Meer elektronica, meer autoproblemen vakantiestu fikantisStuiit.nl Zoektijd naar oorzaak van storing is een groot probleem. Dopingvrije sport Meeuwen Parkeeronthaalkamer l'Escaut Dierenleed Griekenland - Kreta Mexico - Playa del Carmen i Egypte - Sharm el Sheikh Dom. Republiek - Sosua 2* Don Andres Appartementen Logies v Curasao - Willemstad Tunesië - Sousse PZC Dinsdag 7 augustus 2007 9 door Rudi Buis en Jan Salden DEN HAAG - Was een automonteur ooit een man in een overall met zwarte handen, nu lijkt hij meer op een chirurg in een operatieka mer, waar auto's met een laptop worden uitgelezen. En die elektro nica betekent lang niet altijd voor uitgang. „Stom", zegt de 23-jarige Nienke uit Tiel. Laatst rekende zij een vol le tank af bij de benzinepomp. Benzine in plaats van diesel. Om dat zij automatisch betaalde met een tankkaart, had zij niet in de ga ten dat het bedrag hoger was dan normaal. Na vierhonderd meter stond zij stil. „De man van de ANWB haalde met een slangetje de benzine eruit en tankte daarna diesel. Maar rijden, ho maar." Wat bleek: het computertje in de tank van haar lease-auto dacht dat zij vierhonderd meter gereden had, en op dat stukje veertig liter had verloren. Ofwel: een gigantische lekkage. De auto reed niet meer, moest worden weggesleept naar de garage en worden 'gereset'. Brandende controlelampjes, waar schuwingspiepjes die opklinken uit het dashboard: het zorgt vaak voor paniek in de auto. De teksten in het instructieboekje helpen daar niet bepaald hij. Meestal ge bieden zij meteen contact op te ne men met de dealer en geen meter verder te rijden. „De tijd dat je zelf iets aan je auto kon repareren, is echt voorbij", zegt chef werkplaats Lucho Caroli na van Opeldealer Van Voorden in Lelystad. „Het zijn rijdende com puters geworden." Onder de mo torkap schuilt zo'n wirwar aan techniek en elektronica, dat ook doorgewinterde monteurs soms met de handen in het haar zitten, erkent Carolina. „Wij lezen de au to uit met een laptop en dat levert dan een foutcode op. De meeste codes zijn bekend, maar wij ko men ook codes tegen die wij nog nooit hebben gezien. In dat geval wordt het zoeken." Die zoektijd is een groot pro bleem, aldus Siem Bijman, garage houder in het Groningse Siddebu- ren. Hij is geen merkdealer, maar Top vijf problemen De ANWB helpt jaarlijks 1,3 miljoen automobilisten met pech. De top vijf: 1Problemen met starten motor/accu. 2. Wiel wisselen na lekke band. 3. Portieren op slot. 4. Problemen met de dynamo. »- 5. Verkeerd getankte brand stof. eigenaar van een garagebedrijf, waar alle automerken komen. „Je zoekt je af en toe rot. Een chirurg heeft het gemakkelijker: ieder lichaam zit hetzelfde in elkaar en het hart zit - meestal - op dezelfde plaats. Maar alleen al de distribu- tieriem zit bij ieder type auto an ders." Volgens Bijman lopen vooral oude re monteurs soms hardop te vloe ken. „Geef hen maar de wagens van vijftien jaar geleden. Toen was 'De tijd dat je zelf iets aan je auto kon repareren, is echt voorbij' het puur sleutelwerk. Nu ben je soms acht uur aan het klooien om een storing op te lossen. Uiteinde lijk blijkt de oorzaak een kapot on derdeel van een paar tientjes. Voor hen is het een stressvak gewor den." Tijd is geld, ook in de auto branche. Maar acht uur zoektijd in rekening brengen voor een repara tie van een paar tientjes: je kunt het de klant niet aandoen, zeggen garagehouders. „Mensen weigeren het simpelweg te betalen", zegt Fiatdealer Leon den Haan