Vervoer over water krijgt stevige impuls v2 Zaterdag 21 juli 2007 PZC De binnenvaartsector floreert als nooit tevoren. De sombere jaren van de vele sanering lijken voorgoed voorbij. De binnenvaart kan als schone vervoersbron ook rekenen op meer waardering. Ook de overheden lijken dit - op Europese schaal - eindelijk te doorgronden. Na decennia van verwaarlozing trekken de Belgen en Fransen, maar ook de Duitsers en Roemenen honderden miljoenen uit voor verbetering van de waterwegen. Nederland volgt, op afstand. Tekst: Conny van Gremberghe en Wout Bareman Bijna tien jaar geleden sloten de schippersbeurzen. De Evenredi ge Vrachtverdeling voor de bin nenlandse markt en de Toer beurt Noord-Zuid, die de 'rei zen' richting België en Frankrijk regelde, werden geslachtofferd aan de liberalise ringsdrift van de overheid. Even keken de schippers verdwaasd om zich heen; ze mis ten hun vaste stek, de plaats waar ze hun 'vracht' kregen toebedeeld. Maar als recht geaarde ondernemers herpakten ze zich snel. Ze richtten samenwerkingsverban den op, coöperaties, lieten hun oude schip (vaak een spits van een ton of 700, 800) sa neren en bouwden nieuw. Met hulp van de bank. Grotere schepen, meestal van rond de 1500 tot 2000 ton, of zelfs meer. Want de binnenvaart floreert als nooit te voren. Het is van oudsher een vervoerstak, die be kend staat als milieuvriendelijk én goed koop. Eén binnenvaartschip kan lading ver voeren, waarvoor honderd vrachtwagens de weg op moeten. De leus 'Vervoer over water, de juiste weg', geldt meer dan ooit. Een schipper uit Terneuzen, die al jaren naar bestemmingen in België en Noord-Frankrijk vaart: „Ze zeggen wel eens dat je het water dun vaart, nou, dat doen we tegenwoordig. Er is ontzettend veel werk. Die beurs? Die mis ik nog steeds, want contact met je collega's heb je nu nauwelijks meer. Het is allemaal haas ten, haasten, haasten. Je legt even in een haven aan, doet even inkopen en gooit weer los. Geen tijd meer voor nostalgie en romantiek. Een pilsje? Dat pakte je vroeger in de schipperskroeg en nu drink je wat aan boord, 's avonds laat." Miljarden zijn er gestopt in de Betuwelijn. De schipperij vindt dat het nu haar beurt is. Rijkswaterstaat speelt daar stevig op in met een inhaalmanoeuvre. De vaarwegen worden voor miljoenen vertimmerd, aan gepast aan de moderne tijd, uitgebaggerd, voorzien van nieuwe 'kunstwerken' (brug gen en sluizen) en wat er al is, wordt opge knapt. Op de Noord-Zuid-route tussen Rotter dam en Frankrijk staat er nog veel meer te gebeuren. Niet alleen in bijvoorbeeld de sluizen bij Terneuzen en het Kanaal Gent-Terneuzen worden tientallen miljoe nen gepompt, dat gebeurt in het kader van het Trans Europees Netwerk ook in met name de vaarwegen in België en Frankrijk. Zodat straks binnenschepen met een capa citeit tot 4500 ton én drie lagen containers ongehinderd via de Leie en de Schelde kunnen doorstomen richting Parijs, Duin kerken en Calais. In België worden sluizen gemoderniseerd en bruggen verhoogd (vanwege de contai nervaart, die een enorme groei door maakt). De vaarwegen worden uitgebag gerd en voorzien van nieuwe oevers. In Noord-Frankrijk gebeurt hetzelfde en wordt ook een ruim honderd kilometer lang kanaal gegraven dat de Seine en de Schelde rechtstreeks moet verbinden. Nu is het vaarwegenstelsel in Frankrijk alleen toegankelijk voor schepen tot 700 ton, straks (nou ja, straks... over pakweg een jaar of tien) voor schepen tot 4500 ton. In België is de nieuwe sluis bij Evergem na Transport via water, spoor, weg en lucht De kenmerken van de vier verschillende vormen van vrachtvervoer in Europa. energieverbruik laag matig hoog hoge energieconsumptie betrouwbaarheid redelijk