Amsterdamse TukTuks
mijden taxistandplaatsen
Bin *nU i
Koeling in
super soms
te warm
Nepagent hakt hard
In op relschoppers
Vervuilde coke
in omloop
Zes procent installaties
koelt niet goed volgens
Consumentenbond.
Initiatiefnemers
mikken vooral op korte
ritten in de hoofdstad.
Werken bij Van Oeveren-Vervaet
Service-adviseur bedrijfswagens
Mercedes-Benz
Van Oeveren-Vervaet www.VanOeveren-Vervaet.nl
6 Zaterdag 4 augustus 2007 PZC
DEN HAAG - Ruim 6 procent van de
koelingen in supers is niet koud ge
noeg, blijkt uit onderzoek van de
Consumentenbond. Door de te ho
ge temperatuur kunnen bacteriën
en schimmels zich snel vermenig
vuldigen en kunnen producten
eerder bedorven zijn dan de houd
baarheidsdatum op de verpakking.
De bond testte 589 koelingen. In
het Plus-filiaal in Hillegom werd
kaas bewaard bij een temperatuur
van 12 graden Celsius in plaats van
de maximaal toegestane 7 graden.
Een Natuurwinkel aan de Haar
lemmerstraat in Amsterdam
maakt het nog bonter, daar lag het
vlees op 11 graden in de koeling, in
plaats van maximaal 4 graden.
Volgens de Consumentenbond
scoren vooral koelingen van na-
tuurwinkels slecht, evenals die
van de supermarktketens Lidl en
Plus.
De Natuurwinkels scoren slecht,
evenals Lidl en Plus. Bij een kwart
van de Lidls ligt het vlees te warm,
terwijl bij één op de vijf Natuur
winkels de kaas boven de toegesta
ne temperatuur wordt bewaard.
Jumbo en C1000 scoorden goed.
Koelingen in supers mogen maxi
maal 7 graden Celsius zijn. Winke
liers kunnen ook met leveranciers
afspreken dat ze producten bij
maximaal 4 graden bewaren. Bij
die temperatuur groeien schim
mels en bacteriën langzamer dan
bij 7 graden en kunnen leveran
ciers een langere houdbaarheidsda
tum aanhouden. Als de supers de
temperatuur daarna niet laag ge
noeg houden, kunnen ziektever
wekkers als de salmonella- en de
listeria-bacterie snel om zich heen
grijpen.
De Consumentenbond zal de
Voedsel- en Warenautoriteit vra
gen vaker te controleren. De bond
onderzocht de koelschappen op
verschillende plekken met een in
frarood thermometer. Bij de 6 pro
cent die fout zat, werd minimaal 2
graden te veel gemeten.
AMSTERDAM - Mensen kijken la
chend en reageren ietwat verbaasd
wanneer ze de eerste TukTuk
door Amsterdam zien voorbijko
men. Ook de taxichauffeurs bij de
Westertoren in de Jordaan bekij
ken de gemotoriseerde driewieler
met een glimlach op hun gezicht.
„Als het maar droog blijft", roept
er eentje. Een ander oppert zelfs
of hij even een 'stukkie' kan mee-
rijden. En dat terwijl juist de taxi
wereld het nieuwste vervoersmid
del in de hoofdstad als oneerlijke
concurrentie zou beschouwen.
Wellicht vormden de twee taxi
chauffeurs een uitzondering, maar
Martijn Beversluis, directeur van
de TukTuk Company, haalt toch
even opgelucht adem. Hij vraagt
zelfs of een van de taxibestuurders
een visitekaartje voor hem heeft,
zodat hij mensen die zich aandie
nen voor langere ritten naar hen
kan doorverwijzen. „Want wij
doen alleen de korte ritjes hoor",
verklaart de directeur op geruststel
lende toon.
De TukTuk Company rijdt sinds
gisteren met twintig gekleurde
driewielertaxi's door Amsterdam.
In het straatbeeld van Den Haag
en Zandvoort zijn ze al langer te
zien. Als inwoner van Amsterdam
is Beversluis goed op de hoogte
van de problemen in de taxiwe
reld. „Dat is ook de reden dat we
hier nu beginnen. Taxichauffeurs
hebben vaak geen zin in korte rit-
'Stel je op als een
boeddhistische Thai
en zeg ja en amen'
ten, die weigeren ze dan ook. Wij
willen juist in een uur tijd zoveel
mogelijk ritjes. Dat leidt voor ons
tot meer omzet."
Beversluis spreekt dan ook niet
van concurrentie maar noemt de
TukTuks juist een aanvulling op
de markt. Bovendien richt zijn be
drijf zich vooral op de Amsterdam
mer en niet op de toerist. „Uit on
derzoek blijkt dat 95 procent van
onze klanten nooit een taxi
neemt. In Den Haag is er zelfs
geen telefoontje minder binnenge
komen bij de taxicentrale sinds
wij er zijn", weet hij.
