De Bruyn speelt graag met realisme
P2C Zaterdag 28 juli 2007 35
Cineast over Nadine:
film van bloed, zweet
en tranen.
schrijft de film als opmerkelijke
mix van drama en roadmovie.
„Het idee had ik al in 2001 verzon
nen en heeft ook weer veel met
mijn eigen belevingswereld te ma
ken. Het gaat over een carrière
vrouw van begin veertig die plotse
ling door haar biologische klok
wordt geobsedeerd. In een vlaag
van radeloosheid kidnapt ze een
baby en vlucht met het kind naar
Zuid-Europa", vertelt de cineast.
door Ali Pankow
NOORDCOUWE - Tijdens stille nach
telijke uren trachtte hij vorige
week inspiratie te vinden voor een
nieuw filmscript: De achtste zee.
De van oorsprong Zeeuwse ci
neast Erik de Bruyn had zich even
teruggetrokken in het monumenta
le pand van impresario Hans Kik,
de gerestaureerde meestoof in
Noordgouwe. Een prima kweekvij
ver om in alle rust scheppend be
zig te zijn. Vooralsnog wilde het
bij De Bruyn echter nog niet zo
vlotten. Hij heeft ook nog wat an
dere zaken aan zijn hoofd. Nadine
bijvoorbeeld, zijn tweede speel
film die zaterdag 29 september in
première gaat op het Nederlands
Filmfestival in Utrecht. Dat is ze
ven jaar na zijn succesvolle debuut
met Wilde Mossels. Betekent dat
nu dat De achtste Zee dus zijn
doop pas op het filmfestival in
2014 gaat beleven?
„Jezus, dat zal toch niet?", reageert
hij bij het plotseling besef dat een
cineast in Nederland het toch wel
moeilijk heeft. Vooral als hij zelf
zijn scripts schrijft. Ook bij Wilde
Mossels lag er ruim zes jaar tussen
idee en eindresultaat en aan de rea
lisatie van Nadine kleefden bloed,
zweet en tranen, volgens De
Bruyn. Hij heeft veel gesprekken
moeten voeren om het budget van
1,45 miljoen euro bijeen te krijgen.
Om financiële redenen werd geko
zen voor een Europese co-produc-
tie.
„Maar het viel niet mee buiten
landse partners te vinden. Uitein
delijk betaalt alleen België mee.
Portugal is er ook bij betrokken,
maar alleen als serviceproducent.
Die brengt geen geld in."
De film wordt uitgebracht door
Rocketta Film in coproductie met
het Vlaamse Serendipity Films en
de NPS. „De financiële bijdrage
van de Belgen bedraagt twee ton
en 65 procent daarvan moest in
België worden besteed aan crew,
technici en acteurs." De Bruyn om
Vlnr. Halina Reijn, Sanneke Bos en Monic Hendrickx. foto Rocketta Film
Erik de Bruyn in de tuin (met ludieke blikvangers als een ingegraven auto, een 'Snoek' en een telefooncel met etalagepop) bij het monumentale optrekje
van impresario Hans Kik in Noordgouwe. foto Ronald den Dekker
Binnen zijn eigen kennissenkring
zag hij hoogopgeleide vriendinnen
ook worstelen met die biologische
klok. „Rond je veertigste dient die
keus zich aan: een kind krijgen,
wil je dat meemaken of niet. Als
het 'ja' is, kun je dat als vrouw niet
zo lang meer uitstellen. Zelf werd
ik ook in eens geconfronteerd met
vergankelijkheid toen ik veertig
werd. Voor die tijd had ik altijd
het idee dat ik onsterfelijk was.
The sky was the limit, maar toen be
sefte ik dat vergankelijkheid na
tuurlijk ook voor mij geldt", zegt
de filmmaker, tevens vader van de
inmiddels 5-jarige Ole Antonio.
De Bruyn heeft gekozen voor een
opmerkelijke constructie. Hij laat
de titelrol vertolken door drie actri
ces: Monic Hendrickx, Halina
Reijn en Sanneke Bos en streeft
daarbij bewust niet naar gelijkenis.
