Seks, religie en hogere kringen v9 PZC Zaterdag 21 juli 2007 jtótr$o$ wwW- atxtóo^bör. door Jaap Coedegebuure illustratie Martien 60s Begin jaren zestig, toen hij ander half decennium lang maar zon der noemenswaardig commer cieel succes schrijver was, kwam Gerard Reve tot de con clusie dat hij in feite 'een winkel' had. Het mocht dan zo zijn dat de kunst voor de baat uitging, toch diende er te worden toe gezien dat daar behalve pennenvruchten ook financiële baten uit voortkwamen. En dus begon Reve zich wat nadruk keiijker te bemoeien met aller lei aspecten van zijn be drijfsvoering, de reclame voorop. Als eerste literaire auteur in het Nederlandse taalgebied ontdekte hij de promo tionele mogelijkheden van de televi sie. Het deed er niet eens zoveel toe wat je daar zei, als het maar aan dacht trok. Verder - en daarover gaat het vandaag - wist hij uitgevers bekwaam tegen elkaar uit te spelen en hen te bewe gen tot het betalen van hoge voorschotten op de nog te realiseren opbrengsten van zijn werk. Reve's levensverhaal is ten nauwste verwe ven met de betrekkingen tussen hem en de mannen die zijn boeken produceerden. Brieven over honoraria en herdrukken, ru zies over contracten en deadlines, ze vor men voor de aanstaande biograaf een niet te missen bron. Het geval wil dat biograaf- in-spe Nop Maas inmiddels al twee corres pondenties heeft bezorgd. Allereerst wa ren daar de epistels tussen Reve en Geert van Oorschot, die zich over de schrijver ontfermde toen die omstreeks 1955 op een dood punt in zijn loopbaan was beland. Van Oorschot speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966), de twee zogenaamde reisbrievenbundels waarin Reve uit de kast kwam als homoseksueel én katholiek. Na de periode Van Oorschot volgde het drie jaar durende intermezzo Polak Van Gennep (met de bestsellers De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven). In 1974 ging Reve over naar Elsevier, waar hij te maken kreeg met Bert de Groot. Toen die een paar jaar later de overstap naar uit geverij Veen maakte, zou Reve hem vol gen en zowaar ook trouw blijven. Het zegt veel over hun verhouding. Die is nu gedo cumenteerd in een brieveneditie die niet alleen veel leert over het zakeninstinct dat Reve tegenover De Groot tentoonspreid de, maar dat ook licht laat schijnen op de vele conflicten met Geert van Oorschot en lohan Polak. Dat Reve met Bert de Groot wel en met Van Oorschot en Polak niet 'on speaking terms' bleef moet vooral te maken heb ben met De Groots tactvolle (en ongetwij feld ook uitgekiende) inschikkelijkheid. Uit zijn eigen aandeel in de corresponden tie (selectief in Nop Maas' aantekeningen terug te vinden) Ieren we er niet zo heel veel over, maar in het door hem toegevoeg de nawoord is De Groot duidelijk genoeg: de rolverdeling tussen Reve en hemzelf was die van 'de geniale schrijver en de vrij wel analfabete uitgever'. Anders dan zijn oudere collega's kende hij zijn plaats. Wanneer deze documentaire enkel over centen en pro centen zou gaan, viel er al leen door de fanatieke Revi anen en de professionele literatuurhistorici plezier aan te beleven. Gelukkig is er meer. We worden hier weer ouderwets getrac- teerd op Reve's onnavolgbare neiging tot mystificaties, absurde sprongen en allerlei ander geouwehoer waarop Gods zegen rust. Wel is duidelijk dat Reve met het klimmen der jaren niet alleen steeds mani- scher werd, maar ook minder remmingen kende bij het spuien van zijn vooroorde len jegens gekleurde medemensen en reli gieus en politiek andersdenkenden. Opval lend is dat hij Theo van Gogh voorging in het gebruik van een zeker scheldwoord aan het adres van islamieten. Bert de Groot schijnt Reve eens de basis ingrediënten van het geheide succesboek te hebben genoemd: seks, religie en hogere kringen. Het is opvallend dat de eerste door hem uitgegeven Reve-roman, Een cir cusjongen (1975), met daarin een optreden van de Vorstin, geheel volgens dit recept is vervaardigd. Er moet natuurlijk wel wor den bedacht dat de drie bestanddelen spek naar Reve's bek waren. Van die voorkeu ren legt Moedig voorwaarts ondubbelzin nig getuigenis af In een analyse van het marxisme, het geloof waarin hij door zijn ouders werd opgevoed, stelt Reve dat het zijn verstand en gevoel onontvankelijk had gemaakt voor de hem aangeboren reli giositeit. Dus was alleen zijn driftleven nog beschikbaar. 