redelijk matig (files) redelijk gemiddelde snelheid* 12 km/u 29 km/u 31 km/u binnen etmaal ter plaatse vrachtcapaciteit groot middel f klein, tot 28 ton klein type goederen zowat alles zowat alles alles geen gevaarlijke stoffen netwerk Europa 37.200 km 207.000 km 325.000 km, snel-en hoofdwegen n.v.t. Knelpunten Dinnenvaart Na jaren van verwaarlozing wordt er geïnvesteerd in de Noord-Zuidroute voor de binnenvaart. Een overzicht van de knelpunten. genoeg gereed. Hij wordt volgend jaar in gebruik genomen. De zogenoemde door tocht in Kortrijk is ook bijna klaar en ver der moeten her en der bruggen worden aangepast aan de gewenste doorvaarthoog- te. De Leie tussen Deinze en Wervik tot aan de Franse grens wordt aangepakt, waarbij ook extra aandacht wordt besteed aan milieu en herinrichting van de oevers, vooral voor toerisme en recreatie. De Bo venschelde, die andere vaarroute, wordt voorzien van stuwen bij Oudenaarde, As- per en Kerkhove. Ze zorgen voor een bete re waterbeheersing. Een moeilijke passage is en blijft de monumentale Pont des Trous op de Schelde in Doornik. Het is een bouwwerk uit de Middeleeuwen, dat nauwelijks onderhanden valt te nemen. Het nieuwe kanaal in Noord-Frankrijk (Sei- ne-Nord), tussen Cambrai en Compiègne, kost 2,5 miljard euro, maar is wel van le vensbelang voor het internationale vaarwe- gennet. Optimisten verwachten dat het ka naal in 2014 beschikbaar is. De huidige vaarwegen verwerken momen teel zo'n 4,5 miljoen ton aan goederen. Met de ingebruikname van Seine du Nord zou het transport over water kunnen groeien naar 13 miljoen ton. De Kamer van Koophandel en het ha venschap Zeeland Seaports rekenen zich alvast rijk. Ook zij hebben de binnenvaart als een groeitak ontdekt. En ze hebben la ten berekenen dat het vervoer via de Noord-Zuid-route dankzij de aanpassin gen én het nieuwe kanaal tot 2020 kan ver drievoudigen: van vijf miljoen ton nu naar vijftien miljoen straks. De schipper in Terneuzen: „Maar dan zal er wel voor moeten worden gezorgd dat de voorzieningen in de Zeeuwse havens in orde zijn. Ik heb begrepen dat de kademu ren in Terneuzen worden opgeknapt. Dat is al een stap in de goeie richting. Als dan ook de sluizen wat gebruiksvriendelijker worden, is dat óók een goeie zaak. En weet je wat iedereen vergeet? Die gevaarlijke si tuaties op de Westerschelde - toch een ui terst belangrijke schakel in de Noord-Zuid-route. Het gebeurt nog steeds dat de zeevaart de binnenvaart onverant woord passeert. Met alle gevaren van dien." Middeleeuwse brug bij Doornik I früi» ffKtrff Sluis in Kanaal Bossuit-Kortrijk Binnenvaart telt in Nederland mee De binnenvaartsector is in Europa het sterkst ontwikkeld in Duitsland, Frankrijk en Neder land. Het aantal bedrijven in Europa wisselt sterk, in Nederland is de sector, na wat moeilijke jaren, weer op de weg terug. Er zijn circa 3700. Tien jaar geleden nog 1400 meer. Duitsland telt ruim 1100 bedrijven, Frankrijk honderd meer en Belgie 250. In tachtig procent van alle ge vallen gaat het om bedrijven met één schip. Op de internationale routes spelen de Neder landse schippers/eigenaren/rederijen de be langrijkste rol. In de Nederlandse sector gaat al jaren tussen de 1,5 en 2 miljard euro om. De sector biedt in Nederland werk aan 15.000 mensen. In Duitsland aan 8000 mensen en in Frankrijk aan 3400 werknemers. Roemenië is met 3300 werknemers sterk in opkomst. Een verdere intensivering van de internationa le binnenvaart dwingt de Europese Unie tot nieuwe afspraken op gebied van reglemente ring, onderwijs en veiligheid. inlcusiefrust- en wachttijden, files, etcetera PZC Oonja Odijk bron PINE Europa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 74