Crashtest gaat steeds verder
Concurrentie voor babes Opvallende Buell is
van Pirelli en Würth gespierde blikvanger
I e vindt hem mooi of
I niet. De Buell Lightning
I XB12STT is zonder
meer een rauwe, gespier
de blikvanger die reacties
oproept. Het lijkt wel een
bodybuilder. Het 25 jaar
jonge Amerikaanse merk
blijft opvallende motoren
bouwen.
3
Volvo wil het rijden op
bio-ethanol stimuleren
'Minipuntjes' om diefstal
van auto's te beteugelen
Mini-modellen krijgen
gezelschap van Clubman
PZC Vrijdag 10 augustus 2007 15
De veiligheid van auto's is
door de invoering van
crashtesten aanzienlijk
verbeterd. Maar de ultieme
veilige auto bestaat niet.
door Rob van Cinneken
Chinese auto's die de afge
lopen tijd luid krakend
door het ijs zakten in de
crashtesten van veilig
heidsorganisatie Euro NCAP, wer
den met hoon overladen. Wat me
nig automobilist zich kennelijk
niet realiseert, is dat zijn eigen wat
oudere auto nauwelijks méér vei
ligheid in huis heeft.
Toen de nieuwe onafhankelijke vei
ligheidstest tien jaar geleden werd
geïntroduceerd, scoorden luxe au
to's als de BMW 3, Saab 900,
Rover 600, Citroen Xantia en Mer
cedes C dermate laag dat ze van
daag de dag met pek en veren zou
den worden afgevoerd. De meeste
van die modellen haalden destijds
niet meer dan de 'anderhalve ster'
die bijvoorbeeld de luidkeels afge
kraakte Chinese Brilliance BS6 dit
jaar liet noteren.
Die wetenschap onderstreept nog
maar eens dat het bij automodel
len van een vorige generatie een
goed idee is om voor een bezoek
aan de occasionshowroom na te
gaan hoe veilig of onveilig de be
WÊsÊËÊBBSlBBWËÊkm3Zm?mmmm
De Chinese Brilliance kreeg na een botsproef veel kritiek te verduren, maar de auto scoort niet slechter dan presti
gieuze Europese automodellen van de vorige generatie. foto CPD
oogde aankoop eigenlijk is. Daar
voor kunnen consumenten bij
voorbeeld terecht op de Euro
NCAP internetsite, waar alle infor
matie van de afgelopen tien jaar is
verzameld.
Nieuw gelanceerde automodellen
scoren vandaag de dag bijna routi
neus de maximale vijf sterren in
de Euro NCAP testen. En dat is vol
gens Euro NCAP topman Adrian
Hobbs goed merkbaar in het dage
lijks leven. „Natuurlijk is er veel
veranderd, zoals strengere snel
heidscontroles en extra aandacht
voor alcohol in het verkeer. Maar
met afstand de grootste bijdrage
aan het terugdringen van het aan
tal slachtoffers in het verkeer komt
toch op het conto van de verbeter
de veiligheid van auto's."
Euro NCAP gunt de ontwikke
lingsafdelingen geen rust. Zo komt
er binnenkort een nieuwe test die
Automonteurs kunnen bin
nenkort kiezen uit nog
een kalender met schaars
geklede vrouwen. De AutoMaster
Babes-kalender moet de kalenders
van Pirelli en Würth concurrentie
aandoen.
Vrouwen en auto's, de favoriete
onderwerpen van mannen aan
de borreltafel. Niet voor niets
huren autofabrikanten graag
vrouwelijk schoon om aandacht
te trekken, in reclame, bladen
en op autobeurzen. De auto-
pin-up dreigde tot verdriet
van velen in het slop te ra
ken. Tegenwoordig speelt de
vrouw een heel andere rol
in de autoindustrie. Ze
werkt in de fabriek, ver
koopt auto's en rijdt
zelf ook.
Maar zie, de
pin-up is te
rug. Ze heet
tegenwoor
dig 'babc',
fleurt dc beur
zen op én komt
weer voor in re
clames. En bin
nenkort is er
een nieuwe ba-
bes-kalender,
van de distribu
teur van onderde- l
len Kühne (Auto
master).
Vrouwen kunnen
zichzelf aanmelden
door een foto op te
sturen (uploaden)
naar de website
www.automasterba-
bes.nl. Bezoekers van
die site kunnen de foto's beoorde
len. Eind oktober kiest de redactie
de twaalf winnaressen. Zij worden
beloond met een 'professionele fo-
toshoot' voor de AutoMaster-Ba-
bes kalender 2008, die eind dit
jaar uitkomt.
