Euro wint aan populariteit Huurder wil huis niet uit Mededeling WPZC Zaterdag 21 juli 2007 1 5 De euro ontwikkelt zich tot een echte wereldmunt. door Thomas Olivier DEN HAAG - De euro bereikte afge lopen week een record ten opzich te van de dollar. Op vakantie naar de Verenigde Staten, afrekenen aan de pomp - het pakt goedkoper uit door de dure munt. Op vakantie in de Turkse kust plaats Kusadasi ontdekt Fleur Fretz de populariteit van de euro. Verkopers in de drukke winkelstra ten in de toeristische stad nemen de Europese munt graag aan. „Ze vragen vaak of je in euro's wilt be talen en in veel winkels staan de prijzen in euro's vermeld", zegt Fretz. De euro ontwikkelt zich tot dé we reldmunt. In steeds meer landen steekt de valuta de dollar naar de kroon. Chinezen willen euro's, Cu ba heeft de dollar in de ban ge daan, in Afrika kijkt niemand reizi gers met euro's vreemd aan, Tur kije wil toetreden tot de Europese Unie en Oost-Europese landen ver welkomen toeristen die de munt op zak hebben. Afgelopen week tikte de euro een record aan. Sinds de introductie op r januari 2000 was de munt niet zo veel waard ten opzichte van de dollar. In oktober van 2000 kostte een euro op het dieptepunt 82 dollarcent, nu beweegt de koers rond het record van 1,38 dollar, een stijging van bijna zeventig pro cent. Economen menen dat de munt de grens van 1,40 dollar kan slechten. Nog maar een jaar of vijf geleden was het land te klein, omdat de eu ro veel te zwak zou zijn en consu menten op kosten zou jagen. Maar nu is diezelfde consument spekko- per, bijvoorbeeld doordat een reis je naar de Verenigde Staten stuk ken goedkoper is geworden. Reisspecialist Jan Doets lift mee op de stijgende euro. De verkoop van pakketreizen naar Amerika is sinds vorig jaar met 20 procent ge stegen. Hotels, etentjes en de cam ping zijn allemaal goedkoper, ver telt directeur Elske Doets. „Voor va kantiegangers is de dollar sinds ok tober alleen maar aantrekkelijker geworden en het consumentenver trouwen helpt ook een handje mee." Niet alleen in Amerika komt de eu ro van pas. Tijdens een rondreis door Kenia merkte Rob Croes dat zijn eurobiljetten ook daar gewild zijn. De lokale munt, de Keniase Aan de pomp pakt de dure euro uiteindelijk goedkoper uit. shilling, was veruit het minst po pulair en de sterke euro had een streepje voor op de dollar, vertelt Croes. „In Nairobi wilde het internetcafé het liefst in euro's betaald wor den." Onderzoeker Cees van den Most van NBTC ziet de invloed van de wisselkoers. „Het valt op dat de consument kiest voor lan den waar de dollar populair is." De euro levert daar immers meer dollars op. Ook de thuisblijver profiteert van de harde Europese munt. Hoewel het met benzineprijzen van meer dan 1,50 euro voor een liter Euro 95 geen pretje is aan de pomp, had de schade erger kunnen zijn. De inkoopprijs van benzineproducten wordt namelijk in dollars afgere kend en die prijs bepaalt voor een groot deel wat de automobilist voor zijn brandstof betaalt. Aan de pomp pakt de dure euro uiteindelijk goedkoper uit. Dat voordeel kan flink oplopen. De euro kan de dollar van zijn troon stoten als het wereldwijde betaalmiddel, denken economen. Inmiddels zijn meer euromunten en biljetten in omloop dan dollars. Maar de sterke munt heeft ook een keerzijde. Europa is duurder voor de Verenigde Staten. Niet alleen blijven de Amerikaan se toeristen weg, Europese expor teurs hebben moeite hun produc ten te verkopen aan de VS. Wereldmunten - De euro staat op als serieuze concurrent van de dollar. De voormalig monopolist in de fi nanciële wereld ziet zijn markt aandeel teruglopen. Maar de dollar was niet altijd opper machtig. Tot het begin van de Eerste Wereldoorlog in 1914 was het Britse pond (pound sterling) onbetwist de overheersende munt in de financiële wereld en het meest gebruikte betaal middel in de internationale han del. Na die oorlog kwam de Ameri kaanse dollar heel sterk opzet ten als internationaal betaal middel. Europa bleef echter steunen op de zogenoemde 'gouden standaard', een systeem waar bij alle munten waren gekop peld aan het Britse pond, dat op zijn buurt inwisselbaar was tegen een vaste hoeveelheid goud. De wereldwijde economische crisis van de jaren dertig haal de de gouden standaard onder uit. Nederland was in 1936 een van de laatste landen die de koppeling aan het goud losliet. De euro ontpopt zich tot wereldmunt en bereikte afgelopen week een record ten opzichte van de dollar. foto Luca Bruno/GPD Slechts zes procent huurders wil van woning wisselen. DEN HAAG - Het aantal huurders dat wil verhuizen is lager dan ooit. Nog maar zes procent van de huur ders zegt binnen nu en twee jaar van woning te willen wisselen. In 1999 en 2000 was die bereidheid ook al laag, maar nog altijd elf pro cent. Dat blijkt uit de jaarlijkse be wonerscan van onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy. Dat de geneigdheid om te verhui zen zo laag is, is opvallend. Als het economisch beter gaat, neemt de wil om van woning te veranderen juist toe. Zeker bij huurders. De geringe bereidheid om op zoek te gaan naar een nieuwe woning toont aan dat de huizenmarkt vol ledig vastzit. Voor huurders wor den koopwoningen meer en meer onbetaalbaar. Ook huurders met een hoger inkomen krijgen steeds minder toegang tot een koophuis, omdat zij te weinig vermogen heb ben opgebouwd om de overstap naar een koopwoning te kunnen maken. Volgens USP Marketing Consult werpen initiatieven om de door stroming te bevorderen weinig vruchten af. Zo bieden woningcor poraties allerlei tussenvormen aan, waarbij de bewoner kan kiezen tussen een gedeeltelijke huur- en koopovereenkomst voor een huis. De bewonerscan bevestigt de noodzaak dat het kabinet snel maatregelen moet nemen om de huizenmarkt weer op gang te brengen. Woningmarktdeskundi gen laken de houding van de coali tiepartijen om wegens electorale redenen niet aan de huurprijzen en de fiscale voordelen van een koophuis te tornen. Inmiddels onderzoekt een com missie van de Sociaal Economi sche Raad (SER) de fricties op de woningmarkt. Om de woning nood te verminderen, moeten er jaarlijks minimaal 110 duizend nieuwe huizen bijkomen. Het kabi net streeft naar een productie van tachtig- tot honderdduizend wo ningen. De kans dat dit gehaald wordt, is uiterst klein. Na een klei ne opleving vorig jaar, stagneert de woningproductie alweer. In verband met centralisatie van een aantal afdelingen binnen de PZC komen de baliefuncties bij de kantoren Goes, Middelburg, Zierikzee en Terneuzen te vervallen. Voor vragen betreffende uw abonnement (o.a. bezorgklachten en abonneevoordeel-acties) kunt u bellen met ons gratis telefoon nummer: 0800 - 023 12 31 Voor overige vragen kunt u terecht bij het algemene nummer: 0113 - 315 500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15