Eco 'i Ie De hartelijke groeten uit Groede Unilever schrapt 20.000 hanen Proef met betalen via mobiele telefoon in winkels Rotterdam 1 4 Vrijdag 3 augustus 2007 PZC Pieters grafisch bedrijf ziet omzet uit ansichtkaarten groeien. Vopak leent 1 miljard euro voor groei Vedior aast op Chinese branchegenoot Sanoma ziet omzet in Nederland dalen Fisher-Price haalt plastic Pino terug Minder winst en omzet oliemaatschappij Total Concern overtreft verwachtingen voor eerste halfjaar. Consument moet eerst saldo op 'mobiele' rekening zetten. door Jeffrey Kutterink CROEDE - Een ansichtkaart is meer dan alleen een plaatje, vindt Floor Pieters. En ook meer dan een va kantiegroet of een felicitatie. „Een kaart leent zich uitstekend als pro motiemiddel of om producten aan de man te brengen." Pieters Grafisch Bedrijf in Groede ziet de omzet uit ansichtkaarten al leen maar groeien. Inmiddels ma ken ze er een kwart van uit. Het is al weer een jaar of tien gele den dat Pieters zich begon te spe cialiseren in het drukken van an sichtkaarten. „De markt in Zee land groeit niet of nauwelijks", schetst Floor Pieters. Samen met zijn broer Gert voert hij de direc tie over het grafisch bedrijf In Zee land is Pieters bekend van het drukken van de Zeelandkalender, tijdschriften (zoals de Badkoerier), posters, boeken en brochures (voor bijvoorbeeld gemeenten, ha venschap en Zeeuws Landschap). „We willen niet op één paard wed den", benadrukt Pieters. „Daarom richten we ons met de kaarten op heel Nederland." De concurrentie is groot. „Als je af en toe kaarten drukt, ben je nog geen specialist. Om een voorbeeld te noemen: ansichtkaarten zijn aan één kant gelakt. Daardoor heeft een kaart altijd de neiging om krom te trekken. Wij hebben een aantal jaren onderzoek gedaan naar soorten karton en inkt om dat kromtrekken te voorkomen. Dat onderzoek herhalen we steeds opnieuw." Hij loopt naar een kast en haalt een van de laatste drukorders te voorschijn. Het zijn toeristische kaarten met foto's van bekende plekken in Amsterdam. Het Zeeuws Museum bestelde onlangs 60.000 stuks. Youth for Christ wil de er 18.000. Maar ook de KLM, tal van kampeerbedrijven, de Christelijke hulporganisatie Dor cas en de Evangelische Omroep la ten hun kaarten in Groede druk ken. De beide broers ondernemen vanuit een levensvisie. „We zijn christen. Hoewel we natuurlijk als bedrijf geld moeten verdienen, draait het bij ons niet alleen daar om. De drukkerij is winstgevend, 'Als je af en toe kaarten drukt, ben je nog geen specialist' maar we hoeven niet het onderste uit de kan. Dat helpt zeker bij het overleven in de turbulente wereld van drukkerijen. Waar anderen contacten opdoen op de golfbaan, doen wij ze op in bijvoorbeeld de kerk." Een enkele keer heeft Pieters een opdracht geweigerd. „Maar we gaan praktisch met onze levensvi sie om. Op één van de ansichtkaar ten van Amsterdam die we nu drukken staat een stukje red-light district. Je ziet geen blote dames en dus drukken we die kaart. Maar is een kaart wel aanstootgevend, dan laten we de opdracht aan ons voorbij gaan." Met het drukken van kaarten pro beert Pieters meer klanten uit het hele land aan te trekken. Speciaal met dat doel is een acquisiteur aan gesteld. Ook van de nieuwe websi te ansicht-kaarten.nl verwacht Pie ters veel. „De jongere generatie laat de boeken met leveranciers adressen voor wat ze zijn. Als ze in formatie zoeken, doen ze dat op in ternet." www.pietersgroede.nl www.ansicht-kaarten.nl Pieters Grafisch bedrijf Opgericht: 1927 Werknemers: 22 Omzet: 2,5 miljoen euro ROTTERDAM - Het tankopslagbe- drijf Vopak heeft een lening afge sloten ter waarde van 1 miljard eu ro, met een optie die te verhogen tot 1,2 miljard euro. