fheeleuten moet het niet worden' PZC Dinsdag 7 augustus 2007 1 7 oretta Schrijver (51) was ut 1 juni (duo)presentator sn RTL Nieuws. In ieptember treedt ze, als opvolgster van Catherine !eyl, aan in Max Si Loretta, je talkshow van Max. door Maurits Schmidt Zullen we de onvermijdelij ke eerste vraag bij deze overstap laten vallen „Graag. Ik heb al genoeg sms'jes gehad met 'ben je niet nog ie jong?' Nee dus. Ik ben twee jaar 49-plus. Waar de commerciëlen tot die leeftijd gaan, begint Max." Haar ik heb zwart-op-wit dat u na het AVRO-uitstapje in 2000 RTL nooit meer zou verlaten. „Tja. Max-voorzitter Jan Slagter tornt langs en weg is ze. Na zijn janbod dacht ik: misschien over een paar jaar. Ik had immers de mooist denkbare werkplek. Ster ker nog, ik had voor het eerst na twintig jaar een vastedienstcon- tract. Toch denk je door, en ont dek je met bepaalde ideeën niet uit de voeten te kunnen als nieuwslezer. Nee, van beestjes trek ik me wat terug. Dat staat wel op de kaart. Geen RTL-Nieuws of het milieu komt nu aan bod. Maar er is zoveel meer." U had ook naar Llink gekund, die zelfs nog meer aan dieren doet. „Dat hoef ik dus nu even niet. Max Loretta mag ik zelf invullen tot een jasje dat me goed zit. Als ik het format van Max Catherine had moeten overnemen, had ik het niet gedaan." Sterker nog, daar hebt u nogal op af gegeven. Dat iedereen zich tegen woordig maar slachtoffer voelt, kwam mede door haar program ma's, vond u. „Daarmee duidde ik meer op de oude Catherineshows, vol slachtof fers van wat ook. Daardoor werd ik me de slachtofferrol in het alge meen bewust. Iedereen is wel er gens slachtoffer van." Zoals u via uw joodse vader een tweede generatie oorlogstrauma hoort te hebben. „Dat wilde ik niet. Ik had na zijn overlijden wel het gevoel dat ik de fakkel moest overnemen. Maar bij Catherine moest je al slachtoffer zijn als je de jongste van vijf kinde ren was. Klagen, somberen. Van dat soort drama heb ik afkeer." Dat deed Catherine bij Max dus min der. Toch wilt u een ander program ma maken. „Nou ja, ik ben Loretta. Niet dat ik mijn wereldvisie ga verkondigen. Ik wil wel boeiende, niet aan het dagnieuws gerelateerde onderwer pen doen die dicht tegen mijn per soonlijk interessegebied aanzitten. Het moet een dimensie toevoegen aan wat ik al gedaan heb." Waarom zou u niet uw visie geven? Na twintig jaar nieuws volgen mag u er ook wat van vinden. „Nog wel langer. Inclusief de We reldomroep vijf-en-twin-tig jaar! Maar niet alles wat ik vind, is voor iedereen interessant. Ik zoek het straks ook in kunst, cultuur, litera tuur. Ik ben nu aan 't knippen ge slagen, knip, knip, knip: da's een leuk onderwerp, da's een interes sante gast." En dat vast in een nieuw decor. „Beetje huiselijk. Ik gedij het best in een Lorettasfeer. Rommelig. Niet dat strakke: gesprek één, ge sprek twee." U bent gekozen tot de populairste nieuwslezer van het jaar 2005. Dat word je pas als je het al jarenlang bent. Waar zit dat in? „In niets voor vanzelfsprekend ne men. Alles heeft een achtergrond, een oorsprong. Heeft alles met be grip te maken. Ook bij dat soms saaie nieuws weten waarom je een onderwerp brengt. Bij alles ben ik me bewust van wat ik doe. Daar zal wat talent bij zitten dat ik me in dat nieuws kan verplaatsen, inle ven, het begrijpen, en het daar door kan overdragen. Dat kan har de nieuwsfeiten betreffen, maar ook lieve sprookjesverhalen." Het verhalende element zal er straks bij u ook meer inkomen? „Denk het wel. Iets moois vertel len, iets met elkaar delen. Niet al leen maar rozenblaadjes. Wel mis schien een schilderij van Gary Jen kins in de studio ophangen. Ik kan alleen doen wat ik lekker vind. Het zou leuk zijn als dat bij veel mensen zo aanvoelt." Maar niet het cocoonen van de thee- leuterij waarvoor dat tv-uur be stemd lijkt. „Cocoonen, theeleuten? Nee, dat moet het niet worden. Het tijdslot is al anders: half zes-half zeven. Op dat tijdstip kunnen we mis schien mooi een brug slaan tussen leeftijdsgroepen, waarbij ouderen nu eens niet worden buitengeslo ten. De onderwerpen zijn zo breed als de maatschappij breed is. Het is moeilijk over de formule te praten omdat het nog zo abstract is. Het heeft nog geen kleur, er ligt nog maar een lichte schets." ander financiert, althans een deel van de kosten, met de poet van Barendrecht. En nu willen ze samen een winkel beginnen. Lekker ver weg, zodat het niet in de gaten loopt.' 'En Antoinette?' vraagt Job. 'Is die erachter gekomen, en is ze toen om zeep geholpen?' 'Ai.' Leonie moet toegeven dat Cees van Dordt nu weer heel verdacht wordt. 