Audi S5 sierlijk en imposant
De comeback van
de snorbrommer
Megamoto van BMW
is begerenswaardig
Peugeot 307 SW ook
in 'groene' uitvoering
Mitsubishi steekt Colt in
nieuw en voordelig jasje
Piaggio neemt hybride
scooter in productie
nu tijdelijk vanaf
€8.495,-
PZC Vrijdag 17 augustus 2007 1 5
Audi heeft een nieuwe
coupé, de A5. De
overtreffende trap van die
A5 heet S5.
door Peter Lodewijks
Een aanvullende rijvaardig-
heidstraining zou eigenlijk
een verplicht onderdeel
moeten zijn op weg naar
het behalen van het rijbewijs. Au
di geeft al jaren dergelijke trainin
gen aan klanten op het eigen cir
cuit in Assen.
Het is niet de beste dag die Audi
heeft uitgezocht voor de kennisma
king met de S5. Het wordt nood
weer. Gelukkig hebben de Audi-in-
structeurs deze dag wijze lessen.
Dat de banden het belangrijkste
onderdeel aan een auto zijn, wis
ten we natuurlijk wel, maar een fo
to van de onderkant van een glas
plaat waarop een auto staat,
brengt dat nog eens overduidelijk
in beeld. Vier gebiedjes van pak
weg een half A4-tje (A5 genaamd),
dat is alles waarmee de auto con
tact heeft met de weg. Met dat in
het achterhoofd is het eigenlijk
een wonder als je even later op
kletsnat asfalt vol in de remmen
gaat en met een aardige snelheid
een bocht induikt zonder te schui
ven. Elke ronde gaat harder en de
auto blijft steeds maar doen wat je
van hem verlangt. Nooit gedacht,
te scherp sturen, laat de auto de
buitenkant van de bocht opzoeken
en gas loslaten. Maar niet rem
men.
De Audi-ingenieurs hebben echter
van alles in de S5 gestopt om te
voorkomen dat je uit de bocht
vliegt. Vierwielaandrijving (Quat-
tro) bijvoorbeeld is een waardevol
le toevoeging.
De instructeurs hameren er wel
op dat zo'n systeem niet moet uit
nodigen tot harder rijden en meer
risico's nemen. Het is puur be
doeld als extra veiligheid. Dat
geldt evenzeer voor zaken als het
antiblokkeerremsysteem (abs), de
antislipregeling en de stabiliteitsre-
geling.
Verder is de S5 voorzien van een
geavanceerd sportonderstel dat de
wegligging verbetert, maar toch
ook comfortabel aanvoelt. En dan
die prachtige motor, een V8 met
directe brandstofinspuiting en 364
paardenkrachten die via vier uitla
ten aan de achterkant een donkere
brom de atmosfeer ingooien.
Wat kunnen we verder van de S5
zeggen? Het is dus de sportieve
versie van de A5, die in feite de
coupé-versie van de komende A4
is. De A5/S5 geeft aan welke kant
Audi met zijn vormgeving opgaat
en dat is bepaald niet verkeerd. De
nieuwe Audi's zijn sierlijker, spor
tiever en imposanter. Daar gaat
het merk zeker goede zaken mee
doen. Terwijl het al niet bepaald
slecht ging bij Audi.
Peugeot breidt zijn 'groene' model-
lenprogramma uit. Vanaf komen
de maand zal de 307 SW ook in
een zogenaamde BioFlex-uitvoe-
ring worden verkocht. De wagen
kan behalve op normale benzine
ook functioneren op zogenaamde
E85 brandstof, die hoofdzakelijk
uit bio-ethanol (alcohol) bestaat.
Mitsubishi geeft de fabriek in
Born een duwtje in de rug. De in
ons land geproduceerde Colt
wordt in een nieuw en voordeliger
jasje gestoken. Zo is de Colt 1.1 In-
business er vanaf 10.999 euro. Ook
de dieselversies zijn in prijs ver
laagd. De Colt 1.5 DI-D is er nu
vanaf 17.999 euro.
Na de Toyota Prius in de autowe
reld komt er ook een nieuwe gene
ratie hybride tweewielers aan.
Brommer- en motorgigant Piaggio
komt binnenkort met diverse hy
bride scooters. Ze hebben zowel
elektrische aandrijving als een
meer gangbare verbrandingsmo
tor.
De hybride Piaggio. foto CPD
maar eigenlijk ligt hij als een huis
op de (doorweekte) weg. Zolang je
maar niet over het randje gaat.
Zelfs als dat dreigt te gebeuren,
zijn gas loslaten en niet te veel stu
ren genoeg om de auto te stabilise
ren. De S5 geeft even een corrige
rende rilling en vervolgt gewoon
zijn weg. Prachtig! Omdat de auto
alleen maar contact heeft met de
weg via die vier gebiedjes, is de
bandenspanning heel belangrijk,
zeggen de instructeurs. Elke twee
weken nakijken, adviseren zij.
