Zeeland Rust op de rechterrij strook Hoger domineesloon nekt Lutheranen College doet poging tot verzoening Harder rijdende caravan moet doorstroming op de snelweg verbeteren. B en W Vlissingen zien kans voor toenadering directeur en personeel. Zeeuwse gemeenten in problemen door harmonisatie PKN. door Joeri Wisse WESTKAPELLE - Verkeersminister Camiel Eurlings kan zijn woonka mer binnenkort behangen met an sichtkaarten van Nederland. Behal ve vriendelijke groeten van kam peerders op campings als De Boog aard in Westkapelle en Groot Val- kenisse bij Biggekerke krijgt hij ook nog een advies: verhoog de maximumsnelheid voor auto's met een caravan. Nu mogen auto's met een aanhan ger niet harder dan tachtig. Gisteren trapte Bovag (de branche organisatie van garagebedrijven) het begin van de actie af op de twee Zeeuwse campings. Gewa pend met een tas vol voorgedruk te ansichtkaarten lopen de man nen en vrouwen van de Bovag alle voortenten af om de vakantiegan gers aan te sporen een kaartje in te vullen. En dat lukt aardig, zegt Hans Louwers van de Bovag. „We krijgen zeer enthousiaste reacties van kampeerders. Iedereen wil graag harder dan tachtig rijden." Daarbij gaat het volgens Louwers niet zozeer om het feit dat je door bijvoorbeeld negentig te rijden sneller op je bestemming bent. „Nee hoor, je bent ten slotte op va kantie. Het is ons vooral te doen om het verbeteren van de doorstro ming op de snelwegen. Nu komt het vaak voor dat vrachtwagens, die vaak 85 rijden, caravans inha len. Dat zorgt voor opstopping op de linkerrijstrook. Dat is vervelend voor gewone auto's, maar ook voor vrachtwagens en caravans die liever rustig op de rechterrijstrook blijven rijden." Om die reden trapt Marcel Pisarowitz uit Venlo het gaspedaal iets dieper in dan wette lijk is toegestaan. „Ik ben hier met honderd naar toe gekomen. Als je tachtig rijdt, houd je het verkeer 'Het is heel vermoeiend rijden als je telkens wordt ingehaald door trucks' op. Bovendien is het heel ver moeiend rijden als je telkens wordt ingehaald door vrachtwa gens." Pisarowitz vindt het dan ook geen probleem tussen de bor relnootjes en de drankjes door een kaartje aan 'Camiel' te sturen. Ook Peter van Hulsteijn, het zand nog aan de enkels, neemt graag de moeite om zijn stem te laten ho ren. „Wij wonen in 't Harde. De rit naar Westkapelle is 250 kilome ter lang. We zijn expres in het weekend vertrokken omdat je dan niet zo veel last hebt van het vrachtverkeer. Het is vooral verve lend als je wordt ingehaald; zo'n vrachtwagen zuigt aan je caravan. Dan moet je continu bijsturen." Hans Louwers van de Bovag knikt instemmend. Hij kan weer een klein stapeltje ingevulde kaartjes in zijn tas steken. „Dit signaal kan de minister niet negeren. We hoe ven echt geen 130 te rijden, zoals in Frankrijk mag. Maar negentig of honderd moet geen probleem zijn. Dat kunnen caravans technisch ge zien best aan." Tot en met zondag doet het team van de Bovag elke dag twee cam pings in andere provincies aan. Wie de minister ook wil laten we ten dat tachtig te langzaam is, kan stemmen op www.bovag.nl. PZC Woensdag 8 augustus 2007 29 VLISSINGEN - Het Vlissingse college van B en W gaat zelf bemiddelen in de crisis tussen de gemeentese cretaris en de ondernemingsraad en het personeel. Vandaag vindt de eerste poging tot verzoening plaats. De ondernemingsraad, de mana gers en de vakbonden zegden vori ge week het vertrouwen op in ge meentesecretaris en algemeen direc teur D. Schipperheijn. Dat gebeurde twee werkdagen - met daartussen een weekeinde - na dat was afgesproken dat directeur en managers samen zouden gaan proberen de communicatie en de werkfseer te verbeteren. Dat was wel erg snel, vindt wethouder T. Verhage, verantwoordelijk voor zo wel personeelszaken als het