Iedere acteur heeft hulp nodig in zijn vak I PZC Donderdag 26 juli 2007 19 Ivana Chubbuck stond aan de wieg van de carrières van supersterren als Brad Pitt en Charlize Theron. „Acteurs die zeggen dat ze geen mentor of methode gebruiken, liegen." door Thalia Brandt foto Frouwkje Bijlstra De lijst van bekende pu pillen van Ivana Chub buck (ergens in de vijf tig - haar exacte leeftijd wil ze niet onthullen) leest als het telefoonboek van Hollywood. Jim Carrey, Kate Hudson, Jon Voight, Sharon Stone, Brad Pitt en Jake Gyllenhaal, allemaal volgden ze ac teerlessen bij de gerenommeerde docente. In groepsverband in haar Ivana Chubbuck Studios in Los Angeles, of op individuele basis. Chubbuck, ooit zelf actrice, maar inmiddels 25 jaar professioneel do cent, onderwijst haar studenten De Chubbuck Techniek. Bij het ontwikkelen van deze acteerme thode putte ze uit haar studies psy chologie en gedragswetenschap pen en uit haar eigen, traumati sche jeugd. Haar techniek draait om het idee dat een acteur, in twaalf stappen, emoties uit zijn verleden of heden kan gebruiken om tot een ultieme acteerprestatie te komen. Het idee doet denken aan de bekende techniek De Me thode, waarbij de acteurs één wor den met de persoon die ze neerzet ten. Toch is haar aanpak volgens Chubbuck duidelijk anders. „Me thod actors halen emoties uit het verleden naar voren, om ze op nieuw te beleven. Mijn methode geeft acteurs inzicht in hun leven en stelt ze in staat hun problemen vervolgens op te lossen, zowel in hun persoonlijk leven als op het witte doek." Een zwaar leven leidt dan ook niet per se tot een enkeltje richting de goot, maar juist vaak tot een vruchtbare acteercarrière, weet de Amerikaanse. Als voorbeeld noemt ze Oscarwinnares Charlize Theron. De van origine Zuid-Afri kaanse klopte als 19-jarige bij haar aan. „Ze had nog nooit een film ge daan, maar wat ik meteen interes sant aan haar vond, was haar gru welijke verleden." Charlize's moeder Gerda schoot haar alcoholverslaafde en agressie ve vader dood. „Charlize zei dat ze het helemaal verwerkt had. Onmo gelijk natuurlijk. Dus zei ik haar: 'Als jij nü, op zo'n jonge leeftijd, al in staat bent in je emoties te dui ken en ze te gebruiken, dan wordt je een ster." Theron nam Chub- bucks advies ter harte en bleef dat doen. Tijdens het filmen van Migh ty Joe Young kwam Therons broer om het leven. De actrice gebruikte haar broers dood als 'plaatsvervan ging', stap 4 van De Chubbuck Techniek, waarbij acteurs een te genspeler de kenmerken van ie mand uit hun omgeving geven. Dat werkt ook louterend, volgens Chubbuck. De actrice kon zo im mers haar gevoel over de dood van haar broer omzetten in iets actiefs. Iedere acteur heeft hulp nodig bij het uitoefenen van zijn vak, daar is Chubbuck stellig van overtuigd. „Acteurs die zeggen dat ze geen mentor of methode gebruiken, zijn eendagsvliegen of ze liegen." Het tweede heeft ze zelf ervaren. „Dan riep een acteur in de pers dat hij niemand nodig had, terwijl ik 40 uur met hem had gewerkt." Tegenwoordig geeft Chubbuck nog drie groepslessen per week. Ivana Chubbuck: „Mijn methode geeft acteurs inzicht in hun leven." De rest van de tijd werkt ze als pri- vécoach voor sterren. Als ze niet op de set is, staat ze bovendien '24 uur per dag stand-by Ook Halle Berry is inmid dels een vaste klant. In 2001 werkte het duo Chubbuck-Berry hard aan aan het drama Monster's Ball. De inspan ningen werden beloond: Berry mocht, als eerste zwarte actrice ooit, de Oscar voor Beste Vrouwe lijke Hoofdrol mee naar huis ne men. Ze noemde Chubbuck in haar dankwoord. Het steekt Chubbuck allerminst dat ze Berry en anderen helpt om glansrollen te spelen en zelf buiten de schijnwerpers blijft. „Ik speel ze ook, maar dan anoniem. Boven dien gaat het vaak om rollen die ik normaal nooit gekregen zou heb ben, variërend van mannen en oude mensen tot travestieten." Haar talent ligt ook niet voor de ca mera's, geeft ze toe. „Ik was een middelmatig actrice. Maar ik ben briljant als het aankomt op lesge ven en het begrijpen van de men selijke geest." Ze ziet haar werk als haar 'nalatenschap'. „Als ik dood ga, weet ik dat ik anderen in staat heb gesteld groots te zijn." Hl Chubbucks acteermethode is be schreven in het boek The Power Of The Actor - Ivana Chubbuck, Got ham Books, 14,95 euro. Aflevering 23. Leonie heeft beet door Sanne Terlouw en Jan Teriouw Van Jan Teriouw en Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur en Venijn. Maar liefst 46 pagina's met vindplaatsen geeft Google als ze 'Jarich' intoetst. Ze probeert 'Jarich' en 'literatuur', maar zelfs dat levert nog meer dan 10 pagina's op. Kom, ze moet haar eigen grijze cellen gebruiken. Van Olivier weet ze dat Antoinette in Utrecht heeft gestudeerd. Zou deze hoog opgeleide Jarich een studievriend van haar zijn geweest? Een wetenschapper? Omdat ze er zelf studeert, heeft ze toegang tot de database van de universiteit. De naam 'Jarich' geeft hier twee hits. De ene is een jongeman van 24 die bij de vakgroep filosofie werkt. Te jong, besluit ze meteen. De ander is hoogleraar Egyptologie. Jarich Miedema, 55 jaar oud. Als ze geluk heeft, is hij de man die ze zoekt. Job is enthousiast, "t Is een spoor,' zegt hij. 