Nissan Qashqai predikt frisheid
Opel en Suzuki bouwen
samen Vrolijke' stadsauto
Peugeot voegt SW toe
aan huidige 207-reeks
Wat te doen bij schade?
PZC Vrijdag 20 juli 2007 1 5
Apart, die Nissan Qashqai. Blijkbaar wil de koper de Almera en de Primera snel vergeten.
foto's CPD
De Peugeot 207 SW neemt het stokje over van de 206 SW. foto GPD
De Qashqai van Nissan blijkt
een succes. De auto met de
vreemde naam - afgeleid van
een Iraanse nomadenstam -
is desalniettemin een
vreemde eend in de bijt van
de middenklasse.
door Rien van der Steen
De Nissan Qashqai lijkt ui
terlijk verdacht veel op
een SUV. Maar in het
terrein kun je niet echt
veel met hem. Nissan wil de gel
dende conventies met deze
Q_ashqai overboord zetten. Want
in het segment met auto's als de
VW Golf Ford Focus en Opel As-
tra zou het veel te conservatief toe
gaan.
Het uiterlijk van de Q_ashqai knip
oogt daarom een beetje naar de
fraaie Nissan Murano. Een stoere
uitstraling, met die stompe neus.
Van Nissan moet hij de Almera en
weinig succesvolle Primera zo snel
mogelijk doen vergeten. Een nieu
we middenklasser dus.
De Qashqai is geen terreinauto,
maar gewoon een crossover die
van alles wat is. Nissan heeft er
twee (Japanse) benzinemotoren
en twee (Renault-)diesels voor. De
kleinste motoren zijn er alleen
Ze hebben vijf portieren en
vijf zitplaatsen en krijgen
de beschikking over twee
benzinemotoren en een diesel.
Opel komt in de lente met zijn
nieuwe Agila, die als Suzuki de
naam Splash krijgt.
Opel verkocht meer dan 440.000
Agila's. In de lente van 2008 ver
schijnt de nieuwe. Bij Suzuki noe
men ze hem niet meer Wagon+R,
maar voortaan Splash. De passa
giers zitten nog steeds hoog en
recht, maar de daklijn is verlaagd
en loopt nu in een boog af naar
achter. De stadsauto is 20 centime
ter langer en 6 centimeter breder
dan zijn voorganger, maar 7 centi
meter lager, zodat het busjesuiter-
Iijk verdwijnt. De wielbasis is met
2,35 meter even groot gebleven.
Over het interieur zegt Opel veel
betekenend: „De saaie tijden zijn
definitief voorbij." Er zijn veel op-
bergvakken en de bagageruimte
meet 225 tot 1.050 liter. Met een
handgreep is de rugleuning van de
achterbank in één beweging neer
met voorwielaandrijving, de groot
ste met het van de Nissan X-trail
geleende 4wd-systeem. De nieuwe
Nissan heeft eventueel in plaats
van een zesversnellingsbak een
cvt-automaat ter beschikking.
Opvallend is het licht werkende
koppelingspedaal. Dat geldt ook
voor de besturing, die elektrisch
bekrachtigd is. De auto rijdt daar
door veel meer als een gewone per
sonenauto dan als een SUV.
We hadden een 1.6 op benzine te
leen en dan moet je niet gek veel
aandringen. Hij doet zijn werk en
daar is het zon beetje mee gezegd.
Want het koppel van die kleinste
motor is met 156 Nm aan de mini-
te klappen. Standaard heeft de in
Hongarije gebouwde auto als Opel
vier en als Suzuki zes airbags,
stuurbekrachtiging, een in hoogte
verstelbare bestuurders- en passa
giersstoel en een elektrisch ope
nende achterklep.
De twee benzinemotoren die Su
zuki fabriceert, omvatten een drie
cilinder van bijna 1.000 cc met 12
kleppen en 65 pk en een 1.2 liter
viercilinder met 86 pk, eventueel
met viertraps automaat. Opel doet
het niet, maar Suzuki levert hem
ook met een 1.3 dieselmotor, die
GM van Fiat leent en in India
bouwt. Suzuki en Opel mikken
met het nieuwe model voorspel
baar op jeugdige mensen met een
actieve levensstijl en vooral op
vrouwen. In 2006 kochten onge
veer 1,1 miljoen klanten in West
en Midden-Europa een stadsauto.
Marktonderzoekers voorspellen
vanaf 2008 groei in dit segment.
Italië was tot nu toe veruit de
grootste Agila-markt, gevolgd door
Duitsland.
Ruim een jaar geleden kwam
Peugeot met de 207. Nu
komt daar de SW bij, een
compacte stationwagon. Na de
drie- en vijfdeurs, de open 207 CC
en de vlugge RC neemt de 207 het
stokje over van de 206 SW.
Het model komt met een bagage
ruimte van 337 liter, 67 liter meer
dan van de gewone 207, waarvan
er in drie fabrieken dagelijks 2.420
worden geproduceerd. Het aan
deel van de SW daarin wordt 460
stuks per dag. Dat zijn er in een
vol jaar 100.000.
