Onbegrip over afhaken binnenstad Kans op goedkoper bouwen y r 'Probleem heli's schuld vliegveld' 26 C&M niet gekend in besluit Terneuzen om zich terug te trekken. Tonnen de lucht in voor een nieuwe overslagkraan Groep mensen bouwt huizen zonder pro j ectontwikkelaar. ZEEUWS-VLAANDEREN Kunst en historie krij gen vaste plek in kerk Sint Anna ter Muiden Tip? redtern@pzc.nl door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De ondernemerskoe pel Coördinatie&Management (C&M) in Terneuzen begrijpt ab soluut niet waarom middenstands vereniging City Terneuzen de ha venstad heeft teruggetrokken uit de strijd om de titel 'Beste Binnen stad van Nederland'. Volgens Bram Stoffels van C&M is er sprake van een gemiste kans. „Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Als de gemeente de stad aanmeldt en we worden ge nomineerd in de categorie middel grote steden, dan mag je daar best trots op zijn. Dan ga je je toch niet op het laatste moment terugtrek ken", zegt Stoffels. Voorzitter Wim Vrijland van C&M reageerde maandag uiterma te verheugd op de nominatie. „Hij wist toen nog niet van het besluit van City om Terneuzen terug te trekken. Daarin zijn we als koepel ook niet gekend. City en het bewo nersplatform binnenstad hebben gemeend dat besluit gezamenlijk te moeten nemen", aldus Stoffels. Bram Legrand, voorzitter van City Terneuzen, vindt het jammer dat zijn optreden tot kritiek heeft ge leid. „Wie de feiten kent, zal min der hard oordelen. Geruime tijd ge leden vond er overleg plaats tus sen City, C&M, bewonersplatform en gemeente over deelname aan fl* Wim Vrijland van C&M betreurt dat Terneuzen niet meer in de ra ce is voor Beste Binnenstad: „Als je genomineerd wordt is dat leuk, al word je zevende." deze wedstrijd. Wij meenden, op basis van de beoordeling van de vragenlijst, dat we als stad nog niet rijp waren om aan die wed strijd mee te doen. Veel zaken moesten nog worden aangepakt. Wilden we echt mee dingen, dan moesten we ook goed kunnen scoren. Zover zijn we nu nog niet", legt Legrand uit. Hij ging er dan ook vanuit dat Terneu zen niet werd aangemeld bij het Landelijk Platform Detailhandel. Gemeenteambtenaar Cees van Dorst deed dit echter wel. Leg rand: „Had ik gisteren geweten dat we wel waren aangemeld, dan had ik gezegd soit, liever niet, maar al- la. Ik heb Terneuzen niet afge meld, City deed nooit mee, dus moet de gemeente voor de terug trekking hebben gezorgd." Vrijland vindt het jammer dat al les mis is gelopen. „De communi catie had wel beter gemogen. Tus sen de diverse geleden, maar ook binnen de ondernemersvereni ging. Ik blijf erbij dat het een ge miste kans is. Als je genomineerd wordt voor een wedstrijd is dat leuk, al eindig je uiteindelijk als ze vende." door Frank van Cooten SLUIS - Het dagelijks gemeentebe stuur van Sluis vindt het concept waarbij een groep mensen in ei gen beheer een aantal huizen bouwt, zeer interessant. Bouwen volgens het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) is im mers goedkoper omdat er geen projectontwikkelaar tussen zit. De PvdA diende in juni vorig jaar een initiatiefvoorstel in om in klei ne dorpen betaalbare woningen te bouwen in de vorm van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Het college concludeert dat er mo gelijkheden zijn, bij de opknap beurt van de Haven in Aarden burg wordt hier al rekening mee gehouden, maar archeologie, grondprijs en woningaantallen kunnen beperkende factoren zijn. Het is immers de vraag of de grond goedkoper kan worden ver kocht dan de huidige prijs van 150 euro per vierkante meter. Daar naast is een cluster van vijftien tot twintig woningen nodig om een fi nancieel voordeel te halen. Vijftien huizen in één dorp is vrij wel onmogelijk, stelt het college. ARNEMUIDEN - Vliegveld Midden- Zeeland had de helikoptervluch- ten beter moeten plannen. Dan was het volgens CDA-Kamerlid A. Koppejan uit Zoutelande niet no dig geweest om het terrein nu al te sluiten voor helikopters, inclusief politie- en traumaheli's. Directeur P. Geysen erkent dat, maar legt uit dat Midden-Zeeland nu al aan de maximale 400 vluchten zit, omdat de hoogtemetingen die voor het waterschap zijn uitgevoerd, niet de verwachte tien dagen, maar drie weken hebben geduurd. latie) in Terneuzen. Gisteren gingen onder meer een baiansarm en een voorarm de lucht in. De giek werd klaargemaakt om te takelen (foto). Ook vandaag wacht er nog zwaar werk. Daarna begint de afbouw van de kraan, die nog zo'n drie weken in beslag neemt. foto Camile Schelstraete door Raymond de Frel TERNEUZEN - Zo'n onderdeel zou maar eens naar beneden kletteren. Man, dat zou toch een klap, geven. En een hoop ellende. De medewerkers van Machinefabriek Sas van Gent en Ovet in Ter neuzen zijn zich terdege bewust van het gevaar dat met het opbouwen van een overslagkraan ge paard gaat. Precisie en veiligheid voorop dus, ze ker ais er weer eens een onderdeel van 230 tori de lucht ingaat. Trouwens, met een stuk van ne gentig ton is het natuurlijk ook oppassen gebla zen. De 45 meter hoge overslagkraan wordt sinds maandag samengesteld op een bouwlocatie aan de Zevenaarhaven (nabij de waterzuiveringsinstal- Woensdag 8 augustus 2007 Campinggast wil met zijn caravan harder dan tachtig op de snelweg Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie. U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie. Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800-0231231.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 29