uit Strijen in Zuid-Holland. „Maar als garage wil je toch op zijn minst een paar uur in rekening brengen. Resultaat: de klant is niet blij, maar wij zijn ook ontevreden." Ook de Wegenwacht ondervindt last van de toenemende elektroni ca, zegt Peter Heemskerk, manager technische informatie van de ANWB. „Wat aan de auto kapot kan, zoals banden en remmen, kan nog steeds kapot. Dat is geble ven", zegt hij. „Maar er is veel meer bij gekomen. Fabrikanten hebben veel meer comfort in au to's gebracht. En dus veel meer elektronica. Je merkt er weinig van, maar auto's hangen tegen woordig vol met computers en re- gelapparatuur." De Wegenwacht is meegegroeid met die ontwikkeling. Data over problemen wordt door een techni sche helpdesk opgeslagen. Bijvoor beeld: als een auto een sleutel niet meer herkent, kan dat aan het rechterportier liggen, waar water in is gelekt. Vervolgens raakt de computer en dus 'ook het net werk' ontregeld, en kan de auto niet meer open. Dat de oorzaak dan bij bij het rechterportier ligt, is niet meteen duidelijk. Heemskerk: „Vaak is het probleem simpel op te lossen, als de oorzaak maar is gevonden. En dat is het las tige." Garagehouder Bijman heeft daar iets op gevonden. Hij riep de web site www.problemcar.nl in het le ven, waar autobezitters én mon teurs hun vragen kwijt kunnen. „Deze week heb ik er nog een Cit- roën Xsara opgezet, waarvan de ventilator in de hoogste stand bleef blazen", zegt Bijman. „Geen idee waar het door kwam." Prompt kreeg hij een reactie van een Citroëndealer uit de buurt: de oorzaak was het computertje dat de airco aanstuurt. Bijman: „Scheelt me weer een paar uur zoeken." Daihatsu betrouwbaarst De Engelse verzekeraar Warran ty Direct houdt jaarlijks een be trouwbaarheidsonderzoek on der de meest voorkomende au tomerken in de Verenigde Sta ten en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt gekeken naar het aantal mankementen dat een auto vertoont en de prijs van een reparatie. Als een auto weinig gebreken vertoont, scoort hij hoog. Maar als de kosten van een reparatie ge middeld hoog zijn, scoort hij weer lager. De vijf betrouwbaarste auto merken: 1Daihatsu 2. Mazda 3. Honda 4. Suzuki 5. Skoda. De vijf minst betrouwbare au tomerken: 1Jeep 2. Porsche 3. Landrover 4. Alfa Romeo 5. Ja guar. De ANWB geeft uit concurren- tieoverwegingen geen informa tie over de beste en slechtste auto's van het Nederlandse wa genpark. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Ingezonden brieven moeten zijn voor zien van naam, adres en woonplaats van de afzender en mogen maximaal 150 woorden tellen. De column van Matty Verkam- man in de PZC van 3 augustus be gint met: 'nog één keer over do ping'. Iedereen weet dat dit onzin is. Meer kritiek heb ik op de in houd. Hij schrijft dat het wieler fans gaat om het spektakel; ze ne men doping op de koop toe. Zelf ben ik wielerfan, weet dat er do ping gebruikt wordt, maar niet door wie. Zodra blijkt dat iedereen gebruikt, haak ik af Bij sport en sportiviteit hoort geen doping. Theo de Rooy maakte op mij ook geen sterke indruk. Of hij bezwe ken is onder de druk kan ik niet beoordelen. Maar als de situatie is zoals nu wordt aangenomen, heeft De Rooy gelijk gehad. Rasmussen en de ploeg (sponsor) lagen al on der vuur en de bekendmaking van een andere dan eerder bekendge maakte verblijfplaats had de bom doen ontploffen. Mijnheer Ver kamman, uw opmerking over een leugentje over uw 'verblijfplaats', raakt kant nog wal. Eerlijkheid duurt het