Sjanghai verandert constant ii v29 PZC Zaterdag 28 juli 2007 Sjanghai bouwt maar door. Acrobaat met op de achtergrond Pudong. De Bund in Sjanghai was ooit een overslagplaats van goederen. Nu is het een hippe wijk met moderne architectuur en een bruisend uitgaansleven. tekst en foto's Paul van Riel Sjanghai maakt in tegenstelling tot andere Chinese steden, een westerse indruk die zich ook uit in de moderne levenswijze van de bevolking. Sjanghai is China's grootste havenstad. Naast het beschreven haven front heeft de stad ook een uniek oud centrum rond de Yu tuin. Bekend is ook de typisch Sjanghaise stijl van koken waar in veel vis en schelpdieren ver werkt zijn. Bezoekers van China moeten in het bezit zijn van een geldig paspoort en een visum. Infor matie: Chinese ambassade, Willem Lodewijklaan 10, Den Haag, 070-3065090. Reisgids: All About Shanghai (A Standard Guidebook). Her uitgave van een reisgids uit 1934. Time Out Guides. VNC Asia Travel, tel 030-2311500, www.vnc.nl naars en restaurateurs neergestre ken. Vijfsterrenhotels openden hun deuren, alle grote modelabels vechten om een plek, exclusieve restaurants, bars en clubs barsten uit hun voegen. Niet alleen de enorme expatbevolking weet er de weg, maar vooral ook de goed ver dienende local die wil laten zien dat het nieuwe China niet veel met het China van vijfentwintig jaar geleden te maken heeft. Aan de andere kant van de rivier, pal tegenover de Bund in het nieuw ontwikkelde Pudong, is dat nog evidenter. Vijftien jaar gele den liepen hier nog de buffels in het veld (de jonken op het water waren slechts een paar jaar eerder verdwenen). Nu kijkt men er on der het genot van een (duur) drankje in de hoogste bar van de wereld op de 87ste verdieping van het Hyatthotel in de Jingmaotoren neer op het immense gebouw dat in 1909 in opdracht van The Shanghai Club werd neergezet. Nu een Kentucky Fried Chickenrestau rant, toen de club met de langste bar (33 meter) van de wereld. China was en blijft een land van superlatieven. Hongkong TAIWAN LAOS infographic CvW Bund Hu0^ Shanghai Peking 7'oèsè rrvJJ Yangtzerivier jt CHINA •Shanghai MONGOLIË genheid te geven schepen erlangs te trekken. Midden negentiende eeuw, toen de Engelsen, Fransen en Amerikanen er hun concessies betrokken, kreeg deze reep land de naam Bund. Het woord heeft een Hindoestaanse oorsprong en bete kent zoveel als kade, oeververster king. Tot de opkomst van de trein en later de luchtvaart en de ont wikkeling van havenfaciliteiten stroomafwaarts richting Yangtzeri vier was dit de plaats waar de meeste goederen werden overgesla gen. De overgrote meerderheid van de buitenlandse bezoekers zag De koloniale bebouwing van het beroemdste stuk Chinese rivieroever leest als een architec tuurhandleiding; gotisch, ro- maans, renaissance, klassiek, ba rok, art deco. Stuk voor stuk heb ben de imposante gebouwen die in de eerste helft van de negentien de eeuw langs de Bund verrezen - hotels, consulaten, banken, han delshuizen - een geschiedenis te vertellen. Hoe zij werden gefinancierd door niets en niemand ontziende ty coons, hoe hun bouwstoffen vaak van verre kwamen (marmer uit Italië), hoe in 1949 na de overwin ning van de communisten hun ei genaars en bewoners halsoverkop vluchtten en hoe ze, na decennia verwaarlozing, sinds het eind van de jaren negentig een peperdure facelift ondergaan. De Huangpurivier is Sjanghais ver binding met de buitenwereld en reeds in een ver verleden werd van overheidswege bepaald, dat een lang stuk oever onbebouwd moest blijven om koelies de gele zijn schip afmeren aan de kade ten noorden van de Bund, pal over de brug van de Suzhou Creek. Hun kennismaking met deze metro- pool-in-aanbouw begon dus meestal met een spectaculair uit zicht op Bund en skyline vanaf het stuurboorddek. Met het groeien van de stad in de tweede helft van de negentiende eeuw werd het er zo druk, dat de ge meenteraad in 1880 besloot de Waitan - zo noemen de meeste Chinezen de Bund - vanaf de Su zhou Creek, die in de Huangpuri vier uitmondt, tot ongeveer ander halve kilometer stroomopwaarts in een boulevard te veranderen. Een verdere verbreding was nood zakelijk in het begin van de twinti ger jaren van de vorige eeuw. Vanaf 1949 namen de communisti sche partij en overheden hun in trek in de kapitale gebouwen, maar ze bekommerden zich niet om onderhoud. Tijdens de Cultu rele Revolutie werden diverse inte rieurs zelfs leeggeroofd. Een stinkende snelweg langs het water maakte een be zoek aan de Bund in de ja ren tachtig en negentig tot een niet ongevaarlijk uitstapje. Maar in 2002 werd definitief vrij baan ge maakt voor het toerisme en kon den gebouwen een culturele be stemming krijgen. In de laatste jaren is er dan ook een onstuitbare stroom architec ten, interieurontwerpers, stads planners, hoteliers, galerie-eige- Chinezen wagen een dansje in het moderne Sjanghai.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 57