Rust op de rechterrij strook schuld vliegveld' College bemiddelt zelf in stadhuiscrisis 'Gemiste kans voor Terneuzen' 1 ij j 1 Trobleem heli's Harder rijdende caravan moet doorstroming op de snelweg verbeteren. B en W Vlissingen zien kans voor toenadering directeur en personeel. S PZC Woensdag 8 augustus 2007 29 door Joeri Wisse WESTKAPELLE - Verkeersminister Camiel Eurlings kan zijn woonka mer binnenkort behangen met an sichtkaarten van Nederland. Behal ve vriendelijke groeten van kam peerders op campings als De Boog aard in Westkapelle en Groot Val- kenisse bij Biggekerke krijgt hij ook nog een advies op het hart ge drukt: verhoog de maximumsnel heid voor auto's met een caravan. Nu mogen auto's met een aanhan ger niet harder dan tachtig. Gisteren trapte Bovag het begin van de actie af op de twee Zeeuw se campings. Gewapend met een tas vol voorgedrukte ansichtkaar ten lopen de mannen en vrouwen van de de Bovag alle voortenten op de camping af om de vakantie gangers aan te sporen een kaartje in te vullen. En dat lukt aardig, zegt Hans Louwers van de Bovag. „We krijgen zeer enthousiaste reac ties van kampeerders, ledereen wil graag harder dan tachtig rijden." Daarbij gaat het volgens Louwers niet zozeer om het feit dat je door bijvoorbeeld negentig te rijden sneller op je bestemming bent. „Nee hoor, je bent ten slotte op va kantie. Het is ons vooral te doen om het verbeteren van de doorstro ming op de snelwegen. Nu komt het vaak voor dat vrachtwagens, die vaak 85 rijden, caravans inha len. Dat zorgt voor opstopping op de linkerrijstrook. Dat is vervelend voor gewone auto's, maar ook voor vrachtwagens en caravans die liever rustig op de rechterrijstrook blijven rijden." Om die reden trapt Marcel Pisaro- witz uit Venlo het gaspedaal iets dieper in dan wettelijk is toege staan. „Ik ben hier met honderd naar toe gekomen. Als je tachtig rijdt, houd je het verkeer op. Bo- 'Het is heel vermoeiend rijden als je telkens wordt ingehaald door trucks' vendien is het heel vermoeiend rij den als je telkens wordt ingehaald door vrachtwagens." Pisarowitz vindt het dan ook geen probleem tussen de borrelnootjes en de drankjes door een kaartje aan Ca miel te sturen. Ook Peter van Hulsteijn, het zand nog aan de enkels, neemt graag de moeite om zijn stem te laten ho ren. „Wij wonen in 't Harde. De rit naar Westkapelle is 250 kilome ter lang. We zijn expres in het weekend vertrokken omdat je dan niet zo veel last hebt van het vrachtverkeer. Het is vooral verve lend als je wordt ingehaald; zo'n vrachtwagen zuigt aan je caravan. Dan moet je continu bijsturen." Hans Louwers van de Bovag knikt instemmend. Hij kan weer een klein stapeltje ingevulde kaartjes in zijn tas steken. „Dit signaal kan de minister niet negeren. We hoe ven echt geen 130 te rijden, zoals in Frankrijk mag. Maar negentig of honderd moet geen probleem zijn. Dat kunnen caravans technisch ge zien best aan." Tot en met zondag doet het team van de Bovag elke dag twee cam pings in andere provincies aan. Wie de minister ook wil laten we ten dat tachtig te langzaam is, kan stemmen op www.bovag.nl. ARNEMUIDEN - Vliegveld Midden- Zeeland had de helikoptervluch- ten beter moeten plannen. Dan was het volgens CDA-Kamerlid A. Koppejan uit Zoutelande niet no dig geweest om het terrein nu al te sluiten voor helikopters, inclusief politie- en traumaheli's. „Het is een beetje eigen schuld", reageert Koppejan. „Als je halver wege het jaar al aan je maximum aantal vluchten zit, is er iets mis met de planning." Directeur P. Geysen van vliegveld Midden-Zeeland erkent dat. Hij verklaart echter dat dit vooral komt door een verkeerde inschat ting van de hoogtemetingen die in maart met een helikopter zijn ver richt in opdracht van Waterschap Zeeuwse Eilanden. Die zouden tien dagen duren, maar dat wer den drie weken. „Daar