TJ
v3
PZC Zaterdag 21 juli 2007
Aanpassingen Seine-Schelderoute
Frankrijk en België investeren tot 2020 hon
derden miljoenen euro's in hun waterwegen.
De verbindingen tussen (Wester)Schelde en
Noord-Frankrijk via de Leie en Seine
-Noord-Frankrijk via het Canal du Nord wor
den geoptimaliseerd.
Zowel bij de eerste als tweede verbinding
moeten de waterwegen worden verbreed (tot
54 meter) en verdiept (4,5 meter). Tussen
Gent en Lille worden vier bruggen verhoogd
en vier volledig vernieuwd. Verder zijn nieuwe
sluizen nodig bij Sint-Baafs-Vijle en Harelbeke.
Tussen Douai en Compiegne wordt het Canal
du Nord over 106 kilometer vernieuwd. Inclu
sief zeven sluizen en stuwen. Goed voor een
investering van ruim een miljard euro.
De waterwegen tussen Westerschelde en Pa-
rijs-Le Havre moeten in 2020 bevaarbaar zijn
voor schepen tot 4000 ton.
Het vervoerde tonnage over de route moet na
de verbeteringen groeien van 5,2 miljoen ton
nu naar 13,8 miljoen ton in 2020
De nieuwe sluis bij Evergem is nog niet klaar. foto Peter Nicolai
Oude sluis bij Evergem
111B"" SgT
PZC I Donja Odijk foto's Conny van Gremberghe en Peter Nicolai
Oeverval en ondiep kanaal bij Valenciennes
Oeverval tussen Kortrijk en grens
Calais
FRANKRIJK
Cambrai
De binnenvaartterminal bij Avelgem
NEDERLAND
St. Quentin