Jongensdroom van koolstofvezel Blik in het verleden op jarige Nürburgring Toertochtje maken in een ouderwetse Daf Seat heeft hypermodern ontwikkelingscentrum Mazda viert productie van 40 miljoenste auto Nieuwe Ford Kuga vanaf volgend jaar te koop Rijplezier krijgt een nieuwe dimensie... PZC Vrijdag 3 augustus 2007 1 3 Niet alleen de prestaties en het weggedrag van de Mercedes-Benz SLR McLaren jagen de harten van menigeen op hol, de techniek is minstens zo adembenemend. foto CPD Van de Mercedes-Benz SLR McLaren kun je als puber én als volwassene behoorlijk wakker liggen. door Gert te Lintelo Een tikje op het gaspedaal en de 626 pk 5,5 liter achtci linder compressormotor stoot klanken uit die een mix vormen van tromgeroffel, een ratelend machinegeweer en de saxofoon van Candy Dulfer. De naald van de toerenteller flitst zon der onderbreking - de V8 is gekop peld aan een vijftraps automaat - over de schaalverdeling. In 3,8 seconde staat de snelheids meter op honderd, ruim zeven tel len later is het dubbele bereikt, Zo moet een parachutist zich voelen tijdens een vrije val. De topsnel heid wijst ook aardig in die rich ting: 332 km per uur volgens opga ve. Op de Duitse autobaan toveren we 320 km per uur op de meter, dan doemt een voorligger op. De SLR lijkt geschapen voor snel heid. In de stad voelt hij log en on handelbaar aan, maar naarmate het tempo toeneemt, wordt de au to een verlengstuk van jezelf en kun je hem de bocht om dénken. Het zijn echter niet alleen de pres taties en het weggedrag waarmee dit project van Mercedes-Benz en Formule i-partner McLaren je hart op hol jaagt. De techniek is minstens zo adembenemend. De carrosserie is grotendeels opge bouwd uit carbonfiber, ijzersterk en vederlicht. In combinatie met hoge dorpels - in- en uitstappen vergen lenigheid - en een dikke middentunnel geeft dat de auto een enorme stijfheid. De omhoog klappende vleugeldeuren doen zelfs de meest fervente autohater opzij kijken. Bij de wielophanging is gebruik ge maakt van ervaringen uit de For mule 1. De remmen zijn dermate krachtig dat je als passagier de in druk krijgt dat de bestuurder pro beert je via de voorruit te lance ren. Dit dankzij gigantische car bonfiber remschijven, die in de tang worden genomen door rem klauwen met voor acht en achter vier zuigers. Als extra hulpje is er de 'air brake', een soort vleugel die uit de kofferklep omhoog schiet als je de remmen krachtig aan spreekt. Markant zijn verder de twee uitlaatdempers achterin de voorspatborden die worden ge koeld door de rijwind. Door die ongebruikelijke plek kan de bo dem vlak blijven en dat is gunstig voor de luchtweerstand. Het elek trisch bediende dak is aan de bo venkant verstevigd met alumini um, waardoor het bij hoge snel heid niet opbolt. Zit het dak dicht, gaat het er in de cockpit knus aan toe. Er is echter meer dan voldoen de hoofd-, been en schouderruim te, terwijl de prachtige carbonfiber kuipstoelen veel comfort en steun bieden. Een (traag op gang ko mend) navigatiesysteen is stan daard, terwijl voor het onverhoop te een legertje airbags paraat staat. Jongensdromen zijn steevast kost baar. Zo ook de SLR. Maar liefst 679.890 euro kost dit wonder van techniek. Een bedrag dat gemakke lijk boven de zeven ton is te tillen met negentien inch Turbine-wie len (13.957 euro), met bijpassend remsysteem (8.210 euro), speciaal Silver Arrow leer (16.092 euro) en nog wat andere 'aardigheidjes'. Er komen dit jaar zeven SLR Road sters naar Nederland. De eerste be langstellenden hebben zich al ge meld. Wacht dus niet te lang. Seat heeft in Spanje het nieuwe ontwikkelingscentrum voor proto types geopend. Het wordt gezien als een van de meest innovatieve ontwikkelingscentra binnen de Volkswagen Groep. Virtuele proto typen zijn onder meer de activitei ten die in het nieuwe centrum on dergebracht worden. Mazda heeft in