Crashtest gaat steeds verder Concurrentie voor babes Opvallende Buell is van Pirelli en Würth gespierde blikvanger I e vindt hem mooi of I niet. De Buell Lightning I XB12STT is zonder meer een rauwe, gespier de blikvanger die reacties oproept. Het lijkt wel een bodybuilder. Het 25 jaar jonge Amerikaanse merk blijft opvallende motoren bouwen. 3 Volvo wil het rijden op bio-ethanol stimuleren 'Minipuntjes' om diefstal van auto's te beteugelen Mini-modellen krijgen gezelschap van Clubman PZC Vrijdag 10 augustus 2007 15 De veiligheid van auto's is door de invoering van crashtesten aanzienlijk verbeterd. Maar de ultieme veilige auto bestaat niet. door Rob van Cinneken Chinese auto's die de afge lopen tijd luid krakend door het ijs zakten in de crashtesten van veilig heidsorganisatie Euro NCAP, wer den met hoon overladen. Wat me nig automobilist zich kennelijk niet realiseert, is dat zijn eigen wat oudere auto nauwelijks méér vei ligheid in huis heeft. Toen de nieuwe onafhankelijke vei ligheidstest tien jaar geleden werd geïntroduceerd, scoorden luxe au to's als de BMW 3, Saab 900, Rover 600, Citroen Xantia en Mer cedes C dermate laag dat ze van daag de dag met pek en veren zou den worden afgevoerd. De meeste van die modellen haalden destijds niet meer dan de 'anderhalve ster' die bijvoorbeeld de luidkeels afge kraakte Chinese Brilliance BS6 dit jaar liet noteren. Die wetenschap onderstreept nog maar eens dat het bij automodel len van een vorige generatie een goed idee is om voor een bezoek aan de occasionshowroom na te gaan hoe veilig of onveilig de be WÊsÊËÊBBSlBBWËÊkm3Zm?mmmm De Chinese Brilliance kreeg na een botsproef veel kritiek te verduren, maar de auto scoort niet slechter dan presti gieuze Europese automodellen van de vorige generatie. foto CPD oogde aankoop eigenlijk is. Daar voor kunnen consumenten bij voorbeeld terecht op de Euro NCAP internetsite, waar alle infor matie van de afgelopen tien jaar is verzameld. Nieuw gelanceerde automodellen scoren vandaag de dag bijna routi neus de maximale vijf sterren in de Euro NCAP testen. En dat is vol gens Euro NCAP topman Adrian Hobbs goed merkbaar in het dage lijks leven. „Natuurlijk is er veel veranderd, zoals strengere snel heidscontroles en extra aandacht voor alcohol in het verkeer. Maar met afstand de grootste bijdrage aan het terugdringen van het aan tal slachtoffers in het verkeer komt toch op het conto van de verbeter de veiligheid van auto's." Euro NCAP gunt de ontwikke lingsafdelingen geen rust. Zo komt er binnenkort een nieuwe test die Automonteurs kunnen bin nenkort kiezen uit nog een kalender met schaars geklede vrouwen. De AutoMaster Babes-kalender moet de kalenders van Pirelli en Würth concurrentie aandoen. Vrouwen en auto's, de favoriete onderwerpen van mannen aan de borreltafel. Niet voor niets huren autofabrikanten graag vrouwelijk schoon om aandacht te trekken, in reclame, bladen en op autobeurzen. De auto- pin-up dreigde tot verdriet van velen in het slop te ra ken. Tegenwoordig speelt de vrouw een heel andere rol in de autoindustrie. Ze werkt in de fabriek, ver koopt auto's en rijdt zelf ook. Maar zie, de pin-up is te rug. Ze heet tegenwoor dig 'babc', fleurt dc beur zen op én komt weer voor in re clames. En bin nenkort is er een nieuwe ba- bes-kalender, van de distribu teur van onderde- l len Kühne (Auto master). Vrouwen kunnen zichzelf aanmelden door een foto op te sturen (uploaden) naar de website www.automasterba- bes.nl. Bezoekers van die site kunnen de foto's beoorde len. Eind oktober kiest de redactie de twaalf winnaressen. Zij worden beloond met een 'professionele fo- toshoot' voor de AutoMaster-Ba- bes kalender 2008, die eind dit jaar uitkomt. De 'auto-babe' is terug. Ze fleurt beurzen op en figureert in reclames. foto CPD door Michiel Snik De Buell is klein, maar hoog. De standaardkleur is wit, zodat de eigenaar er zelf van alles op kan plakken of