langst. Peter Stroo Hoogstraat 18, Aardenburg Hoe bedenkelijk dat mensen die ren, in dit geval zilvermeeuwen, breed uitgemeten degraderen tot rovers, PZC 2-8-2007. Roverij is des mensen. Meeuwen kennen zo als alle dieren geen bezit. Zilver meeuwen proberen slechts hun da gelijkse kostje bij elkaar te scharre len, want zij beschikken niet over supermarkten vol veelsoortig voed sel. Dat mensen jaarlijks duizen den meeuwen doodrijden, ach, wie stoort zich daaraan? Nou ja, het is vervelend wat bloed en ve ren aan zijn automobiel te vinden. Het ware beter als fotograaf D.J. Gjeltema 'De doodgereden meeuw van de Weele' publiceer de. Misschien dat daardoor een en kele automobilist de moeite neemt even de voet van het gaspe daal te lichten, zodat het dier tijdig van de weg kan komen. J.C. Brusselaars Molenweg 5, Oosterland De bestaande parking is in op dracht van de gemeente Sluis voor honderdduizenden euro's aange pakt (PZC 03-08) om: het 'berm- parkeren' tegen te gaan en 'brood nodige voorzieningen' te creëren. Het aantal parkeerplaatsen is ech ter gelijk gebleven! Daar komt bij dat er ter plaatse in fietsverhuur e.d. reeds is voorzien, twee strand paviljoens en een hotel borg staan voor de inwendige mens en men gratis kan douchen op het strand. Het 'toverwoord' bij onze gemeen te is 'Europese Subsidie'. We moe ten ons echter realiseren dat voor elke euro subsidie de gemeente er een euro gemeenschapsgeld dient bij te leggen en zij het totaalbe drag moet 'voorschieten'. Tevens kunnen we vaststellen dat de ge meente, onze inwoners dus, in een later stadium vaak deze subsi die moet terugbetalen omdat over eengekomen termijnen worden overschreden (voorbeelden: Eure- giotuinen en Groede Podium). Eindconclusie: gemeente Sluis ver kwist gemeenschapsgelden! Francois Babijn Bakkersstraat 59, Oostburg In mei werden de onzalige sloop- plannen van sociale huurwonin gen van l'Escaut in Vlissingen door de gemeenteraad tegengehou den. Maar zoals vaker, de huurders hadden een slag gewonnen maar nog niet de oorlog. In een brief van 2 augustus meldt l'Escaut sloopservice dat zij samen met het college van B en W vasthouden aan de sloopplannen. Luisteren naar wensen van gemeenteraad en huurders is er niet bij. Op zijn Zeeuws gezegd zijn l'Escaut en B en W van Vlissingen 'hardleers en zo dwars als pokhout'. Koos Verspoor Zeewijksingel 26, Oost-Souburg Weer een 'foutje' met de varkens transporten. Dieren die het slacht offer zijn van onze drang naar zo goedkoop mogelijk. Ondenkbaar leed als gevolg van het feit dat eco nomische motieven prevaleren bo ven dierenwelzijn. Het werd al veel langer verteld; de mate van be schaving wordt afgemeten aan on ze omgang met dieren. Aan u de vraag hoe u deze beschaving in schat. Prima dat filmpjes hierover op internet verschijnen. Vergeet vooral niet hiernaar te kijken. Het is voor mij als consument heel erg eenvoudig. De keuzes die wij ma ken m.b.t. dierenwelzijn zijn zaken die de ethiek raken. Vanuit deze keuze vind ik het niet meer dan normaal dat ik principieel geen vlees eet. Een slimme vent die mij van het tegendeel kan overtuigen! Cees Cosijn Burgemeester Geillstraat 21, Terneuzen 2* VakantieStunt Bingo Logies 3* El Tukan Hotel Logies ontbijt v.a. 5* Millenium Oyoun Hotel All Inclusive v.a. 3* Trupial Inn Hotel Logies 4* Chams El Hana Hotel All Inclusive Bel nu: 0900 9288 (isct p/m boek online of loop bij één van onze reisbureaus binnen!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9