Zoektocht door materie als kenmerk
Nostalgie in moderne vormgeving
Zomerexpositie galerie
G achttien 88 zet in op
licht, kleur en ruimte.
Filmfestival laat
jongeren met vak
kennismaken
Dick van
exposeert in hoteltuin
Valkenhof Zoutelande.
34 Woensdag 8 augustus 2007 PZC
door Ali Pankow
BAARLAND - Hun werk is divers.
Jacqueline de Jong koestert een
passie voor textiel en Judit Hódos
zoekt haar heil in porselein. Als
beeldend kunstenaars hebben zij
veel gemeen zo blijkt tijdens het
derde deel van de zomerexpositie
bij galerie G achttien 88 van Cees
Dubbeldam en Tineke van de Wa
ter in Baarland.
Het werk van zowel De Jong als
Hódos getuigt van een boeiende
zoektocht door de materie met als
doel de uiterste grenzen van het
maakproces te verkennen. De com
binatie van beide kunstuitingen le
vert een verrassende presentatie
op waarin licht, kleur en ruimte
de hoofdrollen vertolken.
Voor De Jong begon het destijds
met zogeheten art quilts, oftewel
kunstkleden voor aan de wand. Zij
breidde haar zoektocht echter ge
staag uit in een poging met een
combinatie van materialen - stof
fen, garens, verf, panelen - een ver
rassend samenspel te creëren. Die
zoektocht bracht haar in de rich
ting van mixed media. Zeefdruk
ken en monoprints op textiel ma
ken nu ook deel uit van haar werk.
Organza is een van de stoffen die
De Jong graag toepast. „Door deze
stof te smelten, komen de donkere
kleuren erin nog beter tot hun
recht", zegt zij verwijzend naar
haar werk met als titel Lady of the
Lake. Haar voorkeur voor verval
en oxydatie blijkt hier onder meer
door de subtiele verwerking van
aardetinten, die roestvorming sug
gereren. De Jong gebruikt veelvul
dig vilt en flanel als ondergrond
voor haar gevarieerde composities.
Verder werkt zij voor de verdere
compositie graag met geverfd ka
toen.
Een vierluik met als titel Blue
Prints valt op door de grillige teke
ning die zij daarop met stiksels
heeft gemaakt. „Een kwestie van
tekenen met de naaimachine door
de het apparaat handmatig te stu
ren", legt De Jong uit. De goed
overwogen inrichting van deze ex-
positie blijkt onder meer bij de ge
combineerde presentatie van twee
vazen van de Hongaarse Judit Hó
dos - Wereldvaas en Vergane glorie
vaas - met als perfect passend de-
'Door organza te smelten,
komen de donkere kleuren
nog meer tot hun recht'
cor, het werk Disturb (compositie
van flannel, katoen, stiksels, touw
en organza) van De Jong.
Tegenstellingen kenmerken het
werk van Hódos. Ruimte en gren
zen, vreugde en tranen, conflict en
harmonie geeft zij vorm door mid
del van drastische verschillen in
het materiaal: ruw en glad, gedefi
nieerde vorm en chaos, steenach
tig en doorschijnend, wit en kleu
rig. Haar porseleinen vazen en
schalen zijn meestal zo dun dat ze
licht doorlaten. Dat effect weet Hó
dos te bereiken door het gebruik
van eenmalige mallen van zand of
papier. Aan de hand van foto's in
G achttien 88 is te volgen hoe het
vloeibare porselein in een mal van
papier of zand wordt gegoten, de
overtollige materie vervolgens
wordt verwijderd en het uiteinde
lijke kunstwerk ontstaat.
Mooie voorbeelden van Hódos spe
cifieke werkwijze bieden onder
meer de Schetsboekvazen, de Posei-
don-schaal en de Kreukelvazen
waarvan de buitenkant met oxyde
is bewerkt.
Bezoekers van de zomerexpositie
bij deze galerie aan de Oude Pol
derdijk in Baarland doen er goed
aan ook een ronde door de tuin te
maken. Daar tonen twaalf kunste
naars hun werk geïnspireerd op
het thema Vreemde Vogels in 't hof.
Dat levert onder meer de vrolijke
Dwaalgasten (keramieken vogel
tjes) van Tilly Heijster op.
Eén van de andere vreemde vogels
betreft een beeld van hout en me
taal van René Overbeek: een Ica
rus met vleugels van gevlochten
staaldraad, wiens vliegpoging bij
voorbaat gedoemd lijkt tot misluk
ken. Verder zijn in de tuin objec
ten te zien van: Kees Ketelaars,
Marlou Pluymaekers, Tineke den
Duik,, Hendrike Huijsmans, As-
trid Bakker, Kaije Feenstra, Ingrid
Onstenk, Frans Kegels, Vincent
Massee en Lies Schot.
