Meer elektronica, meer autoproblemen
vakantiestu
fikantisStuiit.nl
Zoektijd naar oorzaak
van storing is
een groot probleem.
Dopingvrije sport
Meeuwen
Parkeeronthaalkamer
l'Escaut
Dierenleed
Griekenland - Kreta
Mexico - Playa del Carmen i
Egypte - Sharm el Sheikh
Dom. Republiek - Sosua
2* Don Andres Appartementen
Logies v
Curasao - Willemstad
Tunesië - Sousse
PZC Dinsdag 7 augustus 2007 9
door Rudi Buis en Jan Salden
DEN HAAG - Was een automonteur
ooit een man in een overall met
zwarte handen, nu lijkt hij meer
op een chirurg in een operatieka
mer, waar auto's met een laptop
worden uitgelezen. En die elektro
nica betekent lang niet altijd voor
uitgang.
„Stom", zegt de 23-jarige Nienke
uit Tiel. Laatst rekende zij een vol
le tank af bij de benzinepomp.
Benzine in plaats van diesel. Om
dat zij automatisch betaalde met
een tankkaart, had zij niet in de ga
ten dat het bedrag hoger was dan
normaal. Na vierhonderd meter
stond zij stil. „De man van de
ANWB haalde met een slangetje
de benzine eruit en tankte daarna
diesel. Maar rijden, ho maar." Wat
bleek: het computertje in de tank
van haar lease-auto dacht dat zij
vierhonderd meter gereden had,
en op dat stukje veertig liter had
verloren. Ofwel: een gigantische
lekkage. De auto reed niet meer,
moest worden weggesleept naar
de garage en worden 'gereset'.
Brandende controlelampjes, waar
schuwingspiepjes die opklinken
uit het dashboard: het zorgt vaak
voor paniek in de auto. De teksten
in het instructieboekje helpen
daar niet bepaald hij. Meestal ge
bieden zij meteen contact op te ne
men met de dealer en geen meter
verder te rijden.
„De tijd dat je zelf iets aan je auto
kon repareren, is echt voorbij",
zegt chef werkplaats Lucho Caroli
na van Opeldealer Van Voorden in
Lelystad. „Het zijn rijdende com
puters geworden." Onder de mo
torkap schuilt zo'n wirwar aan
techniek en elektronica, dat ook
doorgewinterde monteurs soms
met de handen in het haar zitten,
erkent Carolina. „Wij lezen de au
to uit met een laptop en dat levert
dan een foutcode op. De meeste
codes zijn bekend, maar wij ko
men ook codes tegen die wij nog
nooit hebben gezien. In dat geval
wordt het zoeken."
Die zoektijd is een groot pro
bleem, aldus Siem Bijman, garage
houder in het Groningse Siddebu-
ren. Hij is geen merkdealer, maar
Top vijf problemen
De ANWB helpt jaarlijks 1,3
miljoen automobilisten met
pech. De top vijf:
1Problemen met starten
motor/accu.
2. Wiel wisselen na lekke
band.
3. Portieren op slot.
4. Problemen met de dynamo.
»- 5. Verkeerd getankte brand
stof.
eigenaar van een garagebedrijf,
waar alle automerken komen. „Je
zoekt je af en toe rot. Een chirurg
heeft het gemakkelijker: ieder
lichaam zit hetzelfde in elkaar en
het hart zit - meestal - op dezelfde
plaats. Maar alleen al de distribu-
tieriem zit bij ieder type auto an
ders."
Volgens Bijman lopen vooral oude
re monteurs soms hardop te vloe
ken. „Geef hen maar de wagens
van vijftien jaar geleden. Toen was
'De tijd dat je zelf iets
aan je auto kon repareren,
is echt voorbij'
het puur sleutelwerk. Nu ben je
soms acht uur aan het klooien om
een storing op te lossen. Uiteinde
lijk blijkt de oorzaak een kapot on
derdeel van een paar tientjes. Voor
hen is het een stressvak gewor
den."
Tijd is geld, ook in de auto
branche. Maar acht uur zoektijd in
rekening brengen voor een repara
tie van een paar tientjes: je kunt
het de klant niet aandoen, zeggen
garagehouders. „Mensen weigeren
het simpelweg te betalen", zegt
Fiatdealer Leon den Haan uit
Strijen in Zuid-Holland. „Maar als
garage wil je toch op zijn minst
een paar uur in rekening brengen.
