Zoektocht door materie als kenmerk Nostalgie in moderne vormgeving Zomerexpositie galerie G achttien 88 zet in op licht, kleur en ruimte. Filmfestival laat jongeren met vak kennismaken Dick van exposeert in hoteltuin Valkenhof Zoutelande. 34 Woensdag 8 augustus 2007 PZC door Ali Pankow BAARLAND - Hun werk is divers. Jacqueline de Jong koestert een passie voor textiel en Judit Hódos zoekt haar heil in porselein. Als beeldend kunstenaars hebben zij veel gemeen zo blijkt tijdens het derde deel van de zomerexpositie bij galerie G achttien 88 van Cees Dubbeldam en Tineke van de Wa ter in Baarland. Het werk van zowel De Jong als Hódos getuigt van een boeiende zoektocht door de materie met als doel de uiterste grenzen van het maakproces te verkennen. De com binatie van beide kunstuitingen le vert een verrassende presentatie op waarin licht, kleur en ruimte de hoofdrollen vertolken. Voor De Jong begon het destijds met zogeheten art quilts, oftewel kunstkleden voor aan de wand. Zij breidde haar zoektocht echter ge staag uit in een poging met een combinatie van materialen - stof fen, garens, verf, panelen - een ver rassend samenspel te creëren. Die zoektocht bracht haar in de rich ting van mixed media. Zeefdruk ken en monoprints op textiel ma ken nu ook deel uit van haar werk. Organza is een van de stoffen die De Jong graag toepast. „Door deze stof te smelten, komen de donkere kleuren erin nog beter tot hun recht", zegt zij verwijzend naar haar werk met als titel Lady of the Lake. Haar voorkeur voor verval en oxydatie blijkt hier onder meer door de subtiele verwerking van aardetinten, die roestvorming sug gereren. De Jong gebruikt veelvul dig vilt en flanel als ondergrond voor haar gevarieerde composities. Verder werkt zij voor de verdere compositie graag met geverfd ka toen. Een vierluik met als titel Blue Prints valt op door de grillige teke ning die zij daarop met stiksels heeft gemaakt. „Een kwestie van tekenen met de naaimachine door de het apparaat handmatig te stu ren", legt De Jong uit. De goed overwogen inrichting van deze ex- positie blijkt onder meer bij de ge combineerde presentatie van twee vazen van de Hongaarse Judit Hó dos - Wereldvaas en Vergane glorie vaas - met als perfect passend de- 'Door organza te smelten, komen de donkere kleuren nog meer tot hun recht' cor, het werk Disturb (compositie van flannel, katoen, stiksels, touw en organza) van De Jong. Tegenstellingen kenmerken het werk van Hódos. Ruimte en gren zen, vreugde en tranen, conflict en harmonie geeft zij vorm door mid del van drastische verschillen in het materiaal: ruw en glad, gedefi nieerde vorm en chaos, steenach tig en doorschijnend, wit en kleu rig. Haar porseleinen vazen en schalen zijn meestal zo dun dat ze licht doorlaten. Dat effect weet Hó dos te bereiken door het gebruik van eenmalige mallen van zand of papier. Aan de hand van foto's in G achttien 88 is te volgen hoe het vloeibare porselein in een mal van papier of zand wordt gegoten, de overtollige materie vervolgens wordt verwijderd en het uiteinde lijke kunstwerk ontstaat. Mooie voorbeelden van Hódos spe cifieke werkwijze bieden onder meer de Schetsboekvazen, de Posei- don-schaal en de Kreukelvazen waarvan de buitenkant met oxyde is bewerkt. Bezoekers van de zomerexpositie bij deze galerie aan de Oude Pol derdijk in Baarland doen er goed aan ook een ronde door de tuin te maken. Daar tonen twaalf kunste naars hun werk geïnspireerd op het thema Vreemde Vogels in 't hof. Dat levert onder meer de vrolijke Dwaalgasten (keramieken vogel tjes) van Tilly Heijster op. Eén van de andere vreemde vogels betreft een beeld van hout en me taal van René Overbeek: een Ica rus met vleugels van gevlochten staaldraad, wiens vliegpoging bij voorbaat gedoemd lijkt tot misluk ken. Verder zijn in de tuin objec ten te zien van: Kees Ketelaars, Marlou Pluymaekers, Tineke den Duik,, Hendrike Huijsmans, As- trid Bakker, Kaije Feenstra, Ingrid Onstenk, Frans Kegels, Vincent Massee en Lies Schot. B| Exposities bij C