nen door Bang voor alles Zaterdag 28 juli 2007 PZC REIZEN door Derk Bolt Een bezoek aan de Verenigde Staten maakt bij mij steeds weer allerlei tegengestelde gevoelens los. Ditmaal zijn we in Florida. Het is zomer, maar het weer is ook in de Sunshine State niet normaal. De gebruikelijke zomers worden gekenmerkt door veel bewolking en regelmatige regenval. Wanneer ik er ben, is het voornamelijk onbewolkt en gruwe lijk heet. In Miami Beach is alles al jarenlang hetzelfde. Je kijkt je ogen uit. Overal cruisende Lamborghini's, Bugatti's, Rollsen en Fer rari's. Op het strand hangen spierbundels aan rekstokken. De wanna-be rappers lopen af en aan in hun bungalowtent-kle- ding. Strakke Cubaanse meisjes spieden rond op zoek naar een kapitaalkrachtige provider. Een tableaux vivant dat zo het mu seum voor volkenkunde in kan. Aan de andere kant van Florida zouden we een lang verdwe nen vader moeten vinden. De autoverhuurder heeft ons voor zien van een achtcilinder Chevrolet Impala. Al rijdend begint het steeds meer op te vallen dat geen meter langs de weg onbe nut wordt gelaten om de mens over te halen te consumeren. Een niet aflatende stroom parkeerplaatsen omzoomd door winkels, begeleidt ons op onze route. Waar nog een klein gaat je over is, zijn de voorbereidingen tot het bouwen van nog een winkelcentrum al in volle gang. Hoe kan dit allemaal bestaan? Hoeveel kan een mens kopen? Alleen buikriemen worden hier niet verkocht. Want wat een enorme hoeveelheid gruwe lijk dikke mensen kom je hier te gen. Neem nou Buck, de manager van onze vaste IHOP (Internatio nal House Of Pancakes) ontbijt- tent. Wanneer je hem ziet, krijg je zelf al een lichte hartaanval. Hij zal tussen de 150 en 200 ki lo wegen. Zijn enorme gestalte vult de kleine ruimte achter de kassa. Buck houdt zich al zwetend en steunend staande. Zitten is er niet bij, want geen stoel zou hem houden. De IHOP heeft één wc, die is altijd bezet. Door Buck. Het is de enige plaats waar hij even kan zitten. Van de ontzetting ontbijten we hier met muesli en yoghurt. Tussen de rest die zich tegoed doet aan spek, eieren, worstjes, biefstukken en grote hoeveelheden rösti. Groente komt hier niet voor, fruit zit verstopt onder grote hoeveelheden slag room. Op de menukaart staat in kleine letters overigens wel dat het restaurant niet verantwoordelijk is voor de gevolgen van ongezond eten. Want, ondanks alle overvloed, luxe en ruimte is de Amerikaan nogal bang. Bang voor terroristen natuurlijk. Maar ook voor harde regen, onweer, ziekte, krokodillen, misdaad, elkaar, bui tenlanders, benzineprijzen. En die angst voel je. De mensen zijn niet relaxed en reageren agressief op alles wat vreemd voor ze is. Een televisiecamera bijvoorbeeld. We worden door lopend bespied en uitgescholden. Soms gooit een boze redneck met iets wat hij toevallig in z'n hand heeft. Meestal een bier blikje. En het lijkt wel alsof het besmettelijk is. Na een paar dagen neem je zelf als ontbijt ineens wafels met slagroom en aard beiensaus. Plotseling stop je bij een dealer in superluxe auto's om verlekkerd te kijken. Grote of kleine portie? Doe maar groot! Gelukkig boeken we snel resultaat en kunnen naar huis voor het uit de hand loopt. Terug in Amsterdam ga ik op de weeg schaal staan. Oei, 3 kilo erbij. In de spiegel zie ik de eerste ver schijnselen die uiteindelijk zullen leiden tot het 'Buck-lichaam'. Ai! Dat wordt een zomer van groente, fruit en sportschool. Als ik nog maar op tijd ben. Ocean Drive op Miami Beach. foto GPD Miami kan het museum voor volkenkunde in In de PanCottardo, die over het 125 jaar oude Cotthard-tracé rijdt, draaien de stoelen desgewenst automatisch naar de mooiste uitzichten. Pak de trein, zeggen de Zwitsers. Het land heeft het dichtstbemeten spoorwegnet van Europa. Het breidt zich nog steeds uit. Straks kunnen we met 250 kilometer per uur door de Zwitserse gatenkaas. door Koos van Wees foto's GPD Het is niet alleen het uit zicht uit de panorama- trein over de Zwitserse bergen en valleien dat op deze zonnige zomermorgen doet duizelen. Het is ook de op somming door de trotse Zwitsers van wat ze allemaal op railgebied