KLAVERBLAD AUGUSTUS 2007 HEEFT U EEN KLACHT OVER DE GEZONDHEIDSZORG? Klachten kunnen gaan over medische kwes ties en fouten, over het contact met de hulp verlener of over de organisatie van de zorg. Het gaat om zaken die volgens u anders had den moeten of kunnen verlopen. De aard en de ernst van klachten kunnen zeer verschil lend zijn. Uw klacht bespreken Als u een klacht hebt, is het zinvol er eerst met uw zorg- of hulpverlener over te praten. Veel klachten ontstaan door misverstanden, die in een gesprek rechtgezet kunnen wor den. Een hulpverlener heeft er recht op om te weten dat u niet tevreden bent. Uw klacht geeft hem de kans iets te herstellen en te verbeteren. Dat kan ook andere patiënten ten goede komen. Ondersteuning en bemiddeling Als u hulp wilt hebben bij het aangaan van een gesprek met uw hulpverlener over een klacht, kunt u terecht bij de vertrouwensper soon of de klachtenbemiddelaar van de in stelling. Deze bemiddelaar kan zowel met u als uw hulpverlener gaan praten. Als u niet weet hoe u het aan moet pakken, kunt u ook advies vragen bij Zorglnfo Klaverblad Zeeland (kijk bij 'bereikbaar'). Klachtencommissie Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsec tor is iedere hulpverlener en instelling ver plicht een klachtencommissie te hebben. De klachtenregeling moet op een duidelijke ma nier bekend worden gemaakt. Vaak is er een aparte folder over gemaakt, waarin u kunt lezen hoe u een klacht kunt indienen en hoe deze zal worden behandeld. De behandeling van uw klachten door een klachtencommissie is gratis. Tijdens het onderzoek naar uw klacht, zal de commissie u om een nadere toelichting vragen. Die kunt u mondeling of schriftelijk geven. De klachtencommissie moet u laten weten bin nen welke termijn zij haar oordeel uitspreekt. Als deze termijn niet wordt gehaald, dan moet u daarvan op de hoogte worden gesteld. Ook wordt aangegeven binnen welke termijn wel een oordeel is te verwachten. LAAT UW SIGNALEN HOREN! Zorglnfo is in juli overstelpt met telefoontjes van klanten van Zorgstroom. Wij bedanken iedereen die ons gebeld heeft. Met uw signalen kunnen wij belangenbehar tiging in gang zetten. Wilt u vaker meeden ken over de zorg in Zeeland? Dat kan nu via ons e-panel. Meer informatie hierover? Kijk op www.klaverbladzeeland.nl. MANTELZORGERS LAAT UW STEM HOREN! Mantelzorgers zetten zich intensief in voor een ander en besparen de overheid op deze manier miljarden aan geld voor professionele zorg. Klaverblad Zeeland vindt dat mantelzorgers van onschatbare waarde zijn. Bent u mantelzorger? Mantelzorgers zorgen voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorg is vaak lang durig en intensief. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band heb ben met degene voor wie ze zorgen. Mantelzorgers steeds belangrijker Naar verwachting zal er in de toekomst meer en meer beroep worden gedaan op mantelzorgers. De overheid wil namelijk dat we steeds langer zeLfstandig kunnen blijven wonen. Dit vereist goede voor waarden en voorzieningen voor mantel zorgers. Klaverblad Zeeland ziet er op toe dat gemeenten, zorgaanbieders, zorgver zekeraars, welzijnsorganisaties hun ver antwoordelijkheid nemen om een optimaal ondersteuningsaanbod te realiseren. Met behulp van signalen van mantelzorgers hebben wij bijvoorbeeld de toetslijst 'de gemeente en haar mantelzorgers' kunnen ontwikkelen, een lijst met ijkpunten voor gemeentelijk beleid. Laat uw stem horen! Uw mening, ervaringen en wensen zijn erg belangrijk voor ons. Laat ons