De Bruyn speelt graag met realisme P2C Zaterdag 28 juli 2007 35 Cineast over Nadine: film van bloed, zweet en tranen. schrijft de film als opmerkelijke mix van drama en roadmovie. „Het idee had ik al in 2001 verzon nen en heeft ook weer veel met mijn eigen belevingswereld te ma ken. Het gaat over een carrière vrouw van begin veertig die plotse ling door haar biologische klok wordt geobsedeerd. In een vlaag van radeloosheid kidnapt ze een baby en vlucht met het kind naar Zuid-Europa", vertelt de cineast. door Ali Pankow NOORDCOUWE - Tijdens stille nach telijke uren trachtte hij vorige week inspiratie te vinden voor een nieuw filmscript: De achtste zee. De van oorsprong Zeeuwse ci neast Erik de Bruyn had zich even teruggetrokken in het monumenta le pand van impresario Hans Kik, de gerestaureerde meestoof in Noordgouwe. Een prima kweekvij ver om in alle rust scheppend be zig te zijn. Vooralsnog wilde het bij De Bruyn echter nog niet zo vlotten. Hij heeft ook nog wat an dere zaken aan zijn hoofd. Nadine bijvoorbeeld, zijn tweede speel film die zaterdag 29 september in première gaat op het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Dat is ze ven jaar na zijn succesvolle debuut met Wilde Mossels. Betekent dat nu dat De achtste Zee dus zijn doop pas op het filmfestival in 2014 gaat beleven? „Jezus, dat zal toch niet?", reageert hij bij het plotseling besef dat een cineast in Nederland het toch wel moeilijk heeft. Vooral als hij zelf zijn scripts schrijft. Ook bij Wilde Mossels lag er ruim zes jaar tussen idee en eindresultaat en aan de rea lisatie van Nadine kleefden bloed, zweet en tranen, volgens De Bruyn. Hij heeft veel gesprekken moeten voeren om het budget van 1,45 miljoen euro bijeen te krijgen. Om financiële redenen werd geko zen voor een Europese co-produc- tie. „Maar het viel niet mee buiten landse partners te vinden. Uitein delijk betaalt alleen België mee. Portugal is er ook bij betrokken, maar alleen als serviceproducent. Die brengt geen geld in." De film wordt uitgebracht door Rocketta Film in coproductie met het Vlaamse Serendipity Films en de NPS. „De financiële bijdrage van de Belgen bedraagt twee ton en 65 procent daarvan moest in België worden besteed aan crew, technici en acteurs." De Bruyn om Vlnr. Halina Reijn, Sanneke Bos en Monic Hendrickx. foto Rocketta Film Erik de Bruyn in de tuin (met ludieke blikvangers als een ingegraven auto, een 'Snoek' en een telefooncel met etalagepop) bij het monumentale optrekje van impresario Hans Kik in Noordgouwe. foto Ronald den Dekker Binnen zijn eigen kennissenkring zag hij hoogopgeleide vriendinnen ook worstelen met die biologische klok. „Rond je veertigste dient die keus zich aan: een kind krijgen, wil je dat meemaken of niet. Als het 'ja' is, kun je dat als vrouw niet zo lang meer uitstellen. Zelf werd ik ook in eens geconfronteerd met vergankelijkheid toen ik veertig werd. Voor die tijd had ik altijd het idee dat ik onsterfelijk was. The sky was the limit, maar toen be sefte ik dat vergankelijkheid na tuurlijk ook voor mij geldt", zegt de filmmaker, tevens vader van de inmiddels 5-jarige Ole Antonio. De Bruyn heeft gekozen voor een opmerkelijke constructie. Hij laat de titelrol vertolken door drie actri ces: Monic Hendrickx, Halina Reijn en Sanneke Bos en streeft daarbij bewust niet naar gelijkenis. „We zijn door de Amerikaanse films zo geïndoctrineerd dat de toeschouwer zich met de hoofd