eeland
Jeugdzorg kan
geen kind kwijt
Bekendmaking
Plezierjacht door onwetendheid
eigenaren soms varende bom
Jeugdzorgaanbieder
KZJL zit vol. Geen kind
kan er meer bij.
Instanties machteloos
bij constatering
gevaarlijke situatie.
Rijkswaterstaat
^Z^JVoensda^^ugustu^00^^3J^
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De enige Zeeuwse
aanbieder van jeugdzorg AZZ zit
vol. Bureau Jeugdzorg (BJZ) kan
geen kind meer kwijt aan pleeg-
zorg of hulpprogramma's. De
wachtlijsten, begin deze zomer al
weer 192 kinderen lang, groeien
rap. Hoeveel kinderen buiten Zee
land hun heil zoeken is onbekend.
Oorzaak van de impasse is de af
spraak tussen de provincie en AZZ
dat de jeugdhulpverlener niet lan
ger meer kinderen in zorg neemt
dan het budget toelaat. En het bud
get is op, beaamt woordvoerder
van AZZ, Brigitte Cleutjens.
De beschikking voor het miljoen
extra voor de wachtlijsten dat mi
nister Rouvoet heeft belooft, is
ook niet binnen vanuit Den Haag,
zegt jeugdbeleidsambtenaar Peter
Moerdijk. Net zo min als de daad
werkelijke betalingen van al die
eerdere miljoenen extra wachtlijst-
gelden waarmee oud-staatssecreta
ris Ross de verontruste Tweede Ka
mer tevreden stelde, klaagde gede
puteerde voor de jeugd George
van Heukelom begin deze zomer.
Als de dagelijks bestuurder voor
de jeugdzorg volgende week terug
is van vakantie wacht hem een
overleg met AZZ en BJZ over de
problemen. Vandaag heeft BJZ-di-
recteur Ferry van den Brüle over
leg met de raad van bestuur van
AZZ over het besluit om niet
meer kinderen in zorg te nemen
AZZ kan geen nieuwe kinderen
meer helpen, omdat het budget
op is. De directeur van Bureau
Jeugdzorg zegt dat oplossingen
in aantocht zijn.
dan er uit het jaarlijks budget be
taald kunnen worden. AZZ deed
dat vele jaren wel, maar dat eist
zijn tol in de organisatie van de in
stelling, „Je moet er wel de men
sen voor hebben. Het gaat om kin
deren, maar je moet als organisatie
ook in de gaten houden wat je
kunt dragen," stelt Cleutjens.
Zij wil het woord opnamestop
niet in de mond nemen. Maar dat
er geen kinderen bijkunnen,
klopt, beaamt ze. „Er is wel uit
stroom van kinderen maar dat be
tekent niet dat er ruimte is voor
nieuwe. Niet als je al jarenlang tot
dik twintig procent meer kinderen
hebt geholpen dan waar we geld
voor kregen." Grootste knelpun
ten zijn daardoor de pleegzorg, en
kele specifieke behandelgroepen
en de ambulante zorg, zoals bij ge
zinnen thuis.
Er zijn oplossingen in aantocht, be
looft Van den Brüle. Welke dat
zijn, wil hij nog niet zeggen. „Ik
ben net terug van vakantie en ben
niet op de hoogte van de laatste
stand van zaken bij AZZ." Of er
een tweede aanbieder van jeugd
zorg in Zeeland moet komen, wil
hij in het midden laten. „Er is over
meerdere dingen gesproken. Of je
de jeugdzorg in Zeeland aan één
aanbieder kan overlaten of dat er
concurrentie moet komen is aan
de politiek, die moet kiezen. Waar
we mee te maken hebben is de
wet die zegt dat elk kind binnen
negen weken adequate zorg moet
krijgen."
