Audi S5 sierlijk en imposant De comeback van de snorbrommer Megamoto van BMW is begerenswaardig Peugeot 307 SW ook in 'groene' uitvoering Mitsubishi steekt Colt in nieuw en voordelig jasje Piaggio neemt hybride scooter in productie nu tijdelijk vanaf €8.495,- PZC Vrijdag 17 augustus 2007 1 5 Audi heeft een nieuwe coupé, de A5. De overtreffende trap van die A5 heet S5. door Peter Lodewijks Een aanvullende rijvaardig- heidstraining zou eigenlijk een verplicht onderdeel moeten zijn op weg naar het behalen van het rijbewijs. Au di geeft al jaren dergelijke trainin gen aan klanten op het eigen cir cuit in Assen. Het is niet de beste dag die Audi heeft uitgezocht voor de kennisma king met de S5. Het wordt nood weer. Gelukkig hebben de Audi-in- structeurs deze dag wijze lessen. Dat de banden het belangrijkste onderdeel aan een auto zijn, wis ten we natuurlijk wel, maar een fo to van de onderkant van een glas plaat waarop een auto staat, brengt dat nog eens overduidelijk in beeld. Vier gebiedjes van pak weg een half A4-tje (A5 genaamd), dat is alles waarmee de auto con tact heeft met de weg. Met dat in het achterhoofd is het eigenlijk een wonder als je even later op kletsnat asfalt vol in de remmen gaat en met een aardige snelheid een bocht induikt zonder te schui ven. Elke ronde gaat harder en de auto blijft steeds maar doen wat je van hem verlangt. Nooit gedacht, te scherp sturen, laat de auto de buitenkant van de bocht opzoeken en gas loslaten. Maar niet rem men. De Audi-ingenieurs hebben echter van alles in de S5 gestopt om te voorkomen dat je uit de bocht vliegt. Vierwielaandrijving (Quat- tro) bijvoorbeeld is een waardevol le toevoeging. De instructeurs hameren er wel op dat zo'n systeem niet moet uit nodigen tot harder rijden en meer risico's nemen. Het is puur be doeld als extra veiligheid. Dat geldt evenzeer voor zaken als het antiblokkeerremsysteem (abs), de antislipregeling en de stabiliteitsre- geling. Verder is de S5 voorzien van een geavanceerd sportonderstel dat de wegligging verbetert, maar toch ook comfortabel aanvoelt. En dan die prachtige motor, een V8 met directe brandstofinspuiting en 364 paardenkrachten die via vier uitla ten aan de achterkant een donkere brom de atmosfeer ingooien. Wat kunnen we verder van de S5 zeggen? Het is dus de sportieve versie van de A5, die in feite de coupé-versie van de komende A4 is. De A5/S5 geeft aan welke kant Audi met zijn vormgeving opgaat en dat is bepaald niet verkeerd. De nieuwe Audi's zijn sierlijker, spor tiever en imposanter. Daar gaat het merk zeker goede zaken mee doen. Terwijl het al niet bepaald slecht ging bij Audi. Peugeot breidt zijn 'groene' model- lenprogramma uit. Vanaf komen de maand zal de 307 SW ook in een zogenaamde BioFlex-uitvoe- ring worden verkocht. De wagen kan behalve op normale benzine ook functioneren op zogenaamde E85 brandstof, die hoofdzakelijk uit bio-ethanol (alcohol) bestaat. Mitsubishi geeft de fabriek in Born een duwtje in de rug. De in ons land geproduceerde Colt wordt in een nieuw en voordeliger jasje gestoken. Zo is de Colt 1.1 In- business er vanaf 10.999 euro. Ook de dieselversies zijn in prijs ver laagd. De Colt 1.5 DI-D is er nu vanaf 17.999 euro. Na de Toyota Prius in de autowe reld komt er ook een nieuwe gene ratie hybride tweewielers aan. Brommer- en motorgigant Piaggio komt binnenkort met diverse hy bride scooters. Ze hebben zowel elektrische aandrijving als een meer gangbare verbrandingsmo tor. De hybride Piaggio. foto CPD maar eigenlijk ligt hij als een huis op de (doorweekte) weg. Zolang je maar niet over het randje gaat. Zelfs als dat dreigt te gebeuren, zijn gas loslaten en niet te veel stu ren genoeg om de auto te stabilise ren. De S5 geeft even een corrige rende rilling en vervolgt gewoon zijn weg. Prachtig! Omdat de auto alleen maar contact heeft met de weg via die vier gebiedjes, is de bandenspanning heel belangrijk, zeggen de instructeurs. Elke twee weken nakijken, adviseren zij. Tijdens de Ss-sessie leren we wat heel belangrijk is bij hogere