Amsterdamse TukTuks mijden taxistandplaatsen Bin *nU i Koeling in super soms te warm Nepagent hakt hard In op relschoppers Vervuilde coke in omloop Zes procent installaties koelt niet goed volgens Consumentenbond. Initiatiefnemers mikken vooral op korte ritten in de hoofdstad. Werken bij Van Oeveren-Vervaet Service-adviseur bedrijfswagens Mercedes-Benz Van Oeveren-Vervaet www.VanOeveren-Vervaet.nl 6 Zaterdag 4 augustus 2007 PZC DEN HAAG - Ruim 6 procent van de koelingen in supers is niet koud ge noeg, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Door de te ho ge temperatuur kunnen bacteriën en schimmels zich snel vermenig vuldigen en kunnen producten eerder bedorven zijn dan de houd baarheidsdatum op de verpakking. De bond testte 589 koelingen. In het Plus-filiaal in Hillegom werd kaas bewaard bij een temperatuur van 12 graden Celsius in plaats van de maximaal toegestane 7 graden. Een Natuurwinkel aan de Haar lemmerstraat in Amsterdam maakt het nog bonter, daar lag het vlees op 11 graden in de koeling, in plaats van maximaal 4 graden. Volgens de Consumentenbond scoren vooral koelingen van na- tuurwinkels slecht, evenals die van de supermarktketens Lidl en Plus. De Natuurwinkels scoren slecht, evenals Lidl en Plus. Bij een kwart van de Lidls ligt het vlees te warm, terwijl bij één op de vijf Natuur winkels de kaas boven de toegesta ne temperatuur wordt bewaard. Jumbo en C1000 scoorden goed. Koelingen in supers mogen maxi maal 7 graden Celsius zijn. Winke liers kunnen ook met leveranciers afspreken dat ze producten bij maximaal 4 graden bewaren. Bij die temperatuur groeien schim mels en bacteriën langzamer dan bij 7 graden en kunnen leveran ciers een langere houdbaarheidsda tum aanhouden. Als de supers de temperatuur daarna niet laag ge noeg houden, kunnen ziektever wekkers als de salmonella- en de listeria-bacterie snel om zich heen grijpen. De Consumentenbond zal de Voedsel- en Warenautoriteit vra gen vaker te controleren. De bond onderzocht de koelschappen op verschillende plekken met een in frarood thermometer. Bij de 6 pro cent die fout zat, werd minimaal 2 graden te veel gemeten. AMSTERDAM - Mensen kijken la chend en reageren ietwat verbaasd wanneer ze de eerste TukTuk door Amsterdam zien voorbijko men. Ook de taxichauffeurs bij de Westertoren in de Jordaan bekij ken de gemotoriseerde driewieler met een glimlach op hun gezicht. „Als het maar droog blijft", roept er eentje. Een ander oppert zelfs of hij even een 'stukkie' kan mee- rijden. En dat terwijl juist de taxi wereld het nieuwste vervoersmid del in de hoofdstad als oneerlijke concurrentie zou beschouwen. Wellicht vormden de twee taxi chauffeurs een uitzondering, maar Martijn Beversluis, directeur van de TukTuk Company, haalt toch even opgelucht adem. Hij vraagt zelfs of een van de taxibestuurders een visitekaartje voor hem heeft, zodat hij mensen die zich aandie nen voor langere ritten naar hen kan doorverwijzen. „Want wij doen alleen de korte ritjes hoor", verklaart de directeur op geruststel lende toon. De TukTuk Company rijdt sinds gisteren met twintig gekleurde driewielertaxi's door Amsterdam. In het straatbeeld van Den Haag en Zandvoort zijn ze al langer te zien. Als inwoner van Amsterdam is Beversluis goed op de hoogte van de problemen in de taxiwe reld. „Dat is ook de reden dat we hier nu beginnen. Taxichauffeurs hebben vaak geen zin in korte rit- 'Stel je op als een boeddhistische Thai en zeg ja en amen' ten, die weigeren ze dan ook. Wij willen juist in een uur tijd zoveel mogelijk ritjes. Dat leidt voor ons tot meer omzet." Beversluis spreekt dan ook niet van concurrentie maar noemt de TukTuks juist een aanvulling op de markt. Bovendien richt zijn be drijf zich vooral op de Amsterdam mer en niet op de toerist. „Uit on derzoek blijkt dat 95 procent van onze klanten nooit een taxi neemt. In Den Haag is er zelfs geen telefoontje minder binnenge komen bij de taxicentrale