Klantenkaart vervangt ouderwets blokje kaas - B POTHEKER PZC Woensdag 25 juli 2007 1 7 Voordeeltjes bij aankoop, sparen voor een cadeau: bedrijven putten zich uit in loyaliteitsprogramma's. Maar waakzaamheid is geboden voor de gretig pasjes verzamelende consument. door Yvonne Jansen illustratie Mare Kolle Waarvan puilt uw portemonnee uit? Op de eerste plaats puilt de portemonnee van veel mensen uit van de meest simpelste pas jes, waaraan een spaarsys teem is verbonden. De 'pun ten' geven recht op korting of andere voordeeltjes. De bonus kaart van Albert Heijn bijvoor beeld, of de Airmileskaart. Ook zijn er klantenkaarten die tevens dienen als betaalmid del. Op vertoon van de pas koopt u een artikel, waarvoor u van de winkelier later de reke ning gepresenteerd krijgt. Soms kunt u de rekening in ter mijnen voldoen. Betaalt u snel, dan verstrekt de uitgever van de kaart u in feite een gratis kortlopende renteloze lening. Laat u er een paar weken over heen gaan, dan wordt een ver goeding in rekening gebracht. Als u (een deel van) de schuld betaalt, mag u opnieuw op de pof kopen, tot aan een bepaald plafond. De kaart is dus eigen lijk een doorlopend krediet. De Comfort Card is zo'n pas. Sommige kaarten zijn interna tionaal te gebruiken als credit card. Het bedrijf dat ze uit geeft, werkt dan samen met een creditcard-organisatie. Zo ging de Bijenkorf met z'n BIJ- card in zee met Mastercard. Voor het gemak van deze kaart betaalt u, naast mogelijke ren te, jaarlijks lidmaatschapsgeld. telijke kredietvergoeding van 16 procent! Veel meer dan op de meeste leningen wordt berekend." Het Nibud is niet tegen klanten kaarten, benadrukt Bettonville: „Ons advies: maak handig gebruik van koopjes, laat je niet verleiden door de kredietmogelijkheden en betaal op tijd de rekeningen. Ga je er zo mee om, dan zijn klanten kaarten handig. Dan heb je er nog profijt van ook." trouw te belonen. De supermarkt kan u als veelbesteder meer kor ting bieden dan uw buurman, die met een halfvolle kar de winkel uitgaat. Kan. Want met de informatie die de twintig miljoen pas jes kunnen opleveren, wordt in de praktijk amper iets ge daan, zegt Bij molt. Slechts enkele aanbieders maken er slim gebruik van. Binnen de grenzen van de pri vacywetgeving valt er volgens hem meer te halen uit de informatie stroom, op een manier die u als consument ook tot voordeel strekt. Het struikelblok: de meeste bedrijven vinden het verzamelen, interpreteren en reageren op infor matie via klantenkaarten duur en omslachtig. Gabriëlle Bettonville van het Ni bud (Nederlands Instituut voor Budget Informatie), geeft consu menten de raad het eigen winkel gedrag onder de loep te nemen al vorens een klantenkaart aan te vra gen. „Voor sommige kaarten moet je eenmalig of jaarlijks een bedrag betalen. Vraag je af of de korting of de andere voordelen die je kunt krijgen op aanschaffen opwegen te gen dit 'lidmaatschapsgeld'. „Sommige kaarten kun je gebrui ken als creditcard. Als je gebruik maakt van de kredietmogelijkhe den op een kaart, kon dat wel eens een dure grap worden. Sommige kaarten rekenen de maximale wet- Slechts vijf op de honderd consumenten hebben geen klantenkaart of verge lijkbaar pasje in hun porte monnee. Een op de drie Nederlan ders heeft er vier of meer en er zijn liefst twintig miljoen klanten kaarten naar schatting in omloop. De BIJcard van de Bijenkorf, de Airmilescard, de Gall&Gall-pas, de Bonuskaart van Albert Heijn, de Douglascard, de Freebees-pas, de Europese Zorgpas. Klap de gemid delde portemonnee open en de in houd vertelt u veel over de ge woonten van de eigenaar: wat hij eet en drinkt, of hij van luxe houdt, een auto heeft, regelmatig op reis gaat. Bedrijven geven de kaarten uit in de hoop dat klanten vaak terugko men en meer uitgeven dan ze zon der een klantenkaart zouden doen; een loyaliteitsprogramma heet dat in marketingjargon. Die hoop is niet ijdel, blijkt uit Brits onderzoek. Van de klanten keert 8o procent regelmatig naar dezelfde winkel terug als deze een klanten- of spaarkaart heeft. Meer dan 66 procent beweert meer te besteden als er kortingen of voor deeltjes vallen te halen met de kaart. Ook als die artikelen nor maal niet, of in kleinere hoeveelhe den, zouden worden gekocht. Klantenbinding kweken is veel in gewikkelder dan vroeger. Toen ken de de winkelier zijn klanten en hun gewoonten. Het vers afgesne den blokje kaasje of worst deed het prima als loyaliteitsprogram ma. Maar sinds grote ketenzaken de plaats hebben ingenomen van kleine, zelfstandige detailhandelza ken, is de gemiddelde klant een 'spook', volgens Tammo Bij molt, hoogleraar marketing aan de Rijks universiteit Groningen. De winkelier moet andere trucs verzinnen om achter de wensen en behoeften van zijn afnemers te komen. De klantenkaart kan daar bij een handig middel zijn. De schoen- of kledingzaak