Binnenland
Vliegen voor gehandicapten is lastig
Aanpak criminelen op
grond van etniciteit is
'ouderwets denken'
6 I Donderdag 19 juli 2007 PZC
Criminoloog is tegen
'bijzondere oplossingen'
voor allochtonen.
door Martijn van Beek
OEN HAAG - Een op de bevolkings
groep gerichte aanpak van allochto
ne criminelen, zoals minister
Ernst Hirsch Ballin van Justitie
wil, is 'ouderwets denken'. Dat
zegt criminoloog Dirk Korf. „Die
Marokkaanse jongens op straat
zijn gewoon Amsterdammers of
Rotterdammers. Zij worden meer
beïnvloed door hiphop dan door
de Marokkaanse cultuur. Focus lie
ver op het probleem dan op de af
komst van de veroorzaker."
Hirsch Ballin schreef de Ttveede
Kamer dinsdag dat hij na de zo
mer komt met 'bijzondere oplos
singen' voor Antillianen en Marok
kanen die van het rechte pad zijn
geraakt. Hij vindt dat gerechtvaar
digd, omdat zij zulke 'specifieke ri
sicoprofielen' hebben.
Hirsch Ballin baseert zich op een
onderzoek van het justitieel onder
zoekscentrum WODC. Dat laat
zien dat Marokkanen relatief vaak
worden verdacht van bedreiging,
vernieling en verstoring van de
openbare orde. Antilliaanse ver
dachten houden zich vaak bezig
met drugs- en wapendelicten en
Minister Hirsch Ballin van justitie
wil een op de bevolkingsgroep
gerichte aanpak van allochtone
criminelen. Criminoloog Dirk
Korf vindt dit achterhaald.
diefstal met geweld. Aziaten daar
entegen komen weer heel weinig
met justitie in aanraking.
Korf wijst erop dat veel op Antilli
aanse probleemjongeren afgestem
de projecten de laatste jaren zijn
mislukt. „Er is te haastig gewerkt
omdat de politiek juist wilde laten
zien dat er werk van werd ge
maakt." Hij vindt alleen de taal
een argument om een onder
scheid te maken. „Een grote groep
spreekt alleen Papiaments. Om die
te bereiken, moet je de taal beheer
sen. Maar als het gaat om een an
ti-agressietraining zou ik er juist
voor zorgen dat je niet alleen Antil
lianen bij elkaar zet, maar een ge
mengde groep houdt."
Volgens de criminoloog hebben
de onderzoekers van het WODC
te veel naar de verschillen tussen
groepen gekeken en te weinig naar
de, grotere, overeenkomsten. „Veel
criminaliteit wordt simpelweg ver
oorzaakt door jongeren, en in de
grote steden is de helft van de jon
geren allochtoon. Het gaat erom
dat in een aantal wijken waar het
niet zo lekker wonen is, het een
puinhoop is in een aantal gezin
nen. Daar moet je op ingrijpen."
Art. 1, het landelijk bureau ter be
strijding van rassendiscriminatie,
vindt echter een eigen aanpak van
allochtone criminelen wijs. „We
moeten onderkennen dat er pro
blemen zijn", zegt beleidsmede
werker Gé Grubben. „Dat hoeft
niet met de mantel der liefde be
dekt te worden. Op straat zal wel
worden geroepen: discriminatie!"
Vliegmaatschappij en
zijn niet happig op
reizigers met gebrek.
door Berry van der Heijden
en Frouke Tamsma
DEN HAAG - Wie een vliegreis wil
boeken en ook gehandicapt is,
stuit op een muur van problemen.
Soms gaat het goed mis. Dan moet
er drie maanden worden gesoebat
voor het ticket op de deurmat valt.
Kwiek loopt Rudolf Paanakker uit
Heemstede door de vertrekhal van
luchthaven Schiphol. Heel wat rei
zigers kijken even op, omdat Paan
akker een pakket meedraagt dat
via een slangetje met zijn neus is
verbonden. Paanakker is blij, want
de reis naar Thailand met zijn
vrouw en dochtertje gaat door,
weet hij sinds kort.
Drie maanden zat hij in spanning.
Na de boeking in april waren in
tensief mailverkeer, meerdere be
zoeken aan artsen en vele telefoon
tjes met het reisbureau nodig voor
dat de KLM - op de valreep - toe
stemming gaf Het groene licht
kwam precies 48 uur voor vertrek.
Zeven doosjes vloeibare voeding
met een gezamenlijk gewicht van
dertig kilogram bleken een haast
onneembaar obstakel.
„De KLM veranderde langzaam
van een witte in een zwarte
zwaan", verzucht Paanakker. „Het
heeft eindeloos geduurd voor men
inzag dat mijn voeding gewoon in
het voorste laadruim kan, bij de
huisdieren, waar het niet vriest."
Rudolf Paanakker heeft de ziekte
van Crohn, een chronische aandoe
ning die meestal gepaard gaat met
ontstekingen in de darm. Na zijn
laatste grote operatie in 2003 heeft
hij nog tachtig centimeter dunne
darm over. „Om genoeg binnen te
krijgen, draag ik een rugzakje met
een literzak vloeibare voeding.
Met twee liter per 24 uur kan mijn
lichaam genoeg calorieën opne
men."
Reisorganisator Travel Trend en
reisbureau Arke in Heemstede heb
ben zich enorm ingespannen voor
Paanakker. „Het heeft ons over die
periode bij elkaar ongeveer vier
werkdagen gekost", zegt directeur
Natasja Eshuis van Travel Trend.
