Zeeland
Rust op de rechterrij strook
Hoger domineesloon nekt Lutheranen
College doet
poging tot
verzoening
Harder rijdende caravan
moet doorstroming op
de snelweg verbeteren.
B en W Vlissingen zien
kans voor toenadering
directeur en personeel.
Zeeuwse gemeenten in
problemen door
harmonisatie PKN.
door Joeri Wisse
WESTKAPELLE - Verkeersminister
Camiel Eurlings kan zijn woonka
mer binnenkort behangen met an
sichtkaarten van Nederland. Behal
ve vriendelijke groeten van kam
peerders op campings als De Boog
aard in Westkapelle en Groot Val-
kenisse bij Biggekerke krijgt hij
ook nog een advies: verhoog de
maximumsnelheid voor auto's
met een caravan.
Nu mogen auto's met een aanhan
ger niet harder dan tachtig.
Gisteren trapte Bovag (de branche
organisatie van garagebedrijven)
het begin van de actie af op de
twee Zeeuwse campings. Gewa
pend met een tas vol voorgedruk
te ansichtkaarten lopen de man
nen en vrouwen van de Bovag alle
voortenten af om de vakantiegan
gers aan te sporen een kaartje in te
vullen. En dat lukt aardig, zegt
Hans Louwers van de Bovag. „We
krijgen zeer enthousiaste reacties
van kampeerders. Iedereen wil
graag harder dan tachtig rijden."
Daarbij gaat het volgens Louwers
niet zozeer om het feit dat je door
bijvoorbeeld negentig te rijden
sneller op je bestemming bent.
„Nee hoor, je bent ten slotte op va
kantie. Het is ons vooral te doen
om het verbeteren van de doorstro
ming op de snelwegen. Nu komt
het vaak voor dat vrachtwagens,
die vaak 85 rijden, caravans inha
len. Dat zorgt voor opstopping op
de linkerrijstrook. Dat is vervelend
voor gewone auto's, maar ook
voor vrachtwagens en caravans die
liever rustig op de rechterrijstrook
blijven rijden." Om die reden trapt
Marcel Pisarowitz uit Venlo het
gaspedaal iets dieper in dan wette
lijk is toegestaan. „Ik ben hier met
honderd naar toe gekomen. Als je
tachtig rijdt, houd je het verkeer
'Het is heel vermoeiend
rijden als je telkens wordt
ingehaald door trucks'
op. Bovendien is het heel ver
moeiend rijden als je telkens
wordt ingehaald door vrachtwa
gens." Pisarowitz vindt het dan
ook geen probleem tussen de bor
relnootjes en de drankjes door een
kaartje aan 'Camiel' te sturen.
Ook Peter van Hulsteijn, het zand
nog aan de enkels, neemt graag de
moeite om zijn stem te laten ho
ren. „Wij wonen in 't Harde. De
rit naar Westkapelle is 250 kilome
ter lang. We zijn expres in het
weekend vertrokken omdat je dan
niet zo veel last hebt van het
vrachtverkeer. Het is vooral verve
lend als je wordt ingehaald; zo'n
vrachtwagen zuigt aan je caravan.
Dan moet je continu bijsturen."
Hans Louwers van de Bovag knikt
instemmend. Hij kan weer een
klein stapeltje ingevulde kaartjes
in zijn tas steken. „Dit signaal kan
de minister niet negeren. We hoe
ven echt geen 130 te rijden, zoals
in Frankrijk mag. Maar negentig of
honderd moet geen probleem zijn.
Dat kunnen caravans technisch ge
zien best aan."
Tot en met zondag doet het team
van de Bovag elke dag twee cam
pings in andere provincies aan.
Wie de minister ook wil laten we
ten dat tachtig te langzaam is, kan
stemmen op www.bovag.nl.
PZC Woensdag 8 augustus 2007 29
VLISSINGEN - Het Vlissingse college
van B en W gaat zelf bemiddelen
in de crisis tussen de gemeentese
cretaris en de ondernemingsraad
en het personeel. Vandaag vindt de
eerste poging tot verzoening plaats.
De ondernemingsraad, de mana
gers en de vakbonden zegden vori
ge week het vertrouwen op in ge
meentesecretaris en algemeen direc
teur D. Schipperheijn.
Dat gebeurde twee werkdagen -
met daartussen een weekeinde - na
dat was afgesproken dat directeur
en managers samen zouden gaan
proberen de communicatie en de
werkfseer te verbeteren. Dat was
wel erg snel, vindt wethouder T.
