Rust op de rechterrij strook schuld vliegveld'
College bemiddelt zelf in stadhuiscrisis
'Gemiste
kans voor
Terneuzen'
1 ij j 1 Trobleem heli's
Harder rijdende caravan
moet doorstroming op
de snelweg verbeteren.
B en W Vlissingen zien
kans voor toenadering
directeur en personeel.
S PZC Woensdag 8 augustus 2007 29
door Joeri Wisse
WESTKAPELLE - Verkeersminister
Camiel Eurlings kan zijn woonka
mer binnenkort behangen met an
sichtkaarten van Nederland. Behal
ve vriendelijke groeten van kam
peerders op campings als De Boog
aard in Westkapelle en Groot Val-
kenisse bij Biggekerke krijgt hij
ook nog een advies op het hart ge
drukt: verhoog de maximumsnel
heid voor auto's met een caravan.
Nu mogen auto's met een aanhan
ger niet harder dan tachtig.
Gisteren trapte Bovag het begin
van de actie af op de twee Zeeuw
se campings. Gewapend met een
tas vol voorgedrukte ansichtkaar
ten lopen de mannen en vrouwen
van de de Bovag alle voortenten
op de camping af om de vakantie
gangers aan te sporen een kaartje
in te vullen. En dat lukt aardig,
zegt Hans Louwers van de Bovag.
„We krijgen zeer enthousiaste reac
ties van kampeerders, ledereen wil
graag harder dan tachtig rijden."
Daarbij gaat het volgens Louwers
niet zozeer om het feit dat je door
bijvoorbeeld negentig te rijden
sneller op je bestemming bent.
„Nee hoor, je bent ten slotte op va
kantie. Het is ons vooral te doen
om het verbeteren van de doorstro
ming op de snelwegen. Nu komt
het vaak voor dat vrachtwagens,
die vaak 85 rijden, caravans inha
len. Dat zorgt voor opstopping op
de linkerrijstrook. Dat is vervelend
voor gewone auto's, maar ook
voor vrachtwagens en caravans die
liever rustig op de rechterrijstrook
blijven rijden."
Om die reden trapt Marcel Pisaro-
witz uit Venlo het gaspedaal iets
dieper in dan wettelijk is toege
staan. „Ik ben hier met honderd
naar toe gekomen. Als je tachtig
rijdt, houd je het verkeer op. Bo-
'Het is heel vermoeiend
rijden als je telkens wordt
ingehaald door trucks'
vendien is het heel vermoeiend rij
den als je telkens wordt ingehaald
door vrachtwagens." Pisarowitz
vindt het dan ook geen probleem
tussen de borrelnootjes en de
drankjes door een kaartje aan Ca
miel te sturen.
Ook Peter van Hulsteijn, het zand
nog aan de enkels, neemt graag de
moeite om zijn stem te laten ho
ren. „Wij wonen in 't Harde. De
rit naar Westkapelle is 250 kilome
ter lang. We zijn expres in het
weekend vertrokken omdat je dan
niet zo veel last hebt van het
vrachtverkeer. Het is vooral verve
lend als je wordt ingehaald; zo'n
vrachtwagen zuigt aan je caravan.
Dan moet je continu bijsturen."
Hans Louwers van de Bovag knikt
instemmend. Hij kan weer een
klein stapeltje ingevulde kaartjes
in zijn tas steken. „Dit signaal kan
de minister niet negeren. We hoe
ven echt geen 130 te rijden, zoals
in Frankrijk mag. Maar negentig of
honderd moet geen probleem zijn.
Dat kunnen caravans technisch ge
zien best aan."
Tot en met zondag doet het team
van de Bovag elke dag twee cam
pings in andere provincies aan.
Wie de minister ook wil laten we
ten dat tachtig te langzaam is, kan
stemmen op www.bovag.nl.
ARNEMUIDEN - Vliegveld Midden-
Zeeland had de helikoptervluch-
ten beter moeten plannen. Dan
was het volgens CDA-Kamerlid A.
Koppejan uit Zoutelande niet no
dig geweest om het terrein nu al te
sluiten voor helikopters, inclusief
politie- en traumaheli's.
„Het is een beetje eigen schuld",
reageert Koppejan. „Als je halver
wege het jaar al aan je maximum
aantal vluchten zit, is er iets mis
met de planning."
