Zeeland
Panelenlint
Meer klachten geluidsoverlast
door horeca en evenementen
Engelse jeugd gast op Schouwen
Groot Kerk Project
draait om de inhoud
Aanmeldingen
innovatieprijs
vallen tegen
26 I Vrijdag 27 juli 2007 PZC
Meer hinder ondanks
controles in het
recreatieseizoen.
door Piet Kleemans
RENESSE - Het aantal klachten over
geluidsoverlast is - ondanks pre
ventieve controle in het recreatie-
seizoen - gestegen op Schou-
wen-Duiveland. Grootste klachten
bron is horeca en evenementen.
In 2004 kwamen bij de afdeling
handhaving van de gemeente
Schouwen-Duiveland 45 klachten
binnen over geluidsoverlast. In
2005 was het aantal klachten ver
dubbeld en in 2006 steeg het nog
verder. Meer dan 100 keer deden
burger bij de gemeente hun beklag
over geluidsoverlast.
Het meest wordt geklaagd over la
waai dat - direct of indirect - ver
oorzaakt wordt door de horeca.
„Het gros van de horecaonderne
mers houdt zich netjes aan de re
gels, maar er zijn een paar notoire
lawaaimakers", zegt J. Perquin van
de afdeling handhaving van de ge
meente Schouwen-Duiveland. De
meest geluidsoverlast doet zich
voor in de drukke badplaats Renes-
se. „Maar we werken er samen
met de horeca hard aan het aantal
klachten terug te brengen."
Ook wordt geklaagd over veel eve
nementen die herrie veroorzaken,
de door de gemeente uitgevoerde
preventieve controles ten spijt. In
de maanden juli en augustus is tij
dens alle weekenden toezicht uit
geoefend.
Aan bijvoorbeeld kermisattracties
worden strenge geluidsnormen op
gelegd. Naleving wordt afgedwon
gen met technische voorzieningen
in de vorm van limiters. Wie die
begrenzers weet te omzeilen en
daarop betrapt wordt kan rekenen
op een boete of het verlies van de
standplaats.
Klachten over afval op ongewens-
Horeca en evenementen veroor
zaken op Schouwen-Duiveland
steeds vaker voor klachten over
geluidsoverlast. Het aantal klach
ten over afval is stabiel.
Bezoek in kader van
internationaal
uitwisselingsprogramma.
door Piet Kleemans
ZIERiKZEE - Een groep van twaalf
jongeren uit het Engelse Hatfield
is van dinsdag 31 juli tot donder
dag 9 augustus te gast op Schou
wen-Duiveland. De jongeren ko
men naar het eiland in het kader
van een internationaal uitwisse
lingsprogramma.
Dat uitwisselingsprogramma heeft
alles te maken met de onderlinge
vriendschapsbanden tussen de ge
meente Schouwen-Duiveland, het
Engelse Hatfield en het Franse
Saint Hilaire du Harcouet. De ju-
melage dateert van vlak na de wa
tersnoodramp van 1953 toen on
der meer Hatfield en Saint Hilaire
acties op touw zetten om het door
de ramp zwaar getroffen Schou
wen-Duiveland te hulp te schie
ten. De eerste officiële uitwisseling
met Saint Hilaire was in 1955.
Van veel later datum is de vriend
schapsband tussen Schouwen-Dui
veland en het Slowaakse Namesto-
vo. Die is het gevolg van een uit
wisselingsproject in de jaren ne
gentig van de vorig eeuw tussen
Namestovo en de toenmalige ge
meente Westerschouwen.
Vorig jaar ging een aantal Schou-
wen-Duivelandse jongeren voor
een bezoek naar Hatfield en dit
jaar is het tijd voor een tegenbe
zoek van hun leeftijdgenoten. De
jongeren zijn in de leeftijd van 13
tot 16 jaar en verblijven negen da
gen bij een gastgezin op Schou
wen-Duiveland. De werkgroep in
ternationale uitwisselingen heeft
een gevarieerd programma op po
ten gezet voor het bezoek van de
te plaatsen schommelen de laatste
jaren rond de 15 terwijl het aantal
klachten over stank teruggelopen
is van 43 in 2005 naar 32 in 2006.
In totaal werden 124 controles uit
gevoerd op het verkeerd aanbie
den van afval. Dat leidde in vier ge
vallen tot een bekeuring. In 37 ge
vallen bleef het bij een waarschu
wing.
Voor 2006 stond voor 541 bedrij
ven een integrale milieucontrole
gepland. Dat is niet gehaald. Dat
heeft volgens het jaarverslag Inte
grale Handhaving 2006 re maken
met de bezetting van de afdeling.
