Zwitserse
2S7o korting op entreeprijs
Costa del Sol
Gran Hotel Spa Playabella o
vanaf Amsterdam öp T1.08. oor
vaste kinderprijs tkr2 14 j. vanaf 269,- 1 wk. HP vanaf Oo5,-
meer aanbiddingen in
uw reisbureau of op
www.3lltours.nl
1 v27
PZC Zaterdag 28 juli 2007
Niet alle tunnels
zijn lang en
groot, zoals
blijkt op de smal-
spoorlijn tussen
het Zwitserse Lo
carno en het Ita
liaanse Dommo-
dossola.
ook de bouwplaats worden be
zocht. Buiten staan enkele immen
se afgesleten boorkoppen van de
tunnelgraver. Doel van de 18 mil
jard euro kostende treintunnels is
het auto- en vooral het vrachtver
keer terugdringen. De treintunnels
moeten het milieu in het Alpen
land beschermen. Nu al gaat 60
procent van de vracht over het
spoor, maar dat moet naar 80 pro
cent. Natuurlijk spelen ook econo
mische motieven een rol. De tun
nels verkorten de noord-zuid-reis-
tijd met uren en voor bedrijven is
dat een belangrijke reden zich er
gens te vestigen.
De reistijd Zürich - Milaan gaat via
het Gotthard-traject van 4 uur en
10 minuten naar 2 uur en 40 minu
ten. Wie vanuit het noorden naar
wintersportgebied Wallis wil, is
De oude Lötschberglijn gaat over torenhoge viaducten en door diepe dalen. Het zijn dit soort beelden waarmee de
exploitanten willen voorkomen dat de nieuwe tunnel alle reizigers wegsnoept.
via de Lötschbergtunnel ook al
snel een uur eerder ter plekke.
Maar zo reizen heeft wel één groot
nadeel. Hoe leuk ook, in razende
vaart door de ingewanden van de
Alpen mis je die adembenemende
uitzichten van de oude lijnen. De
exploitanten van de oude Lötschs-
berglijn vrezen de gevolgen. Naar
schatting stapt straks 90 procent
van de reizigers over op het
hsl-vervoer. Ook de toeristenplaats
jes in dat gebied zijn er niet gerust
op.
Vandaar dat zij gezamenlijk probe
ren die oude lijn nieuw leven in te
blazen.
De RegioExpress Bern-Lötsch-
berg-Brig, zoals hij vanaf decem
ber gaat heten, krijgt nieuwe rijtui
gen, waaruit je een nog beter zicht
hebt op de bergen. En nog harder
dan eerst roepen ze hoe mooi het
is om in Kandersteg je auto op de
trein te zetten voor een rit van een
kwartier naar Wallis (Goppen-
stein) of, in vakanties in de week
einden, zelfs naar Italië (Iselle).
Voor wie ondanks al die inspan
ningen van de Zwitsers de auto
toch niet thuis kan laten. Jaarlijks
worden er zo 1,3 miljoen auto's
over de Alpen gezet.
Wie als toerist wil genieten van de
Zwitserse bergen doet er goed aan
de oude lijnen te blijven gebrui
ken. De oude Gotthardlijn bijvoor
beeld, waar dit jaar vanwege het
125-jarig bestaan van de tunnel de
PanGottardo rijdt: een 'panorama-
trein' met extra grote ramen, stoe
len die automatisch naar de mooi
ste uitzichten draaien en beeld
schermen met toeristische infor
matie.
Van grote ramen hoefje het echter
niet altijd te hebben. De vele smal-
spoorlijnen, aangelegd omdat ze
makkelijker bochten kunnen ma
ken en dus te vinden op plekken
waar zwaardere treinen niets te
zoeken hebben, bieden uitzicht ge
noeg. Er zijn er 27 door heel het
land. De al eerder genoemde tocht
van Locarno naar het Italiaanse
Dommodossala is er een fraai voor
beeld van.
En wat voor de auto geldt, geldt
ook voor de trein: vergeet niet af
en toe even uit te stappen.
Op veel trein
trajecten in
Zwitserland
kan een deel
van de reis
per boot wor
den afgelegd,
zoals hier met
de Wilhelm
Teil Express.
De actie loopt uitsluitend in juli en augustus 2007.
Maximaal 4 personen per coupon. Alleen orginele
coupons zijn bij de kassa van Burgers' Zoo in te wis
selen. De coupon vertegenwoordigt geen geldwaarde
en is niet geldig in combinatie met andere acties.