8oo hectare natuur op
Natuurherstel is Europese verplichting
Missfc
Kredietcrisis
www.autovermeulen.nl
GEEN WD OM UW
DROOM AUDl/VW
TE ZOEKEN? LAAT ONS
'M VOOR U VINDEN...
waar anders?
PZC Zaterdag 18 augustus 2007 3
Afspraken bij de tweede verdie
In 1995 sluiten Nederland en Vlaanderen een verdrag over tweede verrui
ming van de vaargeul in de Westerschelde.
In het verdrag staat dat er natuurcompensatie komt voor schade die de
verruiming veroorzaakt. Een oppervlakte wordt niet vastgelegd. Voor de
compensatie betaalt Vlaanderen 20 miljoen euro, Nederland legt er 10
miljoen euro bij.
Rijkswaterstaat lanceert in 1996 het plan om langs de Westerschelde een
aantal polders terug te geven aan de natuur (ontpolderen) als beste
vorm van compensatie.
)ing van de Westerschelde
Na fel verzet tegen ontpoldering, komt een commissie van wijzen met
het advies vooral binnendijks te compenseren. Ontpoldering is van de
baan.
In 1998 ondertekenen alle betrokken overheden (alleen Borsele doet niet
mee) de overeenkomst Natuurcompensatieprogramma Westerschelde.
Looptijd tien jaar, ofwel afgerond in 2008.
Bijna 30 bestaande binnendijkse natuurgebieden kunnen met een bijdra
ge uit de compensatiepot versneld worden hersteld en uitgebreid. Het
gaat vooral om kreekherstel in Zeeuws-Vlaanderen.
Vlissingen
PZC Willem Adriaansens bron provincie Zeeland
foto's Aerolin, Wim Kooyman en Ludo Coossens
door Rinus Antonisse
Natuurherstel in het Schelde-
bekken vloeit voort uit re
gels van de Europese Unie.
De lidstaten hebben gebieden aan
gewezen voor Natura 2000, een
netwerk van belangrijke natuurge
bieden. De natuurwaarden moe
ten in stand worden gehouden.
Ook de Westerschelde zit daarbij.
Het natuurherstel in de vorm van
600 hectare nieuwe getijdenna-
tuur staat helemaal los van natuur
compensatie, die een gevolg is van
de uitvoering van werkzaamhe
den, zoals een verdieping en even
tuele aanleg van een containerter-
minal.
Er wordt vanuit gegaan dat een
derde verruiming van de vaargeul
geen natuurschade veroorzaakt.
Dat kan door te zorgen dat de vrij
komende bagger op een slimme
manier wordt gestort. Komt er on
verhoopt wel schade, dan moet
die alsnog worden gecompen
seerd.
Onderzoek heeft aangetoond dat
de waarden van de Westerschelde
door verschillende oorzaken afgelo
pen tientallen jaren flink zijn ver
minderd. Om aan de Europese re
gels te voldoen, moet Nederland
voor herstel zorgen.
Voorshands acht de minister van
Landbouw en Natuur daarvoor
600 hectare voldoende. In Vlaan
deren gaat het langs de Zeeschelde
tussen grens en Gent om 1100 hec
tare estuariene natuur of wetlands
(daar deels gekoppeld aan vergro
ting van de veiligheid tegen over
stromingen).
In één van de vier Scheldeverdra-
gen die Nederland en Vlaanderen
eind 2005 sloten, is afgesproken
dat maatregelen voor verbetering
van de toegankelijkheid oftewel
derde verdieping, natuurherstel en
veiligheid (scheepvaart, stormvloe
den) tegelijk worden aangepakt.
Ze moeten ten laatste in 2010 klaar
of in uitvoering zijn.
In dat verdrag staat ook dat circa
de helft van de 600 hectare getij-
dennatuur langs de Westerschelde
aangelegd wordt door het vergro
ten van het Zwin met minimaal
120 hectare en door ontpoldering
van minimaal 440 hectare in de
Hertogin Hedwigepolder en het
noordelijk deel van de Properpol-
der.
Begin 2006 sloot de Zeeland met
het Rijk (minister LNV, minister
Verkeer en Waterstaat) een over
eenkomst. De provincie zorgt voor
de resterende 300 hectare getijden-
natuur tussen Vlissingen en Saef-
tinge. Anders gezegd: de provincie
voert de regie hierover.
Na veel verwikkelingen in de afge
lopen maanden, is het dagelijks
provinciebestuur nu zover dat
voor invulling van de 300 hectare
gemikt wordt op: aanleg strekdam
men, verdieping hoofdgeulen Ver
dronken Land van Saeftinghe, aan
leg natuurgebied Waterdunen tus
sen Breskens en Groede (met ge
dempt getij), opwaarderen Braak
man-Noord (met gedempt getij)
en aanleg buitendijks schorgebied
bij Perkpolder (waar ook een stuk
natuurcompensatie in zit).
Met het oog op de toekomst wil
het dagelijks provinciebestuur on
derzoek naar nieuwe vormen van
kustverdediging (in combinatie
met natuur) en verbetering van
Krammer-Volkerak, Zoommeer en
Grevelingen. Bij nieuwe vormen
van kustverdediging hoort ook stu
die naar aanleg van (golfbrekende)
eilanden voor de kust. Dat idee,
onder anderen geopperd door
landschapsarchiect Geuze, levert
tegelijk versterking van de natuur
waarden in de monding van de
Westerschelde op.
COMMENTAAR
De crisis op de
financiële markten
wil maar niet snel
luwen. Ondanks
geldinjecties en bezwerende
mantra's blijven de koersen
grillig. Het is te simpel om
alleen nerveuze aandeelhouders
hiervan de schuld te geven.
Want sommige financiële
constructies zijn zo ingewikkeld
dat de basis van een handeltje
gemakkelijk uit het zicht
verdwijnt. Als die basis dan een
zeepbel blijkt te zijn - in dit
geval Amerikanen die massaal
in dubieuze hypotheken zijn
getrapt - is een schoksgewijze
correctie onvermijdelijk.
Daarvan schrikt alles en
iedereen. Dus worden de
financiële instellingen en de
aandelenmarkt flink opgeschud.
Dat gaat hier en daar gepaard
met pijnlijke koersverliezen.
Maar verder kan de schade
beperkt blijven. Voorwaarde is
wel, dat er geen effect is op de
investeringen en op de
consumptie.
Het streven moet nu gericht
zijn op voortdurende openheid
over de werkelijke waarden
achter transacties. Die kan
wellicht nieuwe pijnlijke
verrassingen voorkomen en
geeft minstens een beter zicht
op de risico's van sommige
beleggingen. Europa gaat hierbij
voorop. De Europese
Commissie kijkt al naar de rol
van de Europese en mondiale
effectentoezichthouders. Voorts
neemt de EC de zogenoemde
ratingbureaus onder de loep. Zij
rapporteren over de
betrouwbaarheid van financiële
instellingen.
Deze vormen van controle
zullen veel beter moeten. Het is
tijd om de teugels wat aan te
trekken.
Je vindt de auto die je zoekt
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
AUTOBEDRIJF
'S-HEER ARENDSKERKE
Vermetstraat 38 0113-561381