Directeur P. Geysen van vliegveld
Midden-Zeeland erkent dat. Hij
verklaart echter dat dit vooral
komt door een verkeerde inschat
ting van de hoogtemetingen die in
maart met een helikopter zijn ver
richt in opdracht van Waterschap
Zeeuwse Eilanden. Die zouden
tien dagen duren, maar dat wer
den drie weken. „Daar hebben zij
zich op verkeken en ik dus ook",
geeft Geysen toe.
door Conny van Cremberghe
TERNEUZEN - Ondernemerskoepel
Coördinatie 8c Management
(C8cM) in Terneuzen begrijpt ab
soluut niet waarom middenstands
vereniging City Terneuzen de ha
venstad heeft teruggetrokken uit
de strijd om de titel 'Beste Binnen
stad van Nederland'.
Volgens Bram Stoffels van C8cM is
er sprake van een gemiste kans.
„Het laatste woord is hierover nog
niet gezegd. Als de gemeente de
stad aanmeldt en we worden geno
mineerd in de categorie middelgro
te steden, dan mag je daar trots op
zijn. Dan ga je je toch niet op het
laatste moment terugtrekken."
CScM vindt ook de argumentatie
van City Terneuzen, 'dat de stad
nog niet toe is aan een titel die
niet waargemaakt kan worden'
niet al te sterk. „Wij als koepel zijn
tevreden over de ontwikkeling. De
binnenstad kent geen leegstand
meer, de straten zijn schoon, de
criminaliteit is erg laag, de beweg
wijzering is verbeterd, we hebben
een aardige beeldenroute en een
mooie fietsenstalling. Plannen
voor het Schuttershofgebied en de
Kop van de Noordstraat staan in
de steigers. Dan heb je iets om
trots op te zijn, dan mag je dat
best uitdragen ook", stelt Stoffels.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Het Vlissingse college
van B en W gaat zelf bemiddelen
in de crisis tussen de gemeentese
cretaris en de ondernemingsraad
en het personeel. Vandaag is de
eerste poging tot verzoening.
De ondernemingsraad, de mana
gers en de vakbonden zegden vori
ge week het vertrouwen op in ge
meentesecretaris en algemeen di
recteur D. Schipperheijn. Dat ge
beurde twee werkdagen - met daar
tussen een weekeinde - nadat was
afgesproken dat directeur en mana
gers samen zouden gaan proberen
de communicatie en de werkfseer
te verbeteren. Dat was wel erg
snel, vindt wethouder T. Verhage,
verantwoordelijk voor zowel perso
neelszaken als het project Schelde-
kwartier, naar aanleiding waarvan
het conflict is ontstaan. Juist om
dat het zo snel ging, én omdat de
brieven van ondernemingsraad en
vakbonden voor het college te wei
nig argumenten bevatten om even
eens het vertrouwen in Schipper
heijn op te zeggen, ziet Verhage ge
noeg ruimte om de communicatie
tussen de strijdende partijen weer
op gang te brengen. Dat de onder
nemingsraad de uitnodiging voor
het gesprek van vanochtend heeft
aanvaard, geeft haar ook hoop.
Het college heeft, zoals burgemees
ter A. van Dok vorige week al
Het Vlissingse gemeentebestuur
heeft nog vertrouwen in de direc
teur en gaat vandaag proberen
de vertrouwensbreuk tussen di
recteur en personeel te lijmen.
deed, gisteren het vertrouwen in
Schipperheijn uitgesproken. Dat is
gebeurd zonder nader overleg met
de ondernemingsraad en de vak
bonden over hun brieven. Verha
ge: „Zij hebben zelf aangegeven
dat zij ons besluit zouden afwach
ten."
De ondernemingsraad wil sinds
vorige week niet meer praten met
Schipperheijn over kwesties die
het personeel aangaan. Als het
niet lukt de raad op andere gedach
ten te brengen, wordt mogelijk ie
mand anders gezocht om dat over
leg te voeren. „We onderzoeken
welke ruimte de wet ons biedt",
zegt Verhage.
Het dagelijks gemeentebestuur
heeft gisteren het personeel over
de besluiten ingelicht. Volgens Ver
hage is daarin benadrukt dat B en
W zich verantwoordelijk voelen
voor de crisis en dat zij het van
groot belang vinden dat de com
municatie verbetert.
Schipperheijn is_ blij met het
vertrouwen van het college. Zij
vindt het belangrijk dat het ge
sprek op gang wordt gebracht en
ziet daartoe ook voldoende moge
lijkheden.
Op het bureau van verkeersminister Eurlings ploft binnenkort een enorme stapel kaartjes van caravanbezitters. „Bijna iedereen wil harder dan tachtig op
de snelweg", zegt Hans Louwers van de Bovag, hier op camping Groot Valkenisse. foto Lex de Meester