Nissan Qashqai predikt frisheid Opel en Suzuki bouwen samen Vrolijke' stadsauto Peugeot voegt SW toe aan huidige 207-reeks Wat te doen bij schade? PZC Vrijdag 20 juli 2007 1 5 Apart, die Nissan Qashqai. Blijkbaar wil de koper de Almera en de Primera snel vergeten. foto's CPD De Peugeot 207 SW neemt het stokje over van de 206 SW. foto GPD De Qashqai van Nissan blijkt een succes. De auto met de vreemde naam - afgeleid van een Iraanse nomadenstam - is desalniettemin een vreemde eend in de bijt van de middenklasse. door Rien van der Steen De Nissan Qashqai lijkt ui terlijk verdacht veel op een SUV. Maar in het terrein kun je niet echt veel met hem. Nissan wil de gel dende conventies met deze Q_ashqai overboord zetten. Want in het segment met auto's als de VW Golf Ford Focus en Opel As- tra zou het veel te conservatief toe gaan. Het uiterlijk van de Q_ashqai knip oogt daarom een beetje naar de fraaie Nissan Murano. Een stoere uitstraling, met die stompe neus. Van Nissan moet hij de Almera en weinig succesvolle Primera zo snel mogelijk doen vergeten. Een nieu we middenklasser dus. De Qashqai is geen terreinauto, maar gewoon een crossover die van alles wat is. Nissan heeft er twee (Japanse) benzinemotoren en twee (Renault-)diesels voor. De kleinste motoren zijn er alleen Ze hebben vijf portieren en vijf zitplaatsen en krijgen de beschikking over twee benzinemotoren en een diesel. Opel komt in de lente met zijn nieuwe Agila, die als Suzuki de naam Splash krijgt. Opel verkocht meer dan 440.000 Agila's. In de lente van 2008 ver schijnt de nieuwe. Bij Suzuki noe men ze hem niet meer Wagon+R, maar voortaan Splash. De passa giers zitten nog steeds hoog en recht, maar de daklijn is verlaagd en loopt nu in een boog af naar achter. De stadsauto is 20 centime ter langer en 6 centimeter breder dan zijn voorganger, maar 7 centi meter lager, zodat het busjesuiter- Iijk verdwijnt. De wielbasis is met 2,35 meter even groot gebleven. Over het interieur zegt Opel veel betekenend: „De saaie tijden zijn definitief voorbij." Er zijn veel op- bergvakken en de bagageruimte meet 225 tot 1.050 liter. Met een handgreep is de rugleuning van de achterbank in één beweging neer met voorwielaandrijving, de groot ste met het van de Nissan X-trail geleende 4wd-systeem. De nieuwe Nissan heeft eventueel in plaats van een zesversnellingsbak een cvt-automaat ter beschikking. Opvallend is het licht werkende koppelingspedaal. Dat geldt ook voor de besturing, die elektrisch bekrachtigd is. De auto rijdt daar door veel meer als een gewone per sonenauto dan als een SUV. We hadden een 1.6 op benzine te leen en dan moet je niet gek veel aandringen. Hij doet zijn werk en daar is het zon beetje mee gezegd. Want het koppel van die kleinste motor is met 156 Nm aan de mini- te klappen. Standaard heeft de in Hongarije gebouwde auto als Opel vier en als Suzuki zes airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare bestuurders- en passa giersstoel en een elektrisch ope nende achterklep. De twee benzinemotoren die Su zuki fabriceert, omvatten een drie cilinder van bijna 1.000 cc met 12 kleppen en 65 pk en een 1.2 liter viercilinder met 86 pk, eventueel met viertraps automaat. Opel doet het niet, maar Suzuki levert hem ook met een 1.3 dieselmotor, die GM van Fiat leent en in India bouwt. Suzuki en Opel mikken met het nieuwe model voorspel baar op jeugdige mensen met een actieve levensstijl en vooral op vrouwen. In 2006 kochten onge veer 1,1 miljoen klanten in West en Midden-Europa een stadsauto. Marktonderzoekers voorspellen vanaf 2008 groei in dit segment. Italië was tot nu toe veruit de grootste Agila-markt, gevolgd door Duitsland. Ruim een jaar geleden kwam Peugeot met de 207. Nu komt daar de SW bij, een compacte stationwagon. Na de drie- en vijfdeurs, de open 207 CC en de vlugge RC neemt de 207 het stokje over van de 206 SW. Het model komt met een bagage ruimte van 337 liter, 67 liter meer dan van de gewone 207, waarvan er in drie fabrieken dagelijks 2.420 worden geproduceerd. Het aan deel van de SW daarin wordt 460 stuks per dag. Dat zijn er in een vol jaar 100.000. De 207 SW is 12 centimeter langer en weegt 50 kilo meer dan de ge wone 207. De auto kent drie ver schillende benzinemotoren, varië rend van 