Iedere acteur heeft hulp nodig in zijn vak
I
PZC Donderdag 26 juli 2007 19
Ivana Chubbuck stond aan de wieg van de
carrières van supersterren als Brad Pitt en
Charlize Theron. „Acteurs die zeggen dat ze
geen mentor of methode gebruiken, liegen."
door Thalia Brandt
foto Frouwkje Bijlstra
De lijst van bekende pu
pillen van Ivana Chub
buck (ergens in de vijf
tig - haar exacte leeftijd
wil ze niet onthullen) leest als het
telefoonboek van Hollywood. Jim
Carrey, Kate Hudson, Jon Voight,
Sharon Stone, Brad Pitt en Jake
Gyllenhaal, allemaal volgden ze ac
teerlessen bij de gerenommeerde
docente. In groepsverband in haar
Ivana Chubbuck Studios in Los
Angeles, of op individuele basis.
Chubbuck, ooit zelf actrice, maar
inmiddels 25 jaar professioneel do
cent, onderwijst haar studenten
De Chubbuck Techniek. Bij het
ontwikkelen van deze acteerme
thode putte ze uit haar studies psy
chologie en gedragswetenschap
pen en uit haar eigen, traumati
sche jeugd. Haar techniek draait
om het idee dat een acteur, in
twaalf stappen, emoties uit zijn
verleden of heden kan gebruiken
om tot een ultieme acteerprestatie
te komen. Het idee doet denken
aan de bekende techniek De Me
thode, waarbij de acteurs één wor
den met de persoon die ze neerzet
ten. Toch is haar aanpak volgens
Chubbuck duidelijk anders. „Me
thod actors halen emoties uit het
verleden naar voren, om ze op
nieuw te beleven. Mijn methode
geeft acteurs inzicht in hun leven
en stelt ze in staat hun problemen
vervolgens op te lossen, zowel in
hun persoonlijk leven als op het
witte doek."
Een zwaar leven leidt dan ook niet
per se tot een enkeltje richting de
goot, maar juist vaak tot een
vruchtbare acteercarrière, weet de
Amerikaanse. Als voorbeeld
noemt ze Oscarwinnares Charlize
Theron. De van origine Zuid-Afri
kaanse klopte als 19-jarige bij haar
aan. „Ze had nog nooit een film ge
daan, maar wat ik meteen interes
sant aan haar vond, was haar gru
welijke verleden."
Charlize's moeder Gerda schoot
haar alcoholverslaafde en agressie
ve vader dood. „Charlize zei dat ze
het helemaal verwerkt had. Onmo
gelijk natuurlijk. Dus zei ik haar:
'Als jij nü, op zo'n jonge leeftijd, al
in staat bent in je emoties te dui
ken en ze te gebruiken, dan wordt
je een ster." Theron nam Chub-
bucks advies ter harte en bleef dat
doen. Tijdens het filmen van Migh
ty Joe Young kwam Therons broer
om het leven. De actrice gebruikte
haar broers dood als 'plaatsvervan
ging', stap 4 van De Chubbuck
Techniek, waarbij acteurs een te
genspeler de kenmerken van ie
mand uit hun omgeving geven.
Dat werkt ook louterend, volgens
Chubbuck. De actrice kon zo im
mers haar gevoel over de dood van
haar broer omzetten in iets actiefs.
Iedere acteur heeft hulp nodig bij
het uitoefenen van zijn vak, daar is
Chubbuck stellig van overtuigd.
„Acteurs die zeggen dat ze geen
mentor of methode gebruiken,
zijn eendagsvliegen of ze liegen."
Het tweede heeft ze zelf ervaren.
„Dan riep een acteur in de pers
dat hij niemand nodig had, terwijl
ik 40 uur met hem had gewerkt."
Tegenwoordig geeft Chubbuck
nog drie groepslessen per week.
Ivana Chubbuck: „Mijn methode geeft acteurs inzicht in hun leven."
