Cultuur J.C. van der Meer Mohr behoed voor vergetelheid Vioolles grootmeesteres Lydia Mordkovitch 40 Donderdag 19 juli 2007 PZC De Grote of Onze Lieve Vrouwekerk in Dordrecht, olieverf op paneel van I. C. van der Meer Mohr. Expositie en boek over Haags-Zeeuwse kunstenaar. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De Haags-Zeeuwse kunstenaar J.C. (Johannes Corne lls) van der Meer Mohr (1821-1876) is, ruim honderddertig jaar na zijn dood, nauwelijks nog bekend. Hij liet een bescheiden oeuvre na, waarvan af en toe nog een werk opduikt bij een veiling. Hij wordt nu echter voor de verge telheid behoed, of er misschien zelfs wel aan ontrukt, door een fraaie expositie in de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg. Aanleiding voor de tentoonstelling is het verschijnen van een mono grafie over Van der Meer Mohr, in de reeks Zeeuwse Katernen. Het boekje is geschreven door de Haag se kunsthistoricus Jim van der Meer Mohr, die onderzoek heeft gedaan naar leven en werk van de kunstenaar. Die had sinds zijn hu welijk met een Goese burgemees tersdochter in 1853 een sterke band met Zeeland en heeft zich la ter ook daadwerkelijk in de provin cie gevestigd. Blikvanger op de tentoonstelling is een vermaarde 'coproductie': het geschenk dat de leden van de Am sterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae in 1874 hebben aangeboden aan koning Willem III, ter gelegenheid van diens vijfentwintigjarig regeringsjubi leum. Het cadeau bestond uit in to taal acht verzamellijsten met elk vijftien geschilderde paneeltjes. In Middelburg is de lijst te zien met, rechts in het midden, Van der Meer Mohrs bijdrage: een afbeel ding in olieverf van de Grote of O.L.V. Kerk in Dordrecht. Die had hij al vaker geschilderd, getuige een wat groter en ouder paneel dat ook in de Zeeuwse Bibliotheek hangt. Van der Meer Mohr is vooral be kend geworden door zijn kerkinte rieurs, die hij heel precies weergaf In dat opzicht is hij vrijwel zeker beïnvloed door de vier jaar oudere Johannes Bosboom, in de negen tiende eeuw de voornaamste verte genwoordiger van het genre. Jim van der Meer Mohr signaleert in zijn monografie duidelijke overeen komsten. J.C. van der Meer Mohr staat weliswaar 'artistiek op een la ger plan' dan Bosboom, aldus de auteur, maar het werk is 'zeker niet onverdienstelijk en minstens vergelijkbaar met zijn tijdgenoot Jan Jacob Schenkel'. 'De kunstenaar is vooral bekend geworden door zijn kerkinterieurs' De expositie toont ook veel archi valia, zoals geboorte-, huwelijks- en overlijdensakte, een kopie van zijn aanstellingsbrief als leraar van de RHBS in Middelburg en de complete boedelinventaris zoals die na zijn overlijden is opge maakt. Daarnaast valt er veel achtergrond informatie te lezen over het - in 1940 verwoeste - huis De Globe J. C. van der Meer Mohr Johannes Cornelis van der Meer Mohr werd in 1821 in Den Haag gebo ren. Zijn dubbele achternaam heeft hij te danken aan zijn vader en oom, die de naam van hun moeder (Van der Meer) met die van hun vader (Mohr) combineerden. Hij studeerde aan de Gravenhaagsche Teekenacademie. In 1853 trouwde hij met zijn nicht Elisabeth Christina van der Meer Mo hr, dochter van de toenmalige burgemeester van Goes. Zij kregen zeven kinderen, van wie er zes jong stierven. Jarenlang woonde het echtpaar in Maastricht. Daar verdiende Van der Meer Mohr de kost als tekenleraar. In 1865 kreeg Van der Meer Mohr een baan als docent tekenen aan de nieuwe Rijks Hoogere Burgerschool in Middelburg. Zijn vrouw overleed in dezelfde periode. In 1869 hertrouwde hij met Martina van Diggelen, afkomstig uit een Mid delburgse notabelenfamilie. Samen woonden ze aanvankelijk