i a 7,?;,' Cultuur Culturele duizendpoot viert jubileum Mensen en het landschap anders bezien PZC Vrijdag 27 juli 2007 35 Johan Sinke: „Ik doe eigenlijk veel te veel. Als ik me alleen op de muziek had gecontreerd, had ik beter gespeeld." foto Ruben Oreel ■Daar maakte hij, naast boeiende aan. Ik was 53 en kreeg te horen en obligate fotoreportages, alle au- dat ik maar weg moest gaan. Daar dio-visuele producties en schreef heb ik toch wel zo'n jaar of twee hij voor het personeelsblad. last van gehad", erkent Sinke. „De klap van de reorganisatie die Zijn betrokkenheid bij de commer- na elf jaar een eind aan die functie ciële zender Radio Coolfm op Wal- maakte, kwam dan ook keihard cheren deed zijn bevlogenheid Werk van Ulrike Siecaup, foto's in combinatie met kinderlijke tekeningen Schilderijen in de serie Having Fun van Jan Zembsch Johan Sinke kan niet zonder zijn foto's, muziek en taal. door Ali Pankow MIDDELBURG - Als datum waarop het allemaal echt begon, houdt hij 29 april 1957 aan. Johan Sinke(67) uit Middelburg beleefde die dag zijn eerste optreden als jazztrom- pettist tijdens een concours in Oost-Souburg. Hij viert dit jaar zijn gouden jubileum als muzi kant, maar zeker ook als fotograaf en als dichter. Op al die creatieve terreinen is hij autodidact. Kunsta cademie of conservatorium? „Ach, daar dacht je niet eens aan. Dat soort opleidingen waren alleen voor de elite", zegt Sinke. Zonder spoortje verbittering overigens. Met een zelfgemaakte trommel van een oud Maggiblik en een rub beren binnenband en met een sim pel cameraboxje van de firma Cor- nelisse aan de Korte Delft baande hij zijn eigen paadje door het artis tieke landschap. Ter gelegenheid van zijn vijftigja rig jubileum verschijnt er eind dit jaar een boek met 35 verhalen die hij voor Radio Coolfm heeft ge schreven en verteld en met 35 op merkelijke fotocollages van zijn hand. Veel eerder al - vandaag en morgen tijdens de Kunst- en Cul tuurroute Midden Walcheren - is er werk van Sinke te zien op het adres Oostkapelseweg 31 in Seroos- Werk van Jan Zembsch, Dave Meijer en Ulrike Siecaup in Kunstruimte. door Ali Pankow VLISSINGEN - De essentie van het Hollandse landschap met horizon, vloedlijnen en dijken. Dat is de voor de hand liggende, spontane reactie bij het zien van de collage met 121 schilderijtjes van Dave Me ijer bij-de expositie in Kunstruim te deWillenvj in Vlissingen. Wie langer kijkt, ziet en voelt echter steeds meer. Schoonheid van vlakken en lijnen is één, maar het bijna manische se riewerk van Meijer roept ook nau welijks te verwoorden onrust op. Mijmeren over verre einders laten de talrijke fragmentarische afbeel dingen niet toe. De schilderijtjes kerke. Daar treedt hij zaterdagmid dag tussen 14.00 en 17.00 uur ook op met zijn Jazztrio Backstage sa men met Jacques Outermans (key board) en Rien Mondeel (bariton sax). De Dutch Swing College Band deed half jaren vijftig de vonk voor jazz bij johan Sinke over slaan. „Ik was helemaal verkocht toen ik ze had zien optreden in Vlissingen. Mijn enthousiasme voor fotografie ontstond rond die- zelfd tijd. Dat kwam door toedoen van een klasgenoot op de ULO, la ter een vooraanstaand sportfoto- graaf in Rotterdam", memoreert hij. Verhalen en gedichten schrijven, doet hij eveneens met passie Voordat hij uiteindelijk het geluk had al zijn hobby's in zijn beroep te kunnen verenigen, zag Sinke zichzelf een beetje wegkwijnen in diverse kantoorfuncties. „Ik denk dat ik op een dag snikkend het ge- 'Ik denk dat ik op een dag snikkend het gebouw was uitgerend' bouw was uitgerend als niet net op tijd die functie van bedrijfsfoto- graaf bij de gemeente Middelburg beschikbaar was gekomen." Zijn mooiste beroepsjaren beleef de Sinke tussen 1983 en 1994 bij de PZEM (tegenwoordig Delta). roepen sterken beelden op die de beschouwer prikkelen daar meer vat op te krijgen. „Ik kan een week worstelen met één