Personeelsgebrek leidde er ook toe
dat een groot aantal bedrijven van
milieucategorie III niet gecontro
leerd is terwijl voor die controles
eigenlijk wel een hoge prioriteit
gold.
Ook is gecontroleerd op illegale re
creatie. Hoe vaak deze controles
zijn uitgevoerd is niet bekend, wel
dat er 83 waarschuwingen zijn uit
gedeeld. Zevenentwintig keer is
een proces-verbaal uitgeschreven
wegens illegaal kamperen.
Engelse jongeren. Zij krijgen on
der meer een survivaltocht voorge
schoteld evenals een vaartocht aan
boord van een mosselkotter.
Zwemmen staat ook op het pro
gramma en ook de gebruikelijke
gezamenlijke barbecue ontbreekt
niet. Verder staan excursies naar
themapark WaterLand Neeltje
Jans, Vlissingen, Amsterdam en at
tractiepark De Efteling op de agen
da. Daarnaast is er nog gelegen
heid voor uitstapjes met het gastge
zin.
De jongeren uit Hatfield worden
dinsdag 31 juli omstreeks 14.00
uur verwacht in het gemeentehuis
in Zierikzee waar burgemeester J.
Asselbergs hen welkom heet. De
Engelse gasten keren donderdag 9
augustus weer huiswaarts. Het is
voor het eerst dat de jongeren per
vliegtuig naar Schouwen komen.
Normaal reizen ze per bus.
Stichting Podium
wil herinneringen aan
spoor levend houden.
door Piet Kleemans
MIDDELHARNIS - Ooit was het een
belangrijke levensader voor Goe-
ree-Overflakkee: de eilandentram.
Na de watersnoodramp van 1953
viel het doek voor het spoor. Om
de herinnering levend te houden
markeert een kleurrijk lint van be
schilderde panelen de oude tram
routes op het eiland. Gisteren wer
den in het Diekhuus in Middelhar-
nis fietsroutes langs de trampane
len gepresenteerd.
Destijds waren er, weet )an Tromp-
per van het Diekhuus, twee rou
tes: Middelharnis-Ouddorp en
Middelharnis-Ooltgensplaat. Beide
lijnen werden in 1909 in gebruik
genomen en zouden een belangrij
ke rol in het leven op Goe-
ree-Overflakkee vervullen. Tromp-
per: „De tram was een econo
misch en sociaal bindend element
op het eiland."
De tram zorgde niet alleen voor
vervoer van personen en goederen
op het eiland maar opende ook de
weg naar Rotterdam. „Moet je met
konijnen of koeien naar de stad, of
in Rotterdam gaan feesten, de
stoomtram vervoert voor een stui
ver of wat, de mensen en de bees
ten." Dat zongen de schoolkinde
ren destijds bij de officiële inge
bruikneming van de tramlijnen.
Na te zijn geteisterd door achter
eenvolgens de Tweede Wereldoor
log en de Ramp van 1953 besloot
exploitant/eigenaar de Rotterdam
sche Tramweg Maatschappij het
spoor te ontmantelen. Trams
maakten plaats voor bussen. In
1956 is het personenvervoer per
tram gestaakt en in 1957 werd een
punt gezet achter het goederenver
voer per spoor. De rails verdwe
nen en de stations raakten in ver
getelheid. Alleen een paar straatna
men herinneren anno 2007 nog
aan het ooit zo populaire vervoer
middel. Trompper: „Wat wij wil
len is de eilandentram weer terug
in de beleving van mensen breng
en."
Het idee werd geboren om de
oude routes van de tram te marke
ren met speciaal voor dat doel ge
maakt panelen in de vorm van
een locomotief dan wel tramwa
gon. Kunstenaars beschilderden
een deel van de panelen en ook ba
sisschoolleerlingen droegen hun
steentje bij. Zo ontstond een kleur
rijk lint van 225 panelen door het
Goereese landschap. Een lint dat
niet de vaste paden volgt, maar
het spoor van het spoor. Volgende
'De tram was een
economisch en sociaal
bindend element'
stap is het met elkaar verbinden
van de palen door fietsroutes, ver
deeld over kop, midden en kont
van het eiland. Het zijn fietsroutes
geworden van respectievelijk 38,
48 en 55 kilometer lengte. Fors,
weet ook Trompper. „Maar we
hebben het zo gedaan dat je ook
stukjes van zo'n route kunt rij
den."