75 tot 120 pk, en twee Hdi-diesels met roetfilter (90/110 pk). Alleen de 120 pk-benzinemotor is (voorlopig) leverbaar met auto maat (of vijfversnellingsbak). Binnenkort volgt een stoere uitvoe ring Outdoor en er staat een spor tieve RC met 175 pk op stapel. Peugeot wil volgend jaar 102.300 SW's verkopen. Terwijl de ver koop van de hatchback terugloopt, blijft de populariteit van de sta tionwagon constant. De nieuwe 207 SW heeft een ach terklep met separaat openende ruit. Daaronder zit het ruitewisser- mechanisme dat aan de de klep vast blijft zitten. Het zit daarbij le lijk in de weg. De 207 SW ken merkt zich verder door zijn spor tieve belijning met in het oog springende dakstangen (naar ge lang de uitvoering) en eventueel een glazen panoramadak. Peugeot levert de 207 SW vanaf 15.550 eu ro. der leaserijders is de belangstelling groot. De importeur hield reke ning met 3.600 auto's in 2007, maar dat worden er veel meer. Van de kopers komt 85 procent van een ander merk. Het zijn voor al rijders van een Opel Zafira of Renault Scénic. De Qashqai heeft in het middensegment ook indruk gemaakt bij de Trekauto van het Jaar-verkiezing, waar hij eerste werd. Kopers kunnen uit een enor me serie uitvoeringen kiezen. Ze krijgen een ruime auto, die niet su- perstil is, maar zich heel goed ge draagt in bochten, een heel be trouwbaar stuurkarakter heeft en rechtuit mooi stabiel is. Achterin biedt hij meer dan genoeg ruimte, al is de instap aan de hoge kant en de hoofdruimte niet enorm. Volgens de geldende mode is er een groot glazen dak te bestellen, dat je gelukkig kunt verduisteren. Mooi om te zien, maar in de zo mer heb je er meer last van dan ge mak. De bestuurder profiteert van een duidelijk, sportief vormgegeven in strumentarium met praktisch ge plaatste bedieningsonderdelen. De buitenspiegels zijn prettig groot van formaat en de algemene in druk van de Qashqai is een stevig gebouwde auto, die in dat eeuwige milieu van Golfs en Focussen een frisse indruk maakt. De prijzen be ginnen bij 22.345 euro voor de 1.6 benzine. Dieselen kan vanaf 25-495 euro (1.5 dCi). Historie van 'Dikke Daf' opgetekend in boekwerk Van de 'Dikke Daf is nu ook een dik boek. Aprilis geeft het uit on der de titel De Dikke Daf-familie. Hans Stovelaar schreef 190 pagi na's over de geschiedenis van de ar- tillerietrekker met de naam YA 328, waarmee in de vorige eeuw duizenden dienstplichtigen reden. Het boek kost 29,50 euro. Fiat 500 valt in smaak: 40.000 orders genoteerd Fiat heeft sinds begin juni ruim 40.000 orders uitgeschreven voor haar nieuwe compacte model, de 500. In november wordt de 500, gebouwd op het platform van de Panda, leverbaar in Nederland. Fiat kondigt ook een cabrio en sta tionwagon aan. In 2009 komt de 500 met tweecilinder turbomotor. VW levert baby-Touareg alleen met turbomotor De Volkswagen Tiguan, een kleine versie van de Touareg, maakt in september zijn debuut op de ten toonstelling van Frankfurt. De au to komt in november in ons land en is alleen leverbaar met direct in gespoten turbomotoren. Het zijn drie benzine- (150/170/200 pk) en twee dieselmotoren (140/170 pk). De nieuwe VW Tiguan, een compac te versie van de Touareg. foto CPf Auto Poppe is het juiste adres voor schadeherstel en ruitreparatie. Wij repareren voor de meeste verzekerings- en leasemaatschappijen. Bel 24 uur per dag: 0118-424000 Auto Poppe. wie anders (P) iWff® POPPE www.autopoppe.nl Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114)370100 male kant. De viercilinder moet erg veel toeren draaien om slechts de in druk te wekken het wagen gewicht aan te kunnen. Zo'n type auto heeft toch meer aan een motor met wat meer inhoud. Favoriet lijkt dan de tweeliter diesel. De Qashqai staat als eerste Europese auto van Renault/Nissan op een gemeen schappelijk platform van de part ners. Bij de Euro NCAP- tests scoorde hij maximaal voor be scherming van volwassen inzitten den en kinderen in de auto. Qua voetgangersvriendelijkheid vol deed de bovenrand van de motor kap niet aan de strengste eisen. Nissan maakt de Qashqai in zijn fa briek in Engeland. Sinds maart zijn er al meer dan zesduizend be steld. De levertijden lopen al op tot begin volgend jaar. Vooral on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15