De 207 SW is 12 centimeter langer
en weegt 50 kilo meer dan de ge
wone 207. De auto kent drie ver
schillende benzinemotoren, varië
rend van 75 tot 120 pk, en twee
Hdi-diesels met roetfilter (90/110
pk).
Alleen de 120 pk-benzinemotor is
(voorlopig) leverbaar met auto
maat (of vijfversnellingsbak).
Binnenkort volgt een stoere uitvoe
ring Outdoor en er staat een spor
tieve RC met 175 pk op stapel.
Peugeot wil volgend jaar 102.300
SW's verkopen. Terwijl de ver
koop van de hatchback terugloopt,
blijft de populariteit van de sta
tionwagon constant.
De nieuwe 207 SW heeft een ach
terklep met separaat openende
ruit. Daaronder zit het ruitewisser-
mechanisme dat aan de de klep
vast blijft zitten. Het zit daarbij le
lijk in de weg. De 207 SW ken
merkt zich verder door zijn spor
tieve belijning met in het oog
springende dakstangen (naar ge
lang de uitvoering) en eventueel
een glazen panoramadak. Peugeot
levert de 207 SW vanaf 15.550 eu
ro.
der leaserijders is de belangstelling
groot. De importeur hield reke
ning met 3.600 auto's in 2007,
maar dat worden er veel meer.
Van de kopers komt 85 procent
van een ander merk. Het zijn voor
al rijders van een Opel Zafira of
Renault Scénic. De Qashqai heeft
in het middensegment ook indruk
gemaakt bij de Trekauto van het
Jaar-verkiezing, waar hij eerste
werd. Kopers kunnen uit een enor
me serie uitvoeringen kiezen. Ze
krijgen een ruime auto, die niet su-
perstil is, maar zich heel goed ge
draagt in bochten, een heel be
trouwbaar stuurkarakter heeft en
rechtuit mooi stabiel is. Achterin
biedt hij meer dan genoeg ruimte,
al is de instap aan de hoge kant en
de hoofdruimte niet enorm.
Volgens de geldende mode is er
een groot glazen dak te bestellen,
dat je gelukkig kunt verduisteren.
Mooi om te zien, maar in de zo
mer heb je er meer last van dan ge
mak.
De bestuurder profiteert van een
duidelijk, sportief vormgegeven in
strumentarium met praktisch ge
plaatste bedieningsonderdelen. De
buitenspiegels zijn prettig groot
van formaat en de algemene in
druk van de Qashqai is een stevig
gebouwde auto, die in dat eeuwige
milieu van Golfs en Focussen een
frisse indruk maakt. De prijzen be
ginnen bij 22.345 euro voor de 1.6
benzine. Dieselen kan vanaf
25-495 euro (1.5 dCi).
Historie van 'Dikke Daf'
opgetekend in boekwerk
Van de 'Dikke Daf is nu ook een
dik boek. Aprilis geeft het uit on
der de titel De Dikke Daf-familie.
Hans Stovelaar schreef 190 pagi
na's over de geschiedenis van de ar-
tillerietrekker met de naam YA
328, waarmee in de vorige eeuw
duizenden dienstplichtigen reden.
Het boek kost 29,50 euro.
Fiat 500 valt in smaak:
40.000 orders genoteerd
Fiat heeft sinds begin juni ruim
40.000 orders uitgeschreven voor
haar nieuwe compacte model, de
500. In november wordt de 500,
gebouwd op het platform van de
Panda, leverbaar in Nederland.
Fiat kondigt ook een cabrio en sta
tionwagon aan. In 2009 komt de
500 met tweecilinder turbomotor.
VW levert baby-Touareg
alleen met turbomotor
De Volkswagen Tiguan, een kleine
versie van de Touareg, maakt in
september zijn debuut op de ten
toonstelling van Frankfurt. De au
to komt in november in ons land
en is alleen leverbaar met direct in
gespoten turbomotoren. Het zijn
drie benzine- (150/170/200 pk) en
twee dieselmotoren (140/170 pk).
De nieuwe VW Tiguan, een compac
te versie van de Touareg. foto CPf
Auto Poppe is het juiste adres voor schadeherstel en
ruitreparatie. Wij repareren voor de meeste
verzekerings- en leasemaatschappijen.
Bel 24 uur per dag: 0118-424000
Auto Poppe. wie anders
(P) iWff® POPPE
www.autopoppe.nl
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114)370100
male kant. De viercilinder
moet erg veel toeren
draaien om slechts de in
druk te wekken het wagen
gewicht aan te kunnen.
Zo'n type auto heeft toch
meer aan een motor met
wat meer inhoud. Favoriet
lijkt dan de tweeliter diesel.
De Qashqai staat als eerste
Europese auto van
Renault/Nissan op een gemeen
schappelijk platform van de part
ners. Bij de Euro NCAP-
tests scoorde hij maximaal voor be
scherming van volwassen inzitten
den en kinderen in de auto. Qua
voetgangersvriendelijkheid vol
deed de bovenrand van de motor
kap niet aan de strengste eisen.
Nissan maakt de Qashqai in zijn fa
briek in Engeland. Sinds maart
zijn er al meer dan zesduizend be
steld. De levertijden lopen al op
tot begin volgend jaar. Vooral on-