Het marktplein
van de
Enkel schaafwonden na eerste val in
Muggen
PZC
2 Dinsdag 7 augustus 2007 PZC
iÊÉSÊÊÊSI
„De klant heeft de aanbiedingen voor het uitzoeken"
De krant 4 weken voor €9f95!
Een groep van 38 Zeeuwen
fietst voor het goede doel
van Nice naar Goes. De
PZC brengt elke dag
verslag uit. Vandaag: de
opa van de ploeg heeft het
moeilijk.
Vaag hoor ik de regelmatige ademhaling van mijn man.
De gedachte die zich begon te vormen lost langzaam
op in het begin van een zoete slaap.
Dan duikt aan de randen van mijn bewustzijn een vaag geluid
op. Het geluid zwelt aan tot het meest irritante zomergeluid:
de mug. Terwijl ik als een mummie in mijn dekbed gerold lig
en mijn man als een zonaanbidder op het strand, kiest zij mij.
Ik haat haar.
Een week of twee geleden vertelde mijn man me dat de grote
hoeveelheid muggen te maken had met het natte weer. Er wa
ren drie droge dagen nodig en dan zou het minder worden.
Die krant moet ook in de vakantie vol, denk ik dan. Vorig jaar
waren het de dazen en dit jaar zijn het de muggen. Er is altijd
iemand die iets wil, denk ik gela
ten. Afgelopen week was het
dan zover, drie dagen droog op
rij. Maar niets was minder waar,
het werd niet minder, maar
meer. Wat ik niet begrijp van
muggen is hun voorliefde voor
sommigen. Ze hebben duidelijk favorieten. Ieder gezin heeft er
meestal één. En ook al vermomt die zich als een wandelende
citronellastick, niets helpt. Soms verdenk ik de fabrikanten
van dat soort zaken dat zij lokstoffen toevoegen om de ver
koop te stimuleren. Want immers: hoe meer muggen, hoe
meer sticks. Terwijl de andere familieleden één of twee mug-
gensteken per dag oplopen, zien zij eruit alsof ze aan de builen
pest lijden. Vrouwelijke solidariteit bestaat niet. In onze fami
lie worden namelijk alle jongste dochters opgegeten door dat
vrouwelijke muggenleger.
Noten en zaden eten schijnt te helpen, las ik ergens. Maar drie
dagen droog zou ook helpen.
Mijn advies: Vraag uw jongere zusje om nog eens langs te ko
men.
'Wat ik niet begrijp
is hun voorliefde
voor sommigen'
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 314460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst
Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer.
Zorg. Onderwijs, Educatie,
Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Familieberichten 0800-8060
COLOFON
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 21,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 61,50 (acceptgiro €64,50)
Jaar €236,00 (acceptgiro €239,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van üw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
29-08-2003
Minister Brinkhorst (D66,
economische zaken) dreigt
energiebedrijven op te
splitsen. Hij wil voorkomen dat
ze bezuinigen op het onder
houd van kabels en leidingen
om commerciële avonturen te
kunnen betalen. De energiebe
drijven zijn woest. Delta stelt
dat op.termijn 500 van de 1500
banen verloren gaan.
Postbode en buschauffeur
droegen nog een platte pet,
bellen deed je met een
huurtoestel van de PTT en al
even vanzelfsprekend zorgde
het nutsbedrijf voor gas,
water en licht.
door Marcel Modde
Goed dertig jaar gele
den zag de wereld er
een stuk overzichtelij
ker uit. Sinds 1970
zijn uiteenlopende
overheidsdiensten 'op afstand ge
plaatst' of volledig geprivatiseerd.
Logge, ambtelijke organisaties moes
ten worden omgevormd tot efficiën
te, moderne bedrijven, die door
een stukje gezonde Onderlinge con
currentie bovendien de prijs-kwali-
teitverhouding voor de consument
scherp in het oog zouden houden.
De uitverkoop bracht de Nederland
se staat geen windeieren. Novem
ber 2006 verkocht toenmalig minis
ter Zalm (WD) voor 1,5 miljard eu
ro het resterend overheidsbelang in
postbedrijf TNT. Twee maanden
eerder werden tegen 1,7 miljard eu
ro de laatste aandelen in het tele-
combedrijf KPN van de hand ge
daan. Daarmee werd de verzelfstan
diging van de PTT afgerond, een
proces dat in 1989 Was ingezet. De
overheid gebruikte het geld voor af
lossing van de staatsschuld.
De burger profiteert 'over het alge
meen' van de privatiseringen, zegt
Ewald van Kouwen van de Consu
mentenbond: Een sterke toezicht
houdende rol van diezelfde over
heid blijft evenwel gewenst. Van
Kouwen neemt de sterk gedaalde te
lefoontarieven als voorbeeld. „De
consument heeft tegenwoordig de
beste aanbiedingen voor het uitzoe
ken." Zo vergaat het ook de energie
bedrijven. „Zijn ze te duur of laat
de service te wensen over, dan zul
len ze daar door de klant op wor
den afgerekend. Die kan eenvoudig
overstappen naar de concurrent.