Verhage, verantwoordelijk voor zo
wel personeelszaken als het project
Scheldekwartier, naar aanleiding
waarvan het conflict is ontstaan.
Juist omdat het zo snel ging, én om
dat de brieven van ondernemings
raad (or) en vakbonden voor het
college te weinig argumenten bevat
ten om eveneens het vertrouwen
in Schipperheijn op te zeggen, ziet
Verhage nog genoeg ruimte om de
communicatie tussen de strijdende
partijen weer op gang te brengen.
Dat de or de uitnodiging voor het
gesprek van vanochtend heeft aan
vaard, geeft haar ook hoop.
Het Vlissings college heeft, zoals
burgemeester A. van Dok vorige
week al deed, gisteren het vertrou
wen in Schipperheijn uitgespro
ken. Dat is gebeurd zonder nader
overleg met de ondernemingsraad
en de vakbonden over hun brie
ven. Verhage: „Zij hebben zelf aan
gegeven dat zij ons besluit zouden
afwachten."
De ondernemingsraad wil sinds vo
rige week niet meer praten met
Schipperheijn over kwesties die het
personeel aangaan. Als het niet
lukt de raad op andere gedachten
te brengen, wordt mogelijk iemand
anders gezocht om dat overleg te
voeren. „We onderzoeken welke
ruimte de wet ons daartoe biedt",
verklaart Verhage.
Het college heeft gisteren het perso
neel over de besluiten ingelicht.
Volgens Verhage is daarin bena
drukt dat burgemeester en wethou
ders zich verantwoordelijk voelen
voor de crisis en dat het er hen
heel veel aan gelegen is de commu
nicatie te verbeteren.
De ondernemingsraad en de ge
meentesecretaris wilden gisteren
niet reageren.
door Marcel Modde
VLISSINGEN - De Evangelische Lu
therse gemeenten in Zeeland wor
den in hun voortbestaan bedreigd.
Door afspraken bij de totstandko
ming van de nieuwe Protestantse
Kerk Nederland (PKN) zijn de fi
nanciële lasten voor de Lutheranen
sterk gestegen. Dertig van de 55 ge
meenten landelijk hebben moeite
aan de hogere afdracht aan de cen
trale kas te voldoen.
Het probleem schuilt vooral in de
stijging van het salaris van de predi
kanten, legt dominee R. van den
Berg uit. Hij is als consulent betrok
ken bij de gemeenten Groede-Mid-
delburg-Vlissingen, Zierikzee en
Bergen op Zoom. „Bij de Luthera
nen en gereformeerden was dat sa
laris altijd gematigd, bij de her
vormden al iets minder gematigd."
Bij de vorming van de PKN is afge
sproken dat niveau gelijk te trekken
en gelijktijdig een inflatiecorrectie
toe te passen.
Zowel de Walchers-Zeeuws-Vlaam-
se gemeente als die in Zierikzee
W* Dertig van de 55 Lutherse ge-
meenten in Nederland, waaron
der de twee Zeeuwse, worden in
hun voorbestaan bedreigd. Hoge
financiële lasten zijn de oorzaak.
hebben momenteel geen eigen pre
dikant in dienst. Van den Berg: „In
Middelburg kunnen ze het hoofd
nog wel een poosje boven water
houden. Maar als daar volgens de
nieuwe regels een predikant zou
moeten functioneren, is het eigen
vermogen snel op." In die weten
schap zijn de Lutheranen in ge
sprek met de protestante gemeente
Middelburg over de vorming van
één gemeente. Van den Berg ver
wacht dat de nieuwe organisatie
binnen twee jaar een feit is. Tussen
tijds wordt nog wel een Lutherse
predikant aangetrokken, die mee
gaat naar de nieuwe gemeente.
De samenvoeging betekent tevens
dat de kerkgebouwen in Groede en
Vlissingen mogelijk worden afgesto
ten. De Zeeuws-Vlaamse wijkge-
meente zal zich uit praktische over
wegingen afsplitsen en samenwer
king zoeken met andere gezindten
in de eigen omgeving, denkt de
consulent.
t t/m 19 augustus 200/, zolang de voorraad strekt, uruk en zetfouten voomenouden. kijk voor uw gicmsmijziinae sniteni op uinukiu.ni
heeft zich daarin misrekend. jaar.
Op het bureau van verkeersminister Eurlings ploft binnenkort een enorme stapel kaartjes van caravanbezitters. Ze willen harder dan tachtig op de snel
weg, ook de kampeerders op camping Groot Valkenisse. foto Lex de Meester