CI Warmlopen voor koude koffie n WÊÊÊÊTi Uit schelp en schaaf CS™ de citroen. k00i< Hi Ml lit PZC Donderdag 26 juli 2007 21 Vijftig jaar geleden had een Griek een ingeving: koude koffie. Bij Nestié verzonnen ze er een mooie naam voor: frappé. Zoveel jaar later proberen Douwe Egberts, Campina, Coca-Cola en Albert Heijn ons te verleiden met hun frisse 'innovaties'. door Maarten van de Rakt foto Huguette De Bouvere ETALAGE Mensen die thuis frituren, doen vaak veel te lang met hun frituurvet. Het zit vol met korstjes, is vaak donker geworden en eigenlijk niet meer geschikt om mee te frituren. De mensen die dat wel doen, breng en hun gezondheid in gevaar. Die bevinding doet snackbar houder Patrick Nieuwveld uit Hoogvliet in vakblad De Snack koerier. Hij zamelde 150 em mers vet in onder klanten. Nieuwveld wil dat zijn klanten weten hoe ongezond het is zo te frituren. Tegelijkertijd vertelt hij ze hoe in de snackbar met vet wordt omgesprongen. Het inge zamelde vet is naar een bedrijf gegaan dat er biodiesel van maakt. EO Zelf jam maken kan voor sommigen een bezwaar op leveren: er gaat veel suiker in. Voor wie dat niet wil (of niet mag) is er een alternatief: Mar- mello, een suikervrij geleerpoe- der op basis van pectine, spe ciaal ontwikkeld om jam mee te maken. Het werkt zelfs sneller dan geleisuiker: al na één mi nuut koken heb je jam. Er zijn twee soorten: marmello 1 om helemaal zonder suiker jam te maken, of marmello 2 in combi natie met suiker. Marmello is verkrijgbaar bij de natuurwin- kel. Pure Koude koffie? Brrrr. Op de redactievloer staan de proevers niet te drin gen. We zetten ze be kers Fresco en Lidl-fles- jes voor de neus. Een greep uit de reacties: net Chocomel, heel zoet, hoort warm te zijn, smaakt prima, niet echt smerig, geen koffie- smaak, niet verkeerd, zo light is hij niet, proef ook het bittere van de koffie. Een collega kent koude koffie uit Japan waar het op iedere straat hoek in automaten te vinden is. Daar is het populairder dan Coca- Cola. „Deze is een stuk vettiger, ro miger, wel smakelijk." Al met al kan koude koffie niet iedereen be koren. „Nederland loopt warm voor ijs koude koffie", meldden Douwe Eg berts en Campina onlangs goedge mutst. Vorig jaar lanceerden de va derlandse concerns gezamenlijk Café Fresco, onder meer te vinden in tankstations en supermarkten. Ze investeerden miljoenen euro's in deze combinatie van honderd procent Arabica-koffie en verse melk. De frisse bekertjes voor on derweg, thuis of op het werk moe ten een refreshing coffee experience bieden. Eerder hadden we al zo'n ervaring op het terras, met Cafiato van Douwe Egberts. Dat merk biedt sinds kort ook nog een andere ijskoffie, Cafe Smooth, meer een soort frisdrank. Ook Al- bert Heijn komt met een huis- merk-ijskoffie. Met Fresco willen Douwe Egberts en Campina vooral de jongeren aanboren. Die drinken relatief wei nig koffie en consumeren minder melk dan kinderen en 25-plussers. Twee jaar duurde het om Fresco te ontwikkelen. Qua smaak was het lastig de juiste balans te vinden. Het moest een milde smaak wor den, niet te ingewikkeld. De drank wordt in een Campina-fabriek in het Duitse Elsterwerda gemaakt. De krachtenbundeling werpt haar vruchten af: de gemiddelde week- omzet van Fresco-bekers is 88.000 euro. Dat zijn pakweg 60.000 be kers per week. En zie: „Met name Nederlandse jongeren hebben de smaak te pakken gekregen." De omzet komt zoals dat heet boven op de markt, gaat dus niet ten kos te van andere koffie- of melkpro ducten. De moeder van alle koude koffie heet frappé. Dat is een verfrissen de, geklopte ijskoffie. Frappant: het spul komt niet uit Frankrijk maar uit Griekenland. Daar geniet menig terrasgast van een vol glas koffie met een dikke laag schuim met een rietje. verhalen en recepten zijn wel heel erg van de kust die niet de onze is. Want niet alleen hebben we hier geen rotsen en - nauwelijks - drijf zand aan de kust, ook creaturen als napslakken, zee-egels en steur garnalen treffen we er nauwelijks aan. Dus aan tips om die beestjes te vangen, hebben we weinig. Gelukkig zijn kokkels, meshelften, oesters, mosselen, alikruiken, gar nalen, kamschelpen en venusschel- pen hier al een stuk bekender, hoe wel de doorsnee-Nederlander be duidend minder bedreven is dan de Fransman in het lekker klaar maken van die schaal- en schelp dieren. Bovenstaande bezwaren nemen niet weg dat het boek van Paquin een mooi boek is. Als je deze zo mer een bezoek brengt aan de westkust van Frankrijk, of je be- In 1957 is frappé op een warme dag spontaan bedacht door de im porteur van Nestié tijdens de Inter nationale Jaarbeurs van Thessaloni ki. 