21 kilometer stofzuigen I v41 PZC Zaterdag 21 juli 2007 Met alle respect, maar in Nederland is Hoover een kleintje. Door de aandacht te richten op fenomenen als ergonomie en gezondheid probeert het Amerikaanse stofzuigermerk hier zieltjes te winnen. door Maarten van de Rakt foto's CFD Van Booth Machine tot zakloze Dyson De Engelsman Hubert Cecil Booth (1871-1955) is de uitvinder van de stofzuiger. In 1900 maakt hij de eerste stofzuiger - de 50 kilogram wegende Booth Machine - waarmee hij langs de deuren gaat. Alleen bedrijven en rijke mensen kunnen een 'zuigbeurt' betalen. Het apparaat zelf wordt voortgetrokken door paarden. De machine blijft buiten staan, waarna metalen slangen via geopende deuren of ramen naar de ruimtes worden gebracht die moeten worden gestofzuigd. De eerste keer dat het grote publiek kennismaakt met de Booth Machine is op 25 februari 1902. Op die dag is de kroning van Edward VII en Booth stofzuigt de tapijten in Westminster Abbey, de kerk waar de kroning plaatsheeft. De eerste 'moderne', 'lichtgewicht' (20 kilogram) wordt in 1907 ontwikkeld door de Amerikaanse Hoover Suction Sweeper Company. Het apparaat wordt een 'hoover' genoemd. Het duurt nog tot circa 1930 totdat de stofzuiger ook in Europa populair en betaalbaar wordt. In 1938 heeft de helft van de Nederlandse huishoudens een stofzuiger. In 1979 is het percentage opgelopen tot bijna 100%. Een van de grootste uitvindingen op het gebied van stofzuigers is de Dyson stofzuiger. James Dyson introduceert in 1983 de eerste 'stofzuiger zonder stofzak'. Die traditionele stofzak heeft Dyson vervangen door twee 'cycloonkamers' die niet verstopt kunnen raken door stof. Dyson brengt zijn stofzuiger eerst in Japan op de markt. Daar wordt het apparaat al snel een statussymbool: Japanners betalen grif 2000 dollar voor een 'echte Dyson'. H0OV1R PHEËMaTION Het klinkt onwaar schijnlijk: we sjou wen per jaar 21 kilo meter met de stofzui ger door het huis. In tijd gemeten komt dat neer op twee jaar van een heel mensenle ven. Zulke triviale details maken onderzoeken lekker smeuïg. Daarnaast zijn er de nuttige feiten, zoals stofzuigerfabrikant Hoover uitdokterde. De helft van de 1.200 ondervraagde Nederlanders klaagt over pijn aan de rug, dan wel aan armen en schouders. Verder blij ken we niet dol te zijn op het weg gooien van de volle zak of ledigen van de container. We hebben moeite met zuigen onder meu bels. Een stapje terug in de tijd. De evo lutie van de stofzuiger kent twee wegen. In de Verenigde Staten lan ceerde Hoover zo'n honderd jaar geleden de stofzuiger met de steel eraan vast. Hoover werd er zelfs een werkwoord en betekent stof zuigen. In Europa was de consu ment meer gecharmeerd van de stofzuiger op wieltjes met een slang. Die steel kon het hier wel schudden. Dus ontwierp Hoover voor de Europese markt een eigen lijn. „Stofzuigen moet gemakkelijker worden. We willen het plezier te rugbrengen. Consumenten vinden ergonomie en gezondheid belang rijk. Daar spelen wij op in met de FreeMotion", verklaart marketing manager Frank Veldman. Hij trekt aan de telescoopsteel van de stofzuiger. „Ik ben r.96 meter, maar ik hoef niet krom te staan." Met één hand stuurt hij de buis over de vloerbedekking. „Deze handgreep brengt hand en pols in een juiste, gezonde positie." Op de handgreep zitten ook tiptoetsen om de stofzuiger aan en uit te zet ten en om de zuigkracht te rege len. Dat scheelt weer bukken. De borstel kan haaks op de buis draaien, zodat ook kleine hoekjes bereikbaar worden. Om beschadi ging aan de huisraad te voorko men zijn rubberen stootstrips aan gebracht. Zoals het een moderne stofzuiger betaamt, blaast de FreeMotion schone lucht uit. De stofzak houdt een hoop tegen en laat ook geen vieze geurtjes passeren. Het uit wasbare Hepa-filter roept vervol gens pollen, stofmijt, bacteriën en tabaksrook een halt toe. Hoover zegt Hepa-filters met hoge efficien cy te gebruiken. De FreeMo- tion-lijn komt medio augustus in Nederland op de markt. Ze bestaat uit vier modellen, die verkrjj zijn vanaf 179 euro. Ook is 'bagless' exemplaar, dus zo: zak (249 euro). In Nederland wint de zakloze stof zuiger, waar de Brit James Dyson mee startte, de laatste jaren aan po pulariteit. Eén op de vijf van de verkochte stofzuigers doet het zon der zak. In Zuid-Europese landen en (natuurlijk) Engeland domi neert dit type. Per jaar worden in Nederland grof weg 750.000 stofzuigers verkocht. De toppers zijn Miele, Philips en Bosch. Hoovers hap van de koek is bescheiden met zo'n 3,5 procent, toch 26.000 exemplaren. „Sinds de herintroductie in 2002 kennen we een stabiele groei. We zijn trots op wat we hebben bereikt", zegt Veld man. In de jaren tachtig was Hoover" in Nederland op een dood spoor beland. Dankzij het Itali aanse Candy heeft het befaam de stofzuigermerk een nieuwe start gemaakt. „We hebben niet de ambitie om de grootste te wor den", zegt Frank Veldman. „We willen geleidelijk groeien. Het aan tal verkooppunten neemt toe. Hoover is verkrijgbaar achter vier honderd winkeldeuren. Belangrij' is dat verkopers het verhaal van di ergonomie en gezondheid goed voor het voetlicht brengen. Daar*--W voor krijgen ze van ons ook trai-j ningen. Ze leren een geïnteressei de consument een stofzuiger in hand te geven, want maar eender de van de Nederlanders blijkt i: de winkel om een demonstratie te vragen. Dat leert het onderzoel Voor de consument blijft, geti het onderzoek, nog voldoendette wensen over. We willen graa^ snoerloos en geluidloos onze fci ki lometer afleggen. Bij Hoover fcro- beren ze ook die volgende hcjrde te nemen. www.hoover.nl Foto boven: de FreeMotion-handgreep. Foto onder: de nieuwe stofzuiger van Hoover voor de Europese markt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 115