Zwitserse 2S7o korting op entreeprijs Costa del Sol Gran Hotel Spa Playabella o vanaf Amsterdam öp T1.08. oor vaste kinderprijs tkr2 14 j. vanaf 269,- 1 wk. HP vanaf Oo5,- meer aanbiddingen in uw reisbureau of op www.3lltours.nl 1 v27 PZC Zaterdag 28 juli 2007 Niet alle tunnels zijn lang en groot, zoals blijkt op de smal- spoorlijn tussen het Zwitserse Lo carno en het Ita liaanse Dommo- dossola. ook de bouwplaats worden be zocht. Buiten staan enkele immen se afgesleten boorkoppen van de tunnelgraver. Doel van de 18 mil jard euro kostende treintunnels is het auto- en vooral het vrachtver keer terugdringen. De treintunnels moeten het milieu in het Alpen land beschermen. Nu al gaat 60 procent van de vracht over het spoor, maar dat moet naar 80 pro cent. Natuurlijk spelen ook econo mische motieven een rol. De tun nels verkorten de noord-zuid-reis- tijd met uren en voor bedrijven is dat een belangrijke reden zich er gens te vestigen. De reistijd Zürich - Milaan gaat via het Gotthard-traject van 4 uur en 10 minuten naar 2 uur en 40 minu ten. Wie vanuit het noorden naar wintersportgebied Wallis wil, is De oude Lötschberglijn gaat over torenhoge viaducten en door diepe dalen. Het zijn dit soort beelden waarmee de exploitanten willen voorkomen dat de nieuwe tunnel alle reizigers wegsnoept. via de Lötschbergtunnel ook al snel een uur eerder ter plekke. Maar zo reizen heeft wel één groot nadeel. Hoe leuk ook, in razende vaart door de ingewanden van de Alpen mis je die adembenemende uitzichten van de oude lijnen. De exploitanten van de oude Lötschs- berglijn vrezen de gevolgen. Naar schatting stapt straks 90 procent van de reizigers over op het hsl-vervoer. Ook de toeristenplaats jes in dat gebied zijn er niet gerust op. Vandaar dat zij gezamenlijk probe ren die oude lijn nieuw leven in te blazen. De RegioExpress Bern-Lötsch- berg-Brig, zoals hij vanaf decem ber gaat heten, krijgt nieuwe rijtui gen, waaruit je een nog beter zicht hebt op de bergen. En nog harder dan eerst roepen ze hoe mooi het is om in Kandersteg je auto op de trein te zetten voor een rit van een kwartier naar Wallis (Goppen- stein) of, in vakanties in de week einden, zelfs naar Italië (Iselle). Voor wie ondanks al die inspan ningen van de Zwitsers de auto toch niet thuis kan laten. Jaarlijks worden er zo 1,3 miljoen auto's over de Alpen gezet. Wie als toerist wil genieten van de Zwitserse bergen doet er goed aan de oude lijnen te blijven gebrui ken. De oude Gotthardlijn bijvoor beeld, waar dit jaar vanwege het 125-jarig bestaan van de tunnel de PanGottardo rijdt: een 'panorama- trein' met extra grote ramen, stoe len die automatisch naar de mooi ste uitzichten draaien en beeld schermen met toeristische infor matie. Van grote ramen hoefje het echter niet altijd te hebben. De vele smal- spoorlijnen, aangelegd omdat ze makkelijker bochten kunnen ma ken en dus te vinden op plekken waar zwaardere treinen niets te zoeken hebben, bieden uitzicht ge noeg. Er zijn er 27 door heel het land. De al eerder genoemde tocht van Locarno naar het Italiaanse Dommodossala is er een fraai voor beeld van. En wat voor de auto geldt, geldt ook voor de trein: vergeet niet af en toe even uit te stappen. Op veel trein trajecten in Zwitserland kan een deel van de reis per boot wor den afgelegd, zoals hier met de Wilhelm Teil Express. De actie loopt uitsluitend in juli en augustus 2007. Maximaal 4 personen per coupon. Alleen orginele coupons zijn bij de kassa van Burgers' Zoo in te wis selen. De coupon vertegenwoordigt geen geldwaarde en is niet geldig in combinatie met andere acties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 55