MOfl Aziz Bekkaoui ontwerpt kleding met een visie JU H PZC Maandag 6 augustus 2007 137 Aziz Bekkaoui: „Als kind wilde ik eigenlijk uitvinder worden." foto CPD/Jan van Breda Modeontwerper Aziz Bekkaoui vindt modeshows te traditioneel. 'Kleding met een visie', daar staat hij voor. Mode als toegepaste kunst. „Aan parfums en tassen heb ik geen boodschap." door Bregje Lampe Voorlopig geen modeshow voor ontwerper Aziz Bek kaoui. „Bij een mode show gaat het alleen maar om de kleding, en voor mij is het niet genoeg louter mooie kle ding te maken. Er zijn al miljoe nen kledingmerken die mooie din gen maken. Eigenlijk hoeft er hele maal niets meer gemaakt te wor den, iedereen heeft genoeg om aan te trekken. Kleding met een vi sie, daaraan ontbreekt het. Die maak ik. Het gaat erom dat je een keuze maakt bij het samenstellen van een collectie. T-shirts, broeken en overhemden hebben hun waarde in het verleden wel bewezen, die hoef ik niet te vervangen. Ik verbe ter ze, en ik zoek naar nieuwe vor men. Een overhemd zonder kno pen gemaakt van T-shirtstof, een kasjmier broek met vouw of een T-shirt met overhemdkraag. Alle maal ontwerpen die ik nergens an ders kan vinden. Ik kom niet elk jaar met een totaal nieuwe collec tie, van colbert tot bikini, ik maak alleen wat nog ontbrak en de goe de ontwerpen blijven in de collec tie. Ik laat geregeld lucratieve klussen liggen, omdat ik ze niet belangrijk en interessant genoeg vind. Ik zie mezelf meer als kunstenaar dan als modeontwerper. De taak van de kunstenaar is visionair en artis tiek. De dingen waarmee ik heb geëxperimenteerd, zijn een succes geworden en ze zijn gekopieerd. Dat was nooit gebeurd als ik niet het risico had genomen iets nieuws te maken. Ik verdien ge noeg aan de inspiratie die ik lever. Grootschalig commercieel succes is niet mijn droom. Mijn kleding wordt wereldwijd verkocht bij zo'n vijftig winkels, succes is niet alleen een kwestie van grote getal len. Voor mij is geld verdienen vooral belangrijk omdat het een bepaalde mate van vrijheid geeft. Dankzij mijn financiële onafhanke lijkheid kan ik zelf kiezen waarin ik investeer. Performances, theater, noem maar op. Dat soort projec ten brengt minder op dan een par fum of een tassencollectie, maar aan parfums en tassen heb ik geen boodschap. Ik houd me niet er gens mee bezig alleen omdat de traditie het voorschrijft. Ik inves teer liever in een project waarmee ik mensen kan inspireren. Zoals het Londsdaleboerka-pro- ject. Dat was een statement. Ach terafheb ik heel veel aanvragen voor de Londsdaleboerka gehad. Ik had er echt duizenden kunnen verkopen aan mensen die het een interessant ding vonden, voor gi gantische bedragen. Dat heb ik be wust niet gedaan, want ik vind dat je niet alles maar moet verzilveren. Het zou ongepast zijn een derge lijk project te exploiteren. Als kind wilde ik eigenlijk uitvin der worden. Toen ik jonger was, draaide ik plaatjes en was ik heel actief in de streetdancescene. Dan sen is een vorm van jezelf presen teren, bij een battle moest je ook je uiterlijk laten zien. Ik was steeds langer bezig met het maken en ver maken van mijn kleding. Toen ik Aziz Bekkaoui Geboren in Berkane, Marokko in 1969. Verhuist in 1976 naar Nederland. Studeert van 1991 tot 1995 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, af studeerrichting modevormge ving Wint in 1996 de eerste prijs voor de beste damescollectie tijdens het Festival des jeunes stylistes Hyères en mag zijn col lectie tonen tijdens de Paco Ra- banne coutureshow in het Louvre 2000: aankopen uit verschillen de Azizcollecties door Musee de La Mode, Parijs. 2002: solo-expositie Aziz, Ge meentemuseum Den Haag 2005: kostuums voor perfor mance Egon Schiele, Amster dam 2005: installatie en kostuum voor Marina Abramovic, Gug genheim Museum, New York 2006: performance/processie, kardinaal Simonis en Aziz ►- 2007: Op de rug van Zeus, performance/installatie van Aziz, Binnenhof, Den Haag daar net zoveel tijd aan kwijt was als aan het zoeken van platen, heb ik mijn platen verkocht en mijn mengpaneel verruild voor een naaimachine. Als student ging ik al heel veel naar de shows. Ik heb achter de schermen geholpen bij Chanel, Dior, Martin Margiela, Issey Miya- ke en Jean Paul Gaultier. Ik vond het allemaal even leuk. Dan ver trok ik met een rugzak naar Parijs en stond ik even later met Kylie Minogue en Madonna op een feestje bij Jean Paul Gaultier. Je moet het geproefd, gezien en ge daan hebben om er afstand van te kunnen nemen. Het is niet zo dat ik sinds 2004 niet meer show, maar ik presenteer mijn kleding te genwoordig op een andere manier. Ik zie mijn werk juist als een verrij king. Ik hoop dat ik op deze ma nier het stereotiepe beeld van de modewereld kan beïnvloeden, want ik vind het zonde dat veel mensen nog steeds zo'n cliché beeld hebben. Heel veel topont werpers, zoals Tom Ford en Issey Miyake, hebben niet eens een mo deopleiding gevolgd. Als ik samen werk met een operagezelschap of met de Openbare Bibliotheek van Amsterdam, dan word ik gevraagd omdat ik visie heb, niet alleen om dat over kleding gepraat moet wor- den. Iedereen is op zijn of haar manier iedere dag met mode bezig. Ik ben blij dat de modewereld steeds se rieuzer wordt genomen. Toen ik eind jaren tachtig ervoor koos in de mode te werken, werd daar nog al lacherig over gedaan. Aan het be gin van mijn carrière werd ik gere geld gevraagd voor rubrieken waar in kritiek wordt geleverd op ie mands uiterlijk. Daar heb ik altijd voor gepast. Ik ben geen stijldicta tor, ik ben een vormgever."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 59