Zeeland Panelenlint Meer klachten geluidsoverlast door horeca en evenementen Engelse jeugd gast op Schouwen Groot Kerk Project draait om de inhoud Aanmeldingen innovatieprijs vallen tegen 26 I Vrijdag 27 juli 2007 PZC Meer hinder ondanks controles in het recreatieseizoen. door Piet Kleemans RENESSE - Het aantal klachten over geluidsoverlast is - ondanks pre ventieve controle in het recreatie- seizoen - gestegen op Schou- wen-Duiveland. Grootste klachten bron is horeca en evenementen. In 2004 kwamen bij de afdeling handhaving van de gemeente Schouwen-Duiveland 45 klachten binnen over geluidsoverlast. In 2005 was het aantal klachten ver dubbeld en in 2006 steeg het nog verder. Meer dan 100 keer deden burger bij de gemeente hun beklag over geluidsoverlast. Het meest wordt geklaagd over la waai dat - direct of indirect - ver oorzaakt wordt door de horeca. „Het gros van de horecaonderne mers houdt zich netjes aan de re gels, maar er zijn een paar notoire lawaaimakers", zegt J. Perquin van de afdeling handhaving van de ge meente Schouwen-Duiveland. De meest geluidsoverlast doet zich voor in de drukke badplaats Renes- se. „Maar we werken er samen met de horeca hard aan het aantal klachten terug te brengen." Ook wordt geklaagd over veel eve nementen die herrie veroorzaken, de door de gemeente uitgevoerde preventieve controles ten spijt. In de maanden juli en augustus is tij dens alle weekenden toezicht uit geoefend. Aan bijvoorbeeld kermisattracties worden strenge geluidsnormen op gelegd. Naleving wordt afgedwon gen met technische voorzieningen in de vorm van limiters. Wie die begrenzers weet te omzeilen en daarop betrapt wordt kan rekenen op een boete of het verlies van de standplaats. Klachten over afval op ongewens- Horeca en evenementen veroor zaken op Schouwen-Duiveland steeds vaker voor klachten over geluidsoverlast. Het aantal klach ten over afval is stabiel. Bezoek in kader van internationaal uitwisselingsprogramma. door Piet Kleemans ZIERiKZEE - Een groep van twaalf jongeren uit het Engelse Hatfield is van dinsdag 31 juli tot donder dag 9 augustus te gast op Schou wen-Duiveland. De jongeren ko men naar het eiland in het kader van een internationaal uitwisse lingsprogramma. Dat uitwisselingsprogramma heeft alles te maken met de onderlinge vriendschapsbanden tussen de ge meente Schouwen-Duiveland, het Engelse Hatfield en het Franse Saint Hilaire du Harcouet. De ju- melage dateert van vlak na de wa tersnoodramp van 1953 toen on der meer Hatfield en Saint Hilaire acties op touw zetten om het door de ramp zwaar getroffen Schou wen-Duiveland te hulp te schie ten. De eerste officiële uitwisseling met Saint Hilaire was in 1955. Van veel later datum is de vriend schapsband tussen Schouwen-Dui veland en het Slowaakse Namesto- vo. Die is het gevolg van een uit wisselingsproject in de jaren ne gentig van de vorig eeuw tussen Namestovo en de toenmalige ge meente Westerschouwen. Vorig jaar ging een aantal Schou- wen-Duivelandse jongeren voor een bezoek naar Hatfield en dit jaar is het tijd voor een tegenbe zoek van hun leeftijdgenoten. De jongeren zijn in de leeftijd van 13 tot 16 jaar en verblijven negen da gen bij een gastgezin op Schou wen-Duiveland. De werkgroep in ternationale uitwisselingen heeft een gevarieerd programma op po ten gezet voor het bezoek van de te plaatsen schommelen de laatste jaren rond de 15 terwijl het aantal klachten over stank teruggelopen is van 43 in 2005 naar 32 in 2006. In totaal werden 124 controles uit gevoerd op het verkeerd aanbie den van afval. Dat leidde in vier ge vallen tot een bekeuring. In 37 ge vallen bleef het bij een waarschu wing. Voor 2006 stond voor 541 bedrij ven een integrale milieucontrole gepland. Dat is niet gehaald. Dat heeft volgens het jaarverslag Inte grale Handhaving 2006 re maken met de bezetting van de