Resultaat: de klant is niet blij,
maar wij zijn ook ontevreden."
Ook de Wegenwacht ondervindt
last van de toenemende elektroni
ca, zegt Peter Heemskerk, manager
technische informatie van de
ANWB. „Wat aan de auto kapot
kan, zoals banden en remmen,
kan nog steeds kapot. Dat is geble
ven", zegt hij. „Maar er is veel
meer bij gekomen. Fabrikanten
hebben veel meer comfort in au
to's gebracht. En dus veel meer
elektronica. Je merkt er weinig
van, maar auto's hangen tegen
woordig vol met computers en re-
gelapparatuur."
De Wegenwacht is meegegroeid
met die ontwikkeling. Data over
problemen wordt door een techni
sche helpdesk opgeslagen. Bijvoor
beeld: als een auto een sleutel niet
meer herkent, kan dat aan het
rechterportier liggen, waar water
in is gelekt. Vervolgens raakt de
computer en dus 'ook het net
werk' ontregeld, en kan de auto
niet meer open. Dat de oorzaak
dan bij bij het rechterportier ligt,
is niet meteen duidelijk.
Heemskerk: „Vaak is het probleem
simpel op te lossen, als de oorzaak
maar is gevonden. En dat is het las
tige."
Garagehouder Bijman heeft daar
iets op gevonden. Hij riep de web
site www.problemcar.nl in het le
ven, waar autobezitters én mon
teurs hun vragen kwijt kunnen.
„Deze week heb ik er nog een Cit-
roën Xsara opgezet, waarvan de
ventilator in de hoogste stand
bleef blazen", zegt Bijman. „Geen
idee waar het door kwam."
Prompt kreeg hij een reactie van
een Citroëndealer uit de buurt: de
oorzaak was het computertje dat
de airco aanstuurt. Bijman:
„Scheelt me weer een paar uur
zoeken."
Daihatsu betrouwbaarst
De Engelse verzekeraar Warran
ty Direct houdt jaarlijks een be
trouwbaarheidsonderzoek on
der de meest voorkomende au
tomerken in de Verenigde Sta
ten en het Verenigd Koninkrijk.
Daarbij wordt gekeken naar het
aantal mankementen dat een
auto vertoont en de prijs van
een reparatie. Als een auto
weinig gebreken vertoont,
scoort hij hoog. Maar als de
kosten van een reparatie ge
middeld hoog zijn, scoort hij
weer lager.
De vijf betrouwbaarste auto
merken: 1Daihatsu 2. Mazda
3. Honda 4. Suzuki 5. Skoda.
De vijf minst betrouwbare au
tomerken: 1Jeep 2. Porsche 3.
Landrover 4. Alfa Romeo 5. Ja
guar.
De ANWB geeft uit concurren-
tieoverwegingen geen informa
tie over de beste en slechtste
auto's van het Nederlandse wa
genpark.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Ingezonden brieven moeten zijn voor
zien van naam, adres en woonplaats
van de afzender en mogen maximaal
150 woorden tellen.
De column van Matty Verkam-
man in de PZC van 3 augustus be
gint met: 'nog één keer over do
ping'. Iedereen weet dat dit onzin
is. Meer kritiek heb ik op de in
houd. Hij schrijft dat het wieler
fans gaat om het spektakel; ze ne
men doping op de koop toe. Zelf
ben ik wielerfan, weet dat er do
ping gebruikt wordt, maar niet
door wie. Zodra blijkt dat iedereen
gebruikt, haak ik af Bij sport en
sportiviteit hoort geen doping.
Theo de Rooy maakte op mij ook
geen sterke indruk. Of hij bezwe
ken is onder de druk kan ik niet
beoordelen. Maar als de situatie is
zoals nu wordt aangenomen, heeft
De Rooy gelijk gehad. Rasmussen
en de ploeg (sponsor) lagen al on
der vuur en de bekendmaking van
een andere dan eerder bekendge
maakte verblijfplaats had de bom
doen ontploffen. Mijnheer Ver
kamman, uw opmerking over een
leugentje over uw 'verblijfplaats',
raakt kant nog wal. Eerlijkheid
duurt het langst.
