BMW brengt fans M3 in extase
Suzuki presenteert
pk-kanon Hayabusa
Guitige Mini ook te koop
met superzuinige diesel
Za\ AutoTeam.nl sQSSVf
Op zoek naar een mooie occasion?
op^L Bekijk dan morgen zeker onze advertentie!
PZC Vrijdag 27 juli 2007 1 5
le I van BMW/Sauber worden ge
maakt. Volgens BMW kan deze au
to met 12,5 liter benzine 100 kilo
meter ver rijden. Dan zult u echt
met uw autohatende bejaarde
moeder onderweg zijn, want met
een getunede motor, die per liter
inhoud 105 pk genereert, zit je
veeleer op een gemiddeld verbruik
van 1:6.
De elektronische stabiliteit is na
tuurlijk met een knopje gewoon
uit te zetten, want een beetje cou
reur wenst niet door die moderne
rimram gedwarsboomd te wor
den. Hoewel het dan nadrukkelijk
oppassen geblazen is. De elektroni
ca is in staat de mate van stuurbe
krachtiging in te stellen, afhanke
lijk van hoe snel er gereden wordt.
Hetzelfde geldt voor de schokdem-
ping, die drievoudig gecontroleerd
kan worden. Het maakt van deze
BMW M3 een racer met personen-
wagenuiterlijk en ongelooflijk fijn
besnaarde techniek. Fabelachtig
om te zien en vooral te ervaren.
De eerste M in 1986 had nog de
viercilinder waarmee Nelson Pi
quet in zijn BMW Brabham kam
pioen werd in de Formule I. Later
kreeg de M3 een zescilinder met
een inhoud van 3.0 en 3.2 liter.
Nu is hij weer bij de tijd. Net zo
bij de tijd als de Audi RS4, die an
dere Duitse firma die dingt naar
de hand van de kapitaalkrachtige
consument die indruk wil maken
op zijn sportieve vrienden. Bij
BMW willen ze er volgend jaar
toch honderd van verkopen in Ne
derland. Voor 99.500 euro
per stuk.
BMW en Audi gunnen elkaar geen rust meer. Audi had al
een RS4 met 420 pk. In september landt de nieuwe BMW
M3 in Nederland. Eveneens supersnel en technisch briljant.
door Rien van der Steen
De M3 van BMW heeft al twee de
cennia een ijzeren imago van stoe
re en vooral snelle personenauto.
Hij wordt gebouwd bij BMW
M(otorsport) in Dingolfing, waar
de motor, het chassis, de ophan
ging en de carrosserie nieuw ge
maakt worden, met gebruikma
king van enkele originele onderde
len van de Coupé. Want in feite
zijn alleen de kofferklep, de rui
ten, de twee portieren en de voor-
en achterlichten overgenomen van
de Coupé.
De M3 is de eerste productieauto
met een dakpaneel van sterk, maar
licht koolstofvezel. Hoewel de com
plete auto toch een kleine 1700 ki
lo weegt. Wanneer
al het vermogen nodig is, wordt
de dynamo uitgeschakeld om zo
min mogelijk vermogen te verlie
zen.
Het zijn die details die van de
BMW M een sportwagen zonder
weerga maken. Maar meest indruk
wekkend is natuurlijk het hart, dat
zijn ongelooflijke kracht via een
cardanas en een sperdifferentieel
aan de achteras afgeeft. Het lichtge
wicht M3-blok wordt in Landshut
- bij München - gefabriceerd, op
dezelfde plek waar de
motorblokken
voor de
De vierde generatie van
de BMW M3 heeft maar
weinig gemeen met de
personenwagen, de 3 Se
rie Coupé op basis waarvan hij
ontwikkeld is. Per 3,8 kilo wagen
gewicht heeft hij één pk. Dat doet
eerder aan een exotische sportwa
gen denken dan aan een brave,
hooguit sportieve gezinsauto.
We praten hier dan ook over de
eerste M3 met achtcilinder kracht
bron. De 4.0 liter V8 heeft 420 pk
tot zijn beschikking, een maxi
mumtoerental van 8400 en ook
nog eens een verpletterend koppel
van 400 Nm. Ondanks alles is de
achtpitter 15 kilo lichter dan zijn
voorganger, die het met zes cilin
ders (in lijn) deed. BMW stelde de
nieuwe M3 vorige week voor in
het zuiden van Spanje, deels op
het circuit van Ascari. Daar
bleek hoe gemakkelijk deze
nieuwste sportbolide van
BMW naar een topsnel
heid van 250 kilometer per
uur raast - dan grijpt de be
grenzer in - en in 4,8 secon
den van o
per uur brult.
De Hayabusa is een groot verkoopsucces in de VS. foto GPD
Marktleider Suzuki presen
teerde in Rome een aan
tal nieuwe modellen
voor 2008, waaronder het super
snelle pk-kanon Hayabusa. De Ha
yabusa is een verkoopsucces in de
VS. Daar worden er jaarlijks zeven
duizend van verkocht.
De nieuwe Hayabusa heeft er
bijna 50 cc en een kleine 20 pk bij-
gekregen en komt nu op 194 pk.
