verf zorgt voor veel vertier
Vernieuwde Bet je vaart als wispelturige dame
Gleuf in
het spoor
zorgt voor
valpartijen
Inwoner Krabbendijke
kruipt door oog van de
naald na val met fiets.
Oudste Zeeuwse
schouw na restauratie
in gebruik.
B PZC Dinsdag 7 augustus 2007 23
door Rob Paardekam
KRABBENDIJKE - Op de spoorweg
overgang aan de Noorddijk tussen
Krabbendijke en Oostdijk zijn de
afgelopen weken zeker drie fietsers
ten val gekomen door een gleuf
tussen twee platen. Afgelopen zon
dag kroop een inwoner van Krab
bendijke 's avonds zelfs door het
oog van de naald.
Het slachtoffer - Statenlid Izak Vo
gelaar van de WD - kwam met
zijn wiel vast te zitten in de gleuf
en sloeg over zijn stuur heen. Hij
lag bewusteloos op het spoor toen
de spoorbomen plots dichtgingen
en een trein naderde. Enkele men
sen die toevallig met de auto pas
seerden, schoten Vogelaars vrouw
ten hulp en konden haar man nog
net op tijd wegtrekken. De Krab-
bendijkenaar is met diverse ver
wondingen naar het ziekenhuis in
Goes gebracht.
Volgens A. Jansen, die bij de over
gang woont, is het zeker al de der
de valpartij. Vorige week zag ze
hoe een wielrenster omver ging.
Ze raakte niet gewond. Ook heeft
ze al eens een groepje wielrenners
zien staan, waarvan er één was ge
vallen. „Na het ongeluk van zon
dag hebben we serieus overwogen
om met een stoel bij het spoor te
gaan zitten om mensen te waar
schuwen", zegt ze. „Tussen twee
platen zat een gleuf van een centi
meter of vier, waar je precies met
je band in kon komen. Dan zat je
echt muurvast. Het was gewoon le
vensgevaarlijk."
De gemeente Reimerswaal heeft
gisteren, na het horen over het laat
ste ongeluk, contact opgenomen
met spoorwegbeheerder ProRail.
Die heeft meteen actie onderno
men. Halverwege de middag was
de gleuf weggewerkt.
door Harmen van der Werf
GOES - Een reisje of tien hebben ze
inmiddels met de Betje gemaakt,
vrijwilligers en gasten van stich
ting Zeeuwse Schouw. Bestuurslid
Bram Nonnekes is vol lof over het
dit voorjaar te water gelaten voor
malige veer- en mosselschip. „De
Betje is een wispelturige dame,
maar zeilt geweldig."
De Betje is terug van geweest. Een
mooie verjaardag, precies na een
eeuw. Gebouwd in 1907 bij De
Klerk in Kruispolderhaven (Oost-
Zeeuws-Vlaanderen) heeft de
Betje tot 1930 gevaren op het veer
Kamperland-Veere. Waarna zij tot
in de jaren 1950 dienst deed als
mosselschip in Philippine. Een pri-
vé-liefhebber nam de Betje over,
maar ja, een houten klassieker on
derhouden is geen kleinigheid. De
Betje lag in 1992 ergens in Aals
meer. Guus van Hecke uit 's-Heer
Arendskerke, motor achter stich
ting Traditioneel Zeilend Zeeland,
kwam er op doorreis langs. Hij zag
'Zeeuwse trekken' in het schip, leg
de contact met eigenaar A. J. Ver-
hage en wist het schip te kopen
met steun van vijf bevriende geld
schieters.
„We dachten dat de Betje met een
facelift weer op en top zou zijn",
vertelt voorzitter Gert-Jan Nijsse
'Jaarlijks hebben we
acht- tot tienduizend euro
nodig voor de Betje'
van stichting Zeeuwse Schouw.
„Dat viel tegen, maar Guus wist
weer gelden bij elkaar te krijgen,
van de Europese Unie, via de pro
vincie, via de gemeente Goes." In
drie jaar is de Betje gerestaureerd
bij de Goese Oosterscheldewerf
een werkervaringsproject. Be
stuurslid Nonnekes: „Gang voor
gang is opnieuw gemaakt naar ori
gineel ontwerp."
Dit voorjaar was de tewaterlating.
Het optuigen - onder meer de zei
len - moest nog gebeuren. Daar
over was weinig bekend. Wijlen
Jules van Beylen, oud-directeur
van het maritiem museum in Ant
werpen, heeft er veel over geschre
ven. En zeilmaker Den Boer uit
Numansdorp bood uitkomst. Ze
ker voor de Betje was dat nodig.
Het schip heeft een apart zeil
hoog in de mast, een sprietzeil.
Weinig oude houten Zeeuwse
schepen hebben dat.
Zo'n tien keer is inmiddels met de
Betje gevaren. Alles bleek keurig in
balans, aldus Nonnekes. „Ze zeilt
lekker." Varen met de Betje vraagt
wel wat extra's, allereerst 'een op
lettende bemanning'. „De Betje is
niet één of ander zeiljachtje. Ze
weegt tien ton en is ook nog eens
zo plat als een schoen."
Vrijdag 7 september is de officiële
ingebruikname door burgemeester
Dick van der Zaag in Goes. Stich
ting Zeeuwse Schouw wil zoveel
mogelijk met de Betje gaan varen,
onder meer sponsortochten. „Om
de Betje als levend monument in
stand te houden is jaarlijks acht-
tot tienduizend euro nodig", schat
Nonnekes. Hij wijst op het lak
werk. „Hier en daar moet dat al
worden vernieuwd. Dat krijg je
met jong hout. De lak trekt er sne'
in."
Bram Nonnekes, bestuurslid van stichting Zeeuwse Schouw, in de weer
met de zeilen van eeuweling Betje. foto Dirk-Jan Gjeltema
In 's-Heer Arendskerke schuilen kinderen en begeleiders onder een boerenkar voor de regen,
foto's Dirk-Jan Gjeltema