Japan gevierd dat de onderneming de productie van de 40 miljoenste auto bereikt heeft. Mazda begon in 1931 met driewielige vrachtwagens. In i960 begon de productie van personenauto's. De eerste perso nenauto was de kleine R360 Cou pe. Ford krijgt er begin 2008 een nieuw model bij, de Kuga. Hij is vanaf 13 september te zien in Frankfurt op de tentoonstelling IAA. Hij doet denken aan de con cept Ford Iosis en komt op de markt als 4x4 crossover. Hij wordt geproduceerd in het Duitse Saarlouis. Auto Poppe.... wie anders Volkswagen Eos leverbaar vanaf €33.600 Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Tel, (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 Tot de 'onsterfelijken' uit de autogeschiedenis behoort zeker de fraaie Ja guar E-type. foto GPD door Feike Wouda Liefhebbers van het ouderwetse Dafje kunnen dankzij Piet Kruijer en Damiaan Huizinga toertochtjes maken in Friesland en Noord-Hol land. De vrienden zijn initiatiefne mer van Dafje-uit.nl. Kruijer: We willen het Nederlands erfgoed op autogebied terugbrengen in het straatbeeld. „Maar we vonden het jammer dat je de enige echt Neder landse wagen steeds minder ziet. Terwijl veel mensen er dierbare herinneringen aan hebben", zegt Huizinga. Ook de verhalen rond de Daf maakten de twee enthousiast. „De Griekse scheepsmagnaat Onassis had een Daf, een cabriolet. Die stond op zijn jacht en werd ge bruikt voor tochtjes over het strand en prins Bernhard had er ook een." Het zette de twee aan tot een zoektocht naar de Trutten- schudders met jarretelaandrijving, zoals de Dafjes smalend worden genoemd. Inmiddels hebben ze veertien Dafjes, waarvan er acht rijklaar zijn. Ze vonden de 660 ki lo wegende auto's niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk. „De Fransen betaalden vroeger geen wegenbelasting, maar pk-be- lasting. Dus hoe meer cilinderin houd, hoe meer belasting je betaal de. Vanwege de kleine motorin- houd van de Dafjes waren ze in Frankrijk redelijk populair", legt Kruijer uit.Het opknappen van een Daf is een hele klus. „Een Daf was gebouwd als één geheel. De carrosseriedelen waren aan elkaar geklonken of gelast. Dus als er iets is, moet je gelijk de hele boel uit el kaar halen", aldus Huizinga. Aan onderdelen komen is geen probleem. „Veel mensen hebben ooit een Daf gekocht met de be doeling om die ooit eens op te knappen. Die mensen kom je op het spoor via de Daf-club. Wan neer we een Daf hebben, kopen we er vaak een tweede bij voor de onderdelen." Het verwondert het duo keer op keer hoe de simpele techniek van de Daf zich al die ja ren heeft gehouden. „De varioma: tic-aandrijving, in die tijd revolu tionair en bekend van het pientere pookje, doet het nog steeds prima. Daar hoeven we weinig aan te doen, hoewel onze oudste Daf 45 jaar is." Het wordt een groots spektakel met 650 deelnemers uit negentien landen. Tal van klassieke (sportau to's zijn er te bewonderen, met extra aandacht voor de merken Ferrari en Maserati. Precies tachtig jaar geleden vond de eerste Grand Prix van Duits land hier plaats. Winnaar werd de Duitse coureur Rudolf Carracciola in een Mercedes-Benz. De geschie denis van het circuit wordt in beeld gebracht aan de hand van veertig Grand Prix-racewagens die er ooit hebben gereden. Meer info: www.avd.de POPPE www.autopoppe.nl Tot de 'onsterfelijke' automo bielen uit de geschiedenis behoort ongetwijfeld de fraaie Jaguar van het E-type. Hij kwam voort uit het D-type racewa gen. Ook het E-type was aanvanke lijk voor het circuit bedoeld, maar er werd al snel een productieauto van gemaakt. Op de foto is hij terug waar het al lemaal begon: op het circuit. De Nürburgring in dit geval, de beken de Duitse renbaan die tachtig jaar bestaat. Van 10 tot en met 12 augus tus houdt de Duitse Automobiel club daar de 35e Oldtimer Grand Prix.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13