hebben bereikt en nog zullen be reiken. De befaamde Gotthardpassage bij voorbeeld, waarbij je door een in genieus, 125(1) )aar oud tunnelstel sel met keerlussen drie keer het zelfde punt passeert, steeds een stuk hoger. Of het spoor dat al kronkelend voert van Locarno naar het Italiaanse Dommodosso- la, dwars door de natuurschatten v Deze reportage kwam tot stand met medewerking van Zwitserland Toerisme, www.MySwitzerland.com Informatie over de Gotthardtun- nel: www.alptransit.ch Over de Lötschbergtunnel: www.blsalp- transit.ch Over treinarrange- menten vanuit Nederland: www.nstravel.nl v Treinreizen in Zwitserland kan via het Swiss Travel System, een pas waarmee je voor 4, 8, 15 of 22 dagen of een comple te maand kunt reizen op trein, bus en (stoom)boot. www.swisstravelsystem.ch van beide landen. Of straks, vanaf 9 december, de 34,6 kilometer lan ge Lötschbergtunnel, waar hoge snelheidstreinen van Frütingen tot Visp met 250 kilometer per uur doorheen suizen. Vrachttreinen doen dat nu al, zij het beduidend minder snel. Duizelingwekkend is het en even indrukwekkend als die meer dan 4000 meter hoge bergen die ook hun plaatsje in het hoofd bevech ten. Vier dagen treinen we door Zwitserland. Hoewel, treinen: in dit land is het heel normaal dat een deel van het traject wordt afge legd per boot. Met de Wilhelm Teil Express (Lu- zern - Ticino) bijvoorbeeld stap je in Luzern op een echt met raderen aangedreven stoomschip, dat op het Vierwaldstattermeer tal van plaatsen aandoet, en even abrupt stilligt als een trein op het station. In Flüelen stap je er weer af, op nog geen dertig seconden van het treinperron. Op de tijd moet je bij zo'n tocht trouwens niet letten, hoe snel de 'Stadt Luzern' ook vaart: het helderblauwe water te gen de groene bergen vormt een veel te mooi decor om haast te hebben. De Zwitsers zijn terecht trots op hun vervoersnet. „Elk dorp, hoe klein ook, is bereikbaar met open baar vervoer. Is het niet met trein of boot, dan met de Postbus", ver telt een gids van het Zwitsers Ver- voersmuseum in Luzern. Postbus? Het gaat om een inderdaad uit de posterijen voortgekomen bus dienst, die met tweeduizend bus sen op achthonderd regionale bus lijnen alles dekt wat het andere vervoer laat liggen. In dat museum is goed te zien waar de kracht van de Zwitsers ligt. Ze vonden de tandradtrein uit, en toen half Europa nog amechtig op stoom treinde, scha kelde Zwitserland al over op stroom. Maar dat bedoelen we niet. Het is dat ongelofelijke ver mogen zich een weg door de ber gen te knagen dat imponeert. De Zwitsers hebben hun land veran derd in één grote Emmentaler ga tenkaas. Waar de Nederlanders zich beroepen op hun vermogen de zee buiten de deur te houden, daar is het de Zwitsers gelukt de bergen te bedwingen. Het vervoersmuseum toont hoe ze dat gelukt is. In een nagemaakte tunnel worden met daverend ge weld de explosies gesimuleerd die nodig zijn om de rotsen te breken. Er zijn meer dan een eeuw oude foto's van mannen met pikhouwe len. Bovendien is er een model van de jongste tunnelgraver: een soort horizontale raket voorzien van een gigantische boorkop. Al draaiend vreet hij zich een weg door het gesteente, de rotsen er aan de achterkant weer uitspu wend. Het is deze gigantische mol die ver antwoordelijk is voor de twee grootste kunststukjes in de histo rie van de Zwitserse tunnelbouw: de inmiddels voltooide Lötschberg tunnel en de nieuwe Gott- hard-spoortunnel (Erstfeld - Bias- ca), met 57 kilometer echt de aller langste ter wereld. De laatste zal pas in 2018 voltooid zijn en bestaat eigenlijk uit twee naast elkaar gele gen kokers, die op elke 350 meter met elkaar verbonden zijn. Over de twee tunnels voor en na die nieuwe Gotthard hebben de Zwit sers het niet eens, ook al zijn ze respectievelijk 20 en 15 kilometer lang. De Zwitsers bouwen de tunnels niet omdat ze die zo mooi vinden, leren we in het informatiecentrum van de nieuwe Gotthard-tunnel in Polleggio, vlakbij Biasca. Het cen trum staat bovenop de tunnel en is gebouwd met daar opgegraven rotsen. Via het infocentrum kan infographic CvW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54