persoon moet kunnen identifice ren, maar waarom? Bij toneel en in de literatuur heb je dat toch veel minder. Wie zou zich willen identificieren met een personage uit Wachten op Godot van Beckett of met een figuur uit een boek van Gerard van 't Reve? Door Nadine door drie vrouwen te laten spelen wil ik de nadruk meer op de in houd dan op de persoon leggen. Het alternatief zou zijn geweest een lappendekenconstructie met vrouwen in verschillende situaties die met ditzelfde probleem worste len", licht De Bruyn zijn experi ment toe. De dramaturgische struc tuur schetst hij met een horizonta le lijn (roadmovie, waarin Monic Hendrickx wordt gevolgd op haar vlucht) met daar loodrecht op de situaties die vooraf gingen en bepa lend waren, afwisselend gespeeld door Halina Reijn en Sanneke Bos. De Bruyn is uiterst tevreden over de sterrencast die hem ter beschik king stond. Naast dit ijzersterke vrouwelijke trio behoren daartoe ook Fedja van Huêt, Frank Lam- mers (ook in Wilde MosselsKurt Rogiers, Hadewych Minis, Rifka 'Tot mijn veertigste dacht ik dat ik onsterfelijk was, the sky was the limit' Lodeizen en de Portugese topactri- ces Beatriz Batarda, Isabel Ruth en Ricardo Perreira, een bekend soap- acteur daar. Dat bloed, zweet en tranen sloeg overigens niet alleen op die moei zame geldlobby. „Op de eerste op namedag in Portugal stortte er een auto acht meter een ravijn in. Het meisje dat bij die opnamen betrok ken was, raakte gelukkig niet ge wond, maar er kwam wel een trau mateam aan te pas om haar te be vrijden", vertelt De Bruyn. Zette hij met Wilde Mossels al een zeer eigen signatuur als cineast neer, met Nadine hoopt hij die nog te versterken. Hij houdt van veel verschillende stijlen en speelt graag met de werkelijkheid. „Ik laat het realisme graag ontsporen. Het visualiseren van dagdromen en herinneringen biedt daar aller lei mogelijkheden toe. In je herin nering heb je vaak een intensere beleving dan de dagelijkse werke lijkheid biedt." Die veelheid aan stijlen geldt ook voor de muziek in deze film. De Bruyn werkte daartoe weer samen met David van der Heyden, even eens een Zeeuw van oorsprong. Het werd een moeizame zoek tocht naar de juiste tracks. Symfo nische muziek bleek te zwaar, cel lo te melodramatisch en piano te lyrisch. Uiteindelijk speelt de gi taar een hoofdrol, mede dankzij het gebruik van een E-bow die de snaren zo fraai doet trillen. Heeft Wilde Mossels inmiddels een status als 'cult klassieker' en staat Nadine bijna aan de vooravond van een beloftevolle première, de cineast moet vooruit zien én dus werken aan het script voor De acht ste zee. Het verhaal is gebaseerd op een krantenartikel over Westerse fortuinzoekers in Afrika. Heel an der werk dus, maar De Bruyn heeft inmiddels zijn constante ont dekt: „Ik maak films over on-affe karakters die in een vacuüm zijn geraakt en daar op eigen kracht moeten zien uit te komen." Erik de Bruyn Geb.: 27-10-1962, Terneuzen. Sociologie, Utrecht; Communi catiewetenschappen hoofdvak Filmkunde, Amsterdam. Regieassistentie bij o.a. Eric de Kuyper, Piotr Andreyev, Paul Ru- ven en Pim de la Parra. Acteerlessen van Warren Ro bertson, Theu Boermans en Marcella Meulemans. Beste mannelijke hoofdrol film festival Troia, Portugal (1990). Speelfilmdebuut: Wilde Mos sels (2000). Korte films: Berceuses, Lente lied, De Getuige e.a. Nadine: première: 29-9-2007.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89