achttien 88, Oude Polderdijk 2, Baarland, Jacqueline de Jong/Judit Hódos tot en met zon dag 26 augustus. Buitenwerk met kunstobjecte van twaalf kunstenaars in de tuin tot en met zondag 30 sep tember, zaterdags en zondags van 12.00 - 17.00 uur. Zaterdag 11 en zondag 12 augustus als locatie in Open Aterlierroute door Zak van Zuid-Beveland, geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Jacqueline de Jong gebruikt graag aardetinten in haar textielschiiderijen om het effect vnn roestvorming te verbeelden. foto Willem Mieras Dick van de Velde exposeert bij wijze van uitzondering deze zomer in Zoutelande. foto Lex de Meester VLISSINGEN - Film by the Sea houdt dit jaar op de tweede dag van het Vlissingse festival, zater dag 15 september, FilmXperience. Dit is bestemd voor jongeren tus sen de 16 en 26 jaar met belangstel ling voor film. Zij kunnen kennis maken met allerlei facetten van het vak. Er zijn bijvoorbeeld work shops op het gebied van acteren, grime, regie en stunts. Ook is het mogelijk auditie te doen. Deelne mers maken kans op een rol in een Nederlandse speelfilm. Bekende namen uit de filmwereld verlenen hun medewerking, on der wie de actrices Georgina Ver baan, Nadja Hüpscher, Carolien Spoor en Peggy Vrijens, acteur Michiel de Jong en de van oor sprong Zeeuwse regisseur Erik de Bruyn. FilmXperience wordt georgani seerd door het festival in samen werking met Stichting Juister en duurt van 9.00 tot 15.00 uur. Vanaf 16.00 uur is de tweede editie van Shorts at Sea, waarbij twaalf korte films van jonge filmmakers wor den vertoond. De beste inzending krijgt de Gouden Short. De win naar wordt gekozen door een jury, die bestaat uit onder anderen Nad ja Hüpscher, Georgina Verbaan en Erik de Bruyn. Meer informatie over FilmXperien ce is te vinden op www.filmbythe- sea.nl. Het festival duurt van 14 tot en met 23 september. door Ali Pankow ZOUTELANDE - Zelf vermoedt Dick van de Velde (61) uit Vlissingen dat zijn passie voor kunstschilde ren via de genen aan hem is door gegeven. Zijn grootvader, pri- véloods van beroep, schilderde rond eind 1800 vanuit hobby. Dick doet dat ook bijna zijn hele leven al. Maar de eeste vijftig jaar is zijn productie beperkt gebleven. „Ik was directeur bij een ingenieursbu reau, heb de halve wereld rond ge reisd en dus kwam er niet zoveel van schilderen." Sinds 2002, toen hij met de vut ging, is daar verandering in geko- 'Eerst kwam de boeg prominent in beeld, later lag de nadruk op schoorstenen' men. Van de Velde produceerde de afgelopen jaren een omvangrij ke én gevarieerde collectie. Hij staat niet te trappelen daarmee te exposeren, maar in overleg met zijn oude schoolmakker en diens echtgenote Simon en Trudy Chris- tiaanse maakt hij daar graag een uitzondering op. In de tuin van hun hotel Valkenhof in Zoutelan de stelt hij elke dinsdag tot eind au gustus een selectie van zijn schilde rijen op. De omschrijving 'nostal gie in moderne vormgeving' geldt voor een deel van zijn werk. Geïn spireerd door oude posters van oceaanstomers schetst Van de Vel de in zijn werk verschillende tijds beelden. „Werd eerst de boeg pro minent in beeld gebracht, rond de jaren vijftig/zestig lag de nadruk op de schoorstenen." Door middel van vier- en tweeluiken visuali seert hij zowel de specieke kenmer ken per schip als de overeenkom sten tussen deze vaartuigen. In een ander tweeluik vat hij zijn visie op theorie en praktijk van wa termanagement. Zo schilderde hij minitieus een pagina uit het woor denboek in contrast met een boot op het water en met daaronder in simpele, maar treffende lijnen een aanvaring. Over een gestileerd werk als Jachthaven zegt hij zijn persoonlijke grens^ tussen figura tief en abstract te benaderen. Zijn visie op leiderschap komt lu diek tot uiting in twee schilderijen van een school vissen. In het ene met sombere vissen, zwemt een groene 'gifkikker' als chef in het midden. In het andere met vrolij ke guppies, een gele, glimlachende leider.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54