afdeling. Personeelsgebrek leidde er ook toe dat een groot aantal bedrijven van milieucategorie III niet gecontro leerd is terwijl voor die controles eigenlijk wel een hoge prioriteit gold. Ook is gecontroleerd op illegale re creatie. Hoe vaak deze controles zijn uitgevoerd is niet bekend, wel dat er 83 waarschuwingen zijn uit gedeeld. Zevenentwintig keer is een proces-verbaal uitgeschreven wegens illegaal kamperen. Engelse jongeren. Zij krijgen on der meer een survivaltocht voorge schoteld evenals een vaartocht aan boord van een mosselkotter. Zwemmen staat ook op het pro gramma en ook de gebruikelijke gezamenlijke barbecue ontbreekt niet. Verder staan excursies naar themapark WaterLand Neeltje Jans, Vlissingen, Amsterdam en at tractiepark De Efteling op de agen da. Daarnaast is er nog gelegen heid voor uitstapjes met het gastge zin. De jongeren uit Hatfield worden dinsdag 31 juli omstreeks 14.00 uur verwacht in het gemeentehuis in Zierikzee waar burgemeester J. Asselbergs hen welkom heet. De Engelse gasten keren donderdag 9 augustus weer huiswaarts. Het is voor het eerst dat de jongeren per vliegtuig naar Schouwen komen. Normaal reizen ze per bus. Stichting Podium wil herinneringen aan spoor levend houden. door Piet Kleemans MIDDELHARNIS - Ooit was het een belangrijke levensader voor Goe- ree-Overflakkee: de eilandentram. Na de watersnoodramp van 1953 viel het doek voor het spoor. Om de herinnering levend te houden markeert een kleurrijk lint van be schilderde panelen de oude tram routes op het eiland. Gisteren wer den in het Diekhuus in Middelhar- nis fietsroutes langs de trampane len gepresenteerd. Destijds waren er, weet )an Tromp- per van het Diekhuus, twee rou tes: Middelharnis-Ouddorp en Middelharnis-Ooltgensplaat. Beide lijnen werden in 1909 in gebruik genomen en zouden een belangrij ke rol in het leven op Goe- ree-Overflakkee vervullen. Tromp- per: „De tram was een econo misch en sociaal bindend element op het eiland." De tram zorgde niet alleen voor vervoer van personen en goederen op het eiland maar opende ook de weg naar Rotterdam. „Moet je met konijnen of koeien naar de stad, of in Rotterdam gaan feesten, de stoomtram vervoert voor een stui ver of wat, de mensen en de bees ten." Dat zongen de schoolkinde ren destijds bij de officiële inge bruikneming van de tramlijnen. Na te zijn geteisterd door achter eenvolgens de Tweede Wereldoor log en de Ramp van 1953 besloot exploitant/eigenaar de Rotterdam sche Tramweg Maatschappij het spoor te ontmantelen. Trams maakten plaats voor bussen. In 1956 is het personenvervoer per tram gestaakt en in 1957 werd een punt gezet achter het goederenver voer per spoor. De rails verdwe nen en de stations raakten in ver getelheid. Alleen een paar straatna men herinneren anno 2007 nog aan het ooit zo populaire vervoer middel. Trompper: „Wat wij wil len is de eilandentram weer terug in de beleving van mensen breng en." Het idee werd geboren om de oude routes van de tram te marke ren met speciaal voor dat doel ge maakt panelen in de vorm van een locomotief dan wel tramwa gon. Kunstenaars beschilderden een deel van de panelen en ook ba sisschoolleerlingen droegen hun steentje bij. Zo ontstond een kleur rijk lint van 225 panelen door het Goereese landschap. Een lint dat niet de vaste paden volgt, maar het spoor van het spoor. Volgende 'De tram was een economisch en sociaal bindend element' stap is het met elkaar verbinden van de palen door fietsroutes, ver deeld over kop, midden en kont van het eiland. Het zijn fietsroutes geworden van respectievelijk 38, 48 en 55 kilometer lengte. Fors, weet ook Trompper. „Maar we hebben het zo gedaan dat je ook stukjes van zo'n route kunt rij den." Bij het uitzetten is dankbaar ge bruik gemaakt van het fietsroute- netwerk op Goeree-Overflakkee. De routes voeren voor het overgro te deel over