'M Een Billy met zwa rt-witte bloemen v41 Ikea in cijfers PZC Zaterdag 18 augustus 2007 Kleurige stoffen, zoals deze kussen overtrekken, zijn ruimschoots aan wezig in de nieuwe collectie. Oraaifauteuil Tirup van Carl Öjerstam, ook al met een knipoog naar de jaren zestig. Het assortiment van woonwinkelgigant Ikea verandert voortaan vier keer per jaar in plaats van twee keer. Een voorproefje van de nieuwe collectie is te zien in de catalogus die een dezer dagen in de bus valt. door Paul Geerts foto's GPD eer keuze, meer individualiteit." De woorden van Victor Meuwis- sen van Ikea klinken wat vreemd. Want is Ikea niet een bedrijf dat wereldwijd overal dezelfde produc ten verkoopt? Jazeker. Maar omdat de keus groter wordt, is het vol gens Meuwissen voor de consu ment steeds makkelijker om zich te onderscheiden van de buur man. Het is vooral een kwestie van combineren. Dus worden de twaalf Nederland se vestigingen deze weken voor zien van tal van nieuwe artikelen. Welke? Dat is te zien in de nieuwe catalogus, waar deze dagen zo'n zes miljoen exemplaren huis-aan-huis worden verspreid. Die catalogus heeft een beperkte houdbaarheid, want het Ikea-assor- timent verandert voortaan vier keer per jaar. Daardoor zijn doorlo pend nieuwe artikelen bij het woonwarenhuis verkrijgbaar. Deels gedwongen, omdat het op pervlak van de winkels beperkt is. Maar ook door de toegenomen omloopsnelheid. „We zetten ster ker in op de seizoenen", legt Meu wissen uit. Vanaf oktober worden de winkels bijvoorbeeld al bevoor raad met kerstartikelen (de nadruk ligt dit jaar op verlichting). Daarna volgt de winter- en voorjaarscollec tie en vanaf maart zijn de pijlen ge richt op het tuinseizoen. Meuwis sen beseft dat niemand om het kwartaal een nieuw bankstel koopt, maar voor textiel ligt dat an ders: „Daarmee kun je makkelijk een nieuwe draai aan het interieur geven." In de nieuwe catalogus staat textiel mede daarom centraal. Opvallend zijn de kleurige stoffen Katarina. Ze zijn bedrukt met dessins die doen denken aan de paisleymotie- ven uit de jaren zestig. Ondanks de verschillende tinten en motie ven zijn ze volgens Meuwissen makkelijk onderling te combine ren. Kleurig zijn ook de stoffen Un- ni. Een deel daarvan is voorzien van berkenbomen, een ander deel van smalle strepen. Dat de combinatie van zwart en wit momenteel populair is, is ook bij Ikea terug te zien. Zo is zelfs de beken de boekenkast Billy voorzien van een gedurfd zwart-wit bloemenpa- troon. De woonkamer staat in de nieuwe catalogus centraal. Logisch, vindt Meuwissen. „Want daar verandert ontzettend veel." Hij wijst op de populariteit van plasmaschermen, waarop het interieur is aangepast. Nieuw voor de slaapkamer zijn de kasten met een schuifpaneel van slechts 75 centimeter. De minima le breedte gaat daarmee terug naar 1,50 meter, waardoor de kast ook geschikt is voor een kleine slaapka mer. En daarvan zijn er nogal wat in Nederland. De omzet van Ikea bedroeg vo rig boekjaar wereldwijd 17,3 miljard euro: een stijging van 17 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Toen bedroeg de omzet 14,8 miljard euro. Europa is het belangrijkste continent voor Ikea. Er wordt liefst 80 procent van de omzet gemaakt. Amerika is een goede tweede met 17 procent, Azië en Australië volgen met 3 pro cent. Duitsland is met 17 procent het land met de grootste om zet, gevolgd door de Verenigde Staten met 12 procent. Het Ver enigd Koninkrijk en Frankrijk staan met ieder 9 procent der de. Zweden is vijfde met 8 pro cent. Bij Ikea werken 144.000 men sen, verspreid over 44 landen en 251 warenhuizen. Boekenkast Billy met een gewaagd zwart/wit bloemenpatroon. HE De draaifauteuil Karlstad steunt op de vormentaal van de jaren zestig. Het ontwerp is van Henrik Preutz.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 107