TJ v3 PZC Zaterdag 21 juli 2007 Aanpassingen Seine-Schelderoute Frankrijk en België investeren tot 2020 hon derden miljoenen euro's in hun waterwegen. De verbindingen tussen (Wester)Schelde en Noord-Frankrijk via de Leie en Seine -Noord-Frankrijk via het Canal du Nord wor den geoptimaliseerd. Zowel bij de eerste als tweede verbinding moeten de waterwegen worden verbreed (tot 54 meter) en verdiept (4,5 meter). Tussen Gent en Lille worden vier bruggen verhoogd en vier volledig vernieuwd. Verder zijn nieuwe sluizen nodig bij Sint-Baafs-Vijle en Harelbeke. Tussen Douai en Compiegne wordt het Canal du Nord over 106 kilometer vernieuwd. Inclu sief zeven sluizen en stuwen. Goed voor een investering van ruim een miljard euro. De waterwegen tussen Westerschelde en Pa- rijs-Le Havre moeten in 2020 bevaarbaar zijn voor schepen tot 4000 ton. Het vervoerde tonnage over de route moet na de verbeteringen groeien van 5,2 miljoen ton nu naar 13,8 miljoen ton in 2020 De nieuwe sluis bij Evergem is nog niet klaar. foto Peter Nicolai Oude sluis bij Evergem 111B"" SgT PZC I Donja Odijk foto's Conny van Gremberghe en Peter Nicolai Oeverval en ondiep kanaal bij Valenciennes Oeverval tussen Kortrijk en grens Calais FRANKRIJK Cambrai De binnenvaartterminal bij Avelgem NEDERLAND St. Quentin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75