eeland Jeugdzorg kan geen kind kwijt Bekendmaking Plezierjacht door onwetendheid eigenaren soms varende bom Jeugdzorgaanbieder KZJL zit vol. Geen kind kan er meer bij. Instanties machteloos bij constatering gevaarlijke situatie. Rijkswaterstaat ^Z^JVoensda^^ugustu^00^^3J^ door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De enige Zeeuwse aanbieder van jeugdzorg AZZ zit vol. Bureau Jeugdzorg (BJZ) kan geen kind meer kwijt aan pleeg- zorg of hulpprogramma's. De wachtlijsten, begin deze zomer al weer 192 kinderen lang, groeien rap. Hoeveel kinderen buiten Zee land hun heil zoeken is onbekend. Oorzaak van de impasse is de af spraak tussen de provincie en AZZ dat de jeugdhulpverlener niet lan ger meer kinderen in zorg neemt dan het budget toelaat. En het bud get is op, beaamt woordvoerder van AZZ, Brigitte Cleutjens. De beschikking voor het miljoen extra voor de wachtlijsten dat mi nister Rouvoet heeft belooft, is ook niet binnen vanuit Den Haag, zegt jeugdbeleidsambtenaar Peter Moerdijk. Net zo min als de daad werkelijke betalingen van al die eerdere miljoenen extra wachtlijst- gelden waarmee oud-staatssecreta ris Ross de verontruste Tweede Ka mer tevreden stelde, klaagde gede puteerde voor de jeugd George van Heukelom begin deze zomer. Als de dagelijks bestuurder voor de jeugdzorg volgende week terug is van vakantie wacht hem een overleg met AZZ en BJZ over de problemen. Vandaag heeft BJZ-di- recteur Ferry van den Brüle over leg met de raad van bestuur van AZZ over het besluit om niet meer kinderen in zorg te nemen AZZ kan geen nieuwe kinderen meer helpen, omdat het budget op is. De directeur van Bureau Jeugdzorg zegt dat oplossingen in aantocht zijn. dan er uit het jaarlijks budget be taald kunnen worden. AZZ deed dat vele jaren wel, maar dat eist zijn tol in de organisatie van de in stelling, „Je moet er wel de men sen voor hebben. Het gaat om kin deren, maar je moet als organisatie ook in de gaten houden wat je kunt dragen," stelt Cleutjens. Zij wil het woord opnamestop niet in de mond nemen. Maar dat er geen kinderen bijkunnen, klopt, beaamt ze. „Er is wel uit stroom van kinderen maar dat be tekent niet dat er ruimte is voor nieuwe. Niet als je al jarenlang tot dik twintig procent meer kinderen hebt geholpen dan waar we geld voor kregen." Grootste knelpun ten zijn daardoor de pleegzorg, en kele specifieke behandelgroepen en de ambulante zorg, zoals bij ge zinnen thuis. Er zijn oplossingen in aantocht, be looft Van den Brüle. Welke dat zijn, wil hij nog niet zeggen. „Ik ben net terug van vakantie en ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken bij AZZ." Of er een tweede aanbieder van jeugd zorg in Zeeland moet komen, wil hij in het midden laten. „Er is over meerdere dingen gesproken. Of je de jeugdzorg in Zeeland aan één aanbieder kan overlaten of dat er concurrentie moet komen is aan de politiek, die moet kiezen. Waar we mee te maken hebben is de wet die zegt dat elk kind binnen negen weken adequate zorg moet krijgen." De problemen met jeugdzorg zijn een landelijke kwaal, benadrukt Van den Brüle, geboren uit het feit dat het overheidsgeld de groei van de zorgvraag niet bijbeent. Als de zorgvraag van elk kind gehono reerd moet worden, moet er in het hele land volgens hem jaarlijks vierhonderd miljoen euro bij. door Marcel Modde GOES - Eigenaren van plezierjach ten nemen niet zelden onverant woord grote risico's met de veilig heid aan boord. Dat varieert van het ontbreken van actuele vaar kaarten tot ondeugdelijke gasinstal laties en brandstoftanks. Zowel de waterpolitie (KLPD), red dingsdienst KNRM als de service centra in de grotere jachthavens stuiten regelmatig op gevaarlijke si tuaties. Het manco is dat er geen veiligheidseisen bestaan voor re creatievaart die niet harder kan dan 20 kilometer per uur. „Elk jaar vinden er wel een paar explosies plaats", aldus KLPD-woordvoerder E. Kraszewski. „Als wij bij een con trole een onveilige situatie tegenko men, wijzen wij er wel op maar wij kunnen er niets aan doen." Kraszewski benadrukt dat het aan tal ongelukken naar verhouding meevalt. Het is dus lastig praten over invoering van een verplichte periodieke keuring. Het aanscherpen van de regels heeft niet de voorkeur, vindt K. Groeneveld van het KNRM-sta- tion Noordland. „Mensen moeten- meer bewust worden van de geva ren. Ga je in de weer met gasleidin gen, doe het dan volgens het boek je en laat het werk keuren. Maar wanneer je het water opgaat met een kaart waar de Oosterscheldeke- ring niet op staat, ben je net zo on verantwoord bezig." Met name gas- koelkasten zijn gevaarlijk, zegt D. Geys van Servicecentrum Marina Port Zélande. „Daarbij duurt het vaak een paar uur voordat je in de gaten hebt dat er iets mis is met de aansluiting op de gasfles." BIJ NADER IM ft-1 msSt Wet verontreiniging oppervlaktewateren Besluiten inzake het voornemen een zevental vergunningen ambtshalve te wijzigen Energiebedrijf Delta sleept de Nederlandse staat voor de rechter, meldde deze krant giste ren. Ze wil de kosten verhalen die zijn ge moeid met gedwongen opknippen van het be drijf in een commercieel en een netwerk deel. In_het bericht staat dat het Europese Hof de Nederlandse splitsingswet zal schorsen tot er een uitspraak is. Dat is onjuist. Er gaat geen op schortende werking uit van de procedure naar het Hof. Met de uitspraak van het Europese Hof kan Delta weer naar een Nederlandse rech ter stappen. