Binnenland Vliegen voor gehandicapten is lastig Aanpak criminelen op grond van etniciteit is 'ouderwets denken' 6 I Donderdag 19 juli 2007 PZC Criminoloog is tegen 'bijzondere oplossingen' voor allochtonen. door Martijn van Beek OEN HAAG - Een op de bevolkings groep gerichte aanpak van allochto ne criminelen, zoals minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil, is 'ouderwets denken'. Dat zegt criminoloog Dirk Korf. „Die Marokkaanse jongens op straat zijn gewoon Amsterdammers of Rotterdammers. Zij worden meer beïnvloed door hiphop dan door de Marokkaanse cultuur. Focus lie ver op het probleem dan op de af komst van de veroorzaker." Hirsch Ballin schreef de Ttveede Kamer dinsdag dat hij na de zo mer komt met 'bijzondere oplos singen' voor Antillianen en Marok kanen die van het rechte pad zijn geraakt. Hij vindt dat gerechtvaar digd, omdat zij zulke 'specifieke ri sicoprofielen' hebben. Hirsch Ballin baseert zich op een onderzoek van het justitieel onder zoekscentrum WODC. Dat laat zien dat Marokkanen relatief vaak worden verdacht van bedreiging, vernieling en verstoring van de openbare orde. Antilliaanse ver dachten houden zich vaak bezig met drugs- en wapendelicten en Minister Hirsch Ballin van justitie wil een op de bevolkingsgroep gerichte aanpak van allochtone criminelen. Criminoloog Dirk Korf vindt dit achterhaald. diefstal met geweld. Aziaten daar entegen komen weer heel weinig met justitie in aanraking. Korf wijst erop dat veel op Antilli aanse probleemjongeren afgestem de projecten de laatste jaren zijn mislukt. „Er is te haastig gewerkt omdat de politiek juist wilde laten zien dat er werk van werd ge maakt." Hij vindt alleen de taal een argument om een onder scheid te maken. „Een grote groep spreekt alleen Papiaments. Om die te bereiken, moet je de taal beheer sen. Maar als het gaat om een an ti-agressietraining zou ik er juist voor zorgen dat je niet alleen Antil lianen bij elkaar zet, maar een ge mengde groep houdt." Volgens de criminoloog hebben de onderzoekers van het WODC te veel naar de verschillen tussen groepen gekeken en te weinig naar de, grotere, overeenkomsten. „Veel criminaliteit wordt simpelweg ver oorzaakt door jongeren, en in de grote steden is de helft van de jon geren allochtoon. Het gaat erom dat in een aantal wijken waar het niet zo lekker wonen is, het een puinhoop is in een aantal gezin nen. Daar moet je op ingrijpen." Art. 1, het landelijk bureau ter be strijding van rassendiscriminatie, vindt echter een eigen aanpak van allochtone criminelen wijs. „We moeten onderkennen dat er pro blemen zijn", zegt beleidsmede werker Gé Grubben. „Dat hoeft niet met de mantel der liefde be dekt te worden. Op straat zal wel worden geroepen: discriminatie!" Vliegmaatschappij en zijn niet happig op reizigers met gebrek. door Berry van der Heijden en Frouke Tamsma DEN HAAG - Wie een vliegreis wil boeken en ook gehandicapt is, stuit op een muur van problemen. Soms gaat het goed mis. Dan moet er drie maanden worden gesoebat voor het ticket op de deurmat valt. Kwiek loopt Rudolf Paanakker uit Heemstede door de vertrekhal van luchthaven Schiphol. Heel wat rei zigers kijken even op, omdat Paan akker een pakket meedraagt dat via een slangetje met zijn neus is verbonden. Paanakker is blij, want de reis naar Thailand met zijn vrouw en dochtertje gaat door, weet hij sinds kort. Drie maanden zat hij in spanning. Na de boeking in april waren in tensief mailverkeer, meerdere be zoeken aan artsen en vele telefoon tjes met het reisbureau nodig voor dat de KLM - op de valreep - toe stemming gaf Het groene licht kwam precies 48 uur voor vertrek. Zeven doosjes vloeibare voeding met een gezamenlijk gewicht van dertig kilogram bleken een haast onneembaar obstakel. „De KLM veranderde langzaam van een witte in een zwarte zwaan", verzucht Paanakker. „Het heeft eindeloos geduurd voor men inzag dat mijn voeding gewoon in het voorste laadruim kan, bij de huisdieren, waar het niet vriest." Rudolf Paanakker heeft de ziekte van Crohn, een chronische aandoe ning die meestal gepaard gaat met ontstekingen in de darm. Na zijn laatste grote operatie in 2003 heeft hij nog tachtig centimeter dunne darm over. „Om genoeg binnen te krijgen, draag ik een rugzakje met een literzak vloeibare voeding. Met twee liter per 24 uur kan mijn lichaam genoeg calorieën opne men." Reisorganisator Travel Trend en reisbureau Arke in Heemstede heb ben zich enorm ingespannen voor Paanakker. „Het heeft ons over die periode bij elkaar ongeveer vier werkdagen gekost", zegt directeur Natasja Eshuis van Travel Trend. Zij geeft toe niet gespecialiseerd te zijn in reizen met een 'medisch verhaal'. „Maar de KLM