'Vandaar dat mijn godser varing slechts op het seksuele vlak verwe zenlijkt kon worden'. Dit wat betreft de hang naar hoger sferen (die bij Reve de lage vanzelf insluiten). De hoge geboorte en de omgang met de hoge re kringen zijn gestoeld op misleidende grootspraak en de lust om de burgerij ver steld te doen staan. Reve was geen markies en geen huisvriend van koningin Juliana (al zul je de geleerden de kost moeten ge ven die deze onzin voor waar aannamen). En anders dan wat hij Bert de Groot pro beerde wijs te maken, zal hij ook wel niet de minnaar zijn geweest van (de ongeveer tezelfdertijd met hem rooms geworden) prinses Irene. Maar misschien moeten we wachten op de door Nop Maas te schrijven biografie voordat daarin definitieve helder heid wordt gebracht. [fl Gerard Reve: Moedig voorwaarts, brieven aan Bert en Netty de Groot 1974-1997. Uitgave Veen. 560 blz. 34,90 euro. JEUGDBOEK door Jan Smeekens Als het niet echt zo was, zou het een sprookje kunnen zijn: op schoot bij Prinses Laurentien die voorleest uit Tippie de verhalen- vangster van Sieb Posthuma. Dat geluk overkwam op 7 juli zeven jarige kinderen van 7 tijdens de opening van de nieuwe Centrale Bibliotheek Amsterdam. Van het prentenboekje dat bij die feestelijke gelegenheid in een beperk te oplage aan genodigden cadeau werd gedaan, verscheen intussen ook een handelseditie. Voor een prijsje van niks: nog geen 5 euro. Het verhaal begint met heks Gruizegok, die een afschrikwekkende neus heeft, handen als klau wen en een voorkeur voor allerlei weerzinwek kends. Maar verontrustender is de hekel die ze aan kinderen heeft: 'Klein grut heeft geen nut!' Misselijk van jaloezie ziet ze op een avond in alle huizen het geluk van blije kinderen die door va ders, moeders, opa's en oma's voor het slapen gaan worden voorgelezen. Onbarmhartig maakt ze aan dat 'kinderachtig gelach en gespeel' een einde met 'Halliemekopsiekroppiekrauw, oele- poelewoelemekoek, je bent een vlinder en geen boek'. Waarna er in het hele land nergens nog een boek te vinden is. Het gevolg laat zich raden: 'Zonder mooi verhaal konden de kinderen niet slapen, en zonder slaap werden ze moe en huile rig. Elke dag klonk het gehuil van de kinderen harder en niemand deed meer een oog dicht'. Gelukkig is daar Tippie die een prinses is. Zij leest op de vleugels van een grote zwarte vlinder 'Simbasoembasuizebuik, moezevloezekloeze- goek, je bent geen vlinder maar een boek!' In het voorwoord bij het schattige boekje maakt Prinses Laurentien (ere-voorzitter van de Vereni ging van Openbare Bibliotheken en druk met al fabetiseringsprojecten) zich sterk voor het voor lezen dat zoveel plezier verschaft en al op jonge leeftijd zou moeten beginnen, maar dat teveel kinderen onthouden wordt. Tippie de verhalen- vangster kan zich geen betere aanbeveling wen sen dan die van haar: 'Je laat je meeslepen door het verhaal en de illustraties, naar werelden van fantasie, humor, herkenbare of juist nieuwe emo ties, onvergetelijke personen en karakters, gekke namen en verrassende woorden. Voorlezen heeft iets magisch'. In 2005 verscheen bij Davidsfonds/Infodok Voor lezen kan iedereen! In dit informatieve handboek (17,50 euro) geeft een twintigtal deskundigen in dertig artikelen antwoord op vragen als Waarom is voorlezen zo belangrijk? Hoe haal je bij voorle zen het beste uit je stem? Kun je ook baby's voor lezen? Bestaat er zoiets als een voorleesrepertoi- re? Naast talrijke praktische tips en ideeën vindt men in deze interessante zeer bruikbare bundel nog een aantal interviews waarin onder anderen Aart Staartjes en Joke van Leeuwen vertellen over eigen voorleeservaringen. Tippie de verhalenvangster Sieb Posthuma Tippie de verhalenvangster Uitgeverij Querido 4,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 81