Verslaafd aan applaus HN DE ROEM Tineke Schouten 1 v11 PZC Zaterdag 4 augustus 2007 Tineke Schouten: „Dit vak vereist dat je altijd vrolijkheid uitstraalt.' Noem haar geen cabaretière. Cabaret is kritisch. Tineke Schouten vindt zichzelf comédienne. Gewoon om te lachen. Haar kracht zit in de gekke typetjes, zoals Lenie van de Takkestraat. De Lenie die haar na een moeizame aanloop als artiest in één keer bekend maakte. door Jan Vriend foto ANP In de zomerserie 'De tol van de roem' komen mensen aan het woord die op hun vakgebied succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar voor? Vandaag aflevering 6: Tineke Schouten Al jaren trekt Tineke Schou ten (52) volle zalen. Ze is ge trouwd, moeder van doch ters van 25 en 20 jaar en woont naast burgemeester Annemarie Jorritsma in een landhuis in Al- mere. Bij dat landhuis kreeg ze laatst fans aan de deur. Zomaar, op een zondagmid dag. Een moeder met haar tienerdochter. „Op zo'n moment kan ik die mensen op de drempel gedag zeggen, koeltjes een hand geven en de deur weer dichtgooien. Want het is natuurlijk een inbreuk op je privéleven, maar ik weet zeker dat ik de he le dag een rotgevoel zou hebben, als ik dat zou hebben gedaan. Dus ik vraag ze bin nen en drink een kopje thee met ze. Om dat ik weet dat ik die mensen daarmee een mooie middag bezorg en daar dan zelf weer een goed humeur aan overhoud. „Het zal wel met mijn opvoeding te ma ken hebben. Als middenstandskind ben ik nou eenmaal grootgebracht met de bood schap dat je het de mensen naar de zin hoort te maken." Haar ouders hadden een supermarkt in Utrecht. Het gezin woonde bij de zaak. „Als een bejaarde klant met volle tassen de winkel uitliep, riep mijn vader me. Even helpen de boodschappen naar huis te sjou wen." Het liefste was ze vanaf de schoolbanken al het podium opgestapt. Thuis vonden ze dat maar niks. Een artiest heeft toch geen zekerheid? Na baantjes als receptioniste bij een hotel, de VW en een autobedrijf kon ze uiteindelijk toch als prof het theater in. De aanloop was lang. Jaren werkte ze 'in de marge' van de showbizz. Tot ze in 1983 in zee ging met producent John de Mol. Hij bracht haar shows op de televisie, waar na heel Nederland wist wie Tineke Schou ten was. Een gesprek in de kleedkamer, de middag voor een voorstelling. Halverwege de trans formatie van gewoon naar artiest. Ook het gesprek loopt langs die grens tussen thuis en toneel. Ze vertelt over haar nieuwe show PosiTien, waarmee ze vanaf augustus door het land trekt. Altijd die druk. Tek sten en muziek schrijft ze zelf Om haar muzikanten, technici en assistenten te kun nen betalen, moeten de zalen vol zitten. Geen succes betekent geen geld. „Dit vak vereist dat je altijd vrolijkheid uit straalt. Ook al ben je moe en afgedraaid, het publiek verwacht een positieve lading. Dat heb ik ook thuis geleerd: je klanten stel je niet teleur. Altijd glimlachen. Proble men hou je binnenskamers. Natuurlijk heb ik ook wel eens strubbelingen met ma nagers of medewerkers, maar de show must go on. Dus praat je het gauw uit en ga je weer met een glimlach het toneel op. „Sommige collega's laten hun teksten door anderen schrijven, ik wil alles zelf doen. Ik kan ook niet met een serieus gezicht over een verloren liefde zingen als mijn man ge woon thuis op me zit te wachten. De emo ties die ik voor het voeüicht breng, moe ten uit mezelf komen." Steeds tijdgebrek. Teksten moeten af, ze wordt in theaters verwacht en thuis wil ze moeder en echtgenote zijn. „De dag na de begrafenis van mijn vader stond ik weer op het toneel. Hij overleed plotseling, zeven jaar geleden. Voor mijn gevoel ben ik veel te snel weer aan het werk gegaan. Dat was wel helemaal in zijn lijn. Hij zou niet hebben gewild dat ik af zegde. 