B| Exposities bij C achttien 88, Oude
Polderdijk 2, Baarland, Jacqueline de
Jong/Judit Hódos tot en met zon
dag 26 augustus. Buitenwerk met
kunstobjecte van twaalf kunstenaars
in de tuin tot en met zondag 30 sep
tember, zaterdags en zondags van
12.00 - 17.00 uur. Zaterdag 11 en
zondag 12 augustus als locatie in
Open Aterlierroute door Zak van
Zuid-Beveland, geopend van 11.00
tot 17.00 uur.
Jacqueline de Jong gebruikt graag aardetinten in haar textielschiiderijen om
het effect vnn roestvorming te verbeelden. foto Willem Mieras
Dick van de Velde exposeert bij wijze van uitzondering deze zomer in Zoutelande.
foto Lex de Meester
VLISSINGEN - Film by the Sea
houdt dit jaar op de tweede dag
van het Vlissingse festival, zater
dag 15 september, FilmXperience.
Dit is bestemd voor jongeren tus
sen de 16 en 26 jaar met belangstel
ling voor film. Zij kunnen kennis
maken met allerlei facetten van
het vak. Er zijn bijvoorbeeld work
shops op het gebied van acteren,
grime, regie en stunts. Ook is het
mogelijk auditie te doen. Deelne
mers maken kans op een rol in
een Nederlandse speelfilm.
Bekende namen uit de filmwereld
verlenen hun medewerking, on
der wie de actrices Georgina Ver
baan, Nadja Hüpscher, Carolien
Spoor en Peggy Vrijens, acteur
Michiel de Jong en de van oor
sprong Zeeuwse regisseur Erik de
Bruyn.
FilmXperience wordt georgani
seerd door het festival in samen
werking met Stichting Juister en
duurt van 9.00 tot 15.00 uur. Vanaf
16.00 uur is de tweede editie van
Shorts at Sea, waarbij twaalf korte
films van jonge filmmakers wor
den vertoond. De beste inzending
krijgt de Gouden Short. De win
naar wordt gekozen door een jury,
die bestaat uit onder anderen Nad
ja Hüpscher, Georgina Verbaan en
Erik de Bruyn.
Meer informatie over FilmXperien
ce is te vinden op www.filmbythe-
sea.nl. Het festival duurt van 14 tot
en met 23 september.
door Ali Pankow
ZOUTELANDE - Zelf vermoedt Dick
van de Velde (61) uit Vlissingen
dat zijn passie voor kunstschilde
ren via de genen aan hem is door
gegeven. Zijn grootvader, pri-
véloods van beroep, schilderde
rond eind 1800 vanuit hobby. Dick
doet dat ook bijna zijn hele leven
al. Maar de eeste vijftig jaar is zijn
productie beperkt gebleven. „Ik
was directeur bij een ingenieursbu
reau, heb de halve wereld rond ge
reisd en dus kwam er niet zoveel
van schilderen."
Sinds 2002, toen hij met de vut
ging, is daar verandering in geko-
'Eerst kwam de boeg
prominent in beeld, later lag
de nadruk op schoorstenen'
men. Van de Velde produceerde
de afgelopen jaren een omvangrij
ke én gevarieerde collectie. Hij
staat niet te trappelen daarmee te
exposeren, maar in overleg met
zijn oude schoolmakker en diens
echtgenote Simon en Trudy Chris-
tiaanse maakt hij daar graag een
uitzondering op. In de tuin van
hun hotel Valkenhof in Zoutelan
de stelt hij elke dinsdag tot eind au
gustus een selectie van zijn schilde
rijen op. De omschrijving 'nostal
gie in moderne vormgeving' geldt
voor een deel van zijn werk. Geïn
spireerd door oude posters van
oceaanstomers schetst Van de Vel
de in zijn werk verschillende tijds
beelden. „Werd eerst de boeg pro
minent in beeld gebracht, rond de
jaren vijftig/zestig lag de nadruk
op de schoorstenen." Door middel
van vier- en tweeluiken visuali
seert hij zowel de specieke kenmer
ken per schip als de overeenkom
sten tussen deze vaartuigen.
In een ander tweeluik vat hij zijn
visie op theorie en praktijk van wa
termanagement. Zo schilderde hij
minitieus een pagina uit het woor
denboek in contrast met een boot
op het water en met daaronder in
simpele, maar treffende lijnen een
aanvaring. Over een gestileerd
werk als Jachthaven zegt hij zijn
persoonlijke grens^ tussen figura
tief en abstract te benaderen.
Zijn visie op leiderschap komt lu
diek tot uiting in twee schilderijen
van een school vissen. In het ene
met sombere vissen, zwemt een
groene 'gifkikker' als chef in het
midden. In het andere met vrolij
ke guppies, een gele, glimlachende
leider.