Toch krijgen de ongeveer honderd
chauffeurs die de driewielertaxi's
zullen besturen de opdracht taxi
standplaatsen, zoals bij het Cen
traal Station en het Leidseplein, te
mijden. „En worden ze toch uitge
scholden, dan mogen ze de boel
vooral niet laten escaleren", luidt
het advies van Beversluis. „Stel je
dan op als een boeddhistische
Thai en knik 'ja en amen'."
De TukTuks rijden vooral in de
Jordaan en in de Pijp. Daar waar
het openbaar vervoer niet altijd op
timaal is, weet de directeur.
Een ritje binnen een zone be
draagt 3,50 per persoon, 5 euro
voor twee personen en 6,50 voor
drie inzittenden. „Niet duur",
vindt de Amsterdamse Marieke
die vanaf haar terrasstoel de zo
juist aangekomen TukTuk bewon
dert. Maar ze moet er nog wel
even aan wennen. „Als je erin zit,
voel je je denk ik wel een beetje
toerist in eigen stad."
Werken bij ons bedrijf betekent werken bij dé officiële
Mercedes-Benz dealer voor Zeeland. Verder betekent
het klaarstaan voor klanten en. collega's in een
veelzijdig bedrijf dat niet stil zit en waar ruimte
is voor nieuwe ideeën én ambities.
Ter versterking van ons team in Terneuzen zoeken wij een
Ais aanspreekpunt Voor onze Mercedes-Benz rijders
perfecte service verlenen, oplossingsgericht werken,
heldere afspraken maken en deze nakomen en het
proces administratief afhandelen, daar draait het om.
U weet hoe u met kwaliteitsproducten omgaat en
vindt het logisch dat de klant daarbij centraal staat.
Het is een zelfstandige, veelzijdige functie die kennis
van techniek, flexibiliteit en doorzettingsvermogen van
u vraagt. U kunt rekenen op een informele werksfeer
en uitstekende arbeidsvoorwaarden.
Overtuigd dat wij U zoeken?
Overtuig ons en stuur uw sollicitatie met
cv vóór 31 augustus naar onze vestiging
in Goes Albert Plesmanvveg 2, 4462 GC
t.a.v. de heer R.VV. Boekholt.
Star IN MOBILITEIT info@VanOeveren-Vervaet.nl
Een TukTuk passeert de taxistandplaats op de Westermarkt.
foto Evert Elzinga/ANP
AMSTERDAM - Een nepagent heeft
de politie geholpen bij het bedwin
gen van vechtpartijen rond het
Thorbeckeplein in Amsterdam. De
man deed zich donderdagavond
voor als rechercheur in burger,
maar hij ging zo wild tekeer, dat
hij zelf werd aangehouden.
In het heetst van de strijd dook de
veertigjarige Amsterdammer op
en overtuigde de agenten ervan
dat hij een collega was. Hij boeide
een arrestant hardhandig en duw
de omstanders ruw opzij. Achteraf
kregen de agenten het vermoeden
dat de man, die zich niet had geï
dentificeerd, geen agent was. Toen
hij later weer aanwezig was bij een
kloppartij elders, sloegen agenten
hem in de boeien. Hem is mishan
deling en wederrechtelijke vrij
heidsberoving ten laste gelegd.
Het korps zit met de zaak in zijn
maag. „Zijn wij zo naïef dat we
niet meer weten wie wie is als het
even spannend wordt?" Dat agen
ten in alle hectiek geloofden dat
de man een collega was, vindt
woordvoerder Leo Dortland op
zichzelf niet raar. „We werken met
ruim zesduizend agenten. Maar
een agent in burger zal altijd terug
houdend zijn als geüniformeerde
collega's bezig zijn. Deze meneer
ging er blind in. Dat wekte arg
waan." De politie houdt er reke
ning mee dat de man zich eerder
als agent heeft voorgedaan.
UTRECHT - Het Trimbos-instituut
roept mensen op voorlopig geen
cocaïne te gebruiken. Het instituut
heeft coke aangetroffen die veront
reinigd is met atropine.
Een gebruiker is al overleden. Vol
gens het instituut zijn er vanuit
het hele land meldingen die dui
den op gebruik van de verontrei
nigde cocaïne.
Atropine werkt als tripmiddel. Bij
een overdosis krijgt de gebruiker
last van hallucinaties, rusteloos
heid en gedaald bewustzijn. Ook
kan de persoon bewusteloos ra
ken. Er kunnen ademhalings- en
hartritmestoornissen optreden die
kunnen leiden tot de dood.
Eind 2004 en eind 2005 was er in
Nederland ook vervuilde coke in
omloop.