hebben zij zich op verkeken en ik dus ook", geeft Geysen toe. door Conny van Cremberghe TERNEUZEN - Ondernemerskoepel Coördinatie 8c Management (C8cM) in Terneuzen begrijpt ab soluut niet waarom middenstands vereniging City Terneuzen de ha venstad heeft teruggetrokken uit de strijd om de titel 'Beste Binnen stad van Nederland'. Volgens Bram Stoffels van C8cM is er sprake van een gemiste kans. „Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Als de gemeente de stad aanmeldt en we worden geno mineerd in de categorie middelgro te steden, dan mag je daar trots op zijn. Dan ga je je toch niet op het laatste moment terugtrekken." CScM vindt ook de argumentatie van City Terneuzen, 'dat de stad nog niet toe is aan een titel die niet waargemaakt kan worden' niet al te sterk. „Wij als koepel zijn tevreden over de ontwikkeling. De binnenstad kent geen leegstand meer, de straten zijn schoon, de criminaliteit is erg laag, de beweg wijzering is verbeterd, we hebben een aardige beeldenroute en een mooie fietsenstalling. Plannen voor het Schuttershofgebied en de Kop van de Noordstraat staan in de steigers. Dan heb je iets om trots op te zijn, dan mag je dat best uitdragen ook", stelt Stoffels. door Maurits Sep VLISSINGEN - Het Vlissingse college van B en W gaat zelf bemiddelen in de crisis tussen de gemeentese cretaris en de ondernemingsraad en het personeel. Vandaag is de eerste poging tot verzoening. De ondernemingsraad, de mana gers en de vakbonden zegden vori ge week het vertrouwen op in ge meentesecretaris en algemeen di recteur D. Schipperheijn. Dat ge beurde twee werkdagen - met daar tussen een weekeinde - nadat was afgesproken dat directeur en mana gers samen zouden gaan proberen de communicatie en de werkfseer te verbeteren. Dat was wel erg snel, vindt wethouder T. Verhage, verantwoordelijk voor zowel perso neelszaken als het project Schelde- kwartier, naar aanleiding waarvan het conflict is ontstaan. Juist om dat het zo snel ging, én omdat de brieven van ondernemingsraad en vakbonden voor het college te wei nig argumenten bevatten om even eens het vertrouwen in Schipper heijn op te zeggen, ziet Verhage ge noeg ruimte om de communicatie tussen de strijdende partijen weer op gang te brengen. Dat de onder nemingsraad de uitnodiging voor het gesprek van vanochtend heeft aanvaard, geeft haar ook hoop. Het college heeft, zoals burgemees ter A. van Dok vorige week al Het Vlissingse gemeentebestuur heeft nog vertrouwen in de direc teur en gaat vandaag proberen de vertrouwensbreuk tussen di recteur en personeel te lijmen. deed, gisteren het vertrouwen in Schipperheijn uitgesproken. Dat is gebeurd zonder nader overleg met de ondernemingsraad en de vak bonden over hun brieven. Verha ge: „Zij hebben zelf aangegeven dat zij ons besluit zouden afwach ten." De ondernemingsraad wil sinds vorige week niet meer praten met Schipperheijn over kwesties die het personeel aangaan. Als het niet lukt de raad op andere gedach ten te brengen, wordt mogelijk ie mand anders gezocht om dat over leg te voeren. „We onderzoeken welke ruimte de wet ons biedt", zegt Verhage. Het dagelijks gemeentebestuur heeft gisteren het personeel over de besluiten ingelicht. Volgens Ver hage is daarin benadrukt dat B en W zich verantwoordelijk voelen voor de crisis en dat zij het van groot belang vinden dat de com municatie verbetert. Schipperheijn is_ blij met het vertrouwen van het college. Zij vindt het belangrijk dat het ge sprek op gang wordt gebracht en ziet daartoe ook voldoende moge lijkheden. Op het bureau van verkeersminister Eurlings ploft binnenkort een enorme stapel kaartjes van caravanbezitters. „Bijna iedereen wil harder dan tachtig op de snelweg", zegt Hans Louwers van de Bovag, hier op camping Groot Valkenisse. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39