De problemen met jeugdzorg zijn
een landelijke kwaal, benadrukt
Van den Brüle, geboren uit het feit
dat het overheidsgeld de groei van
de zorgvraag niet bijbeent. Als de
zorgvraag van elk kind gehono
reerd moet worden, moet er in het
hele land volgens hem jaarlijks
vierhonderd miljoen euro bij.
door Marcel Modde
GOES - Eigenaren van plezierjach
ten nemen niet zelden onverant
woord grote risico's met de veilig
heid aan boord. Dat varieert van
het ontbreken van actuele vaar
kaarten tot ondeugdelijke gasinstal
laties en brandstoftanks.
Zowel de waterpolitie (KLPD), red
dingsdienst KNRM als de service
centra in de grotere jachthavens
stuiten regelmatig op gevaarlijke si
tuaties. Het manco is dat er geen
veiligheidseisen bestaan voor re
creatievaart die niet harder kan
dan 20 kilometer per uur. „Elk jaar
vinden er wel een paar explosies
plaats", aldus KLPD-woordvoerder
E. Kraszewski. „Als wij bij een con
trole een onveilige situatie tegenko
men, wijzen wij er wel op maar
wij kunnen er niets aan doen."
Kraszewski benadrukt dat het aan
tal ongelukken naar verhouding
meevalt. Het is dus lastig praten
over invoering van een verplichte
periodieke keuring.
Het aanscherpen van de regels
heeft niet de voorkeur, vindt K.
Groeneveld van het KNRM-sta-
tion Noordland. „Mensen moeten-
meer bewust worden van de geva
ren. Ga je in de weer met gasleidin
gen, doe het dan volgens het boek
je en laat het werk keuren. Maar
wanneer je het water opgaat met
een kaart waar de Oosterscheldeke-
ring niet op staat, ben je net zo on
verantwoord bezig." Met name gas-
koelkasten zijn gevaarlijk, zegt D.
Geys van Servicecentrum Marina
Port Zélande. „Daarbij duurt het
vaak een paar uur voordat je in de
gaten hebt dat er iets mis is met de
aansluiting op de gasfles."
BIJ NADER IM
ft-1 msSt
Wet verontreiniging oppervlaktewateren
Besluiten inzake het voornemen een zevental vergunningen ambtshalve te wijzigen
Energiebedrijf Delta sleept de Nederlandse
staat voor de rechter, meldde deze krant giste
ren. Ze wil de kosten verhalen die zijn ge
moeid met gedwongen opknippen van het be
drijf in een commercieel en een netwerk deel.
In_het bericht staat dat het Europese Hof de
Nederlandse splitsingswet zal schorsen tot er
een uitspraak is. Dat is onjuist. Er gaat geen op
schortende werking uit van de procedure naar
het Hof. Met de uitspraak van het Europese
Hof kan Delta weer naar een Nederlandse rech
ter stappen.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat maakt
ter voldoening aan de Algemene wet bestuursrecht
het volgende bekend.
De volgende vergunningen zijn bij de daarachter genoemde
besluiten ambtshalve gewijzigd:
- de bij beschikking d.d. 7 november 2002, met nummer
9410 verleende vergunning aan VDS B.V. te Middelburg
bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3088
- de bij beschikking d.d. 3 juli 2001met nummer 5755
verleende vergunning aan Scheepswerf De Schroef B.V.
te Sas van Gent bij besluit van 24 juli 2007, met
nummer WVO 3084
- de bij beschikking d.d. 1 september 2005, met nummer
6109 verleende vergunning aan Ovet B.V. te Terneuzen,
gewijzigd bij beschikking d.d. 24 augustus 2006, met
nummer 5603 bij besluit van 24 juli 2007, met nummer
WVO 3085
- de bij beschikking d.d. 31 mei 1999, met nummer 4406
verleende vergunning aan Ovet B.V. te Terneuzen bij
besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3086
- de bij beschikking d.d. 13 februari 2002, met nummer
1393 verleende vergunning aan Maltha Groep B.V. te
Heijningen bij besluit van 24 juli 2007, met nummer
WVO 3087
- de bij beschikking d.d. 6 augustus 2002, met
nummer 6603 verleende vergunning aan Compagnie
de Manutention Vlissingen te Rotterdam bij besluit
van 24 juli 2007, met nummer WVO 3089
- de bij beschikking d.d. 24 september 1999, met
nummer 8115 verleende vergunning aan Arrow
Terminals B.V. te Nieuwdorp bij besluit van 24 juli 2007,
met nummer WVO 3090.