De rest van de tijd werkt ze als pri-
vécoach voor sterren. Als ze niet
op de set is, staat ze bovendien '24
uur per dag stand-by
Ook Halle Berry is inmid
dels een vaste klant. In
2001 werkte het duo
Chubbuck-Berry hard aan aan het
drama Monster's Ball. De inspan
ningen werden beloond: Berry
mocht, als eerste zwarte actrice
ooit, de Oscar voor Beste Vrouwe
lijke Hoofdrol mee naar huis ne
men. Ze noemde Chubbuck in
haar dankwoord.
Het steekt Chubbuck allerminst
dat ze Berry en anderen helpt om
glansrollen te spelen en zelf buiten
de schijnwerpers blijft. „Ik speel ze
ook, maar dan anoniem. Boven
dien gaat het vaak om rollen die ik
normaal nooit gekregen zou heb
ben, variërend van mannen en
oude mensen tot travestieten."
Haar talent ligt ook niet voor de ca
mera's, geeft ze toe. „Ik was een
middelmatig actrice. Maar ik ben
briljant als het aankomt op lesge
ven en het begrijpen van de men
selijke geest." Ze ziet haar werk als
haar 'nalatenschap'. „Als ik dood
ga, weet ik dat ik anderen in staat
heb gesteld groots te zijn."
Hl
Chubbucks acteermethode is be
schreven in het boek The Power Of
The Actor - Ivana Chubbuck, Got
ham Books, 14,95 euro.
Aflevering 23.
Leonie heeft beet
door Sanne Terlouw
en Jan Teriouw
Van Jan Teriouw en
Sanne Terlouw zijn eerder
verschenen De charmeur
en Venijn.
Maar liefst 46 pagina's met vindplaatsen
geeft Google als ze 'Jarich' intoetst. Ze
probeert 'Jarich' en 'literatuur', maar zelfs
dat levert nog meer dan 10 pagina's op. Kom, ze
moet haar eigen grijze cellen gebruiken. Van
Olivier weet ze dat Antoinette in Utrecht heeft
gestudeerd. Zou deze hoog opgeleide Jarich een
studievriend van haar zijn geweest? Een
wetenschapper? Omdat ze er zelf studeert, heeft ze
toegang tot de database van de universiteit. De
naam 'Jarich' geeft hier twee hits. De ene is een
jongeman van 24 die bij de vakgroep filosofie
werkt. Te jong, besluit ze meteen. De ander is
hoogleraar Egyptologie. Jarich Miedema, 55 jaar
oud. Als ze geluk heeft, is hij de man die ze zoekt.
Job is enthousiast, "t Is een spoor,' zegt hij. 'De
kans is klein dat deze Jarich de goede is, maar zo
klein nu ook weer niet.'
Hij maakt een afspraak met professor Miedema via
diens secretaresse, maar laat in het midden waar
het over gaat.
In de Uithof, het Utrechtse universiteitscomplex,
in het Willem C. van Unninkgebouw, is de
faculteit Godgeleerdheid gevestigd. Het onderzoek
naar andere culturen en godsdiensten is een
belangrijk facet van de theologie. Het Centre for
Computer-aided Egyptological Research bevindt
zich op de tiende etage. Aan de muren hangen
kleurrijke platen van de schatten uit het graf van
Toetanchamon en van de hiërogliefen die in het
graf van koningin Nefertari zijn gevonden. Een van
de posters toont zilveren sieraden met dierfiguren,
vissen en blauwe vliegen, of zijn het scarabeeën?
Ze worden binnengelaten bij de hoogleraar. Hij is
een donkere man, een beetje stram, lang van stuk,
met een bril - een rode bril - en daarachter
vermoeide ogen. Leonie weet direct zeker dat ze
goed zitten. Op deze man kun je verliefd worden.
Wat kan ik voor u doen?' vraagt hij met een licht
Haags accent.