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. Vopak gaat het geld gebruiken om zijn groeistrategie te financieren. Het bedrijf sloot daarvoor in mei al onderhandse leningen af in de Verenigde Staten ter waarde van 375 miljoen dollar (275 miljoen eu ro). De nieuwe kredietfaciliteit ver vangt een lening van 500 miljoen euro die Vopak in juli 2005 afsloot. KUALA LUMPUR - Uitzender Vedior is op overnamepad in China. Be stuurslid Brian Wilkinson ver wacht in de komende weken een acquisitie aan te kondigen, Vedior is 's werelds op drie na grootste uit zendconcern. De onderneming haalt 70 procent van de omzet in Europa en wil deze afhankelijk heid de komende jaren verkleinen door meer in China te investeren. „Idealiter willen we 40 procent van de omzet uit Europa halen, 30 procent uit Amerika en het overi ge uit de rest van de wereld." HELSINKI - Het Finse mediaconcern Sanoma WSOY heeft in het twee de kwartaal in Nederland een lage re omzet gedraaid. De omzet zakte van 138,7 miljoen euro naar 136,6 miljoen euro. De uitgever van on der meer Libelle en Donald Duck maakte dat gisteren bekend. De Nederlandse divisie boekte een lagere omzet doordat de inkom sten uit de losse verkoop daalden. De uitgever moest het ook doen met minder abonnees in Neder land. Elders deed Sanoma het beter. NEW YORK - Het Amerikaanse speelgoedbedrijf Fisher-Price haalt 1,5 miljoen stuks in China gepro duceerd speelgoed uit de handel, omdat de verf mogelijk te veel lood bevat. Dat maakte moederbe drijf Mattel gisteren bekend. Het gaat om 967.000 plastic speel tjes op de Amerikaanse markt en 533.000 in de rest van de wereld. Het gaat onder meer om figuren zoals Pino uit Sesamstraat. Vol gens Mattel kwam het probleem tijdens intern onderzoek aan het licht. PARIJS - De Franse oliemaatschap pij Total heeft in het tweede kwar taal een nettowinst geboekt van 3,10 miljard euro tegen 3,36 miljard euro vorig jaar. De omzet ging met 4,4 procent omlaag tot 39,09 mil jard euro. Dat maakte Total giste ren bekend. De resultaten stonden onder druk door lagere gasprijzen en een zwakke dollar. Ook hogere kosten drukten de resultaten. De winst voldoet wel aan de verwachtingen. Total is de op vijf na grootste olie maatschappij ter wereld naar marktwaarde. ROTTERDAM - Het was- en voe dingsmiddelenconcern Unilever schrapt de. komende vier jaar 20,000 banen. Dat liet het concern gisteren weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Unilever neemt de maatregel om winstgevender te worden. De te schrappen arbeidsplaatsen maken ongeveer 11 procent van het totale personeelsbestand uit. Of er ook banen in Nederland verdwijnen is niet bekend Unilever heeft de verrassend goe de resultaten van het eerste kwar taal van 2007 weten vast te hou den in het tweede kwartaal. De verkopen van het concern (per soonlijke verzorging, was- en schoonnmaakmiddelen, voeding, ijs) stegen met 5,8 procent tot 10,5 miljard euro. Daarop werd een bru towinst geboekt van 13,7 procent, ofwel een nettowinst van 1,15 mil jard euro. In totaal zette Unilever in de eerste zes maanden van dit jaar iets meer dan 20 miljard euro om, waarop netto 2,2 miljard euro werd verdiend. Bestuursvoorzitter Patrick Cescau is optimistisch over de rest van 2007. Unilever streeft naar een groei van tussen 3 en 5 procent per jaar. ROTTERDAM - Zo'n duizend men sen doen binnenkort mee aan een proef waarbij ze kunnen betalen met hun mobiele telefoon. Het be drijf Payter experimenteert daar mee in Rotterdam, met de bedoe ling het systeem volgend jaar lan delijk in te voeren. De deelnemers aan de proef krij gen een speciaal toestel. Ze kun nen daarmee 'mobiel' betalen in tientallen winkels, waaronder een speelgoedzaak, een supermarkt en enkele horecazaken. Die hebben een speciaal kastje staan waar de gsm tegenaan kan worden gehou den. Na het intoetsen van een pin code is de transactie afgerond. Als iemand het toestel verliest, kan de rekening geblokkeerd worden. Consumenten moeten net als bij een chipknip eerst een saldo op de 'mobiele' rekening zetten. Deelne mers aan de proef krijgen het toe stel met 50 euro betaaltegoed. Het telefoontoestel is uitgerust met de zogenoemde NFC-technologie (Near Field Communication), waarmee het volgens Payter moge lijk is over een heel korte afstand veilig informatie uit te wisselen. PW Het bedrijf Payter experimen- teert met betalen met een mo biele telefoon in het centrum van Rotterdam. Veel winkels doen mee aan de proef. Directeur Floor Pieters: „We willen niet op één paard wedden. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14