in de Korte Noordstraat in Middelburg, later in de inmiddels verdwenen buitenplaats Even Buiten, in de gemeen te Koudekerke. Daar overleed hij in 1876, 55 jaar oud, 'na lang maaglijden'. Zijn graf bevindt zich op de oude begraafplaats van Koudekerke. aan de Rotterdamsekaai in Middel burg. Dat werd in Van der Meer Mohrs tijd bewoond door Joseph Bourdrez, rijksopzichter water staat en publieke werken voor Wal cheren en Noord-Beveland. De hal van de woning heeft de kunstenaar later mooi en zeer ge detailleerd afgebeeld op een aqua rel, ook te bewonderen in Middel- burg. In de ruimte is een elegante dame te zien en op de achtergrond praat een dienstbode met een oudere vrouw. Jim van der Meer Mohr noemt het werk 'een absoluut hoogtepunt' in het oeuvre. Rl Expositie 'Johannes Cornelis van der Meer Mohr (Den Haag 1821 -Koude kerke 1876). Leven en werk van een Haags-Zeeuwse kunstenaar', t/m 4 augustus in de Zeeuwse Biblio theek, Kousteensedijk 7, Middel burg. Geopend: ma 17.30-21.00 uur, di t/m vr 10.00-21.00 uur, za 10.00-13.00 uur. De bijbehoren de monografie, geschreven door Jim van der Meer Mohr en versche nen in de reeks Zeeuwse Katernen, is verkrijgbaar voor 14,90 euro. Muziekstudenten komen van heinde en verre voor masterclasses Zomerschool. door Ali Pankow MIDDELBURG - „Laat de klanken wat meer vloeien, niet te veel ver snellen, leg er zoveel mogelijk pas sie in." De Russische violiste Lydia Mordkovitch stimuleert vol en thousiasme de Koreaanse Hyowon Jang woensdagavond tijdens haar eerste masterclass in de Kloveniers doelen in Middelburg. In het kader van de Summer- school op initiatief van de Roose velt Academy naar het voorbeeld van de Universiteit in Utrecht zijn muziekstudenten van heinde en verre naar Middelburg gekomen. Naast de masterclasses van viool-grootmeesteres Mordkovitch staan er ook cursussen carillon, piano en fortepiano op het pro gramma. Andere docenten zijn on der meer Geert D'hollander, Ralph van Raat en Paolo Giaco- metti. „Lydia Mordkovitch houdt van de stad Middelburg en heeft zelf te kennen gegeven hier les te willen geven. Als je de kans krijgt de bes te violiste van de wereld binnen te halen, maak je daar gebruik van", zegt hoogleraar Albert Clement in 'Ik heb wekelijks les van haar, maar vier dagen masterclass van Mordkovitch laat ik niet schieten' zijn functie als leider van de Sum- merschool. „Ik ben haar gewoon gevolg. Ik heb wekelijks les van haar op de Royal Academy in Londen, maar vier dagen masterclass van Mord kovitch hier laat ik niet schieten", vertelt de Koreaanse muziekstu dente Jang. Onder de deelnemers bevinden zich ook twee jeugdige kleindochters van de lerares: Juliet te (it) en Tanja (10) zijn met hun moeder Ilana Mordkovitch-Roos vanuit Signapore gekomen. De meisjes hebben oma al bijna een jaar niet gezien en verrassen haar nu met hun muzikale vorderin gen. Moeder Ilana begeleidt hen op de piano. Tanja speelt Zapatea- do, een Spaanse dans van Pablo de Sarasate en Juliette waagt zich aan Aus der Heimat van Smetana. Oma blijkt trots op haar kleindoch ters. Er komt een intens 'bravo' over haar lippen, maar ze toont zich desondanks ook voor hen de docente die hoge eisen stelt. „Wij spelen morgen wel, eerst nog even repeteren", zegt de Belgische Gilles Veldema, student aan het Conservatorium in Den Haag. Sa men met zijn vriendin Karen Lo rain uit Nieuw-Zeeland opteert ook hij voor de Summerschool. Lydia Mordkovitch luistert tijdens de masterclass viool intens naar het spel van Hyowon Jang. foto Mechteld Jansen Interieur van het huis De Globe in Middelburg, een van de blikvangers van de expositie. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 42