'We komen in verband met Antoinette van der
Geest,' zegt Job.
Miedema achter zijn bureau zakt zichtbaar
centimeters in elkaar.
'Ik wist dat het uit zou komen,' mompelt hij. "Ik
wou het de familie besparen, maar al die rijd ben ik
er van overtuigd geweest. Zoiets kan niet geheim
blijven.'
Job en Leonie zeggen niets. Ze laten Miedema
praten. Die heeft zijn verdriet te lang opgepot en
vertelt nu met vochtige ogen.
'Ze was een van de deelnemers aan een cursus die
ik in Leiden heb gegeven. Het klikte meteen tussen
ons. Antoinette miste iets in haar leven. Diepgang
denk ik. Ik wist natuurlijk dat ze getrouwd was,
maar ons contact was zo innig, zo werkelijk, ik kon
er geen afstand van doen.'
'Wanneer hebt u haar voor het laatst gezien?'
'Een paar dagen voor haar dood. We hebben koffie
gedronken op Het Rapenburg.'
'Had ze problemen met haar man? Vertelde ze daar
iets over?'
'Ach, ze had altijd problemen met hem. Hij
verschilt in alles van haar. Ik begrijp niet hoe dat
huwelijk zo lang heeft standgehouden.'
'Hebt u enig idee wat er is gebeurd? Wie het
gedaan kan hebben?'
'Ik heb eerlijkgezegd direct de echtgenoot verdacht.
Dat is natuurlijk parti pris van me.'
'Waarom hebt u zich niet bij de politie gemeld?'
'Toen Antoinette omkwam, was ik in Egypte voor
een groot onderzoek. Ik hoorde pas twee weken
later van haar dood. Ik was er kapot van, al die
weken heb ik aan niets anders kunnen denken.
Natuurlijk had ik me moeten melden bij de politie,
maar ik kon het niet opbrengen, ik was bang dat ik
mijn emoties niet zou weten te bedwingen. Ik zag
mezelf al zitten, tegenover zo'n broekie van
vijfentwintig. Wat begrijpt zo iemand van de
wezenlijke drijfveren van een eenzaam mens?'
'Professor Miedema, de zoon van Antoinette heeft
uw brieven gevonden. Ik denk dat u er verstandig
aan doet u bij de politie van Rijswijk te melden.'
'Dat moest ik inderdaad maar doen,' knikt Jarich
Miedema.
'Schuldig7' vraagt Leonie zonder het zelf te
geloven, als ze in de lift naar beneden staan.
'Dan is hij een groot toneelspeler. Nee, ik kan het
me niet voorstellen.'
'Ik ook niet Laten we Olivier bellen.'
Dat doen ze, buiten op de parkeerplaats. Olivier
complimenteert hen, maar vrolijk klinkt hij niet,
en hij vertelt dat de politie hem zojuist heeft
gebeld. Zijn vader komt thuis. Er is niet genoeg
bewijs om hem nog langer vast te houden.
Morgen aflevering 24:
Leonie heeft geluk bij een onderzoekje
Over Ivana Chubbuck
Woont in Los Angeles en is ge
trouwd met regisseur Lyndon
Chubbuck. Heeft een dochter:
Claire.
Speelde zelf in de jaren zeven
tig in commercials en in televi
sieshows als Three's Company
en taverne and Shirley. Begon
25 jaar geleden les te geven en
heeft in de afgelopen decennia
'duizenden' acteurs getraind.
Zou heel graag nog met Jack
Nicholson werken.
Wat persoonlijke coaching
voor een filmproject kost, wil
ze niet kwijt. „Maar het is be
hoorlijk prijzig." In groepsver
band les volgen in haar Ivana
Chubbuck Studios ^an voor
300 dollar per maand. Naast
Chubbuck werken 'er vijf ande
re leraren die haar rjiethode ge
bruiken.