Jongensdroom van koolstofvezel
Blik in het verleden
op jarige Nürburgring
Toertochtje maken in
een ouderwetse Daf
Seat heeft hypermodern
ontwikkelingscentrum
Mazda viert productie
van 40 miljoenste auto
Nieuwe Ford Kuga vanaf
volgend jaar te koop
Rijplezier krijgt een
nieuwe dimensie...
PZC Vrijdag 3 augustus 2007 1 3
Niet alleen de prestaties en het weggedrag van de Mercedes-Benz SLR McLaren jagen de harten van menigeen op
hol, de techniek is minstens zo adembenemend. foto CPD
Van de Mercedes-Benz SLR
McLaren kun je als puber én
als volwassene behoorlijk
wakker liggen.
door Gert te Lintelo
Een tikje op het gaspedaal
en de 626 pk 5,5 liter achtci
linder compressormotor
stoot klanken uit die een
mix vormen van tromgeroffel, een
ratelend machinegeweer en de
saxofoon van Candy Dulfer. De
naald van de toerenteller flitst zon
der onderbreking - de V8 is gekop
peld aan een vijftraps automaat -
over de schaalverdeling.
In 3,8 seconde staat de snelheids
meter op honderd, ruim zeven tel
len later is het dubbele bereikt, Zo
moet een parachutist zich voelen
tijdens een vrije val. De topsnel
heid wijst ook aardig in die rich
ting: 332 km per uur volgens opga
ve. Op de Duitse autobaan toveren
we 320 km per uur op de meter,
dan doemt een voorligger op.
De SLR lijkt geschapen voor snel
heid. In de stad voelt hij log en on
handelbaar aan, maar naarmate
het tempo toeneemt, wordt de au
to een verlengstuk van jezelf en
kun je hem de bocht om dénken.
Het zijn echter niet alleen de pres
taties en het weggedrag waarmee
dit project van Mercedes-Benz en
Formule i-partner McLaren je
hart op hol jaagt. De techniek is
minstens zo adembenemend. De
carrosserie is grotendeels opge
bouwd uit carbonfiber, ijzersterk
en vederlicht. In combinatie met
hoge dorpels - in- en uitstappen
vergen lenigheid - en een dikke
middentunnel geeft dat de auto
een enorme stijfheid. De omhoog
klappende vleugeldeuren doen
zelfs de meest fervente autohater
opzij kijken.
Bij de wielophanging is gebruik ge
maakt van ervaringen uit de For
mule 1. De remmen zijn dermate
krachtig dat je als passagier de in
druk krijgt dat de bestuurder pro
beert je via de voorruit te lance
ren. Dit dankzij gigantische car
bonfiber remschijven, die in de
tang worden genomen door rem
klauwen met voor acht en achter
vier zuigers. Als extra hulpje is er
de 'air brake', een soort vleugel die
uit de kofferklep omhoog schiet
als je de remmen krachtig aan
spreekt. Markant zijn verder de
twee uitlaatdempers achterin de
voorspatborden die worden ge
koeld door de rijwind. Door die
ongebruikelijke plek kan de bo
dem vlak blijven en dat is gunstig
voor de luchtweerstand. Het elek
trisch bediende dak is aan de bo
venkant verstevigd met alumini
um, waardoor het bij hoge snel
heid niet opbolt. Zit het dak dicht,
gaat het er in de cockpit knus aan
toe. Er is echter meer dan voldoen
de hoofd-, been en schouderruim
te, terwijl de prachtige carbonfiber
kuipstoelen veel comfort en steun
bieden. Een (traag op gang ko
mend) navigatiesysteen is stan
daard, terwijl voor het onverhoop
te een legertje airbags paraat staat.
Jongensdromen zijn steevast kost
baar. Zo ook de SLR. Maar liefst
679.890 euro kost dit wonder van
techniek. Een bedrag dat gemakke
lijk boven de zeven ton is te tillen
met negentien inch Turbine-wie
len (13.957 euro), met bijpassend
remsysteem (8.210 euro), speciaal
Silver Arrow leer (16.092 euro) en
nog wat andere 'aardigheidjes'. Er
komen dit jaar zeven SLR Road
sters naar Nederland. De eerste be
langstellenden hebben zich al ge
meld. Wacht dus niet te lang.
Seat heeft in Spanje het nieuwe
ontwikkelingscentrum voor proto
types geopend. Het wordt gezien
als een van de meest innovatieve
ontwikkelingscentra binnen de
Volkswagen Groep. Virtuele proto
typen zijn onder meer de activitei
ten die in het nieuwe centrum on
dergebracht worden.