'De kans is klein dat deze Jarich de goede is, maar zo klein nu ook weer niet.' Hij maakt een afspraak met professor Miedema via diens secretaresse, maar laat in het midden waar het over gaat. In de Uithof, het Utrechtse universiteitscomplex, in het Willem C. van Unninkgebouw, is de faculteit Godgeleerdheid gevestigd. Het onderzoek naar andere culturen en godsdiensten is een belangrijk facet van de theologie. Het Centre for Computer-aided Egyptological Research bevindt zich op de tiende etage. Aan de muren hangen kleurrijke platen van de schatten uit het graf van Toetanchamon en van de hiërogliefen die in het graf van koningin Nefertari zijn gevonden. Een van de posters toont zilveren sieraden met dierfiguren, vissen en blauwe vliegen, of zijn het scarabeeën? Ze worden binnengelaten bij de hoogleraar. Hij is een donkere man, een beetje stram, lang van stuk, met een bril - een rode bril - en daarachter vermoeide ogen. Leonie weet direct zeker dat ze goed zitten. Op deze man kun je verliefd worden. Wat kan ik voor u doen?' vraagt hij met een licht Haags accent. 'We komen in verband met Antoinette van der Geest,' zegt Job. Miedema achter zijn bureau zakt zichtbaar centimeters in elkaar. 'Ik wist dat het uit zou komen,' mompelt hij. "Ik wou het de familie besparen, maar al die rijd ben ik er van overtuigd geweest. Zoiets kan niet geheim blijven.' Job en Leonie zeggen niets. Ze laten Miedema praten. Die heeft zijn verdriet te lang opgepot en vertelt nu met vochtige ogen. 'Ze was een van de deelnemers aan een cursus die ik in Leiden heb gegeven. Het klikte meteen tussen ons. Antoinette miste iets in haar leven. Diepgang denk ik. Ik wist natuurlijk dat ze getrouwd was, maar ons contact was zo innig, zo werkelijk, ik kon er geen afstand van doen.' 'Wanneer hebt u haar voor het laatst gezien?' 'Een paar dagen voor haar dood. We hebben koffie gedronken op Het Rapenburg.' 'Had ze problemen met haar man? Vertelde ze daar iets over?' 'Ach, ze had altijd problemen met hem. Hij verschilt in alles van haar. Ik begrijp niet hoe dat huwelijk zo lang heeft standgehouden.' 'Hebt u enig idee wat er is gebeurd? Wie het gedaan kan hebben?' 'Ik heb eerlijkgezegd direct de echtgenoot verdacht. Dat is natuurlijk parti pris van me.' 'Waarom hebt u zich niet bij de politie gemeld?' 'Toen Antoinette omkwam, was ik in Egypte voor een groot onderzoek. Ik hoorde pas twee weken later van haar dood. Ik was er kapot van, al die weken heb ik aan niets anders kunnen denken. Natuurlijk had ik me moeten melden bij de politie, maar ik kon het niet opbrengen, ik was bang dat ik mijn emoties niet zou weten te bedwingen. Ik zag mezelf al zitten, tegenover zo'n broekie van vijfentwintig. Wat begrijpt zo iemand van de wezenlijke drijfveren van een eenzaam mens?' 'Professor Miedema, de zoon van Antoinette heeft uw brieven gevonden. Ik denk dat u er verstandig aan doet u bij de politie van Rijswijk te melden.' 'Dat moest ik inderdaad maar doen,' knikt Jarich Miedema. 'Schuldig7' vraagt Leonie zonder het zelf te geloven, als ze in de lift naar beneden staan. 'Dan is hij een groot toneelspeler. Nee, ik kan het me niet voorstellen.' 'Ik ook niet Laten we Olivier bellen.' Dat doen ze, buiten op de parkeerplaats. Olivier complimenteert hen, maar vrolijk klinkt hij niet, en hij vertelt dat de politie hem zojuist heeft gebeld. Zijn vader komt thuis. Er is niet genoeg bewijs om hem nog langer vast te houden. Morgen aflevering 24: Leonie heeft geluk bij een onderzoekje Over Ivana Chubbuck Woont in Los Angeles en is ge trouwd met regisseur Lyndon Chubbuck. Heeft een dochter: Claire. Speelde zelf in de jaren zeven tig in commercials en in televi sieshows als Three's Company en taverne and Shirley. Begon 25 jaar geleden les te geven en heeft in de afgelopen decennia 'duizenden' acteurs getraind. Zou heel graag nog met Jack Nicholson werken. Wat persoonlijke coaching voor een filmproject kost, wil ze niet kwijt. „Maar het is be hoorlijk prijzig." In groepsver band les volgen in haar Ivana Chubbuck Studios ^an voor 300 dollar per maand. Naast Chubbuck werken 'er vijf ande re leraren die haar rjiethode ge bruiken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19