project Scheldekwartier, naar aanleiding waarvan het conflict is ontstaan. Juist omdat het zo snel ging, én om dat de brieven van ondernemings raad (or) en vakbonden voor het college te weinig argumenten bevat ten om eveneens het vertrouwen in Schipperheijn op te zeggen, ziet Verhage nog genoeg ruimte om de communicatie tussen de strijdende partijen weer op gang te brengen. Dat de or de uitnodiging voor het gesprek van vanochtend heeft aan vaard, geeft haar ook hoop. Het Vlissings college heeft, zoals burgemeester A. van Dok vorige week al deed, gisteren het vertrou wen in Schipperheijn uitgespro ken. Dat is gebeurd zonder nader overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden over hun brie ven. Verhage: „Zij hebben zelf aan gegeven dat zij ons besluit zouden afwachten." De ondernemingsraad wil sinds vo rige week niet meer praten met Schipperheijn over kwesties die het personeel aangaan. Als het niet lukt de raad op andere gedachten te brengen, wordt mogelijk iemand anders gezocht om dat overleg te voeren. „We onderzoeken welke ruimte de wet ons daartoe biedt", verklaart Verhage. Het college heeft gisteren het perso neel over de besluiten ingelicht. Volgens Verhage is daarin bena drukt dat burgemeester en wethou ders zich verantwoordelijk voelen voor de crisis en dat het er hen heel veel aan gelegen is de commu nicatie te verbeteren. De ondernemingsraad en de ge meentesecretaris wilden gisteren niet reageren. door Marcel Modde VLISSINGEN - De Evangelische Lu therse gemeenten in Zeeland wor den in hun voortbestaan bedreigd. Door afspraken bij de totstandko ming van de nieuwe Protestantse Kerk Nederland (PKN) zijn de fi nanciële lasten voor de Lutheranen sterk gestegen. Dertig van de 55 ge meenten landelijk hebben moeite aan de hogere afdracht aan de cen trale kas te voldoen. Het probleem schuilt vooral in de stijging van het salaris van de predi kanten, legt dominee R. van den Berg uit. Hij is als consulent betrok ken bij de gemeenten Groede-Mid- delburg-Vlissingen, Zierikzee en Bergen op Zoom. „Bij de Luthera nen en gereformeerden was dat sa laris altijd gematigd, bij de her vormden al iets minder gematigd." Bij de vorming van de PKN is afge sproken dat niveau gelijk te trekken en gelijktijdig een inflatiecorrectie toe te passen. Zowel de Walchers-Zeeuws-Vlaam- se gemeente als die in Zierikzee W* Dertig van de 55 Lutherse ge- meenten in Nederland, waaron der de twee Zeeuwse, worden in hun voorbestaan bedreigd. Hoge financiële lasten zijn de oorzaak. hebben momenteel geen eigen pre dikant in dienst. Van den Berg: „In Middelburg kunnen ze het hoofd nog wel een poosje boven water houden. Maar als daar volgens de nieuwe regels een predikant zou moeten functioneren, is het eigen vermogen snel op." In die weten schap zijn de Lutheranen in ge sprek met de protestante gemeente Middelburg over de vorming van één gemeente. Van den Berg ver wacht dat de nieuwe organisatie binnen twee jaar een feit is. Tussen tijds wordt nog wel een Lutherse predikant aangetrokken, die mee gaat naar de nieuwe gemeente. De samenvoeging betekent tevens dat de kerkgebouwen in Groede en Vlissingen mogelijk worden afgesto ten. De Zeeuws-Vlaamse wijkge- meente zal zich uit praktische over wegingen afsplitsen en samenwer king zoeken met andere gezindten in de eigen omgeving, denkt de consulent. t t/m 19 augustus 200/, zolang de voorraad strekt, uruk en zetfouten voomenouden. kijk voor uw gicmsmijziinae sniteni op uinukiu.ni heeft zich daarin misrekend. jaar. Op het bureau van verkeersminister Eurlings ploft binnenkort een enorme stapel kaartjes van caravanbezitters. Ze willen harder dan tachtig op de snel weg, ook de kampeerders op camping Groot Valkenisse. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 33