Een eerbetoon aan de TSM 14 Dinsdag 24 juli 2007 PZC wat met schepen en die wens ging in vervulling door een aanstelling als leerling-tekenaar bij de TSM in 1949. „Mijn vader had gevaren, dus ik wist wat een schip was. Meer niet. Ik mocht beginnen met het tekenen van mangaten." In de avonduren studeerde Doorns: scheepstekenen, machine bouw, jachtbouw. „Ik heb meege werkt aan 52 nieuwe schepen, van de kiel tot het topje van de mast, van tekenen van het ontwerp tot de constructie. Dat was het voor deel van een kleine werf - je moest alles doen." Het ontwerpen van een schip vond hij mooi werk. „Een leeg vel papier voor je neus en dan zien dat er iets op getekend wordt dat ook nuttig is. Je kreeg de afmetin gen op en daar moest je mee aan de slag. Eerst een algemeen plan, dat bepaalde de verdere invulling. ]e kon er vrij veel van jezelf inbren gen. Je kreeg alleen te horen: geen gesodemieter met te veel ronde dingen. Die waren lastiger te ma ken. Tegenwoordig gaat alles met de computer." In de jaren zestig raakte de werf door de malaise in de scheeps bouw in de versukkeling. Gezocht werd naar andere werkzaamhe den. Zo belandde Dooms in de in- terieurbouw. „Ik heb een hele tijd niks met schepen gedaan, hoewel die toch mijn voorkeur hadden. Met een hele ploeg hebben we veel cafés ingericht en verschillen de kantoren. Ze hebben me wel eens gezegd: jij bent de enige die met zestien timmerlieden nog geld voor de TSM verdient." Na zijn gedwongen vertrek in 1978 kon hij na enige tijd aan de slag in de jachtbouw. Tot aan zijn vut was hij actief bij Standfast Yachts in Breskens. Nu ziet hij vanaf zijn hoge flat ach ter de zeedijk van Terneuzen nog regelmatig op de Westerschelde schepen varen waaraan hij heeft door Rinus Antonisse Bijna dertig jaar geleden kwam door faillissement een eind aan het bestaan van de NV Terneuzensche Scheepvaart Maatschappij. Uit de boedel redde Frans Doorns - één van de 116 werknemers die ontslag kregen - een ladenkastje. Daarin zaten op microfilm alle hoofdteke ningen van op de werf gebouwde schepen. Die mochten niet verlo ren gaan, vond hij. Jaren later bleek zijn vooruitziende blik: de te keningen zijn nu voor hem onmis baar bij het maken van schaalmo dellen. Het is een hobby en tegelijk een welbewust eerbetoon aan de TSM. Volgens geboren Terneuzenaar Dooms een ten onrechte in de ver getelheid geraakte industriële acti viteit. „TSM is de enige echte scheepswerf van Terneuzen ge weest. Het valt me op dat er nooit meer over gepraat wordt. Het be drijf is gewoon weggemoffeld. Er zijn toch heel mooie dingen ge bouwd. Goed voor de streek: er werkten allemaal mensen uit Zeeuws-Vlaanderen, bijzonder goe de vaklui." Dooms volgde aan de ambachts school een opleiding timmeren. Hij ging werken bij familiebedrijf De Hoop (producten en diensten voor de bouw). Het liefst wilde hij foto Peter Nicolai Toen Terneuzenaar Frans Doorns (74) met de vut ging, kreeg hij eindelijk tijd voor een nieu we hobby: het op schaal bouwen van schepen die bij de ooit roemruchte Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij (TSM) van stapel liepen. Een voortzetting in het klein van zijn werk, ontwerpen en bouwen van schepen. Ne gentien stuks staan inmiddels in zijn Scheideflat te pronken. Het eind van de reeks is nog niet in zicht. Van een nieuw model, de Pieter S, is op de 'helling' in zijn hobbykamer al de kiel gelegd. De Breskens 36, viskotter uit 1971. 112 bouwnnummers De Terneuzensche Scheeps bouw Maatschappij is in 1924 opgericht door G. F. P. van der Peijl en de gebroeders J. F. en P. A. de Klerk. De werf werd aangelegd op het zogeheten Separatiepunt tussen het oude kanaal en de nieuwe westelijke kanaalarm, op grond van NV De Hoop (di recteur Van der Peijl). In 1938 kwam er een drijvend dok. Tegenslag trad op in de oorlogsdagen van mei 1940: terugtrekkende Belgische troe pen verwoestten nagenoeg de hele werf. Snel herstel volgde. Op de werf zijn 112 bouw- nummers uitgegeven. De grootste was de Olivia Wint- her, gebouwd in 1958, met 5377 ton laadvermogen. Het laatste schip liep in 1974 van stapel. In 1978 werd voor de 116 werknemers het faillissement aangevraagd. Het dok ver dween naar Nicaragua. foto Peter Nicolai De Westhinder, sleepboot uit 1971.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14