„We zijn door de Amerikaanse
films zo geïndoctrineerd dat de
toeschouwer zich met de hoofd
persoon moet kunnen identifice
ren, maar waarom? Bij toneel en
in de literatuur heb je dat toch
veel minder. Wie zou zich willen
identificieren met een personage
uit Wachten op Godot van Beckett
of met een figuur uit een boek van
Gerard van 't Reve? Door Nadine
door drie vrouwen te laten spelen
wil ik de nadruk meer op de in
houd dan op de persoon leggen.
Het alternatief zou zijn geweest
een lappendekenconstructie met
vrouwen in verschillende situaties
die met ditzelfde probleem worste
len", licht De Bruyn zijn experi
ment toe. De dramaturgische struc
tuur schetst hij met een horizonta
le lijn (roadmovie, waarin Monic
Hendrickx wordt gevolgd op haar
vlucht) met daar loodrecht op de
situaties die vooraf gingen en bepa
lend waren, afwisselend gespeeld
door Halina Reijn en Sanneke Bos.
De Bruyn is uiterst tevreden over
de sterrencast die hem ter beschik
king stond. Naast dit ijzersterke
vrouwelijke trio behoren daartoe
ook Fedja van Huêt, Frank Lam-
mers (ook in Wilde MosselsKurt
Rogiers, Hadewych Minis, Rifka
'Tot mijn veertigste dacht ik
dat ik onsterfelijk was, the
sky was the limit'
Lodeizen en de Portugese topactri-
ces Beatriz Batarda, Isabel Ruth en
Ricardo Perreira, een bekend soap-
acteur daar.
Dat bloed, zweet en tranen sloeg
overigens niet alleen op die moei
zame geldlobby. „Op de eerste op
namedag in Portugal stortte er een
auto acht meter een ravijn in. Het
meisje dat bij die opnamen betrok
ken was, raakte gelukkig niet ge
wond, maar er kwam wel een trau
mateam aan te pas om haar te be
vrijden", vertelt De Bruyn.
Zette hij met Wilde Mossels al een
zeer eigen signatuur als cineast
neer, met Nadine hoopt hij die
nog te versterken. Hij houdt van
veel verschillende stijlen en speelt
graag met de werkelijkheid. „Ik
laat het realisme graag ontsporen.
Het visualiseren van dagdromen
en herinneringen biedt daar aller
lei mogelijkheden toe. In je herin
nering heb je vaak een intensere
beleving dan de dagelijkse werke
lijkheid biedt."
Die veelheid aan stijlen geldt ook
voor de muziek in deze film. De
Bruyn werkte daartoe weer samen
met David van der Heyden, even
eens een Zeeuw van oorsprong.
Het werd een moeizame zoek
tocht naar de juiste tracks. Symfo
nische muziek bleek te zwaar, cel
lo te melodramatisch en piano te
lyrisch. Uiteindelijk speelt de gi
taar een hoofdrol, mede dankzij
het gebruik van een E-bow die de
snaren zo fraai doet trillen.
Heeft Wilde Mossels inmiddels een
status als 'cult klassieker' en staat
Nadine bijna aan de vooravond
van een beloftevolle première, de
cineast moet vooruit zien én dus
werken aan het script voor De acht
ste zee. Het verhaal is gebaseerd op
een krantenartikel over Westerse
fortuinzoekers in Afrika. Heel an
der werk dus, maar De Bruyn
heeft inmiddels zijn constante ont
dekt: „Ik maak films over on-affe
karakters die in een vacuüm zijn
geraakt en daar op eigen kracht
moeten zien uit te komen."
Erik de Bruyn
Geb.: 27-10-1962, Terneuzen.
Sociologie, Utrecht; Communi
catiewetenschappen hoofdvak
Filmkunde, Amsterdam.
Regieassistentie bij o.a. Eric de
Kuyper, Piotr Andreyev, Paul Ru-
ven en Pim de la Parra.
Acteerlessen van Warren Ro
bertson, Theu Boermans en
Marcella Meulemans.
Beste mannelijke hoofdrol film
festival Troia, Portugal (1990).
Speelfilmdebuut: Wilde Mos
sels (2000).
Korte films: Berceuses, Lente
lied, De Getuige e.a.
Nadine: première: 29-9-2007.