Onbegrip over afhaken binnenstad
Kans op
goedkoper
bouwen
y r
'Probleem heli's
schuld vliegveld'
26
C&M niet gekend in
besluit Terneuzen om
zich terug te trekken.
Tonnen de lucht in voor een nieuwe overslagkraan
Groep mensen bouwt
huizen zonder
pro j ectontwikkelaar.
ZEEUWS-VLAANDEREN
Kunst en historie krij
gen vaste plek in kerk
Sint Anna ter Muiden
Tip? redtern@pzc.nl
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De ondernemerskoe
pel Coördinatie&Management
(C&M) in Terneuzen begrijpt ab
soluut niet waarom middenstands
vereniging City Terneuzen de ha
venstad heeft teruggetrokken uit
de strijd om de titel 'Beste Binnen
stad van Nederland'.
Volgens Bram Stoffels van C&M is
er sprake van een gemiste kans.
„Het laatste woord is hierover nog
niet gesproken. Als de gemeente
de stad aanmeldt en we worden ge
nomineerd in de categorie middel
grote steden, dan mag je daar best
trots op zijn. Dan ga je je toch niet
op het laatste moment terugtrek
ken", zegt Stoffels.
Voorzitter Wim Vrijland van
C&M reageerde maandag uiterma
te verheugd op de nominatie. „Hij
wist toen nog niet van het besluit
van City om Terneuzen terug te
trekken. Daarin zijn we als koepel
ook niet gekend. City en het bewo
nersplatform binnenstad hebben
gemeend dat besluit gezamenlijk
te moeten nemen", aldus Stoffels.
Bram Legrand, voorzitter van City
Terneuzen, vindt het jammer dat
zijn optreden tot kritiek heeft ge
leid. „Wie de feiten kent, zal min
der hard oordelen. Geruime tijd ge
leden vond er overleg plaats tus
sen City, C&M, bewonersplatform
en gemeente over deelname aan
fl* Wim Vrijland van C&M betreurt
dat Terneuzen niet meer in de ra
ce is voor Beste Binnenstad: „Als
je genomineerd wordt is dat
leuk, al word je zevende."
deze wedstrijd. Wij meenden, op
basis van de beoordeling van de
vragenlijst, dat we als stad nog
niet rijp waren om aan die wed
strijd mee te doen.
Veel zaken moesten nog worden
aangepakt. Wilden we echt mee
dingen, dan moesten we ook goed
kunnen scoren. Zover zijn we nu
nog niet", legt Legrand uit. Hij
ging er dan ook vanuit dat Terneu
zen niet werd aangemeld bij het
Landelijk Platform Detailhandel.
Gemeenteambtenaar Cees van
Dorst deed dit echter wel. Leg
rand: „Had ik gisteren geweten dat
we wel waren aangemeld, dan had
ik gezegd soit, liever niet, maar al-
la. Ik heb Terneuzen niet afge
meld, City deed nooit mee, dus
moet de gemeente voor de terug
trekking hebben gezorgd."
Vrijland vindt het jammer dat al
les mis is gelopen. „De communi
catie had wel beter gemogen. Tus
sen de diverse geleden, maar ook
binnen de ondernemersvereni
ging. Ik blijf erbij dat het een ge
miste kans is. Als je genomineerd
wordt voor een wedstrijd is dat
leuk, al eindig je uiteindelijk als ze
vende."
door Frank van Cooten
SLUIS - Het dagelijks gemeentebe
stuur van Sluis vindt het concept
waarbij een groep mensen in ei
gen beheer een aantal huizen
bouwt, zeer interessant. Bouwen
volgens het Collectief Particulier
Opdrachtgeverschap (CPO) is im
mers goedkoper omdat er geen
projectontwikkelaar tussen zit.
De PvdA diende in juni vorig jaar
een initiatiefvoorstel in om in klei
ne dorpen betaalbare woningen te
bouwen in de vorm van Collectief
Particulier Opdrachtgeverschap.
Het college concludeert dat er mo
gelijkheden zijn, bij de opknap
beurt van de Haven in Aarden
burg wordt hier al rekening mee
gehouden, maar archeologie,
grondprijs en woningaantallen
kunnen beperkende factoren zijn.
Het is immers de vraag of de
grond goedkoper kan worden ver
kocht dan de huidige prijs van 150
euro per vierkante meter. Daar
naast is een cluster van vijftien tot
twintig woningen nodig om een fi
nancieel voordeel te halen.
Vijftien huizen in één dorp is vrij
wel onmogelijk, stelt het college.
ARNEMUIDEN - Vliegveld Midden-
Zeeland had de helikoptervluch-
ten beter moeten plannen. Dan
was het volgens CDA-Kamerlid A.
Koppejan uit Zoutelande niet no
dig geweest om het terrein nu al te
sluiten voor helikopters, inclusief
politie- en traumaheli's. Directeur
P. Geysen erkent dat, maar legt uit
dat Midden-Zeeland nu al aan de
maximale 400 vluchten zit, omdat
de hoogtemetingen die voor het
waterschap zijn uitgevoerd, niet de
verwachte tien dagen, maar drie
weken hebben geduurd.
latie) in Terneuzen. Gisteren gingen onder meer
een baiansarm en een voorarm de lucht in. De
giek werd klaargemaakt om te takelen (foto).
Ook vandaag wacht er nog zwaar werk.
Daarna begint de afbouw van de kraan, die nog
zo'n drie weken in beslag neemt.
foto Camile Schelstraete
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Zo'n onderdeel zou maar eens naar
beneden kletteren. Man, dat zou toch een klap,
geven. En een hoop ellende. De medewerkers
van Machinefabriek Sas van Gent en Ovet in Ter
neuzen zijn zich terdege bewust van het gevaar
dat met het opbouwen van een overslagkraan ge
paard gaat. Precisie en veiligheid voorop dus, ze
ker ais er weer eens een onderdeel van 230 tori
de lucht ingaat. Trouwens, met een stuk van ne
gentig ton is het natuurlijk ook oppassen gebla
zen. De 45 meter hoge overslagkraan wordt sinds
maandag samengesteld op een bouwlocatie aan
de Zevenaarhaven (nabij de waterzuiveringsinstal-
Woensdag 8 augustus 2007
Campinggast wil met
zijn caravan harder dan
tachtig op de snelweg
Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson
Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u
downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie.
U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie.
Met een abonnement spaart u sneller!
Bel 0800-0231231.