Bij het uitzetten is dankbaar ge
bruik gemaakt van het fietsroute-
netwerk op Goeree-Overflakkee.
De routes voeren voor het overgro
te deel over vrijliggende fietspa
den. Trompper hoopt dat de rou
tes aanslaan. De voortekenen zijn
bemoedigend. „We krijgen heel en
thousiaste reacties."
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij van tram naar bus
De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij werd in 1878 opgericht. Twin
tig jaar later kwam de eilandentram op Goeree-Overflakkee en Schou
wen-Duiveland.
Na WO II werden de stoomtrams vervangen door motortrams. In 1957
reed op Goeree de laatste tram. De bus kwam ervoor in de plaats.
In De Punt-West bij Ouddop is het RTM-trammuseum gevestigd. Van daar
uit rijden 's zomers trams naar Port Zélande en de Middelplaathaven.
Praten over kerk en
evangelie telt zwaarder
dan de collectebus.
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - Natuurlijk wil
len zij best een financieel graantje
meepikken van het toerisme. Ér
staat dan ook een collectebus voor
goede gevers die wat geld kwijtwil-
len, maar bij het Groot Kerk Pro
ject van hervormde, gereformeer
de en chr. gereformeerde kerken
in Haamstede draait het toch in de
eerste plaats om de inhoud.
„Wij komen soms tot boeiende ge
sprekken met bezoekers", zegt se
cretaris Gerard Kievit van dit pro
ject uit ervaring. Al minstens
twaalf zomers staan de deuren van
de Grote (hervormde) kerk in de
Ring donderdags tijdens de zoge
heten Ringpromotiedagen wijd
open. Iedereen die na braadwors
ten, tassen, kleding, kaas, suiker
spinnen en ingeblikte muziek
plots behoefte voelt aan een ande
re sfeer is hier van harte welkom.
Het monumentale kerkgebouw is
op zich al het bekijken waard. Ver
der is hier een tentoonstelling inge
richt met reproducties van etsen,
tekeningen en schilderijen van
Rembrandt over het leven van Je
zus. Orgelmuziek, gisterochtend ge
speeld door Bart Burger uit Tho-
len, vult de kerk op passende wij
ze. „Wij hebben voor deze concer
ten een lijst met ruim veertig orga
nisten uit het hele land, die hier
graag komen spelen", zegt Kievit.
Nieuw in het programma dit jaar
zijn de rondleidingen door de kerk
met toelichting van een gids. Enke
le vrijwilligers hebben zich daar
toe verdiept in de historie van het
monumentale gebouw. Fred
Vrauwdeunt begint zijn verhaal
aan het begin: het ontstaan van de
Penningmeester Fred Vrauwdeunt van het Groot Kerk Project vertelt de be
zoekers over het waarom van het houten schot. foto Marijke Folkertsma
eerste kerk in Haamstede in de
achtste eeuw. Hij vertelt ook over
de restauraties, de strijd tegen het
zout in de muren en uiteraard ook
over dat opmerkelijke, beschilder
de houten schot. Dat kwam er op
initiatief van koning Lodewijk Na
poleon die in 1809 een bezoek
bracht aan Haamstede. Om de kou
de tocht te bestrijden bood de ko
ning het kerkbestuur zeshonderd
gulden aan. Van dat geld werd een
schot vervaardigd om het dwars-
schip af te sluiten van de preek
stoel.
Het bestuur heeft besloten dit jaar
voor de eerste keer de kerk ook za
terdag tijdens de nachtmarkt open
te stellen. Gezien de ervaring met
de Ringpromotion zal er ook dan
wel enige behoefte zijn aan een
plek om even tot rust te komen.
ZIERIKZEE - Tien bedrijven hebben
zich tot nu toe aangemeld voor de
Innovation Award van Onderne
merskring Schouwen-Duiveland
(OSD). Echt storm loopt het dus
nog niet. „Misschien is het een
beetje koudwatervrees", zegt voor
zitter O. Verwest. „Zie het ook
maar als een try-out. Mensen moe
ten zichzelf aanmelden en ik denk
dat mensen niet altijd goed weten
hoe ze daar mee om moeten
gaan."
Bedrijven die nog mee willen
doen kunnen zich nog aanmel
den.
De Innovation Award moet een
jaarlijks terugkerende prijs worden
voor innovatieve bedrijven. Een ju
ry bestaande uit oud-OSD-voorzit-
ters Pieter Schotte, Leen Noord-
hoek en Ad Schouw en oud-secre
taris Joop Ribbens bepaalt de win
naar. De award wordt in oktober
uitgereikt.