8oo hectare natuur op Natuurherstel is Europese verplichting Missfc Kredietcrisis www.autovermeulen.nl GEEN WD OM UW DROOM AUDl/VW TE ZOEKEN? LAAT ONS 'M VOOR U VINDEN... waar anders? PZC Zaterdag 18 augustus 2007 3 Afspraken bij de tweede verdie In 1995 sluiten Nederland en Vlaanderen een verdrag over tweede verrui ming van de vaargeul in de Westerschelde. In het verdrag staat dat er natuurcompensatie komt voor schade die de verruiming veroorzaakt. Een oppervlakte wordt niet vastgelegd. Voor de compensatie betaalt Vlaanderen 20 miljoen euro, Nederland legt er 10 miljoen euro bij. Rijkswaterstaat lanceert in 1996 het plan om langs de Westerschelde een aantal polders terug te geven aan de natuur (ontpolderen) als beste vorm van compensatie. )ing van de Westerschelde Na fel verzet tegen ontpoldering, komt een commissie van wijzen met het advies vooral binnendijks te compenseren. Ontpoldering is van de baan. In 1998 ondertekenen alle betrokken overheden (alleen Borsele doet niet mee) de overeenkomst Natuurcompensatieprogramma Westerschelde. Looptijd tien jaar, ofwel afgerond in 2008. Bijna 30 bestaande binnendijkse natuurgebieden kunnen met een bijdra ge uit de compensatiepot versneld worden hersteld en uitgebreid. Het gaat vooral om kreekherstel in Zeeuws-Vlaanderen. Vlissingen PZC Willem Adriaansens bron provincie Zeeland foto's Aerolin, Wim Kooyman en Ludo Coossens door Rinus Antonisse Natuurherstel in het Schelde- bekken vloeit voort uit re gels van de Europese Unie. De lidstaten hebben gebieden aan gewezen voor Natura 2000, een netwerk van belangrijke natuurge bieden. De natuurwaarden moe ten in stand worden gehouden. Ook de Westerschelde zit daarbij. Het natuurherstel in de vorm van 600 hectare nieuwe getijdenna- tuur staat helemaal los van natuur compensatie, die een gevolg is van de uitvoering van werkzaamhe den, zoals een verdieping en even tuele aanleg van een containerter- minal. Er wordt vanuit gegaan dat een derde verruiming van de vaargeul geen natuurschade veroorzaakt. Dat kan door te zorgen dat de vrij komende bagger op een slimme manier wordt gestort. Komt er on verhoopt wel schade, dan moet die alsnog worden gecompen seerd. Onderzoek heeft aangetoond dat de waarden van de Westerschelde door verschillende oorzaken afgelo pen tientallen jaren flink zijn ver minderd. Om aan de Europese re gels te voldoen, moet Nederland voor herstel zorgen. Voorshands acht de minister van Landbouw en Natuur daarvoor 600 hectare voldoende. In Vlaan deren gaat het langs de Zeeschelde tussen grens en Gent om 1100 hec tare estuariene natuur of wetlands (daar deels gekoppeld aan vergro ting van de veiligheid tegen over stromingen). In één van de vier Scheldeverdra- gen die Nederland en Vlaanderen eind 2005 sloten, is afgesproken dat maatregelen voor verbetering van de toegankelijkheid oftewel derde verdieping, natuurherstel en veiligheid (scheepvaart, stormvloe den) tegelijk worden aangepakt. Ze moeten ten laatste in 2010 klaar of in uitvoering zijn. In dat verdrag staat ook dat circa de helft van de 600 hectare getij- dennatuur langs de Westerschelde aangelegd wordt door het vergro ten van het Zwin met minimaal 120 hectare en door ontpoldering van minimaal 440 hectare in de Hertogin Hedwigepolder en het noordelijk deel van de Properpol- der. Begin 2006 sloot de Zeeland met het Rijk (minister LNV, minister Verkeer en Waterstaat) een over eenkomst. De provincie zorgt voor de resterende 300 hectare getijden- natuur tussen Vlissingen en Saef- tinge. Anders gezegd: de provincie voert de regie hierover. Na veel verwikkelingen in de afge lopen maanden, is het dagelijks provinciebestuur nu zover dat voor invulling van de 300 hectare gemikt wordt op: aanleg strekdam men, verdieping hoofdgeulen Ver dronken Land van Saeftinghe, aan leg natuurgebied Waterdunen tus sen Breskens en Groede (met ge dempt getij), opwaarderen Braak man-Noord (met gedempt getij) en aanleg buitendijks schorgebied bij Perkpolder (waar ook een stuk natuurcompensatie in zit). Met het oog op de toekomst wil het dagelijks provinciebestuur on derzoek naar nieuwe vormen van kustverdediging (in combinatie met natuur) en verbetering van Krammer-Volkerak, Zoommeer en Grevelingen. Bij nieuwe vormen van kustverdediging hoort ook stu die naar aanleg van (golfbrekende) eilanden voor de kust. Dat idee, onder anderen geopperd door landschapsarchiect Geuze, levert tegelijk versterking van de natuur waarden in de monding van de Westerschelde op. COMMENTAAR De crisis op de financiële markten wil maar niet snel luwen. Ondanks geldinjecties en bezwerende mantra's blijven de koersen grillig. Het is te simpel om alleen nerveuze aandeelhouders hiervan de schuld te geven. Want sommige financiële constructies zijn zo ingewikkeld dat de basis van een handeltje gemakkelijk uit het zicht verdwijnt. Als die basis dan een zeepbel blijkt te zijn - in dit geval Amerikanen die massaal in dubieuze hypotheken zijn getrapt - is een schoksgewijze correctie onvermijdelijk. Daarvan schrikt alles en iedereen. Dus worden de financiële instellingen en de aandelenmarkt flink opgeschud. Dat gaat hier en daar gepaard met pijnlijke koersverliezen. Maar verder kan de schade beperkt blijven. Voorwaarde is wel, dat er geen effect is op de investeringen en op de consumptie. Het streven moet nu gericht zijn op voortdurende openheid over de werkelijke waarden achter transacties. Die kan wellicht nieuwe pijnlijke verrassingen voorkomen en geeft minstens een beter zicht op de risico's van sommige beleggingen. Europa gaat hierbij voorop. De Europese Commissie kijkt al naar de rol van de Europese en mondiale effectentoezichthouders. Voorts neemt de EC de zogenoemde ratingbureaus onder de loep. Zij rapporteren over de betrouwbaarheid van financiële instellingen. Deze vormen van controle zullen veel beter moeten. Het is tijd om de teugels wat aan te trekken. Je vindt de auto die je zoekt Pearyweg 6, Goes, 0113-561812 AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE Vermetstraat 38 0113-561381

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 3