Imps Elfs volgt de lijnen van het kinderlijf PZC Maandag 30 juli 2007 37 Broek met Imps Sr Elfs-label. Toen Fons Cohen en Jacqueline Streng in 1997 met Imps Elfs begonnen, bestond de wereld van de baby- en kindermode uit pastelletjes, primaire kleuren en vormeloze modellen. Imps Elfs deed het anders. door Caroline Abcouwer foto's Suzanne Blanchard Hij was een succesvol za kenman. De collecties kinderkleding die hij in Hongkong liet ontwer pen en produceren vonden hun weg naar grote klanten als H&M en Zara. Fons Cohen gaf dat dyna mische leven op na de geboorte van Zoë, de eerste van zijn drie dochters. Cohen: „Die omschake ling was heel heftig. Je hebt het over nieuw leven, over tijd en kwa liteit. De zakenman gaat 's mor gens in pak naar het werk en wordt 's avonds, als hij het pak ver ruilt voor een spijkerbroek, weer echtgenoot en vader. Dat wringt. Tot op zeker moment een aantal losse puzzelstukjes in elkaar viel. Ik liep al een tijdje rond met de wens met Jacqueline, met wie ik samenwerkte, een eigen zaak te be ginnen. Mijn vrouw en ik kregen de kans een voormalige kerk in Amsterdam te kopen. Ik heb de zaak verkocht, we hebben van de kerk een woon/werkruimte ge maakt en zijn begonnen. Vanaf die dag heb ik geen pak meer aan ge had. Geen reistijd meer, geen schei ding meer tussen werk en gezin. Er is één Fons." In het concept van ontwerpster Jacqueline Streng draait alles om de vorm. De kleren van Imps Elfs moeten de specifieke kinderlij ke lichaamsvormen niet verhullen maar juist benadrukken. Een revo lutionaire gedachte in een tijd dat Oilily furore maakte met bontge kleurde oversized jurken en broe ken. Cohen: „Wat wij niet willen is dat iemand denkt: hé wat een leuke jurk en pas daarna het kind ziet. Nee, je ziet een leuk kind. Pas Jacqueline Streng en Fons Cohen, de oprichters van kinderkledingmerk Imps Elfs, in de omgebouwde kerk in de Andreas Schelfhoutstraat in Amsterdam. Daar combineert Cohen wonen en werken. je van de modewereld - krijgt steeds meer een volwassen imago. Een land als Italië is gevoelig voor de kwalitatief goede pasvorm. Groter worden brengt ook proble men met zich mee. Cohen heeft er vooralsnog alle vertrouwen in dat het hem en Streng gaat lukken Imps Elfs op koers te houden. Zo draagt de nieuwe jeanslijn on miskenbaar de Imps 8c Elfs-hand- tekening. En het Made By-predi- kaat, de organisatie die verant woord ondernemen voorstaat. Al is dat niet iets dat Cohen in adver tentiecampagnes uitdraagt. „We maken onze kleding als het even kan van biologische katoen en la ten ze produceren in fabrieken die door Made By zijn gecertificeerd. De titel van de collectie is history of the making. Van elke Imps 8c Elfs-jeans is het maakproces te ach terhalen via internet, via een num mer dat in elke broek staat. Kinde ren kunnen zien waar hun broek vandaan komt, uit welke fabriek, van welke katoen. Zelf kunnen ze in de labels hun naam zetten." daarna, eventueel: wat zit die broek of dat jurkje goed. Voor beeld? Een peuter heeft een beetje eem bol buikje en een holle rug. Die lijnen volgen wij. Daarbij moet bij ons alles een functie heb ben. Geen nepzakken of platte tek sten. Maar een T-shirt voor een pasgeboren baby met Hello world is weer wel typisch Imps 8c Elfs. Of een broek met een geheim zak je waarin kinderen hun schatten kunnen bewaren." Het tegendraadse kleurenbeeld, de no-nonsense signatuur en de schijnbaar eenvoudige belijning werden niet direct door iedereen begrepen. Zo herinnert Cohen zich nog dat de kraamhulp zijn ei gen dochter niet in het speciaal aangeschafte bruine broekje en shirtje wilde hullen. „Baby's hulde je immers in pastel. Terwijl baby's juist van zichzelf al zo licht zijn. In contrast met een donkere kleur springt dat er veel meer uit." De eerste jaren Imps 8c Elfs waren commercieel gezien geen daverend succes. Ach teraf gezien denkt Cohen dat het merk zijn tijd net iets te ver voor uit was. Nog altijd is het een kunst te balanceren op de smalle scheids lijn tussen vernieuwend en te ex treem. Een voortdurend gevecht tussen de commerciële krachten van Cohen en de creatieve krach ten van Streng. Pas in 2002 kwam de omslag. Tien jaar na de oprichting heeft Imps 8c Elfs 150 verkooppunten in Neder land en verkooppunten in elf lan den. Vooral in Zuid-Europa groeien de verkopen van Imps 8c Elfs. Het merk heeft de tijd mee: kinderkleding - ooit het stiefkind- www.imps-elfs.nl Begin augustus opent Imps Elfs in Amsterdam de eerste winkel aan de Sloterkade 43. Kledingstukken uit de nieuwe collectie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39