spuiten. Direct in het oog springt de enorme remschijf voor. Door de remkracht zo dicht mogelijk bij de band te brengen wordt gewicht be spaard en remt de motorfiets toch perfect. Het model wijkt nogal af van wat de grote merken op de weg zetten. De XB12STT is een kruising tussen een crossmotor en een streetfighter met trekjes van een supermotard. Je zit er vrij ver naar voren op, als bij een super sport. Vanwege de gedrongen bouw van de Buell zijn de knieën aardig gebogen, als bij een racer. Met een druk op de startknop komt de Buell wild en met zware klappen tot leven. De grond trilt onder het heftige geweld van de enorme 1200 cc zware Thunder storm V-Twin. Alles aan de motor trilt. Als je het gas opendraait schiet de dikke straatvechter direct met veel kabaal weg. Het getunede luchtgekoelde Har- ley-blok trekt als een lier. Je kunt zo-lang doortrekken in de eerste drie versnellingen dat de laatste De Lightning XB12STT is ge maakt om mee te 'spelen', foto CPD twee eigenlijk overbodig zijn. Of je moet echt hard willen rijden, wat op deze motorfiets zonder windbescher- ming absoluut niet leuk is. Nee, de Buell is echt gemaakt om mee te spelen. Plat door krappe bochtjes en dan meteen het gas er weer op. Het ideale werkterrein van deze Amerikaan is daarmee de stad, al zijn bochtige dijkwegge- tjes ook perfect. De gespierde Buell ligt rotsvast op de weg en is behoorlijk wendbaar, al zit je iets te snel met het stuur klem door de kleine uitslag. het gevaar van blessures aan de nek beoordeelt bij een aanrijding van achteren. Zo'n whiplash kan bij slecht geconstrueerde stoelen al bij zeer lage snelheden optreden. Mogelijk leidt de introductie van een dergelijke whiplashtest tot de invoering van een extra - zesde - veiligheidsster. Een item dat hoog op de Euro NCAP verlanglijst staat, is de toevoeging van een extra botstest. Hobbs: „Vooral om te voorkomen dat de automerken 'maatwerk' gaan leveren voor de huidige testen door hun auto op die specifieke botsproef te ontwer pen." De ultiem veilige auto be staat niet, meent Hobbs. „Er is nog heel veel te leren en verbete ren. Ook op andere veiligheidsge bieden trouwens. Voorkomen is beter dan genezen, dus willen we dat de stabiliteitsregeling (ESP) standaard op alle nieuwe auto's komt." Het antiblokkeersysteem (ABS), dat voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, is tegenwoordig al verplicht op nieu we auto's. Hobbs: „Euro NCAP denkt er daarom over om model len die inderdaad standaard ESP aan boord hebben in de beoorde ling op een of andere manier te be lonen. De praktijk van de afgelo pen tien jaar heeft bewezen dat dergelijke signalen luid en duide lijk worden opgepakt door overhe den en autoindustrie." In Zweden is het rijden op bio-et- hanol een succes. Nu de E85 brand stof ook in andere Europese lan den steeds beter beschikbaar komt, komt Volvo met een bio-et hanol offensief. Volvo heeft vol gend jaar vijf modellen - van C30 tot S80 - waarvan een FlexFuel ver sie kan worden gekozen. In Europa probeert onder andere de Stichting Aanpak Voertuigcri- minaliteit (STAVC) te lobbyen voor invoering van microdots. Overal in de auto worden talloze micropuntjes verwerkt waarop het chassisnummer minuscuul klein staat vermeld. De microdots moe ten autodiefstal verder beteugelen. Na de Mini en de Mini Cabrio komt er nu ook de Mini Clubman. Een 24 centimeter verlengde ruim telijke versie. Achterop kiest Mini op klassieke wijze voor uit elkaar opzij openklappende laaddeurtjes. Er is een keuze uit twee benzine motoren en een diesel. De Club man is vanaf november leverbaar. Buell Lightning XB12STT: luchtge koelde Thunderstorm V-Twin, 1203 cc, injectie, 100 pk, 110 Nm, 5 ver snellingen aluminium frame zithoog te 798 mm wielbasis 1.365 mm brandstof 16,7 liter,-verbruik 1 rif! - - gewicht 179 kg prijs 12.695 euro. De Mini Clubman. foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15