Peter Stroo
Hoogstraat 18, Aardenburg
Hoe bedenkelijk dat mensen die
ren, in dit geval zilvermeeuwen,
breed uitgemeten degraderen tot
rovers, PZC 2-8-2007. Roverij is
des mensen. Meeuwen kennen zo
als alle dieren geen bezit. Zilver
meeuwen proberen slechts hun da
gelijkse kostje bij elkaar te scharre
len, want zij beschikken niet over
supermarkten vol veelsoortig voed
sel. Dat mensen jaarlijks duizen
den meeuwen doodrijden, ach,
wie stoort zich daaraan? Nou ja,
het is vervelend wat bloed en ve
ren aan zijn automobiel te vinden.
Het ware beter als fotograaf D.J.
Gjeltema 'De doodgereden
meeuw van de Weele' publiceer
de. Misschien dat daardoor een en
kele automobilist de moeite
neemt even de voet van het gaspe
daal te lichten, zodat het dier tijdig
van de weg kan komen.
J.C. Brusselaars
Molenweg 5, Oosterland
De bestaande parking is in op
dracht van de gemeente Sluis voor
honderdduizenden euro's aange
pakt (PZC 03-08) om: het 'berm-
parkeren' tegen te gaan en 'brood
nodige voorzieningen' te creëren.
Het aantal parkeerplaatsen is ech
ter gelijk gebleven! Daar komt bij
dat er ter plaatse in fietsverhuur
e.d. reeds is voorzien, twee strand
paviljoens en een hotel borg staan
voor de inwendige mens en men
gratis kan douchen op het strand.
Het 'toverwoord' bij onze gemeen
te is 'Europese Subsidie'. We moe
ten ons echter realiseren dat voor
elke euro subsidie de gemeente er
een euro gemeenschapsgeld dient
bij te leggen en zij het totaalbe
drag moet 'voorschieten'. Tevens
kunnen we vaststellen dat de ge
meente, onze inwoners dus, in
een later stadium vaak deze subsi
die moet terugbetalen omdat over
eengekomen termijnen worden
overschreden (voorbeelden: Eure-
giotuinen en Groede Podium).
Eindconclusie: gemeente Sluis ver
kwist gemeenschapsgelden!
Francois Babijn
Bakkersstraat 59, Oostburg
In mei werden de onzalige sloop-
plannen van sociale huurwonin
gen van l'Escaut in Vlissingen
door de gemeenteraad tegengehou
den. Maar zoals vaker, de huurders
hadden een slag gewonnen maar
nog niet de oorlog. In een brief
van 2 augustus meldt l'Escaut
sloopservice dat zij samen met het
college van B en W vasthouden
aan de sloopplannen. Luisteren
naar wensen van gemeenteraad en
huurders is er niet bij. Op zijn
Zeeuws gezegd zijn l'Escaut en
B en W van Vlissingen 'hardleers
en zo dwars als pokhout'.
Koos Verspoor
Zeewijksingel 26, Oost-Souburg
Weer een 'foutje' met de varkens
transporten. Dieren die het slacht
offer zijn van onze drang naar zo
goedkoop mogelijk. Ondenkbaar
leed als gevolg van het feit dat eco
nomische motieven prevaleren bo
ven dierenwelzijn. Het werd al
veel langer verteld; de mate van be
schaving wordt afgemeten aan on
ze omgang met dieren. Aan u de
vraag hoe u deze beschaving in
schat. Prima dat filmpjes hierover
op internet verschijnen. Vergeet
vooral niet hiernaar te kijken. Het
is voor mij als consument heel erg
eenvoudig. De keuzes die wij ma
ken m.b.t. dierenwelzijn zijn zaken
die de ethiek raken. Vanuit deze
keuze vind ik het niet meer dan
normaal dat ik principieel geen
vlees eet. Een slimme vent die mij
van het tegendeel kan overtuigen!
Cees Cosijn
Burgemeester Geillstraat 21, Terneuzen
2* VakantieStunt Bingo
Logies
3* El Tukan Hotel
Logies ontbijt v.a.
5* Millenium Oyoun Hotel
All Inclusive v.a.
3* Trupial Inn Hotel
Logies
4* Chams El Hana Hotel
All Inclusive
Bel nu: 0900 9288 (isct p/m
boek online of loop bij één van onze
reisbureaus binnen!