'De mensen verwachten je, dus ga je', was zijn theorie. „De schoolvoorstellingen waarin mijn dochters speelden, heb ik gemist omdat ik die avonden zelf op het toneel stond. Bij het afzwemmen voor hun diploma's was ik onderweg. Gelukkig vingen opa en oma het op, maar ik vind het nog steeds jam mer dat ik daar niet bij was. „Mijn jongste dochter is in juli 1986 gebo ren. Het was net na mijn doorbraak. In sep tember ging mijn nieuwe show van start. De theaters waren al geboekt, maar de voorstelling moest ik nog schrijven. Daar om ben ik twee weken na de bevalling al met borstvoeding gestopt. Die eerste maan den heb ik haar heel vaak naar oma ge bracht om zelf weer aan een liedje of een tekst verder te werken. Ik genoot ervan dat dat lukte, maar had ook het gevoel dat ik mijn kinderen tekort deed. „Achteraf denk ik: hoe heb ik me zo gek kunnen laten maken? Waarom ben ik niet drie maanden lekker met mijn kleintje op de bank gaan zitten? Geld was toen echt geen drijfveer. Het management regelde alles. In die tijd deelde ik niet eens in de winst. Ik kreeg een salaris, daar deed ik het voor. Het gebrek aan privacy. Haar dochter van 20 werd moeder. Al vroeg tijdens de zwan gerschap kreeg de roddelpers er lucht van. „Mijn dochter was blij dat ze moeder werd, maar voor mij kwam de zwanger- schap nogal onverwacht. Ik was twee we ken van slag nadat ze het me had verteld. Op zo'n moment zit je echt niet te wach ten op de roddelpers. Op de dag van de ge boorte belde RTL Boulevard. Of ze een foto van mijn kleinkind konden krijgen. Mijn dochter hoefde niet zo nodig met haar ba by in de schijnwerpers. „Ik besef dat die aandacht voor mijn privé leven bij het vak hoort. Het publiek mag best weten dat ik trots ben op mijn klein kind. Net zoals de buitenwacht mag weten dat het bij mij niet altijd rozengeur en ma neschijn is. Ik sta toch al zo vaak op de fo to als de stralende artieste met het grote succes en het mooie huis. Als je niet uit kijkt, denkt de buitenwereld al gauw dat ik alles heb en dat er bij mij nooit iets tegen zit. Van mij mag iedereen weten dat er bij ons thuis ook zorgen zijn. „De reacties op verhalen in de roddelpers zijn niet altijd vervelend. Na de verhalen over de zwangerschap van mijn dochter kreeg ik brieven van vrouwen die uit eigen ervaring schreven hoe leuk het is om jong oma te zijn." Het verslavende van het vak. Dat hechten aan het applaus van een publiek dat iedere keer meer verwacht. „Ik doe dit werk 26 jaar. Toen ik begon, had ik nooit gedacht dat ik het zo lang zou volhouden. Nu weet ik dat ik heel moeilijk buiten het vak kan. Het gevoel dat er een volle zaal op je zit te wachten, is onbe schrijflijk. De vrijheid om mijn gevoel met mijn publiek te delen, zie ik als een groot voorrecht. De waardering daarvoor voelt als een warm bad. Daarom neem ik alle na delen graag op de koop toe. „In praktische zin biedt dit vak veel voor delen. Welke werkende vrouw is bijna ie dere dag tot drie uur thuis? Wie kan zijn eigen collega's kiezen? Wie wordt door de ober naar de mooiste tafel van het restau rant gebracht omdat hij je van de tv heeft herkend? Ook qua beloning is dit geen slecht vak. Denk nou niet dat we miljoe nen op de bank hebben, daarvoor heb ik altijd te veel in mijn shows geïnvesteerd. Steeds nóg flitsender decors, nog mooiere kostuums. Want het publiek rekent erop dat ik iedere keer weer met wat nieuws uit pak. Over geld hoefik echt niet te klagen. We wonen prachtig, rijden een mooie au to en leven er goed van." Toch was er twijfel. Doorgaan ja of nee? „Ik heb er wel eens over gedacht om met werken te kappen. Zoals iedereen dat soms doet. De jongste is straks het huis uit, er breekt een nieuwe fase aan in mijn le ven. Ik dacht: het is genoeg geweest, ik ga lekker van mijn kleinkind genieten. Toen ik het goed op me liet inwerken, besefte ik dat thuis zitten niet bij me past. Niks doen, daar word je toch chagrijnig van? Stoppen met werken zou ook funest zijn voor mijn lijf Het zou thuis veel te gezellig worden. Ik ken mezelf, ik ken mijn man. Dat wordt iedere dag gasten, lekker eten en veel wijn op tafel. Ik zou kilo's aanko men. Laat mij maar het toneel op gaan. Veel beter voor mijn gezondheid."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 63