De aanleiding voor het ambtshalve wijzigen van deze
vergunningen betreft het verwijderen van de artikelen
met betrekking tot waterbodemmonitoringsverplichtingen
en artikelen met betrekking tot het saneren van de
waterbodem. Er bestaan immers voldoende waarborgen
dat een vervuiler van de waterbodem, ook al zijn de
activiteiten vergund, aanspreekbaar is voor de ontstane
milieuschade.
Terinzagelegging
De besluiten, alsmede de ontwerpbesluiten en andere
van belang zijnde stukken liggen van 9 augustus 2007
tot en met 19 september 2007 ter inzage op de volgende
adressen en tijdstippen:
1. Alle beschikkingen bij: Rijkswaterstaat, directie Zee
land, Poelendaelesingel 18 te Middelburg op vooraf
gaande afspraak (tel. 0118 - 62 24 28), op werkdagen
van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot
16.00 uur.
2. M.b.t. Arrow Terminals B.V. bij: Gemeentehuis van
Borsele, Stenevate 10 te Heinkenszand, van maandag
tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur.
3. M.b.t. Maltha Groep B.V. bij: Gemeentehuis van
Moerdijk, Pastoor van Kessellaan 15 te Zevenbergen,
van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot
17.00 uur, op donderdagavond van 18.00 uur tot
20.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
4. M.b.t. Scheepswerf De Schroef B.V. en Ovet B.V.
(wijziging beschikking met nr. 4406) bij: Gemeente
Terneuzen, Stadhuis, Oostelijk Bolwerk 4 te Terneuzen,
de vestiging op Markt 1 te Axel en de vestiging op
Vlaanderenplein 1 te Sas van Gent, op maandag van
13.00 tot 17.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag
van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot
20.00 uur.
5. M.b.t. Compagnie de Manutention Vlissingen, VDS
B.V. en Ovet B.V. (wijziging beschikking met nr. 6109):
In de centrale hal van het stadhuis van de gemeente
Vlissingen gelegen aan de Paul Krugerstraat 1
te Vlissingen, op werkdagen tijdens kantooruren.
Na voorafgaande afspraak (tel. 0118 - 48 73 39/
48 73 00 of whe@vlissingen.nl) kunnen de stukken
ook op donderdagavond van 17.00 uur tot 20.00 uur
ingezien worden.
Beroep en voorlopige voorziening
Tegen de besluiten kan tot en met 19 september 2007
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State worden ingesteld door:
a. belanghebbenden die een zienswijze hebben ingebracht
op het ontwerp;
b. de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de
gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp;
c. degenen die bezwaar hebben tegen wijzigingen die
bij het nemen van het besluit ten opzichte van
het ontwerp zijn aangebracht;
d. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan
worden verweten geen zienswijze te hebben ingebracht
op het ontwerp.
Het gemotiveerde beroepschrift dient te worden gezonden
aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag, metten minste
een vermelding van de naam en het adres van de indiener,
de dagtekening van het beroepschrift, een vermelding
van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen
en de datum en het kenmerk van het besluit.
De besluiten worden op 20 september 2007 van kracht
tenzij vóór deze datum beroep is ingesteld en een verzoek
wordt gedaan tot het treffen van een voorlopige voor
ziening. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige
voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van
voornoemde afdeling. Een besluit wordt niet van kracht
voordat op een dergelijk verzoek is beslist.
Van de indiener van een beroepschrift/verzoek tot het
treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag
aan griffiegeld geheven. Omtrent de hoogte hiervan,
de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dit dient te
betalen, kunt u zich in verbinding stellen met de secretarie
van de voornoemde afdeling.
Middelburg, 8 augustus 2007.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
namens deze,
het hoofd van de afdeling Emissies,
ir. E.J. Blaakman