De 'auto-babe' is terug. Ze fleurt beurzen op en
figureert in reclames. foto CPD
door Michiel Snik
De Buell is klein, maar
hoog. De standaardkleur is
wit, zodat de eigenaar er zelf
van alles op kan plakken of
spuiten. Direct in het oog
springt de enorme remschijf
voor. Door de remkracht zo
dicht mogelijk bij de band te
brengen wordt gewicht be
spaard en remt de motorfiets toch
perfect. Het model wijkt nogal af
van wat de grote merken op de
weg zetten. De XB12STT is een
kruising tussen een crossmotor en
een streetfighter met trekjes van
een supermotard. Je zit er vrij ver
naar voren op, als bij een super
sport. Vanwege de gedrongen
bouw van de Buell zijn de knieën
aardig gebogen, als bij een racer.
Met een druk op de startknop
komt de Buell wild en met zware
klappen tot leven. De grond trilt
onder het heftige geweld van de
enorme 1200 cc zware Thunder
storm V-Twin. Alles aan de motor
trilt. Als je het gas opendraait
schiet de dikke straatvechter direct
met veel kabaal weg.
Het getunede luchtgekoelde Har-
ley-blok trekt als een lier. Je kunt
zo-lang doortrekken in de eerste
drie versnellingen dat de laatste
De Lightning
XB12STT is ge
maakt om mee te
'spelen', foto CPD
twee eigenlijk
overbodig zijn. Of je moet echt
hard willen rijden, wat op deze
motorfiets zonder windbescher-
ming absoluut niet leuk is.
Nee, de Buell is echt gemaakt om
mee te spelen. Plat door krappe
bochtjes en dan meteen het gas er
weer op. Het ideale werkterrein
van deze Amerikaan is daarmee
de stad, al zijn bochtige dijkwegge-
tjes ook perfect. De gespierde
Buell ligt rotsvast op de weg en is
behoorlijk wendbaar, al zit je iets
te snel met het stuur klem door de
kleine uitslag.
het gevaar van blessures aan de
nek beoordeelt bij een aanrijding
van achteren. Zo'n whiplash kan
bij slecht geconstrueerde stoelen al
bij zeer lage snelheden optreden.
Mogelijk leidt de introductie van
een dergelijke whiplashtest tot de
invoering van een extra - zesde -
veiligheidsster.
Een item dat hoog op de Euro
NCAP verlanglijst staat, is de
toevoeging van een extra
botstest. Hobbs: „Vooral om te
voorkomen dat de automerken
'maatwerk' gaan leveren voor de
huidige testen door hun auto op
die specifieke botsproef te ontwer
pen." De ultiem veilige auto be
staat niet, meent Hobbs. „Er is
nog heel veel te leren en verbete
ren. Ook op andere veiligheidsge
bieden trouwens. Voorkomen is
beter dan genezen, dus willen we
dat de stabiliteitsregeling (ESP)
standaard op alle nieuwe auto's
komt." Het antiblokkeersysteem
(ABS), dat voorkomt dat de wielen
blokkeren tijdens het remmen, is
tegenwoordig al verplicht op nieu
we auto's. Hobbs: „Euro NCAP
denkt er daarom over om model
len die inderdaad standaard ESP
aan boord hebben in de beoorde
ling op een of andere manier te be
lonen. De praktijk van de afgelo
pen tien jaar heeft bewezen dat
dergelijke signalen luid en duide
lijk worden opgepakt door overhe
den en autoindustrie."
In Zweden is het rijden op bio-et-
hanol een succes. Nu de E85 brand
stof ook in andere Europese lan
den steeds beter beschikbaar
komt, komt Volvo met een bio-et
hanol offensief. Volvo heeft vol
gend jaar vijf modellen - van C30
tot S80 - waarvan een FlexFuel ver
sie kan worden gekozen.
In Europa probeert onder andere
de Stichting Aanpak Voertuigcri-
minaliteit (STAVC) te lobbyen
voor invoering van microdots.
Overal in de auto worden talloze
micropuntjes verwerkt waarop het
chassisnummer minuscuul klein
staat vermeld. De microdots moe
ten autodiefstal verder beteugelen.
Na de Mini en de Mini Cabrio
komt er nu ook de Mini Clubman.
Een 24 centimeter verlengde ruim
telijke versie. Achterop kiest Mini
op klassieke wijze voor uit elkaar
opzij openklappende laaddeurtjes.
Er is een keuze uit twee benzine
motoren en een diesel. De Club
man is vanaf november leverbaar.
Buell Lightning XB12STT: luchtge
koelde Thunderstorm V-Twin, 1203
cc, injectie, 100 pk, 110 Nm, 5 ver
snellingen aluminium frame zithoog
te 798 mm wielbasis 1.365 mm
brandstof 16,7 liter,-verbruik 1 rif! - -
gewicht 179 kg prijs 12.695 euro.
De Mini Clubman.
foto CPD