Zij geeft toe niet gespecialiseerd te
zijn in reizen met een 'medisch
verhaal'. „Maar de KLM is niet de
makkelijkste partij om een oplos
sing mee te zoeken." Zij denkt dat
aangescherpte veiligheidsregels
voor vloeistoffen ook een rol heb
ben gespeeld.
Simone van den Berk van reisorga
nisatie TUI, waar Arke onder res
sorteert, zegt te zijn ingesprongen
toen bleek dat Travel Trend er niet
uitkwam. „Het is een lastige klus
geweest. Met de Health Service
Desk van de KLM kwamen we er
lange tijd niet uit. Niemand heeft
er baat bij als het zo lang duurt.
Dat kost alleen maar tijd en geld."
Paanakker is bepaald geen uniek
geval. Volgens voedingsarts Geert
Wanten van het Universitair Me
disch Centrum St. Radboud in Nij
megen zijn er 'enkele honderden'
mensen in Nederland die perma
nent kunstmatige voeding nodig
hebben en daarom voor luchtvaart
maatschappijen een probleemcate
gorie vormen. Andere patiënten
die medicijnen, vloeistoffen of in
jectienaalden in het vliegtuig wil
len meenemen moeten er voor
zorgen dat zij zich tijdig melden
'De KLM veranderde
langzaam van een witte
in een zwarte zwaan'
en over doktersverklaringen be
schikken om niet voor een dichte
'gate' te komen staan. De regels
voor handbagage zijn immers van
wege de terreurdreiging ver
scherpt. Volgens de Nederlandse
Branchevereniging Aangepaste Va
kanties, verantwoordelijk voor een
derde van de reizen voor gehandi
capten in Nederland, zijn lucht
vaartmaatschappijen niet happig
op reizigers met een gebrek.
„Meestal mogen er maximaal zes
tot acht rolstoelers per vlucht mee.
Het kan ook anders, want bij de
Verenigde Arabische Emiraten mo
gen er vijftien tot twintig aan
boord. Er is dus ruimte zat", zegt
Mia Alderliesten.
De Vereniging constateert dat er
meer klachten zijn. In een enkel
geval werden reizigers met een rol
stoel zelfs op de luchthaven nog ge
weigerd. Voor de toekomst ziet het
er somber uit, aangezien de reis
lust onder gehandicapten alleen
maar toeneemt. Vorig jaar groeide
het aantal vliegvakanties voor de
ze categorie met ruim 5 procent
tot tienduizend reizen. En dat zijn
dan alleen nog de reizen die door
achttien gespecialiseerde organisa
ties werden verzorgd.
De KLM zelf ziet het geval Paanak
ker als een incident. Woordvoer
der Bart Koster: „We krijgen vaak
complimenten en zijn bereid voor
iedereen een oplossing te zoeken.
Ze hebben voor de winnares van
de Mis(s)verkiezing 2006, Roos
Prommenschenckel, ook een reis
voorbereid. Dat heeft drie maan
den geduurd, maar was daarna
wél veilig en we hebben alle risi
co's kunnen uitsluiten."
Regels aan boord
Zieken mogen niet altijd mee
in het vliegtuig. Reizigers met
besmettelijke ziekten als wa
terpokken of mazelen worden
geweigerd.
- Sommige passagiers hebben
een verklaring van hun arts
nodig om mee aan boord te
mogen: mensen die niet recht
op kunnen zitten, mensen die
zich door hun ziekte afwijkend
gedragen en daardoor overlast
veroorzaken of een gevaar kun
nen vormen.
Ook mensen die aan boord me
dische apparatuur nodig heb
ben, hebben een doktersverkla
ring nodig. Eigen zuurstoffles-
sen mogen niet mee in de cabi
ne. Wie onderweg extra zuur
stof nodig heeft, krijgt flessen
van de luchtvaartmaatschappij.
Medicijnen, ook insuline en bij
behorende naalden, mogen
wel mee in de handbagage als
ze bij de bagagecontrole apart
worden getoond.
- Geleidehonden mogen mee
mits zij aangelijnd zijn en het
gangpad niet blokkeren. Vrou
wen die in verwachting zijn mo
gen tot de 34ste week van de
zwangerschap vliegen. Sommi
ge vliegmaatschappijen zijn
wat soepeler, andere juist stren
ger.
CHRYSLER 300C.
MADE FOR PEOPLE
WHO MADE IT.
U wee; her als geen ander: delegeren is controleren. Voor de troepen uit lopen,
richting bepalen. Maar. dan komt toch dat moment. Dal u zou willen dat u. kunt
gaan zitten en alles verder vanzelf gaat. Dat moment is nu aangebroken. Met de
Chrysler 3Q0C. De auto waarbij u nog maar éénding hoeft te doen: genieten. Van
z'n robuuste uiterlijk bijvoorbeeld en z'"n fenomenale rijeigenschappen. Kom binnen
kort eens bi] ons langs voor een onvergefelijke proefrit. Één middagje delegeren
moet wel lukken, toch?
JAN HOP CHRYSLER GOES Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 01 1 3 - 25 08 58.
Internet: www.hopgoes.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 1 8.00 uur.
Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 1 7.00 uur.
U rijdt al een Chrysler 300C vanaf 45.800,- inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. Leaselarief vanaf 849,- per maand excl. blw, op basis van Operationele Service
Lease, 60 mnd, 20.000 km p j. Gemiddeld verbruik- 8,1 - 1 2,1 1/100 km (12,3 8,3 km/1). C02-uilslool: 215 -287 g/km. Wijzigingen voorbehouden, www.chrysler.nl