verfspetter", luidt een uit spraak van Meijer, die aangeeft dat de maker zelf ook duidelijk iets te bevechten heeft. Wie de moeite neemt ook naar de 'ruimte te luisteren' en dus tijdens het kijken de koptelefoon opzet, krijgt de compositie van Dies le Due er extra bij. Het gevaar daarbij is wel dat je als toeschouwer wilt gaan duiden: die klank hoort bij dat beeld en die va riatie in de compositie geldt als muzikale vertaling voor die zwarte lijn of driehoek. Maar uitleg doet geen optimaal recht aan het werk van Meijer. Kijken en openstaan voor de erva ring verdient aanbeveling. lÊÊÊÈ; Dat geldt ook voor het werk van Jan Zembsch in Studio7 op de bo venverdieping in deWillem3. De eerste aanblik wekt herkenning met het werk van Meijer, maar die indruk verdient bijstelling. De overeenkomst is wel dat ook Zembsch de bezoeker dwingt de omgeving eens op een andere ma- 'De afdruk van de pootjes van de kat heeft een aandeel in een van de schilderijen' nier te bezien. Zijn werk levert as sociaties op met de specifiek Hol landse vlakverdeling van het land schap. Zembsch biedt impressies van zijn persoonlijke beleving van de omgeving en van de sfeer die daar heerst. De omschrijving van zijn materia len bij elk werk roept een glimlach op als ook de afdruk van de poot jes van de kat een aandeel in een van de schilderijen blijkt te heb ben. Verder gebruikt de kunste naar zogeheten styrozeep voor zijn intrepretatie van een Sunday Morning. Felle kleurvlakken in roze of geel op een contrasterende ondergrond maken deel uit van zes schilde rijen in de serie Having Fun. Wie wil zou er een collage in kunnen zien van vrolijke locaties die bij voorbeeld in de trein aan je voor bij trekken. Afwijkend in uitvoering en vorm en daardoor ook blikvanger is het werkje The Fan met als subtitel Hospital Pieces. Ulrike Siecaup komt op deze ak- tuele kunstexpositie met de pre echt herleven. Hij verzorgt voor de ze zender het tweewekelijks pro gramma Dolend in de tijd met co lumns, verhalen en muziek en om de twee maanden het jazzprogram ma Jazzealand met vaak prominen te muzikanten als gast. Sinke lijkt op alle terreinen het bes te te floreren in vriendschappelijk contact met anderen. Hij stond in 1958 aan de wieg van de eerste Jaz zclub op Walcheren, de Middel burgse jazz Society. Hij speelde zelf (trompet, bugel en saxofoon) in bands als Lazy River jazzband, de Dixie Daddies en de Top Hats. „Naast ons vaste trio waar ik zater dag dus mee optreed, speel ik nu alleen nog als invaller in diverse ensembles. Ik heb dan voorkeur voor het modernere, lichtere reper toire. Dat heeft met de leeftijd te maken. Een Bossa Nova speel je ge makkelijker dan When the Saints bijvoorbeeld", licht Sinke toe. Hij zucht eens en constateert: „Ik heb zoveel verschillende dingen ge daan. Als ik me alleen op de mu ziek had geconcentreerd, had ik nu beter gespeeld. Maar ja, dat was een keuze." Een leven zonder fotografie kan hij zich immers ook niet voorstel len. Tijdens de Kunst-en Cultuur route vandaag en zaterdag expo seert hij enkele fotocollages met zeer eigen signatuur. „Met de komst van de digitale camera kwa men al mijn jongensdromen uit", zegt Sinke daar zelf over. foto's Lex de Meester sentatie a Message from Home. Het betreft een collectie foto's in com binatie met kinderlijke tekenin gen, die evengoed omschreven kunnen worden als modellen uit modebladen van de jaren zeventig. Broeken met wijde pijpen, zwart omlijnde ogen, verhoogde taille en kapsels met buitenrol en lokken in het gelaat versterken dat beeld. De confrontatie van tekening en foto levert een mooie spanning op. Bij het bekijken trilt onder huids het besef van het vaak onte rechte streven op een plaatje te wil len lijken. Ipl Expositie Aktuele Kunst, de Wil- Iem3, Oranjestraat 4, Vlissingen tot en met 2 september, donderdag tot en met zondag, 12.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 37