weten, via Zorglnfo, tegen welke problemen u aan loopt, waar u hulp bij nodig heeft of wat onduidelijk is. Want met uw signalen kun nen wij uw stem laten doordringen bij ver schillende instanties. HULPMIDDELEN EN VERHUIZEN Hebt u een huLpmiddel, zoals bijvoorbeeld een rolstoel, in bruikleen en gaat u verhui zen? En u wilt uw hulpmiddel meenemen? Dat moet mogelijk zijn. Zo is er per 1 juni 2007 een hernieuwde afspraak tussen de gemeenten en Zorgkan toor Zeeland over de overname van hulp middelen. Die afspraak geldt met name als iemand die nu nog zelfstandig woont in een instelling gaat wonen, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis. Maar omgekeerd geldt het ook: als iemand besluit weer zelfstan dig te gaan wonen en zijn hulpmiddel wiL meenemen. Het blijkt soms dat mensen maar ook gemeenten niet weten van deze afspraak. Aarzel niet om hen er op te wij zen. Zulke afspraken zijn er ook over hulp middelen die u via uw zorgverzekeraar in bruikleen hebt. CZ bijvoorbeeld geeft aan dat het altijd mogelijk is, bijvoorbeeld bij overstappen naar een andere zorgverzeke raar, uw hulpmiddel mee te nemen. Toch problemen? Meld het ons en wij zul len het aankaarten bij de betreffende in stantie. PROJECT KOPLOPER IN ZEELAND GAAT VOOR TOEGANKELIJKHEID Klaverblad Zeeland en Brain Management International zijn op tournee langs de Zeeuwse gemeenten. Inzet is het koplo perschap: welke gemeente wordt de meest toegankelijke van Zeeland. (Ziewww.toegankelijkzeeland.nl). Doel van dit voorbeeldproject is om een wijk, stad of gebied integraal toegankelijk te maken voor iedereen. Daarvoor zijn financiële én beleidsinvesteringen nodig door gemeen te, organisaties en bedrijven. Ze maken gezamenlijk een toegangs- en uitvoerings plan voor de openbare ruimte, openbare gebouwen, winkels en horeca. Een aantal gemeenten denkt inmiddels serieus na over deelname. In september wordt vastgesteld welke gemeente uiteindelijk voor deze lan delijke pilot wordt voorgedragen. Via landelijke fondsen is inmiddels 30.000 euro binnengehaald voor de planontwikke ling. OBSTAKEL: MOEILIJKE INFORMATIE Je bent 86 en krijgt een over- fPüj^P eenkomst van organisatie. Je kunt maar - - moeilijk door gronden wat er allemaal staat. Je bent plichtsgetrouw (zo ben je opgevoed) en tekent, vol vertrouwen omdat je al langere tijd goede thuiszorg hebt. En dan blijkt dat je iets getekend hebt waar je aan vast zit. Dat kan gaan over doorbetalen van loonkosten bij een zieke alfahulp, maar ook op andere gebieden horen we regelmatig dat de informatie aan mensen vaak ingewikkeld is. Klaverblad doet een beroep op alle infor matieverstrekkers om zich te verplaatsen in de cliënt! r en Obsta kel kunt u melden bij de redactie. 256 856 Op werkdagen van 09.00-17.00 uur algemeen@klaverbladzeeland.nl - - 3 en 4 september Om tf te informeren over de stand van zaken Ziekenhuis Zeeland i.o., organiseert Klaverblad Zeeland twee informatiebijeenkomsten. De bijeen komsten vinden plaats op: maandag 3 september 2007 in Hotel Arion te Vlissjngen; en dinsdag 4 september 200/ in De Stenge te Heinkenszand» Beide bijeenkomsten zijri van 20.00 tot 22.00 uur. De programma's voor beide bijeenkomsten zijn gelijk. De heren Rob Zomer en Hans Simons van de Raad van Bestuur Ziekenhuis Zeeland i.o. zullen op beide avonden aanwezig zijn om u te informeren en om uw vragen te:beantwoorden. Aanmelden kan via www.klaverblad- zeeland.nl of via e-mail: algemeen® klaverbladzeeland.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16