sinds wij er zijn", weet hij. Toch krijgen de ongeveer honderd chauffeurs die de driewielertaxi's zullen besturen de opdracht taxi standplaatsen, zoals bij het Cen traal Station en het Leidseplein, te mijden. „En worden ze toch uitge scholden, dan mogen ze de boel vooral niet laten escaleren", luidt het advies van Beversluis. „Stel je dan op als een boeddhistische Thai en knik 'ja en amen'." De TukTuks rijden vooral in de Jordaan en in de Pijp. Daar waar het openbaar vervoer niet altijd op timaal is, weet de directeur. Een ritje binnen een zone be draagt 3,50 per persoon, 5 euro voor twee personen en 6,50 voor drie inzittenden. „Niet duur", vindt de Amsterdamse Marieke die vanaf haar terrasstoel de zo juist aangekomen TukTuk bewon dert. Maar ze moet er nog wel even aan wennen. „Als je erin zit, voel je je denk ik wel een beetje toerist in eigen stad." Werken bij ons bedrijf betekent werken bij dé officiële Mercedes-Benz dealer voor Zeeland. Verder betekent het klaarstaan voor klanten en. collega's in een veelzijdig bedrijf dat niet stil zit en waar ruimte is voor nieuwe ideeën én ambities. Ter versterking van ons team in Terneuzen zoeken wij een Ais aanspreekpunt Voor onze Mercedes-Benz rijders perfecte service verlenen, oplossingsgericht werken, heldere afspraken maken en deze nakomen en het proces administratief afhandelen, daar draait het om. U weet hoe u met kwaliteitsproducten omgaat en vindt het logisch dat de klant daarbij centraal staat. Het is een zelfstandige, veelzijdige functie die kennis van techniek, flexibiliteit en doorzettingsvermogen van u vraagt. U kunt rekenen op een informele werksfeer en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Overtuigd dat wij U zoeken? Overtuig ons en stuur uw sollicitatie met cv vóór 31 augustus naar onze vestiging in Goes Albert Plesmanvveg 2, 4462 GC t.a.v. de heer R.VV. Boekholt. Star IN MOBILITEIT info@VanOeveren-Vervaet.nl Een TukTuk passeert de taxistandplaats op de Westermarkt. foto Evert Elzinga/ANP AMSTERDAM - Een nepagent heeft de politie geholpen bij het bedwin gen van vechtpartijen rond het Thorbeckeplein in Amsterdam. De man deed zich donderdagavond voor als rechercheur in burger, maar hij ging zo wild tekeer, dat hij zelf werd aangehouden. In het heetst van de strijd dook de veertigjarige Amsterdammer op en overtuigde de agenten ervan dat hij een collega was. Hij boeide een arrestant hardhandig en duw de omstanders ruw opzij. Achteraf kregen de agenten het vermoeden dat de man, die zich niet had geï dentificeerd, geen agent was. Toen hij later weer aanwezig was bij een kloppartij elders, sloegen agenten hem in de boeien. Hem is mishan deling en wederrechtelijke vrij heidsberoving ten laste gelegd. Het korps zit met de zaak in zijn maag. „Zijn wij zo naïef dat we niet meer weten wie wie is als het even spannend wordt?" Dat agen ten in alle hectiek geloofden dat de man een collega was, vindt woordvoerder Leo Dortland op zichzelf niet raar. „We werken met ruim zesduizend agenten. Maar een agent in burger zal altijd terug houdend zijn als geüniformeerde collega's bezig zijn. Deze meneer ging er blind in. Dat wekte arg waan." De politie houdt er reke ning mee dat de man zich eerder als agent heeft voorgedaan. UTRECHT - Het Trimbos-instituut roept mensen op voorlopig geen cocaïne te gebruiken. Het instituut heeft coke aangetroffen die veront reinigd is met atropine. Een gebruiker is al overleden. Vol gens het instituut zijn er vanuit het hele land meldingen die dui den op gebruik van de verontrei nigde cocaïne. Atropine werkt als tripmiddel. Bij een overdosis krijgt de gebruiker last van hallucinaties, rusteloos heid en gedaald bewustzijn. Ook kan de persoon bewusteloos ra ken. Er kunnen ademhalings- en hartritmestoornissen optreden die kunnen leiden tot de dood. Eind 2004 en eind 2005 was er in Nederland ook vervuilde coke in omloop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 6