'To frapedhaki' heette het eigen lijk, maar frappé klinkt een stuk sjieker. De Grieken drinken het in de zomer meer dan warme bak kies. Frappé is een van de populair ste zomerdrankjes. Nestlé-dochter Nescafé vaart er wel bij. In de Amerikaanse koffiecafés schijnen ijskoude koffiedran- ken helemaal hip en trendy te zijn. Vorig jaar stortte Co ca-Cola zich in de VS ook op kof fie, en wel met Blak, een mix van klassieke Coca-Cola en koude kof fie. reid bent via allerlei leveranciers de gebruikte ingrediënten op te snorren, dan kun je heerlijk weg dromen in de frisse zeebries die door je keuken waait. Want met de fotografie zit het wel snor in dit boek, en bij de begeleidende verha len van Paquin wordt het zilt met een erg tastbaar. Met de 85 recepten toont ze aan dat de vooroordelen niet terecht zijn. Wat te denken van een tar taar van oesters en kalfsvlees met citroen en koriander, garnalen- crème met rode peper en kervel, gevulde tomaten met kokkels, ve- nusschelpensoep met groente, saf fraan en kervel en tapas van kam schelpen? Marianne Paquin, Uit schelp en schaal, Uitg. Tirionl, 192 blz., 22,95 euro. In Japan heeft het bedrijf jaren ge leden een koude meeneemkoffie op de markt gebracht: Georgia Ca fé, loopt er als een tierelier. Blak dus, is in de strijd geworpen om het met 4 procent ingezakte markt aandeel in de VS op te krikken. Zoete, koolzuurhoudende frisdran ken hebben het daar moeilijk, want het zijn dikmakers. Mee neemkoffie zit juist in de lift. Top man Neville Isdell wil af van het zoete imago en steekt in op nieu we producten, die absoluut niet dik maken. De flesjes Blak zijn inmiddels ook de oceaan overgestoken. We vin den ze in Frankrijk en Zuid-Euro- pese landen. Maar of en wanneer het in Nederland arriveert, daar doen ze bij de Coca-Cola Compa ny geen uitspraken over. Nestié, dat aan de wieg stond van de frappé, kent allerlei varianten instantkoffie. Sinds een paar jaar hoort daar in Nederland ook Nes café Frappé bij. „We kijken naar ontwikkelingen in de buitenshuis markt en consta teerden dat koude koffie een opko mend product is", licht marketing manager Anton van Hoek toe. „Het is echt een zeer seizoenmatig artikel. Het wordt in de zomer goed verkocht, maar het is voor ons geen grote variant. In warme landen doet koude koffie het goed, maar of het in Nederland een blij- verdje is? Het is te vroeg om dat te zeggen." Veel thee drinken en je wordt vanzelf rustiger. Dat zegt althans de firma Kneipp, die theeën op de markt brengt die stress onschadelijk maken. Met namen als Pure Ontspan ningsthee en Welterustenthee, die in een klap duidelijk maken wat ze doen. De eerste bevat on der meer citroengras en kamille bloesem. Wie daar nog niet rus tig genoeg van is geworden, kan zichzelf de genadeklap toedie nen met de met valeriaan en ro- zenbottelschillen gevulde buil tjes Welterustenthee. Beide theesoorten kosten 3,79 euro voor twintig builtjes. BESTE WIJNWE8SITE Wine.com, de grootste internet wijnwinkel van de Verenigde Staten, is volgens een onder zoek van de Bordeaux Business School tot de belangrijkste wijn website ter wereld uitgeroepen. Op de tweede plaats staat de website van Nicolas.com, de gro te Franse wijnwinkelketen die ook in Engeland actiefis. Het onderzoek naar wijnwebsites had plaats in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Groot-Britannië, Ita lië, Australië en de Verenigde Staten. Mosselen met citroen Marianne Paquin y (voor vier personen) 1 citroen, 4 eetlepels olijfolie, halve theelepel chilipeper, 2 kg. mosselen, halve theelepel zout, halve theelepel versgemalen de citroenrasp 1 minuut in wat water en pers de citroen. Verwarm de olijfolie in de koekenpan, voeg het citroensap, de citroenrasp en de chilipeper toe. Voeg de mosselen toe en laat ze in 10 minuten gaar worden. Schud ze regelmatig om. Bestrooi de mosselen met peper en zout en serveer meteen. Ijskoffie voor thuis, op het werk of onderweg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21