Dat houdt ze scherp."
Privatisering op zich is niet zaligma
kend, zegt Van Kouwen ook. Wordt
een taak in handen gegeven van
een monopolist, dan is daarmee
kwaliteit niet gewaarborgd. Klach
ten over internetproviders namen
pas af, zodra ook andere bedrijven
voor internationale spelers als Arri-
va (onder meer actief op Goeree-
Overflakkee), Veolia (Zeeuws-Vlaan
deren) en het Franse Transdev, dat
vorige maand voor tussen de 200
en 250 miljoen euro Nederlands
grootste streekvervoerder Con
nexion van de staat overnam.
Meijer voorziet een hoop gedoe
met verschillende kaartjes en tarie
ven. Daarmee gaat de dienstverle
ning eerder achteruit. Ook de werk
omstandigheden voor chauffeurs
zullen niet verbeteren door 'efficiën
tere' dienstroosters, vreest de SP'er.
Het uit handen gegeven van nuts
voorzieningen kost de burger uitein-
zich op de markt van digitale televi
sie en kabeltelcfonie stortten. „Je
ziet duidelijk de tendens dat in een
sterk concurrerende markt de kwali
teit verbetert. Zelfs in de zorg zie je
dat gebeuren. Mensen gaan shop
pen voor hun polis of operatie."
Europarlementariër Erik Meijer
(SP) beschouwt het voordeel voor
de consument aanmerkelijk minder
rooskleurig. Dc Rotterdammer
heeft als rapporteur namens de Eu
ropese Commissie de voor- en nade
len van een geprivatiseerd open
baar vervoer op een rij gezet. Niet
doen, was zijn condusie. Een meer
derheid in het parlement nam zijn
amendement over en het plan de
busdiensten zonder meer in han
den te geven van de grote vervoer
ders in Europa was van de baan. De
lidstaten behielden de mogelijkheid
dé lijndiensten zelf te regelen, dan-
wel ze onderhands te gunnen aan
kleine (tot 23 bussen) bedrijven.
Nederland nam evenwel een voor
schot op de Europese wet. De Twee
de Kamer stelde de markt open
delijk geld, trekt Meijer een parallel.
Multinationals slepen met aanbie
dingen contracten binnen, slopen
zo de concurrentie en op den duur
valt er voor de klant weinig meer te
kiezen. „Je moet naar de langere ter
mijn kijken."
Wat is splitsing?
Energiebedrijven worden in
tweeën geknipt. De netwerken
gaan op in een onderneming
die grotendeels (51 procent) in
overheidshanden (netbeheer
der Tennet) moet blijven. De
centrales, de energiehandel en
de energielevering gaan op in
eén ander bedrijf waarvan de
huidige aandeelhouders - pro
vincies en gemeenten - alle aan
delen kunnen verkopen.
Na splitsing hoeft er niet direct
iets te veranderen. De aandeel
houders van Delta kunnen er-'
voor kiezen om hun aandelen
niet van de hand te doen.
Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maan den.geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
m/v 1
Straat
l Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
k machtig de PZC om het abonnementsgeld
"lekeningnummer
van mijn rekening af te schrijven.
Handtekening
T|ffn
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het cotoi
for. treft u nadere informatie
De etappe van maandag was een
zware: 205 kilometer, van Bollene
naar Bourgoin-Jallieu. Het is niet
zo vreemd dat Theo Schouwenaar,
met zijn 58 jaar de opa van de
ploeg, het moeilijk had. „Niet eens
zozeer omdat ik heel slechte be
nen heb", legt hij uit. „Maar om
dat die andere gasten in mijn
groep zulke goeie benen hebben."
De etappes worden in vier groe
pen verreden. Schouwenaar is inge
deeld in groep één: de snelle jon
gens. Die reputatie maakten ze gis
teren weer helemaal waar, want
hoewel ze als laatsten vertrokken,
stonden ze om half vier als eersten
onder de douche. Ter vergelijking:
de mannen uit groep vier, die als
eersten vertrokken, kwamen rond
half zes als laatsten binnen.
Het moet gezegd: ze hadden een
pechdag. Loek Franchimont moest
uitwijken voor een auto en raakte
daarbij het wiel van Johan Decor-
te, die tegen het asfalt sloeg. Geluk
kig bleef de schade beperkt tot wat
schaafwonden aan schouder en
heup. Op een terras kwam de
groep daarna even bij van de
schrik.
De organisatie meldt trouwens dat
nog geen enkele renner op het ge
bruik van doping is betrapt. Ten-