Het ronde uiterlijk is hetzelfde ge
bleven, al is de koplamp nu wat
scherper gevormd. Dat geldt ook
voor de uitlaten. Deze motor is in
ons land waarschijnlijk in oktober
leverbaar en hij kost 16.000 euro.
De Suzuki B-King is eindelijk wel
af en komt over een maand voor
zo'n 15 mille in de showroom. De
GSX650F komt ook dit jaar nog,
een sportieve versie van de nieu
we Bandit. De prijs zal zo rond de
7.500 euro komen te liggen.
Suzuki is net als vorig jaar de best
verkochte motorfiets in Neder
land. Tot eind van de afgelopen
maand werden er 2.274 verkocht.
Dat zijn er 112 meer dan in dezelf
de periode vorig jaar. Opvallend is
dat de belangrijkste concurrenten
Yamaha en Honda tot nu toe juist
minder motorfietsen verkochten.
Tot 1 juli werden in Nederland
10.738 motorfietsen verkocht, een
stijging van bijna 10 procent.
Honda daalde met 7 procent tot
1.179 motoren, maar behield daar
mee wel de tweede plaats. Yamaha
zakte ruim 2 procent naar 1.678.
Nummer vier is BMW met 1.117
motoren (+4,9 procent) en Har-
ley-Davidson bezet met 912 exem
plaren (+14,1 procent) de vijfde
plaats. Verder zijn procentueel ge
zien de opvallende stijgers
Triumph met 134 procent naar 361
motorfietsen, Piaggio (71 procent
naar 200) en Moto Guzzi (62,5 pro
cent naar 117). Piaggio profiteert
vooral van de toenemende belang
stelling voor motorscooters. De
best verkochte motorfietsen zijn
tot nu de BMW R 1200 GS (381),
Suzuki 650 V-Strom (306) en de
Harley-Davidson Softail (271).
Fiat introduceert nieuwe
common raildiesel T-Jet
Fiat, uitvinder van de common
raildiesel, noemt zijn nieuwste die
sels T-]et. De 1.4 T-jet heeft zestien
kleppen en een turbolader en
brengt het tot 120 pk en in de
sterkste versie tot 150 pk. De Bravo
1.4 T-Jet met 150 pk kost 22.795 eu
ro, de Grande Punto 1.4 T-Jet met
120 pk is er vanaf 15.995 euro.
27e Truckstar Festival
op TT Circuit Assen
Het Truckstar Festival, Nederlands
grootste transportevenement, be
leeft op 4 en 5 augustus zijn 27e
editie. Het chauffeursfeest op het
TT Circuit van Assen trok de afge
lopen jaren 65.000 bezoekers. Za
terdag en zondag is het festival toe
gankelijk vanaf 9.00 uur. Dagkaar
ten kosten 16,50 euro.
Porsche laat summum
911-lijn zien: de GT2
Porsche presenteert op de tentoon
stelling in Frankfurt de sterkste 911
voor de openbare weg tot nu toe:
de GT2. De sportauto met zijn gro
te luchtinlaten aan de achterzijde
en karakteristieke achterspoiler le
vert 530 pk. In 3,7 seconden sprint
de 911 GT2 naar 100 kilometer per
uur. De prijs is nog niet bekend.
Porsche 911 GT2. fotoGPf
Een van de fijnste, kleinste
diesels van dit moment is on
getwijfeld de net verschenen
Mini Cooper D. Hij brengt het
met gemak tot een brandstofver
bruik van 1 op 18 en dat zal met
een bewuster gebruik van de rech
tervoet nog heel wat zuiniger kun
nen.
Net als alle Mini's heeft de Cooper
D dat lage voorruitje, dat de be
stuurder vooral bij verkeerslichten
parten speelt. Ook het drukke inte
rieur is gebleven, net als de gerin
ge bagageruimte en de ruimte op
en voor de achterbank. Maar wie
daar allemaal mee kan leven en de
Mini desondanks omzeilde omdat
hij geen zelfontbrander voor de
aandrijving had, kan nu naar de
dealer.
De Cooper D doet het met een 1.6
liter krachtbron, die samen met
PSA is ontwikkeld. Ook Ford en
Volvo maken gebruik van het 110
pk genererende turbomotortje.
Heel plezierig werkt de trekkracht
van 260 Nm, waardoor veel schake
len overbodig is. in de zesde ver
snelling maakt de motor bitter wei
nig toeren, en dat komt de econo
mie ten goede.
Het pretwagentje wordt door een
toenemend aantal zakenmensen
- actief op de leasemarkt - bere
den. Om die reden werd een die
sel voor fabrikant BMW/Mini zo
belangrijk.
Goedkoop is zo'n Cooper D aller
minst. Want de dealer wil er
25.470 euro voor hebben, ongeveer
3200 euro meer dan voor een Coo
per op benzine. Het stuurkarakter
blijft bijzonder speels, al weegt de
diesel beduidend meer dan de ben
zinemotor.
De Mini Cooper D rijdt fantastisch met zijn nieuwe dieselmotor. foto GPD