omdat ze altijd blij, onbevangen en lief is. Kerkhof onderschrijft de observatie van Kohnstamm, maar stelt vast dat die ook geldt voor Betje Big, Boris en Barbara en Snuffie en Bruna's andere scheppingen. Ze kan er de vinger niet precies op leggen, maar vermoedt dat het geheim van Nijntje schuilt in de 'eigenheid' die Bruna haar meegaf. „Belangrijke ingrediënten daarvan zijn vermoedelijk ook het kruisje van haar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 90