Groot, groter, gfOOtSt v16 Zaterdag 28 juli 2007 PZC Een economisch wonder, noemen ze het. Geen staat ter wereld die zo snel groeit als Dubai. Ruimtegebrek? Geen punt. Voor de kust van het oliestaatje leggen Nederlandse baggeraars nieuwe eilanden aan. Privé-strandje erbij? Garage voor de verlengde Hummer? Geen probleem. Dubai is een bos van bouwkranen onder een hemel van ambities. door Jan Vriend foto ANP Hoe moest het verder met Du bai? De olie die het landje rijk maakte, is bijna op. Hoog tijd voor een nieuwe economische motor, bedach ten ze. Toerisme dus. Want een land met iedere dag zon en 75 kilometer kust aan de blauwe Arabische Golf, heeft de vakantie ganger wat te bieden. Overal strand en weelde. Grote winkelcentra, vol met de nieuwste snufjes in elektronica en mode, luxe hotels vol marmer en bladgoud en res taurants waar je het lekkerste van over de hele wereld kunt bestellen. Een wereld van weelde. Met zóveel dure auto's dat iedere parkeergarage iets weg heeft van de AutoRai. Een dagje geen zin in het strand? Bind dan de ski's onder op de overdekte skipiste bij het winkelcen trum. Want ook al is het buiten tegen de 40 graden, binnen laten ze het 4 graden vriezen om je door de sneeuw te laten sui zen. Als energie weinig kost, kan alles. Zoek in Dubai vooral niet naar monumen ten of musea, want de geschiedenis van het staatje in de Verenigde Arabische Emi raten is nog jong. Tot er in 1960 olie werd gevonden, had het havenplaatsje zo'n 30.000 inwoners. In 1994 waren dat er een half miljoen, nu anderhalf miljoen. Dubai doet er alles aan om de economi sche motor te zijn: je kunt er binnen een dag een bedrijf oprichten en belasting beta len is niet nodig. Dat maakt de stad tot een magneet van groeiende bedrijvigheid. Naar verwachting wonen er over vijfjaar ruim drie miljoen mensen en komen er jaarlijks vijf miljoen toeristen langs. Om die mensenstroom op te vangen, schiet het ene bouwwerk na het andere uit de grond. Overal zie je groeistuipen: bouw kranen lijken een wedstrijdje te doen om als snelste het zoveelste appartementen complex of hotel neer te zetten. Eind vol gend jaar moet 's werelds hoogste wolken krabber klaar zijn. In de woestijn buiten de stad kunnen vakantiegangers straks te recht in Dubailand, het grootste pretpark op de aardbol. Groot, groter, grootst. Ook bij de aanleg van het nieuwe vliegveld draait alles om ambitie. Het is de bedoeling dat Dubai de grootste luchthaven ter wereld krijgt: de centrale overstapplaats voor vliegverkeer Voor de kust van Dubai verschijnt een compleet nieuwe wijk in de vorm van een palmboom. tussen Azië, Europa en Amerika. Ze mik ken op maar liefst 120 miljoen passagiers per jaar. Sjeik Mohammed is hier de leider die alles voor het zeggen heeft. Hij bestuurt het land als een bedrijf. Niet praten, maar doen. Zonder parlement, zonder bezwaar procedures en met een zak vol geld kun je lekker opschieten als plannenmaker. Kijk maar naar de landwinningprojecten voor de kust. In een paar jaar tijd legden bagge raars van de Nederlandse firma Van Oord hier een compleet stuk stad in het water aan: een wijk in het patroon van een palm boom. Op de stam ligt een brede verbin dingsweg, de takken links en rechts vor men de straten. Inmiddels staan hier de eerste huizen, met allemaal een strandje voor de deur. „Het verhaal gaat dat deze woningen bin nen 72 uur waren verkocht", zegt Peter Meijer, commercieel manager bij Van Oord. Hij is lid van The Netherlands Busi ness Councel, een klankbordgroep voor het Nederlandse bedrijfsleven in Dubai. Bij een rondleiding wijst hij op de kasteel tjes aan zee. „De eerste huizen gingen voor acht ton in euro's van de hand. Inmiddels wordt er bijna drie miljoen voor betaald." Dat smaakt naar meer: een tweede en een derde schiereiland zijn in de maak. Minstens zo prestigieus is de eilanden groep De Wereld die nu voor de kust wordt opgespoten. Stukken land die sa men op schaal de werelddelen vormen. Sa men 500 hectare groot, beoogde woonplek ken voor de allerrijksten. Allemaal je eigen eilandje, compleet met haven of helikop terlandingsplaats. Zin in Schotland? Ge woon even meer bieden dan Rod Stewart en je hebt het. Australië voor jezelf? Het kan. Al moet je er zelf riolering en stroom regelen. David Beckham is al langs ge weest. Met gevoel voor pr liet de sjeik zich in het verkoopkantoor fotograferen met de Britse tennisser Tim Henman. Vanaf een schip dat naar het werk vaart, zien we dit kleine Austra lië ontstaan. Hier maken ze de wereldkaart opnieuw. Waarmee we getuige zijn van een soort schepping, kijk maar hoe een sleephopperzuiger van Van Oord in een paar uur duizend kuub zand op de zeebodem stort. Rainbowen heet het in vaktaal, vanwege de regenboogvorm waarin het zand wordt ge spoten. Het zand is een paar uur eerder tien kilometer buiten de kust opgezogen. Sinds de eerste opdracht - in 2002 - ver werkte Van Oord 800 miljoen kuub zand bij Dubai. Nog een biljoen kuub te gaan. Illustratief zijn ook de cijfers over de perso- neelsgroei van dit bedrijf In 2001 opende het een bescheiden kantoortje in Dubai, nu werken er 1500 mensen voor deze vesti ging en komt 35 procent van de bedrijfs- omzet uit het Midden-Oosten. Bij elkaar werken er ongeveer vierduizend Nederlan ders in Dubai. We komen er draaideuren tegen van Boon Edam, ABN/Amro heeft er een kantoor en ook Unilever regelt hier de zaken voor het Midden-Oosten. Nederlanders zijn bij lange na niet de eni ge buitenlanders. Met zo'n golf immigran ten maken de Arabieren nog maar zo'n 15 procent uit van de bevolking. Opvallend zijn vooral de stromen gastarbeiders uit Pa kistan en India. Tegen lage lonen doen zij het handwerk. Hun vrouwen en kinderen blijven in eigen land, zodat de totale bevol king van Dubai voor bijna driekwart uit mannen bestaat. De vrouwen van Dubai kom je vooral tegen in de winkelcentra, ge kleed in abaya's (een soort boerka) bij de Starbucks laten ze zien dat traditie en ver nieuwing hier hand in hand gaan. Groter, hoger, blitser. De weelde en de groei lijken grenzeloos. Onroerendgoedprij- zen in Dubai bleven maar stijgen, de laat ste jaren. Nu lijkt die gekte bij buitenland se investeerders een klein beetje getem perd, maar de stad blijft blaken van het zelfvertrouwen. Logisch, vindt Peter Meijer. „Dubai hoeft het geld niet per se te verdienen met onroerend goed. Zolang de mensen maar blijven komen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 42