'Wat nu?' vraagt ze. Op dat moment gaat de telefoon. Ze neemt op. Zonder geluid vormt ze voor Job met haar lippen het woord O-li-vier. 'Mijn vader ligt in het ziekenhuis,' zegt Olivier. 'Hij is op straat gevonden in een achterafwijk van Leiden. Ze denken dat hij mishandeld is en daarna uit een auto is gegooid of zo.' 'Wat verschrikkelijk.' 'Ik ga er nu heen,' zegt Olivier met een doorschijnende stem. 'Het komt me allemaal iets te dichtbij. Eerst bel ik Marisa natuurlijk. Die logeert weer bij haar vriendin. Daar had ze zelf zin in.' Job en Leonie zwijgen. Ze begrijpen wat er gebeurd moet zijn. Barendrecht en zijn kliek weten inmiddels dat Job niet voor de politie werkt en ze zijn met volle kracht weer achter hun geld aangegaan. Blijkbaar zijn ze ervan overtuigd dat Van Dordt het heeft en ze hebben hem gemarteld om hem te laten bekennen. Zo moet het gegaan zijn. Misschien heeft hij bekend. Misschien heeft hij het geld zelfs teruggegeven. Misschien ook kon hij het geld niet teruggeven, omdat hij het al heeft uitgegeven. Ze overleggen en bellen Olivier terug om te zeggen dat ze vinden dat hij naar de politie moet gaan en nu toch echt moet vertellen over Barendrecht en zijn handlangers. 'Ik ben het ermee eens. Doen jullie het maar,' antwoordt Olivier. De volgende morgen al kunnen ze terecht bij Jorinde Goedhart in Rijswijk. Job en Leonie mogen haar allebei direct. Ze kijkt kwiek uit haar ogen en vooral: ze lijkt begaan met de familie Van Dordt. Over het feit dat Job en Leonie zich met de zaak zijn gaan bemoeien, doet ze helemaal niet moeilijk, al vraagt ze wel wat hun belang erbij is. 'Mijn vader houdt van de waarheid, ik ook trouwens.' zegt Leonie. 'We willen weten wat er is gebeurd.' 'U bent een idealist?' vraagt Jorinde aan Job. 'Het is niet alleen idealisme. Er begint iets in mij te borrelen als zich een mysterie voordoet. Ik wil weten hoe het zit. En Leonie is bijna psychologe. Die is dus ook vakmatig geïnteresseerd in de roerselen van de menselijke ziel.' 'Uw naam komt me zo bekend voor,' zegt Jorinde. 'Ik ben veroordeeld geweest voor de moord op mijn oom, Bart van den Heuvel,' zegt Job zonder omwegen. 'Hij was onschuldig en dat is inmiddels bewezen,' zegt Leonie. 'Zoek maar op in je archief.' 'Als dat zo is, begrijp ik iets meer van uw motieven,' zegt Jorinde. 'Ik zal u zeggen wat mijn volgende stappen zijn. Ten eerste zorg ik voor politiebewaking van Cees van Dordt. Ten tweede zal ik Barendrecht aan de tand voelen. Grote kans dat we de moordenaar van Antoinette van der Geest op de hielen zitten.' 'Hou je ons op de hoogte?' vraagt Leonie. 'Dat ben ik jullie beslist verschuldigd.' Morgen aflevering 32. Fridus heeft iets te vertellen Loretta Schrijver Geboren op 16 mei 1956, New York Dochter van zakenman Max en moe der Aletta Hoogste opleiding: gymnasium alfa, en een weinig geschiedenis en ver taalkunde Vorige baan: presentator RTL Nieuws, met korte onderbreking sinds 1989 Mooiste wapenfeit: komt nog Laatste boek: De eeuw van het dier, Marianne Thieme Wil nog: orang-oetans op Kaliman- tan bezoeken ««SSSSp*j.' %- het best in een Lorettasfeer." Loretta Schrijver: „Ik gedij door Sanne Terlouw en Jan Terlouw Van Jan Terlouw en Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur Aflevering 31 Waarin Job en Leonie Jorinde ontmoeten Manon heeft de aantekeningen van Leonie via de telefoon overgenomen en zo goed mogelijk geïnterpreteerd. Ze vermoedt dat ze de juwelen wel zal kunnen thuisbrengen als ze ze ziet. Job voelt een kleine teleurstelling omdat ze niet voorstelt de informatie tijdens een tweede etentje uit te wisselen. Maar ze heeft wel beloofd onmiddellijk te bellen als ze nieuws heeft. Een dag later al belt ze Job op. Ze juicht haast als ze meldt dat een gouden Jugendstil broche die Leonie noemde, nergens is te vinden en dat ze ook de granaten ketting met triple snoer niet heeft kunnen ontdekken bij Daniëls nieuwe aankopen. En verder had Leonie gesproken over een set zilveren bekers met vogels erin gegraveerd. Nergens te bekennen. Reken maar dat Daniël ze voor zichzelf heeft gehouden. Manon twijfelt er niet aan. Hij heeft ze beslist van zijn eigen geld gekocht en opgeslagen in zijn privé kluis. Ze aarzelen voordat ze ophangen. Even valt er een stite waarmee ze allebei niet goed raad weten. Dan hakt Manon de knoop door. 'Tot gauw dan,' zegt ze. 'En succes.' 'Nou, dat is duidelijk,' zegt Leonie. Ze heeft pret omdat er weer schot in de zaak lijkt te zitten. 'Dikke Daniël en de vader van Olivier werken samen. De een heeft de expertise en koopt in, de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17