snelhe den: nooit sturen en remmen tege lijk. Vooral op een natte baan. Als je een bocht instuurt en dan bo venop de rem gaat staan, is de kans groot dat je eruit vliegt. Niet door Michiel Snik Met de HP2 Enduro had BMW een exclusieve mo tor voor ruig terrein. Maar er zijn niet zoveel onverhar de paden waar je nog de beest mag uithangen. Daarom heeft BMW nu een ander exclusief speel tje ontwikkeld op basis van de High Performance-lijn, maar nu voor de weg. BMW noemt het zelf geen super- motard, maar de nieuwe HP2 Me gamoto hoort wel in dat segment thuis. Het is een op-en-top funbi- ke voor mensen die veel geld over hebben voor een motorfiets. Want de HP2 MM, zoals deze BMW heet, kost maar liefst 21.000 euro. Voor al dat geld weet de koper zich wel verzekerd van een specia le motor, die hij niet snel elders zal zien rijden. BMW heeft er alles aan gedaan de funbike exclusivi teit te laten uitstralen zonder de motor meteen te behangen met al lerlei technische zaken. De motor is wat dat betreft voor BMW-be- grippen opvallend 'basic'. De nieuwe Audi's zijn sierlijker, sportiever en imposanter. foto Audi/Louis Blom De exclusiviteit zit onder meer in veel handwerk en het gebruik van carbon. De motor is wel hoog. Je moet minimaal 1,80 meter lang zijn om beide voeten aan de grond te krijgen. Hij voelt ook behoorlijk zwaar aan. Maar als de BMW een maal rolt, blijkt de Duitser super wendbaar. De 113 pk sterke boxer knalt weg als je het gas open draait. Moeiteloos gaat het voor wiel de lucht in. Zelfs in zijn derde versnelling. Wat een kracht! Toch zal voor veel mensen de prijs een groot struikelblok zijn. Dat weten ze dondersgoed bij BMW. De nieuwe HP2 Megamoto is wat je noemt een funbike. foto GPD voordeel bij aénkoop van een nieuwe Volkswagen Fox uit vooraad W POPPE j> door Rob van Ginneken Nog niet zo heel lang geleden wenste het over grote deel van Neder land zelfs niet in de büürt van een snor brommer gezien te wor den. Maar de afgelopen tijd zijn de op 25 kilome ter per uur begrensde tweewielers opeens bijna niet aan te slepen. Bijvoorbeeld de Vespa LX25 is - ondanks een toch tamelijk straf prijs kaartje van 2500 euro - slechts mondjesmaat le verbaar. Verkoopster Edith Dekker van de Amersfoortse tweewieler- specialist Kerkhof constateert dat het imago inderdaad razendsnel is veranderd: „Voorheen stapte er hoogstens een enkele huisvrouw op, met een boodschappenmandje voorop. Maar nu komt er opeens een enorm breed publiek op af Van 16-jarigen tot oma en opa. Je hoort van alle kopers - jong en oud - hetzelfde verhaal. Ze vinden het vervelend dat een brommer te genwoordig tussen de auto's moet rijden. En snorren doe je nog ge woon op het fietspad. Bovendien hoefje dan geen helm te dragen." Hoog tijd voor wat proefritten. Dan wordt meteen duidelijk dat de zeer brede snorrende doelgroep uit een zeer gevarieerd modellen- aanbod kan kiezen. De Vespa LX25 oogt en rijdt minstens even goed als een brommer. Naast de fraaie afwerking vallen vooral het zitcomfort en de goede bescher-- Tomos FunTastic (rechts) of Vespa LX25, snor- brommers zijn er voor alle mogelijke kopers. foto GPD ming op. Bovendien kun je er met goed fatsoen een passagier op mee nemen. Maar de grote troefkaart is vanzelfsprekend het karakteristiek Italiaanse design. Je kunt ermee ge zien worden, hoewel het wel een paar centen kost. Een Tomos is iets heel anders. Er zijn talloze varianten. Minder pres tigieus wellicht, maar je rijdt met deze automatische snorbrommer net zo vlot. Wat meteen opvalt, is het lage gewicht. Voor veel kopers is dat naast de veel gunstiger prijs een doorslaggevend argument Na deel is wel dat een duopassagier niet echt in beeld komt. Boven dien hebben lang niet alle model len elektrische start. Wie dat wel wil hebben, zal wat euro's extra moeten neertellen. Een alternatief is het nieuwste FunTastic model van Tomos (1.249 euro). Een soort gedurfd ogende kruising van scoo ter en brommer. Leuk om te zien, dat is zeker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15