kan via uw kaart aan de weet komen of u be hoefte hebt aan grote maten. De drogist kan u een presentje sturen op uw verjaardag om u voor uw rN Aflevering 22. Waarin Olivier nog iets ontdekt Diezelfde nacht kan ook Olivier niet in slaap komen, net zoals vele avonden ervoor. Hij weet dat hij met zijn vader moet gaan praten, maar hij ziet er vreselijk tegenop. De afstand tussen hem en Cees lijkt niet meer te overbruggen. Hij is boos, ongerust, in de war. Waar is de vertrouwelijkheid tussen hen gebleven? Wat heeft zijn vader precies op zijn geweten? Voor de zoveelste maal repeteert hij het gesprek dat hij met hem wil voeren. Waar hangt die man trouwens uit? Hij is zelden thuis en beantwoordt ook zijn mobiel niet. Olivier vraagt zich ineens af of hij zich niet ongerust moet maken. Misschien denkt hij in een heel verkeerde richting. Misschien loopt zijn vader gevaar. De volgende ochtend belt hij opnieuw naar Rijswijk en zijn vader neemt op. Voordat Cees van Dordt kan protesteren, zegt Olivier dat hij nu direct op de trein stapt om met hem te praten. Maar hij is te laat. Als hij in Rijswijk aankomt, ziet hij voor de deur van zijn ouderlijk huis twee politieauto's staan. Cees van Dordt wordt de voordeur uitgeduwd. Dit moet een vergissing zijn. Een vergissing van de politie, maar nog meer een vergissing in zijn hoofd. Hij schaamt zich rot dat hij denkt wat hij nu denkt. 'Verhoor,' zegt een agent. 'Maak je niet druk.' 'Waar brengen jullie hem heen?' 'Hoofdbureau Rijswijk.' 'Wanneer komt hij weer thuis?' 'Geen idee jongeman. Dat hangt allemaal van het verhoor af' Olivier blijft achter in het lege huis. Hij beseft dat hij Sander moet opbellen, maar hij doet niets. Hij ziet zijn ouders voor zich, lachend samen op de bank toen ze voor de zoveelste keer naar Life of Brian keken. Maar ook de ruzies komen terug op zijn netvlies, de scheldpartijen, de blinde woede van zijn vader die altijd eindigde met een griezelig bleek gezicht en dunne lippen. Maar een beetje onbehouwen drift maakt je toch niet tot moordenaar? Ai, daar wordt het beeld voor het eerst een woord in zijn hersens. Moordenaar. Moordenaar? Zijn vader? Cees van Dordt wordt urenlang verhoord. Het minuscule karpertje in Antoinettes longen, blijkt bij nader onderzoek inderdaad een tropisch visje uit het badkamer-aquarium te zijn. Maar Van Dordt heeft een alibi. Hij was op de dag van de moord op een congres in Leiden. Rechercheur Jorinde Goedhart wordt er gek van. Enerzijds wijst alles in de richting van Van Dordt, anderzijds is niet te bewijzen dat hij het heeft gedaan. Olivier zit aan het bureau van zijn moeder in het lege huis. Het is een antiek Engels bureau met overal laatjes en deurtjes. Stel dat ze een geheim had, zou dan niet haar dierbare bureau de sleutel daarvan bevatten? Systematisch begint Olivier het bureau af te tasten. In een vak, dat aan het oog wordt onttrokken door een verticaal plankje, vindt hij een dun stapeltje brieven. Lezen of niet lezen? Lezen natuurlijk. Hij voelt zich een vunzige voyeur, maar besluit dat hij toch degene is die deze brieven het best kan bekijken. Hij haalt de bovenste uit de enveloppe en ziet meteen dat het foute boel is. ja hoor, zijn moeder had een geliefde. En wat voor een! Wat een erudiete man, de zinnen zijn prachtig en er wordt moeiteloos uit het arsenaal van de Nederlandse dichtkunst geciteerd. Hij ondertekent zijn brieven met larich. Deze Jarich hield van zijn moeder, dat blijkt uit ieder woord. Olivier realiseert zich dat ook deze man nu intens verdriet moet hebben. Hij krijgt zelfs sympathie voor hem, deze dichter die de mooie kanten van zijn moeder zo prachtig wist te beschrijven. Hij kan zich met geen mogelijkheid voorstellen dat een minnaar zoals deze zijn moeder omgebracht zou hebben en het stuit hem tegen de borst de brieven bij de politie af te geven, ze zijn veel te delicaat en te persoonlijk. Bovendien is de politie sinds vanmorgen de vijand geworden. Ze hebben zijn vader afgevoerd. En dan dringt tot hem door dat deze brieven een duidelijke reden zijn om Cees te verdenken. Is de oudste reden voor moord niet jaloezie? Hoe kan hij die Jarich in godsnaam vinden? Misschien kan Leonie helpen. Maar Leonie en haar vader hebben de politie ingeschakeld. Ook in Job en Leonie heeft Olivier geen zin meer. Een hele tijd zit hij daar maar en dan belt hij haar toch en vertelt over de brieven van Jarich. 'Ik ga onmiddellijk op zoek,' zegt Leonie. Klinkt ze opgelucht dat ze iets voor hem kan doen? 'Het moet niet al te moeilijk zijn met zo'n naam. Reders 8c Reders gaat meteen voor u in de benen. Wij zullen hem vinden, wacht maar.' Morgen aflevering 23: Leonie heeft beet. W- 7 door Sanne Terlouw en Jan Terlouw VanJanTèrlouwen Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur en Venijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17