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat maakt ter voldoening aan de Algemene wet bestuursrecht het volgende bekend. De volgende vergunningen zijn bij de daarachter genoemde besluiten ambtshalve gewijzigd: - de bij beschikking d.d. 7 november 2002, met nummer 9410 verleende vergunning aan VDS B.V. te Middelburg bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3088 - de bij beschikking d.d. 3 juli 2001met nummer 5755 verleende vergunning aan Scheepswerf De Schroef B.V. te Sas van Gent bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3084 - de bij beschikking d.d. 1 september 2005, met nummer 6109 verleende vergunning aan Ovet B.V. te Terneuzen, gewijzigd bij beschikking d.d. 24 augustus 2006, met nummer 5603 bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3085 - de bij beschikking d.d. 31 mei 1999, met nummer 4406 verleende vergunning aan Ovet B.V. te Terneuzen bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3086 - de bij beschikking d.d. 13 februari 2002, met nummer 1393 verleende vergunning aan Maltha Groep B.V. te Heijningen bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3087 - de bij beschikking d.d. 6 augustus 2002, met nummer 6603 verleende vergunning aan Compagnie de Manutention Vlissingen te Rotterdam bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3089 - de bij beschikking d.d. 24 september 1999, met nummer 8115 verleende vergunning aan Arrow Terminals B.V. te Nieuwdorp bij besluit van 24 juli 2007, met nummer WVO 3090. De aanleiding voor het ambtshalve wijzigen van deze vergunningen betreft het verwijderen van de artikelen met betrekking tot waterbodemmonitoringsverplichtingen en artikelen met betrekking tot het saneren van de waterbodem. Er bestaan immers voldoende waarborgen dat een vervuiler van de waterbodem, ook al zijn de activiteiten vergund, aanspreekbaar is voor de ontstane milieuschade. Terinzagelegging De besluiten, alsmede de ontwerpbesluiten en andere van belang zijnde stukken liggen van 9 augustus 2007 tot en met 19 september 2007 ter inzage op de volgende adressen en tijdstippen: 1. Alle beschikkingen bij: Rijkswaterstaat, directie Zee land, Poelendaelesingel 18 te Middelburg op vooraf gaande afspraak (tel. 0118 - 62 24 28), op werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur. 2. M.b.t. Arrow Terminals B.V. bij: Gemeentehuis van Borsele, Stenevate 10 te Heinkenszand, van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur. 3. M.b.t. Maltha Groep B.V. bij: Gemeentehuis van Moerdijk, Pastoor van Kessellaan 15 te Zevenbergen, van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 17.00 uur, op donderdagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur. Ministerie van Verkeer en Waterstaat 4. M.b.t. Scheepswerf De Schroef B.V. en Ovet B.V. (wijziging beschikking met nr. 4406) bij: Gemeente Terneuzen, Stadhuis, Oostelijk Bolwerk 4 te Terneuzen, de vestiging op Markt 1 te Axel en de vestiging op Vlaanderenplein 1 te Sas van Gent, op maandag van 13.00 tot 17.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 20.00 uur. 5. M.b.t. Compagnie de Manutention Vlissingen, VDS B.V. en Ovet B.V. (wijziging beschikking met nr. 6109): In de centrale hal van het stadhuis van de gemeente Vlissingen gelegen aan de Paul Krugerstraat 1 te Vlissingen, op werkdagen tijdens kantooruren. Na voorafgaande afspraak (tel. 0118 - 48 73 39/ 48 73 00 of whe@vlissingen.nl) kunnen de stukken ook op donderdagavond van 17.00 uur tot 20.00 uur ingezien worden. Beroep en voorlopige voorziening Tegen de besluiten kan tot en met 19 september 2007 beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State worden ingesteld door: a. belanghebbenden die een zienswijze hebben ingebracht op het ontwerp; b. de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp; c. degenen die bezwaar hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht; d. belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze te hebben ingebracht op het ontwerp. Het gemotiveerde beroepschrift dient te worden gezonden aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag, metten minste een vermelding van de naam en het adres van de indiener, de dagtekening van het beroepschrift, een vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het kenmerk van het besluit. De besluiten worden op 20 september 2007 van kracht tenzij vóór deze datum beroep is ingesteld en een verzoek wordt gedaan tot het treffen van een voorlopige voor ziening. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van voornoemde afdeling. Een besluit wordt niet van kracht voordat op een dergelijk verzoek is beslist. Van de indiener van een beroepschrift/verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffiegeld geheven. Omtrent de hoogte hiervan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dit dient te betalen, kunt u zich in verbinding stellen met de secretarie van de voornoemde afdeling. Middelburg, 8 augustus 2007. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, namens deze, het hoofd van de afdeling Emissies, ir. E.J. Blaakman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51