is niet de makkelijkste partij om een oplos sing mee te zoeken." Zij denkt dat aangescherpte veiligheidsregels voor vloeistoffen ook een rol heb ben gespeeld. Simone van den Berk van reisorga nisatie TUI, waar Arke onder res sorteert, zegt te zijn ingesprongen toen bleek dat Travel Trend er niet uitkwam. „Het is een lastige klus geweest. Met de Health Service Desk van de KLM kwamen we er lange tijd niet uit. Niemand heeft er baat bij als het zo lang duurt. Dat kost alleen maar tijd en geld." Paanakker is bepaald geen uniek geval. Volgens voedingsarts Geert Wanten van het Universitair Me disch Centrum St. Radboud in Nij megen zijn er 'enkele honderden' mensen in Nederland die perma nent kunstmatige voeding nodig hebben en daarom voor luchtvaart maatschappijen een probleemcate gorie vormen. Andere patiënten die medicijnen, vloeistoffen of in jectienaalden in het vliegtuig wil len meenemen moeten er voor zorgen dat zij zich tijdig melden 'De KLM veranderde langzaam van een witte in een zwarte zwaan' en over doktersverklaringen be schikken om niet voor een dichte 'gate' te komen staan. De regels voor handbagage zijn immers van wege de terreurdreiging ver scherpt. Volgens de Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Va kanties, verantwoordelijk voor een derde van de reizen voor gehandi capten in Nederland, zijn lucht vaartmaatschappijen niet happig op reizigers met een gebrek. „Meestal mogen er maximaal zes tot acht rolstoelers per vlucht mee. Het kan ook anders, want bij de Verenigde Arabische Emiraten mo gen er vijftien tot twintig aan boord. Er is dus ruimte zat", zegt Mia Alderliesten. De Vereniging constateert dat er meer klachten zijn. In een enkel geval werden reizigers met een rol stoel zelfs op de luchthaven nog ge weigerd. Voor de toekomst ziet het er somber uit, aangezien de reis lust onder gehandicapten alleen maar toeneemt. Vorig jaar groeide het aantal vliegvakanties voor de ze categorie met ruim 5 procent tot tienduizend reizen. En dat zijn dan alleen nog de reizen die door achttien gespecialiseerde organisa ties werden verzorgd. De KLM zelf ziet het geval Paanak ker als een incident. Woordvoer der Bart Koster: „We krijgen vaak complimenten en zijn bereid voor iedereen een oplossing te zoeken. Ze hebben voor de winnares van de Mis(s)verkiezing 2006, Roos Prommenschenckel, ook een reis voorbereid. Dat heeft drie maan den geduurd, maar was daarna wél veilig en we hebben alle risi co's kunnen uitsluiten." Regels aan boord Zieken mogen niet altijd mee in het vliegtuig. Reizigers met besmettelijke ziekten als wa terpokken of mazelen worden geweigerd. - Sommige passagiers hebben een verklaring van hun arts nodig om mee aan boord te mogen: mensen die niet recht op kunnen zitten, mensen die zich door hun ziekte afwijkend gedragen en daardoor overlast veroorzaken of een gevaar kun nen vormen. Ook mensen die aan boord me dische apparatuur nodig heb ben, hebben een doktersverkla ring nodig. Eigen zuurstoffles- sen mogen niet mee in de cabi ne. Wie onderweg extra zuur stof nodig heeft, krijgt flessen van de luchtvaartmaatschappij. Medicijnen, ook insuline en bij behorende naalden, mogen wel mee in de handbagage als ze bij de bagagecontrole apart worden getoond. - Geleidehonden mogen mee mits zij aangelijnd zijn en het gangpad niet blokkeren. Vrou wen die in verwachting zijn mo gen tot de 34ste week van de zwangerschap vliegen. Sommi ge vliegmaatschappijen zijn wat soepeler, andere juist stren ger. CHRYSLER 300C. MADE FOR PEOPLE WHO MADE IT. U wee; her als geen ander: delegeren is controleren. Voor de troepen uit lopen, richting bepalen. Maar. dan komt toch dat moment. Dal u zou willen dat u. kunt gaan zitten en alles verder vanzelf gaat. Dat moment is nu aangebroken. Met de Chrysler 3Q0C. De auto waarbij u nog maar éénding hoeft te doen: genieten. Van z'n robuuste uiterlijk bijvoorbeeld en z'"n fenomenale rijeigenschappen. Kom binnen kort eens bi] ons langs voor een onvergefelijke proefrit. Één middagje delegeren moet wel lukken, toch? JAN HOP CHRYSLER GOES Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 01 1 3 - 25 08 58. Internet: www.hopgoes.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 1 8.00 uur. Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 1 7.00 uur. U rijdt al een Chrysler 300C vanaf 45.800,- inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. Leaselarief vanaf 849,- per maand excl. blw, op basis van Operationele Service Lease, 60 mnd, 20.000 km p j. Gemiddeld verbruik- 8,1 - 1 2,1 1/100 km (12,3 8,3 km/1). C02-uilslool: 215 -287 g/km. Wijzigingen voorbehouden, www.chrysler.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 6