Mazda heeft in Japan gevierd dat
de onderneming de productie van
de 40 miljoenste auto bereikt
heeft. Mazda begon in 1931 met
driewielige vrachtwagens. In i960
begon de productie van
personenauto's. De eerste perso
nenauto was de kleine R360 Cou
pe.
Ford krijgt er begin 2008 een
nieuw model bij, de Kuga. Hij is
vanaf 13 september te zien in
Frankfurt op de tentoonstelling
IAA. Hij doet denken aan de con
cept Ford Iosis en komt op de
markt als 4x4 crossover. Hij wordt
geproduceerd in het Duitse
Saarlouis.
Auto Poppe.... wie anders
Volkswagen Eos
leverbaar vanaf €33.600
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen
Tel, (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
Tot de 'onsterfelijken' uit de autogeschiedenis behoort zeker de fraaie Ja
guar E-type. foto GPD
door Feike Wouda
Liefhebbers van het ouderwetse
Dafje kunnen dankzij Piet Kruijer
en Damiaan Huizinga toertochtjes
maken in Friesland en Noord-Hol
land. De vrienden zijn initiatiefne
mer van Dafje-uit.nl. Kruijer: We
willen het Nederlands erfgoed op
autogebied terugbrengen in het
straatbeeld. „Maar we vonden het
jammer dat je de enige echt Neder
landse wagen steeds minder ziet.
Terwijl veel mensen er dierbare
herinneringen aan hebben", zegt
Huizinga.
Ook de verhalen rond de Daf
maakten de twee enthousiast. „De
Griekse scheepsmagnaat Onassis
had een Daf, een cabriolet. Die
stond op zijn jacht en werd ge
bruikt voor tochtjes over het
strand en prins Bernhard had er
ook een." Het zette de twee aan
tot een zoektocht naar de Trutten-
schudders met jarretelaandrijving,
zoals de Dafjes smalend worden
genoemd. Inmiddels hebben ze
veertien Dafjes, waarvan er acht
rijklaar zijn. Ze vonden de 660 ki
lo wegende auto's niet alleen in
Nederland, maar ook in Frankrijk.
„De Fransen betaalden vroeger
geen wegenbelasting, maar pk-be-
lasting. Dus hoe meer cilinderin
houd, hoe meer belasting je betaal
de. Vanwege de kleine motorin-
houd van de Dafjes waren ze in
Frankrijk redelijk populair", legt
Kruijer uit.Het opknappen van
een Daf is een hele klus. „Een Daf
was gebouwd als één geheel. De
carrosseriedelen waren aan elkaar
geklonken of gelast. Dus als er iets
is, moet je gelijk de hele boel uit el
kaar halen", aldus Huizinga.
Aan onderdelen komen is geen
probleem. „Veel mensen hebben
ooit een Daf gekocht met de be
doeling om die ooit eens op te
knappen. Die mensen kom je op
het spoor via de Daf-club. Wan
neer we een Daf hebben, kopen
we er vaak een tweede bij voor de
onderdelen." Het verwondert het
duo keer op keer hoe de simpele
techniek van de Daf zich al die ja
ren heeft gehouden. „De varioma:
tic-aandrijving, in die tijd revolu
tionair en bekend van het pientere
pookje, doet het nog steeds prima.
Daar hoeven we weinig aan te
doen, hoewel onze oudste Daf 45
jaar is."
Het wordt een groots spektakel
met 650 deelnemers uit negentien
landen. Tal van klassieke (sportau
to's zijn er te bewonderen, met
extra aandacht voor de merken
Ferrari en Maserati.
Precies tachtig jaar geleden vond
de eerste Grand Prix van Duits
land hier plaats. Winnaar werd de
Duitse coureur Rudolf Carracciola
in een Mercedes-Benz. De geschie
denis van het circuit wordt in
beeld gebracht aan de hand van
veertig Grand Prix-racewagens die
er ooit hebben gereden.
Meer info: www.avd.de
POPPE
www.autopoppe.nl
Tot de 'onsterfelijke' automo
bielen uit de geschiedenis
behoort ongetwijfeld de
fraaie Jaguar van het E-type. Hij
kwam voort uit het D-type racewa
gen. Ook het E-type was aanvanke
lijk voor het circuit bedoeld, maar
er werd al snel een productieauto
van gemaakt.
Op de foto is hij terug waar het al
lemaal begon: op het circuit. De
Nürburgring in dit geval, de beken
de Duitse renbaan die tachtig jaar
bestaat. Van 10 tot en met 12 augus
tus houdt de Duitse Automobiel
club daar de 35e Oldtimer Grand
Prix.