vrijliggende fietspa den. Trompper hoopt dat de rou tes aanslaan. De voortekenen zijn bemoedigend. „We krijgen heel en thousiaste reacties." Rotterdamsche Tramweg Maatschappij van tram naar bus De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij werd in 1878 opgericht. Twin tig jaar later kwam de eilandentram op Goeree-Overflakkee en Schou wen-Duiveland. Na WO II werden de stoomtrams vervangen door motortrams. In 1957 reed op Goeree de laatste tram. De bus kwam ervoor in de plaats. In De Punt-West bij Ouddop is het RTM-trammuseum gevestigd. Van daar uit rijden 's zomers trams naar Port Zélande en de Middelplaathaven. Praten over kerk en evangelie telt zwaarder dan de collectebus. door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Natuurlijk wil len zij best een financieel graantje meepikken van het toerisme. Ér staat dan ook een collectebus voor goede gevers die wat geld kwijtwil- len, maar bij het Groot Kerk Pro ject van hervormde, gereformeer de en chr. gereformeerde kerken in Haamstede draait het toch in de eerste plaats om de inhoud. „Wij komen soms tot boeiende ge sprekken met bezoekers", zegt se cretaris Gerard Kievit van dit pro ject uit ervaring. Al minstens twaalf zomers staan de deuren van de Grote (hervormde) kerk in de Ring donderdags tijdens de zoge heten Ringpromotiedagen wijd open. Iedereen die na braadwors ten, tassen, kleding, kaas, suiker spinnen en ingeblikte muziek plots behoefte voelt aan een ande re sfeer is hier van harte welkom. Het monumentale kerkgebouw is op zich al het bekijken waard. Ver der is hier een tentoonstelling inge richt met reproducties van etsen, tekeningen en schilderijen van Rembrandt over het leven van Je zus. Orgelmuziek, gisterochtend ge speeld door Bart Burger uit Tho- len, vult de kerk op passende wij ze. „Wij hebben voor deze concer ten een lijst met ruim veertig orga nisten uit het hele land, die hier graag komen spelen", zegt Kievit. Nieuw in het programma dit jaar zijn de rondleidingen door de kerk met toelichting van een gids. Enke le vrijwilligers hebben zich daar toe verdiept in de historie van het monumentale gebouw. Fred Vrauwdeunt begint zijn verhaal aan het begin: het ontstaan van de Penningmeester Fred Vrauwdeunt van het Groot Kerk Project vertelt de be zoekers over het waarom van het houten schot. foto Marijke Folkertsma eerste kerk in Haamstede in de achtste eeuw. Hij vertelt ook over de restauraties, de strijd tegen het zout in de muren en uiteraard ook over dat opmerkelijke, beschilder de houten schot. Dat kwam er op initiatief van koning Lodewijk Na poleon die in 1809 een bezoek bracht aan Haamstede. Om de kou de tocht te bestrijden bood de ko ning het kerkbestuur zeshonderd gulden aan. Van dat geld werd een schot vervaardigd om het dwars- schip af te sluiten van de preek stoel. Het bestuur heeft besloten dit jaar voor de eerste keer de kerk ook za terdag tijdens de nachtmarkt open te stellen. Gezien de ervaring met de Ringpromotion zal er ook dan wel enige behoefte zijn aan een plek om even tot rust te komen. ZIERIKZEE - Tien bedrijven hebben zich tot nu toe aangemeld voor de Innovation Award van Onderne merskring Schouwen-Duiveland (OSD). Echt storm loopt het dus nog niet. „Misschien is het een beetje koudwatervrees", zegt voor zitter O. Verwest. „Zie het ook maar als een try-out. Mensen moe ten zichzelf aanmelden en ik denk dat mensen niet altijd goed weten hoe ze daar mee om moeten gaan." Bedrijven die nog mee willen doen kunnen zich nog aanmel den. De Innovation Award moet een jaarlijks terugkerende prijs worden voor innovatieve bedrijven. Een ju ry bestaande uit oud-OSD-voorzit- ters Pieter Schotte, Leen Noord- hoek en Ad Schouw en oud-secre taris Joop Ribbens bepaalt de win naar. De award wordt in oktober uitgereikt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62