Tijdens de Ss-sessie leren we wat
heel belangrijk is bij hogere snelhe
den: nooit sturen en remmen tege
lijk. Vooral op een natte baan. Als
je een bocht instuurt en dan bo
venop de rem gaat staan, is de
kans groot dat je eruit vliegt. Niet
door Michiel Snik
Met de HP2 Enduro had
BMW een exclusieve mo
tor voor ruig terrein.
Maar er zijn niet zoveel onverhar
de paden waar je nog de beest
mag uithangen. Daarom heeft
BMW nu een ander exclusief speel
tje ontwikkeld op basis van de
High Performance-lijn, maar nu
voor de weg.
BMW noemt het zelf geen super-
motard, maar de nieuwe HP2 Me
gamoto hoort wel in dat segment
thuis. Het is een op-en-top funbi-
ke voor mensen die veel geld over
hebben voor een motorfiets. Want
de HP2 MM, zoals deze BMW
heet, kost maar liefst 21.000 euro.
Voor al dat geld weet de koper
zich wel verzekerd van een specia
le motor, die hij niet snel elders
zal zien rijden. BMW heeft er alles
aan gedaan de funbike exclusivi
teit te laten uitstralen zonder de
motor meteen te behangen met al
lerlei technische zaken. De motor
is wat dat betreft voor BMW-be-
grippen opvallend 'basic'.
De nieuwe Audi's zijn sierlijker, sportiever en imposanter.
foto Audi/Louis Blom
De exclusiviteit zit onder meer in
veel handwerk en het gebruik van
carbon. De motor is wel hoog. Je
moet minimaal 1,80 meter lang
zijn om beide voeten aan de grond
te krijgen. Hij voelt ook behoorlijk
zwaar aan. Maar als de BMW een
maal rolt, blijkt de Duitser super
wendbaar. De 113 pk sterke boxer
knalt weg als je het gas open
draait. Moeiteloos gaat het voor
wiel de lucht in. Zelfs in zijn derde
versnelling. Wat een kracht! Toch
zal voor veel mensen de prijs een
groot struikelblok zijn. Dat weten
ze dondersgoed bij BMW.
De nieuwe HP2 Megamoto is wat je
noemt een funbike. foto GPD
voordeel bij aénkoop van een nieuwe
Volkswagen Fox uit vooraad
W POPPE
j> door Rob van Ginneken
Nog niet zo heel
lang geleden
wenste het over
grote deel van Neder
land zelfs niet in de
büürt van een snor
brommer gezien te wor
den. Maar de afgelopen
tijd zijn de op 25 kilome
ter per uur begrensde
tweewielers opeens
bijna niet aan te slepen.
Bijvoorbeeld de Vespa
LX25 is - ondanks een
toch tamelijk straf prijs
kaartje van 2500 euro -
slechts mondjesmaat le
verbaar. Verkoopster Edith Dekker
van de Amersfoortse tweewieler-
specialist Kerkhof constateert dat
het imago inderdaad razendsnel is
veranderd: „Voorheen stapte er
hoogstens een enkele huisvrouw
op, met een boodschappenmandje
voorop. Maar nu komt er opeens
een enorm breed publiek op af
Van 16-jarigen tot oma en opa. Je
hoort van alle kopers - jong en
oud - hetzelfde verhaal. Ze vinden
het vervelend dat een brommer te
genwoordig tussen de auto's moet
rijden. En snorren doe je nog ge
woon op het fietspad. Bovendien
hoefje dan geen helm te dragen."
Hoog tijd voor wat proefritten.
Dan wordt meteen duidelijk dat
de zeer brede snorrende doelgroep
uit een zeer gevarieerd modellen-
aanbod kan kiezen. De Vespa
LX25 oogt en rijdt minstens even
goed als een brommer. Naast de
fraaie afwerking vallen vooral het
zitcomfort en de goede bescher--
Tomos FunTastic (rechts) of Vespa LX25, snor-
brommers zijn er voor alle mogelijke kopers.
foto GPD
ming op. Bovendien kun je er met
goed fatsoen een passagier op mee
nemen. Maar de grote troefkaart is
vanzelfsprekend het karakteristiek
Italiaanse design. Je kunt ermee ge
zien worden, hoewel het wel een
paar centen kost.
Een Tomos is iets heel anders. Er
zijn talloze varianten. Minder pres
tigieus wellicht, maar je rijdt met
deze automatische snorbrommer
net zo vlot. Wat meteen opvalt, is
het lage gewicht. Voor veel kopers
is dat naast de veel gunstiger prijs
een doorslaggevend argument Na
deel is wel dat een duopassagier
niet echt in beeld komt. Boven
dien hebben lang niet alle model
len elektrische start. Wie dat wel
wil hebben, zal wat euro's extra
moeten neertellen. Een alternatief
is het nieuwste FunTastic model
van Tomos (1.249 euro). Een soort
gedurfd ogende kruising van scoo
ter en brommer. Leuk om te zien,
dat is zeker.