verf zorgt voor veel vertier Vernieuwde Bet je vaart als wispelturige dame Gleuf in het spoor zorgt voor valpartijen Inwoner Krabbendijke kruipt door oog van de naald na val met fiets. Oudste Zeeuwse schouw na restauratie in gebruik. B PZC Dinsdag 7 augustus 2007 23 door Rob Paardekam KRABBENDIJKE - Op de spoorweg overgang aan de Noorddijk tussen Krabbendijke en Oostdijk zijn de afgelopen weken zeker drie fietsers ten val gekomen door een gleuf tussen twee platen. Afgelopen zon dag kroop een inwoner van Krab bendijke 's avonds zelfs door het oog van de naald. Het slachtoffer - Statenlid Izak Vo gelaar van de WD - kwam met zijn wiel vast te zitten in de gleuf en sloeg over zijn stuur heen. Hij lag bewusteloos op het spoor toen de spoorbomen plots dichtgingen en een trein naderde. Enkele men sen die toevallig met de auto pas seerden, schoten Vogelaars vrouw ten hulp en konden haar man nog net op tijd wegtrekken. De Krab- bendijkenaar is met diverse ver wondingen naar het ziekenhuis in Goes gebracht. Volgens A. Jansen, die bij de over gang woont, is het zeker al de der de valpartij. Vorige week zag ze hoe een wielrenster omver ging. Ze raakte niet gewond. Ook heeft ze al eens een groepje wielrenners zien staan, waarvan er één was ge vallen. „Na het ongeluk van zon dag hebben we serieus overwogen om met een stoel bij het spoor te gaan zitten om mensen te waar schuwen", zegt ze. „Tussen twee platen zat een gleuf van een centi meter of vier, waar je precies met je band in kon komen. Dan zat je echt muurvast. Het was gewoon le vensgevaarlijk." De gemeente Reimerswaal heeft gisteren, na het horen over het laat ste ongeluk, contact opgenomen met spoorwegbeheerder ProRail. Die heeft meteen actie onderno men. Halverwege de middag was de gleuf weggewerkt. door Harmen van der Werf GOES - Een reisje of tien hebben ze inmiddels met de Betje gemaakt, vrijwilligers en gasten van stich ting Zeeuwse Schouw. Bestuurslid Bram Nonnekes is vol lof over het dit voorjaar te water gelaten voor malige veer- en mosselschip. „De Betje is een wispelturige dame, maar zeilt geweldig." De Betje is terug van geweest. Een mooie verjaardag, precies na een eeuw. Gebouwd in 1907 bij De Klerk in Kruispolderhaven (Oost- Zeeuws-Vlaanderen) heeft de Betje tot 1930 gevaren op het veer Kamperland-Veere. Waarna zij tot in de jaren 1950 dienst deed als mosselschip in Philippine. Een pri- vé-liefhebber nam de Betje over, maar ja, een houten klassieker on derhouden is geen kleinigheid. De Betje lag in 1992 ergens in Aals meer. Guus van Hecke uit 's-Heer Arendskerke, motor achter stich ting Traditioneel Zeilend Zeeland, kwam er op doorreis langs. Hij zag 'Zeeuwse trekken' in het schip, leg de contact met eigenaar A. J. Ver- hage en wist het schip te kopen met steun van vijf bevriende geld schieters. „We dachten dat de Betje met een facelift weer op en top zou zijn", vertelt voorzitter Gert-Jan Nijsse 'Jaarlijks hebben we acht- tot tienduizend euro nodig voor de Betje' van stichting Zeeuwse Schouw. „Dat viel tegen, maar Guus wist weer gelden bij elkaar te krijgen, van de Europese Unie, via de pro vincie, via de gemeente Goes." In drie jaar is de Betje gerestaureerd bij de Goese Oosterscheldewerf een werkervaringsproject. Be stuurslid Nonnekes: „Gang voor gang is opnieuw gemaakt naar ori gineel ontwerp." Dit voorjaar was de tewaterlating. Het optuigen - onder meer de zei len - moest nog gebeuren. Daar over was weinig bekend. Wijlen Jules van Beylen, oud-directeur van het maritiem museum in Ant werpen, heeft er veel over geschre ven. En zeilmaker Den Boer uit Numansdorp bood uitkomst. Ze ker voor de Betje was dat nodig. Het schip heeft een apart zeil hoog in de mast, een sprietzeil. Weinig oude houten Zeeuwse schepen hebben dat. Zo'n tien keer is inmiddels met de Betje gevaren. Alles bleek keurig in balans, aldus Nonnekes. „Ze zeilt lekker." Varen met de Betje vraagt wel wat extra's, allereerst 'een op lettende bemanning'. „De Betje is niet één of ander zeiljachtje. Ze weegt tien ton en is ook nog eens zo plat als een schoen." Vrijdag 7 september is de officiële ingebruikname door burgemeester Dick van der Zaag in Goes. Stich ting Zeeuwse Schouw wil zoveel mogelijk met de Betje gaan varen, onder meer sponsortochten. „Om de Betje als levend monument in stand te houden is jaarlijks acht- tot tienduizend euro nodig", schat Nonnekes. Hij wijst op het lak werk. „Hier en daar moet dat al worden vernieuwd. Dat krijg je met jong hout. De lak trekt er sne' in." Bram Nonnekes, bestuurslid van stichting Zeeuwse Schouw, in de weer met de zeilen van eeuweling Betje. foto Dirk-Jan Gjeltema In 's-Heer Arendskerke schuilen kinderen en begeleiders onder een boerenkar voor de regen, foto's Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 45